Robert Wichrowski
"Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni

 "Syn Królowej Śniegu" Roberta Wichrowskiego o charakterze dyskursywnym proponuje widzom, przepełnioną społecznymi kontekstami wędrówkę w mroki duszy. Zabieg zderzenia elementów strukturalnych baśniowego wymiaru z wstrząsającą historią, inspirowaną wydarzeniami z 19 stycznia 2001 roku przybiera postać motywu odwiecznej walki dobra ze złem. Niestety, panujący bałagan narracyjny i niezgrabność wizualna doprowadzają do nieuniknionego bankructwa wszelkich wartości plastyczno-poetyckich. Zasada kontrastu symboli zanika, co doprowadza do spłycenia wzniosłości problemu. Dyskurs poświęcony zagadnieniu dzeciobójstwa stał się jedynie przypowiastką, pozbawioną siły wstrząśnięcia odbiorcą.

Obraz Roberta Wichrowskiego zabiera nas do dwóch wymiarów: rzeczywistego i baśniowego, opierając się na przerażających wydarzeniach, kiedy to matka zleciła swojemu kochankowi zabójstwo syna. Makabryczne studium postaci matki zostało uproszczone do granic możliwości. Pogłębieniem psychologicznych symboli okazuje się syndrom Królowej Śniegu. Zablokowana czakra serca matki uaktywnia, oczywistą, namacalną toksyczność, którą obdarowywane jest dziecko. Brak zdrowych, pełnych miłości i zaufania relacji skutkuje ucieczką młodego człowieka do świata baśni, który stanowi punkt wyjścia swoistego działania terapeutycznego. Element baśniowej obrazowości traci swój urok w wyniku niedbałości o formę. Niedopracowania konstrukcyjne odbierają właściwy sens opowieści, która przestaje być czytelna. Materia wybuchowa, rozsadzająca każdy wrażliwy zmysł w ogóle nie została wprowadzona.

Królowa Śniegu, czyli Anna (Michalina Olszańska) reprezentuje przejaskrawioną surowość. Artystyczny horyzont tej postaci wyznacza chaos świata jej syna. Matka pełni rolę katalizatora nietzscheańskiej tragedii, lecz trudno pozbyć się wrażenia, że moralne i psychologiczne przesłania zostały bezlitośne rozmyte.

"Syn Królowej Śniegu" Roberta Wichrowskiego z całą pewnością jest dziełem z niewykorzystanym potencjałem. Nie jest też to film zły, a jedynie nieudany, chłodny emocjonalnie niczym sama Królowa Śniegu. Nie można potraktować tej "baśni" zbyt poważnie, ot zwykła opowiastka. Bruno Bettelheim w swoim dziele "Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni" nawiązał do korzystnego wpływu baśni na rozwój dziecka, akcentując, że w tym świecie fundamentem są wartości moralne. Baśnie pomagają dziecku zrozumieć własne problemy i reguły rządzące rzeczywistością. Reżyserowi nie udało się wydobyć nawet namiastki tej normy. Dramat "Syn Królowej Śniegu" ukazuje artystyczną niemoc wobec uchwycenia praw, którymi się rządzi realizm magiczny. Za pośrednictwem odczytywanych chłopcu baśni Hansa Christiana Andersena twórcy filmu marzyli wzbogacić tendencję artystyczną o siłę fantazji. Na marzeniach się skończyło...

Problematyka dzieciobójstwa okazała się zbyt trudna do udźwignięcia.

Monika Wojda

średnia ocena:
oceń utwór:
Dodaj artykuł do:
(dodano 28.01.18 autor: blackrose)
Dział film
Tagi: Syn Królowej Śniegu, Robert Wichrowski, polski film, recenzja, dramat, realizm magiczny, dzieciobójstwo
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Jess Glynne
2
Neil Young, Crazy Horse
3
Def Leppard
4
Tomasz Makowiecki
5
Kasia Nova
6
Vampire Weekend
7
Enej
8
Jennifer Lopez
9
Bokka
10
Eilish Billie
1
Grzegorz Dębowski
2
Jan Jakub Kolski
3
Christian Petzold
4
Emily Atef
5
Krzysztof Łukaszewicz
6
Simon Cellan Jones
7
William Brent Bell
8
Justin Kuritzkes
9
Sam Taylor-Johnson
10
Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett
1
Katarzyna Baraniecka
2
reż. Mariusz Treliński
3
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
4
Gabriela Zapolska
5
Opera Krakowska w Krakowie
6
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
7
Rodion Szczedrin
8
Michaił Bułhakow
9
Jarosław Murawski
10
Dale Wasserman
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia