Rozpoczęła się druga sesja 5. edycji DOC LAB POLAND. W ramach Industry 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbędą się warsztaty z tutorami i indywidualne konsultacje oraz publiczne prezentacje projektów dokumentalnych na etapie developmentu (DOCS TO START) i montażu (DOCS TO GO!), łącznie 21 projektów. Jak co roku zorganizowane zostaną spotkania z producentami, dystrybutorami czy agentami sprzedaży. Odbędzie się też międzynarodowy Market Koprodukcyjny z udziałem kolejnych 37 producentów i licznych ekspertów.
Krakowski Festiwal Filmowy otworzył, rozwijany w DOC LAB POLAND, „Wiatr. Thriller doku-mentalny” w reżyserii Michała Bielawskiego. Rok temu filmem otwarcia był dokument Toma-sza Drozdowicza „Maksymiuk. Koncert na dwoje” – również uczestniczący w tym programie, podobnie jak „Cienie Imperium” Karola Starnawskiego, które w poniedziałek będą miały swoją premierę. Tego samego dnia premierę będzie miał również „Dziś, jutro ... wczoraj”, Diany i Krzysztofa Kadłubowskich. W sekcji Laureaci festiwali pokazany zostanie „In Touch” Pawła Ziemilskiego, uhonorowany Specjalną Nagrodą Jury dla średniometrażowego dokumentu - IDFA 2018. W Krakowie w zeszłym roku „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka otrzymała Zło-tego Lajkonika, a „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka tę samą nagrodę zdobył rok wcześniej – te cztery filmy przeszły przez DOC LAB POLAND.
TUTORZY
W 2019 roku krakowskie warsztaty i konsultacje DOC LAB POALND poprowadzą eksperci:
Leena Pasanen
Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig). Wcześniej była dyrektorem Finnagory - instytutu kultury przy Ambasadzie Fin-landii w Budapeszcie. W fińskiej telewizji publicznej YLE była odpowiedzialna za redakcję do-kumentu w YLE1 a następnie programowała dokumentalny i kulturalny kanał YLE Teema. W latach 2005 – 2008 Leena Pasanen była dyrektorem European Documentary Network. Jest cenionym ekspertem i wykładowcą.
Rada Šešić
Krytyk filmowy, reżyser, wykładowca i selekcjonerka festiwalowa – specjalizuje się przede wszystkim w kinie południowoazjatyckim i wschodnioeuropejskim. Związana jest z festiwalami: IDFA, IFFR, Sarajevo Film Festival i Kerala Film Festival oraz z Holenderskim Instytutem Edukacji Filmowej NIF. W Holandii zrealizowała cztery filmy, nagradzane później na festiwa-lach, w Sarajewie, gdzie wcześniej mieszkała również zajmowała się twórczością filmową. Jest cenioną konsultantką – zwłaszcza w tematyce filmu dokumentalnego.
Debra Zimmerman
Dyrektor Women Make Movies od 1983 r. Filmy WMM są zdobywcami Oscarów lub były wie-lokrotnie do tej nagrody nominowane. Jest cenionym na świecie ekspertem dystrybucji, mar-ketingu i finansowania filmów. Zasiada w gremiach doradczych organizacji medialnych. Jest członkiem jury międzynarodowych festiwali filmowych, panelistą podczas wydarzeń fundacyj-nych i rządowych. Laureatka nagrody Loreen Arbus przyznawanej przez New York Women in Film and Television oraz nagrody Hot Doc’s Doc Mogul Award wręczanej tym, którzy „w trakcie swojej kariery wnieśli istotny wkład w twórczy rozwój przemysłu dokumentalnego”.
Paul Pauwels
Dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba. Przez 6 lat był szefem European Documentary Network. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat pracował jako producent film realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest bardzo cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.
Daniel Saltzwedel
Jest doradcą finansowym funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg, wcześniej był w nim ekspertem ds. filmów dokumentalnych. Wraz z Liselot Verbrugge i Peterem Jägerem był partnerem w Dox-Consulting. Doradzał w międzynarodowych produkcjach dokumentalnych, pracował jako trener i strateg. Zajmował się developmentem w Ma.ja.de. Filmproduktion. Był producentem i menadżerem w Zero Film (zero fiction/zero one). Uczy finansów i dramaturgii na Uniwersytecie Filmowym w Babelsbergu. Lubi moderować wydarzenia publiczne. Studiował biznes, kulturoznawstwo i filozofię w Niemczech i Walii.
- Byłem pod wrażeniem jakości projektów i w ogóle organizacji DOC LAB POLAND. Sposób przygotowania oficjalnych prezentacji, jak i imprez po, może być inspiracją dla branży – komentował Peter Jager z AUTLOOK, wykładowca DOC LAB POLAND w poprzednich latach.
PITCHINGI I NAGRODY
Drugim, obok warsztatów, ważnym elementem programu będą publiczne prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidualne spotkania z nimi. Uczestnicy pitchingu DOCS TO START spotkają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy DOCS TO GO! – z selekcjonerami festiwalowymi oraz z agentami sprzedaży i dystrybutorami.
Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody w postaci grantów finansowych, bonów produkcyjnych i postprodukcyjnych oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W tym roku będą to: w ramach programu DOC LAB START: nagroda HBO w wysokości 10 000 PLN, nagrody od firm postprodukcyjnych - ColorOffOn (25 000 PLN) i Uchostudio (20 000 PLN) oraz wyróżnienie DOK Leipzig: zaproszenie na market do Lipska i wyróżnienie European Documentary Network: zaproszenie warsztaty na Lisbon Doc. W programie DOC LAB GO nagrodę w wysokości 25 000 PLN ufundował ColorOffOn, a wyróżnienie w postaci zaproszenia na Project Market Instytutu Dokumentarnego Filmu z Pragi.
- Pitching na światowym poziomie w połączeniu z atmosferą zjazdu rodzinnego – oceniła uczestnicząca w pitchingach trzy lata temu Agnieszka Zwiefka, reżyserka „Blizn”.
MARKET KOPRODUKCYJNY
Kolejnym istotnym wydarzeniem podczas 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie orga-nizowany również po raz piaty DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET: spotkania produ-centów, omawianie projektów i nawiązywanie współpracy. W tym roku do udziału w DOC LAB POLAND Co-Production Market zakwalifikowało się 28 projektów: 19 międzynarodowych i 9 z Polski.
W tym roku w DOC LAB POLAND Co-Production Market wezmą udział wyjątkowi goście, kilko-ro z nich po raz pierwszy odwiedzi polskie wydarzenie filmowe. Wśród ekspertów, którzy spo-tkają się z przedstawicielami wybranych przez nas projektów są m.in. Jonathan Taylor (Netflix Original Documentaries), Mehdi Bekkar (Al Jazeera Documentary Channel, Katar), Lisa Kleiner Chanoff (Catapult Fund, USA) a także nagradzani producenci dokumentalni: Peter Kerekes, Alex Tondowski, czy Jesper Jack z House of Real. Po raz kolejny zaufaniem obdarzą nas Hanka Kastelicova z HBO Europe, którą mieliśmy przyjemność gościć w poprzednich edycjach DOC LAB POLAND, oraz Debra Zimmerman, szefowa Women Make Movies (USA).
DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET to jedyne w Polsce spotkania koprodukcyjne dla producentów filmów dokumentalnych, poszukujących partnerów polskich i zagranicznych.
PROJEKTY UCZESTNICZĄCE W PITCHINGACH DOC LAB POLAND PODCZAS 59. KRA-KOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO
START 2019
BRACTWO - reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska – No prob production house
BLISCY - reżyseria: Marek Kozakiewicz, produkcja: Agnieszka Skalska, Koi Studio
CZY PANI SIĘ JESZCZE NA MNIE DENERWUJE - reżyseria: Michał Szcześniak, produkcja: Joanna Banach – Kosmos Production
I WANT IT ALL - reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, produkcja: Joanna Wendorff-Ostergaard – Animapol
KANDYDACI ŚMIERCI - reżyseria: Maciej Cuske, produkcja: Ewa Hoffmann – Fundacja Bydgoska Kronika Filmowa
KIEDY UMILKNIE WIATR - reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik – Domino Film
LILI - reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films
WIECZNI MARZYCIELE - reżyseria: Maria Magriel, produkcja: Katarzyna Gontarczyk – Instytut Innowacji
MISS POLONII - reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
MOJA WIELKA BIBA - reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin
RAJSKIE DZIECI - reżyseria: Filip Drożdż, produkcja: Agnieszka Skalska – Koi Studio
PROJEKTY GO 2019
ANTYBOHATER - reżyseria: Michał Kawecki, produkcja: Maria Siniarska – Unlimited Film Operations
EFEKT MOTYLKA - reżyseria: Jarosław Szmidt, produkcja: Kamil Przełęcki – Cineo Studio
HERBERT, MIMO WSZYSTKO - reżyseria: Rafael Lewandowski, produkcja: Maria Bli-charska – Donten & Lacroix Film
LOMBARD - reżyseria: Łukasz Kowalski, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant – 4:30 Picture
NIELETNI ASTRONAUCI - reżyseria: Aleksandra Skowron, produkcja: Mirosław Skowron – Mediolia
SYNEK - reżyseria: Paweł Chorzępa, produkcja: Dominika Mandla – Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Joanna Dobrzańska, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka
SYNDROM ZIMOWNIKÓW - reżyseria: Piotr Jaworski, produkcja: Janusz Skałkowski, Kamil Skałkowski – Kalejdoskop Film
W STANIE WOLTY - reżyseria: Monika Kotecka, Karolina Poryzała, produk-cja: Agnieszka Wasiak – Lava Films
ZATAŃCZ ZE MNĄ TATO - reżyseria: Malgorzata Goździk, produkcja: Joanna Zielińska, Magdalena Puzmujźniak – Big Wave Films
ZŁOTA - reżyseria: Tomasz Knittel , produkcja: Tomasz Knittel, Maciej Puczyński – STRIKTFILM, OMPRODUCTIONS
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program do opracowywania, konsultacji, prezentacji i promocji filmów dokumentalnych. Jest podzielony na dwie części: START - w którym rozwijanych jest ok. 12 projektów w rozwoju i GO - ok. 10 projektów na etapie montażu. Trzecim elementem jest market koprodukcyjny, w którym uczestniczy ok. 40 dodatkowych producentów. DOC LAB POLAND TO około 700 indywidualnych spotkań rocznie. W marcu 2018 r. Program otrzymał nagrodę EDN za wybitny wkład w europejską kulturę filmową.
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a współorganizatorem – Krakowski Festiwal Filmowy.
Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festi-walem filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.
Partnerami edycji 2019 są: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Au-diowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Ma-zovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakow Film Commission, Kra-kowskie Biuro Festiwalowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, HBO Europe, Cre-ative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakowski Klaster Filmowy, ColorOffOn, Uchostu-dio, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.
Patronami Medialnymi są: Film&TV Kamera , FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy, VOGUE, TVP Kultura
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |