21 listopada rozpocznie się XVII edycja Festiwalu Form Dokumentalnych NURT w Kielcach.
Po raz pierwszy wydarzenie zostanie zorganizowane pod nową nazwą. Do tej pory funkcjonowało jako Ogólnopolski Niezależny Przegląd Form Dokumentalnych. Jednak zarówno długa, sięgająca 1995 roku historia, jak i coroczny wzrost liczby pokazywanych filmów oraz imprez towarzyszących sprawił, że organizatorzy zdecydowali się na zmianę. NURT nie straci jednak nic ze swojej niezależności. W dalszym ciągu pozostaje jedyną tej wielkości cykliczną imprezą poświęconą polskim produkcjom dokumentalnym.
Do sekcji konkursowej Festiwalu nadesłano w tym roku 130 zgłoszeń. Komisja Selekcyjna wybrała 42 produkcje, na które składają się zarówno filmy dokumentalne, jak i reportaże, formy pełnometrażowe, ale także etiudy. Wśród konkursowych filmów znalazł się m.in. dokument „Kręć! Jak kochasz, to kręć” wyreżyserowany przez Andrzeja Wajdę, a poświęcony operatorowi Edwardowi Kłosińskiemu, wstrząsający reportaż „Porwani” Jarosława Mańki i Macieja Grabysa o polskich ofiarach ataków terrorystycznych w Pakistanie, Iraku i Czeczenii czy „Jan według Himilsbacha” Miłki Skalskiej i Andrzeja Wąsika. Jednocześnie nie zabrakło w części konkursowej filmów młodych twórców ze szkół filmowych. Pokazy konkursowe zostały podzielone na sekcje tematyczne. Po każdym z bloków odbędą się dyskusje z publicznością prowadzone przez członków Komisji Selekcyjnej.
Pokazywane w konkursie filmy będą walczyć o nagrodę główną – tytuł Wydarzenia NURT-u. Twórca zwycięskiej produkcji otrzyma 9 tys. złotych ufundowane przez Prezesa Zarządu TVP S.A. W tym roku zostanie wręczona jeszcze jedna nagroda – statuetka Złoty Nurt.
W ramach wydarzeń towarzyszących NURT-owi 2011 zaplanowano m.in. spotkanie z Leo Kantorem, publicystą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Sztokholmie „Człowiek w świecie”, autorem monodramu „Tam gdzie rosną porzeczki”, na którego podstawie powstaje właśnie film dokumentalny opowiadający o losach wybitnych skrzypków, znajomych autora, zmuszonych jak on sam po Marcu 1968 do opuszczenia Polski oraz pokaz pierwszego pełnometrażowego filmu słowackiego „Jánošík 21” z muzyką na żywo graną przez kwartet Jorgi.
W tym roku filmy będą oceniać: utytułowany młody reżyser Marcin Wrona, Leo Kantor, autorka książek filmowych Maria Malatyńska, krytycy Andrzej Kołodyński i Piotr Kletowski oraz literaturoznawca, historyk, publicysta Stanisław Żak.
XVII Festiwal Form Dokumentalnych NURT otworzy dokument „tadeusz.kantor@europa.pl” autorstwa Krzysztofa Miklaszewskiego, pomysłodawcy i dyrektora artystycznego Festiwalu. Organizatorem wydarzenia jest Kieleckie Centrum Kultury.
Festiwal Form Dokumentalnych NURT, 21-25 listopada 2011
PROGRAM
20 LISTOPADA – NIEDZIELA
GODZ. 17.00
WIECZÓR SPECJALNY POŚWIĘCONY TWÓRCZOŚCI AKIRY KUROSAWY
Mała Scena KCK
Promocja książki „Akira Kurosawa – twórca japoński, twórca światowy” z udziałem Piotra Kletowskiego oraz Wioletty Laskowskiej-Smoczyńskiej, w roli moderatora wystąpi Jarosław Skulski. Projekcja filmu „Zły śpi spokojnie” w reż. Akiry Kurosawy.
„Akira Kurosawa – twórca japoński, twórca światowy” to zbiór tekstów opisujących twórczość tego wybitnego reżysera. Książka przygotowana pod redakcją Piotra Kletowskiego i Wioletty Laskowskiej-Smoczyńskiej jest kolejnym tomem wydanym w serii Biblioteka Muzeum Manggha i powstała w nawiązaniu do uroczystej sesji naukowej zorganizowanej w 2010 roku z okazji stulecia urodzin Cesarza Kina Japońskiego. Jest to dopiero druga publikacja w Polsce poświęcona w całości twórczości Kurosawy.
„Zły śpi spokojnie” to uwspółcześniona wersja Hamleta Williama Szekspira w mistrzowskim ujęciu Akiry Kurosawy, który po raz pierwszy w swej filmowej karierze podjął się roli producenta filmu.
21 LISTOPADA – PONIEDZIAŁEK
GODZ. 16.00
POKAZ FILMÓW – LAUREATÓW NURTU 2010
„TATA ZZA ŻELAZNEJ KURTYNY ” – REŻ.: KRZYSZTOF RZĄCZYŃSKI
„BALCEROWICZ. GRA O WSZYSTKO” – REŻ.: ANNA WIĘCKOWSKA, ANDRZEJ FIDYK
Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
GODZ. 19.00
PROJEKCJA NIEMEGO FILMU „JANOSIK 21” Z UDZIAŁEM KWARTETU JORGI
Mała Scena KCK
„Jánošík 21” to nie tylko pierwszy film o słynnym zbójniku, ale także pierwszy słowacki film pełnometrażowy.
Kwartet Jorgi – legendarna grupa, która stworzyła podstawy dzisiejszej sceny folkowej w Polsce.
Istnieje od roku 1982, czasów kiedy o folku w Polce jeszcze nikt nie słyszał.
22 LISTOPADA – WTOREK
I POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 9.00 – 11.00
POLSKIE DROGI DO WOLNOŚCI
Dyskusje po filmach poprowadzi Andrzej Kozieja – Członek Komisji Selekcyjnej NURT.
1. (26) „FOTOGRAF PARTYZANTÓW” 32’
sc. i reż.: Wiesław Paluch; zdj.: Mirosław Basaj; dźw.: Maciej Woronowicz; muz.: Andrzej Milanowski; mont.: Agnieszka Gomułka, Michał Jung; prod.: Jerzy Jakutowicz.
Przepojona miłością i fascynacją niesamowitą odwagą ojca opowieść córki o Edwardzie Buczku – unikatowym fotografie polskich partyzantów II Wojny Światowej.
2. (111) „ RZECZPOSPOLITA KAMPINOSKA” 14’
sc. i reż.: Maciek Piwowarczuk; zdj.: Piotr Wolski, Maciek Piwowarczuk; dźw.: Jerzy Kozak; opr. muz.: Filip Drzewiecki, Maciek Piwowarczuk; mot.: Filip Drzewiecki, Bartosz Żytkowiak; prod.: Videre dla Fundacji Pamięci i Tożsamości w Warszawie.
Reporterska relacja wizji lokalnej w zderzeniu z bogatą dokumentacją zjawiska rekonstruującą fenomen żołnierskiego niezależnego państwa utworzonego przez doborowy oddział polskiego wojska tuż przed Powstaniem Warszawskim na terenie Kampinosu.
3. (73) „GŁOS KRWI” 15’
sc. i reż.: Anna Nestorowicz, Mariusz Całkowski ; zdj. i dźw.: Mariusz Całkowski; muz.: X-ray Dog Boneyard: Pandemic Drums; mont.: Mariusz Całkowski; prod.: Anna Nestorowicz, Mariusz Całkowski.
Wstrząsająca odkryciem rozmiarów śmiercionośnego odwetu wojennego historia pacyfikacji Kętrzyna, którego polską ludność cywilną sowieccy „wyzwoliciele” potraktowali w styczniu 1945 roku na równi z niemieckim okupantem.
4. (126) „PRZESŁUCHANIE” 9’
sc. i reż.: Adam Palenta; zdj.: Adam Palenta; dźw.: Zofia Kucharska-Kowalik; mont.: Adam Palenta, Grzegorz Rudzik.: prod.: Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.
Zrealizowane w formie zwyczajnego wywiadu z realistycznymi bardzo skojarzeniami narzędzi przemocy w przestrzeni mokotowskiej kaźni i w tym zderzeniu szokujące prawdą o ubeckich zbrodniarzach wyznanie żołnierza AK – Wacława Sikorskiego.
5. (43) „MIĘDZY SIERPNIEM A MŁOTEM” 42’
sc. i reż.: Adam Kinaszewski, Henryka Kinaszewska-Dobosz
Dokończony przez żonę ostatni dokument znanego gdańskiego dokumentalisty o losach Esdena Tempskiego – młodego ambitnego pisarza, zaangażowanego najpierw w ruch solidarnościowy, a potem – po jego zwycięstwie – zamieszanego w „wielką politykę”.
6. (81) „POLSKA DROGA DO WOLNOŚCI” 12’
sc.: i reż.: Jacek Chojecki; zdj.: archiwalne; dźw.: Ludwik Sielicki; muz.: The Pink Floyd; mont.: Jadwiga Chojecka, Ludwik Sielicki; prod.: Media Kontakt.
Obdarzona autorską europejską optyką, utrzymana w rytmie pinkfloydowskiego „The Wall” brawurowa impresja, przywołująca całą historię niepodległościowego buntu w powojennej Polsce.
II POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 12.00 – 14.00
W BIEGU ZA ŻYCIEM
Dyskusje po filmach poprowadzi Andrzej Kozieja – Członek Komisji Selekcyjnej Festiwalu NURT.
1. (67) „JAN WEDŁUG HIMILSBACHA” 20’
sc.: Miłka Skalska, Andrzej Wąsik; zdj.: Krzysztof Andrzejewski; muz.: Marianna Zając; mont.: Andrzej Wąsik; prod.: Agnieszka Kowalska dla TVP Warszawa.
Oparty na materiale jedynego radiowego wywiadu z niesłychanie kontrowersyjnym pisarzem barwny portret tego polskiego „mistrza epizodu”.
2. (38) „MROŻEK I BALTAZAR” 54’
sc. i reż.: Tadeusz Śmiarowski; zdj.: Grzegorz Rudzik; mont.: Agnieszka Gronowicz; prod.: Film Open Group Sp. z o.o.
Przewrotna, jak sam Mrożek w swoim „Dzienniku”, bo przenikliwie chwytająca wszystkie wewnętrzne przemiany i człowieka, i twórcy, filmowa sylwetka znakomitego pisarza, który powtórnie wyjechał z Polski.
3. (51) „W BIEGU ZA ŻYCIEM” 51’
sc. i reż.: Henryk Jantos; zdj.: Marcin Krynicki, Kamil Hasiuk; dźw.: Zbigniew Sadowski; opr. muz.: Joanna Fidos; mont.: Maryla Torbus; prod.: Adam Krud dla TVP SA Pr. 1.
Niezwykła, bo nasycona prawdziwą pasją życia, pełnego zwycięstw i rozczarowań spowiedź polskiego mistrza sportowego dziennikarstwa – Bohdana Tomaszewskiego, przekazującego pałeczkę swojej misji synowi w czasie wspólnej relacji z ukochanego tenisa.
III POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 17.30 – 19.30
KIELECKA TOŻSAMOŚĆ
Dyskusje po filmach poprowadzi Andrzej Kozieja – Członek Komisji Selekcyjnej Festiwalu NURT.
1. (93) „WSPOMNIENIA NA CELULOIDZIE” 31’
sc. i reż.: Jan Goc; zdj.: Jan Żurowski; dźw. i muz.: Mariusz Kozak; mont.: Krzysztof Herod, Jan Żurowski; prod.: Echo Investment SA.
Collages filmowy, z którego dokumentalnych notacji kolejnych inwestycji wyłania się obraz Kielc, powoli przeistaczających się z wielkiej świętokrzyskiej wioski w prawdziwe miasto.
2. (96) „BEZ PRZEDAWNIENIA” 19’
sc. i reż.: Dorota Kosierkiewicz; zdj.: Cezary Chądzyński; dźw.: Rafał Piłacie; oprac. muz.: Dorota Kosierkiewicz; mont.: Krzysztof Dziewięcki; prod.: OTV Kielce.
Ukraszona elementami historycznej inscenizacji rekonstrukcja dokumentalna zbrodni żołnierzy Wehrmachtu, którzy 9 września 1939 roku mordowali w Kielcach polskich jeńców wojennych.
3. (98) „SIŁA WRAŻLIWOŚCI” 19’
sc. i reż.: Aleksandra Żaczek, zdj.: Mateusz Śliwa, dźw.: Rafał Piłacik; muz. i mont.: Mateusz Śliwa; prod; OTVP Kielce.
Filmowa próba wniknięcia w twórczość Ewy Skowerskiej – Kosmalskiej, której ceramiczne dzieła zdają się zawdzięczać siłę artystycznego wyrazu energetyce kieleckiego krajobrazu.
4. (66) „W STARYM KINIE” 11’
sc. i reż.: Edyta Ruszkowska; zdj.: Robert Kaleta, Jan Żurowski, dźw.: Robert Kaleta; muz.: Scott Joplin „Maple leaf rag”; mont.: Robert Kaleta, Edyta Ruszkowska; prod.: Wojewódzki Dom Kultury dla Portalu Informacji Kulturalnej.
Opowiedziana wspomnieniami najstarszych pracowników historia 85 letniego kieleckiego kina „Moskwa” (od razu po II wojnie – „Bałtyku”, a jeszcze przed nią „Palace”).
5. (101) „POPRZEZ SZTUKĘ DO WOLNOŚCI” 9’
sc. i reż.: Żaklina Skowrońska; zdj.: Andrzej Pietrzykowski; dźw.: Rafał Piłacik; oprac. muz.: Żaklina Skowrońska, Krzysztof Dziewięcki; mont.: Krzysztof Dziewięcki; prod.: OTVP Kielce.
Reporterska notacja artystycznych efektów kieleckiej „sztuki penitencjarnej”, uwieńczonej perwersyjną inscenizacją „Policji” Sławomira Mrożka.
6. (100) „KIELECKA TOŻSAMOŚĆ KUBY ROZPRUWACZA” 25’
sc. i reż.: Barbara Jankowska-Piróg; zdj.: Marek Gil; dźw.: Tomasz Michalak; mont.: Wojciech Golba; prod.: OTVP Kielce.
Przekonujący dokumentacyjnym rozmachem filmowy przyczynek do tajemniczych dziejów najbardziej okrutnego z londyńskich gwałcicieli, którego korzenie wywodzą się wprost z kieleckiej XIX wiecznej gminy żydowskiej.
GODZ. 20.00
GALA OTWARCIA
XVII FESTIWALU FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2011
POKAZ SPECJALNY FILMU
„TADEUSZ.KANTOR@EUROPA.PL” – REŻ.: KRZYSZTOF MIKLASZEWSKI
O Tadeuszu Kantorze i jego sztuce zrealizowałem 10 filmów dokumentalnych i 25 programów telewizyjnych. Ale brakowało mi ciągle odpowiedzi na dwa pytania: Czy Kantor był rzeczywiście artystą typowym dla wieku XX? A jeśli tak, to dlaczego? Dlatego przed 15 rocznicą jego śmierci zainteresowałem tymi pytaniami Studio Filmowe KALEJDOSKOP i dodałem:
Ten katalog problemów musi – obecnie – uzyskać światowe odbicie. Stąd propozycja rekonstrukcji kantorowskiej drogi poprzez świat. Od Wielopola Skrzyńskiego via Kraków i do Paryża. A stąd do Niemiec (Norymberga) i Włoch (Florencja, Mediolan) i na Wyspy Brytyjskie (Edynburg, Londyn).
Tak powstał scenariusz nowego filmu akceptowany przez ST Kalejdoskop. I z tym to scenariuszem razem z Piotrem Śliwińskim pielgrzymowaliśmy po filmowym i telewizyjnym światku. Po pięciu latach udało się nam uzyskać dotację PISF (mimo odmowy TVP SA) i pomoc OTVP Kraków. Wyruszyliśmy więc w Europę, a na postawione pytania próbowali odpowiedzieć: Karl Gerhardt Schmidt, mecenas sztuki i wieloletni sponsor Kantora z Norymbergii, producent dr Franco Laera i profesor Renato Palazzi z Mediolanu, Richard Demarco – pierwszy propagator sztuki Kantora z Edynburga, krytyk teatralny „Guardiana” Michael Billington, wspaniały komentator „The Independent” Neal Ascherson i David Gothard – pierwszy dyrektor Riverside Studios z Londynu, paryscy undergroundowi artyści: malarz – Serge Kantorowicz i pisarz, właściciel kina studyjnego – Kazik Hentchel. Nie odmówili też udziału O’Brienowie z Peebles, goszczący Kantora podczas największego sukcesu „Umarłej Klasy” w Edynburgu i najsławniejszy uczeń Kantora z krakowskiej ASP – światowej sławy rzeźbiarz – Igor Mitoraj, rezydujący we włoskim kurorcie Pietrasanta.
Charakter ich wypowiedzi ukształtował tytuł filmu, który potwierdza, że Kantor i jego sztuka żyją w całej Europie. Bardziej intensywnie aniżeli w Polsce.
Krzysztof Miklaszewski
scenarzysta i reżyser filmu
tadeusz.kantor@europa.pl – scen., reż.i kom.: Krzysztof Miklaszewski, zdj.: Henryk Janas; dźw.: Jacek Stępiński, mont.: Agnieszka Kowalczyk i Marcin Bukowiecki, muz.: Monika Cybulska, oprac. dźw.: Teresa Kruczek, kier. prod.: Julia Groszek, producent: Piotr Śliwiński
Produkcja: ST Kalejdoskop Warszawa – 2011 przy współpracy OTVP Kraków i dotacji PISF Warszawa. Czas projekcji: 53 minuty
23 LISTOPADA – ŚRODA
IV POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 9.00 – 11.00
NASZE TESTAMENTY
Dyskusje po filmach poprowadzi Krzysztof Miklaszewski – Przewodniczący Komisji Selekcyjnej Festiwalu NURT.
1. (19) „DZIEWCZĘTA Z AUSCHWITZ” 49’
sc.: Kinga Wołoszyn-Świerk; zdj.: Piotr Sędzikowski; dźw.: Waldemar Olszewski; opr. muz.: Elżbieta Łubińska; mont.: Jerzy Szota; prod.: Katarzyna Kozłowska-Domańska dla TVP Wrocław.
Wstrząsająca, bo przez lata skrywana, a dokonana przez więźniarki w miejscu ich całkowitego poniżenia rekonstrukcja roli kobiet w trybach samoczynnej niszczącej resztki człowieczeństwa machiny obozu koncentracyjnego.
2. (60) „PRZYJACIÓŁKI” 60’
sc. i reż.: Wanda Różycka-Zborowska; zdj.: Krystian Matysek; dźw.: Arkadiusz Namysłowski; muz.: Michał Kulenty; mont.: Mateusz Rogala; prod.: Studio Filmowe Satchwell Warszawa Sp. Z o.o.
Wykrzesana z pamięci szkolnego beztroskiego wspomnienia, pełna obrazowej ekspresji, historia przyjaźni: Danuty – Żydówki, którą zabił „czas pogardy” i Grażyny – Polki, która ocalała także i po to, by dawać świadectwo ich wiecznego uczuciowego związku.
3. (25) „TESTAMENT” 25’
sc. i reż.: Łukasz Kowalski; zdj.: Dariusz Radecki, Mieczysław Herba, Michał Duczymiński; dźw.: Marek Śląski, Jacek Gołąb, Krzysztof Skrzypczak; muz.: Ewa Błachut; mont.: Mariusz Marszołek; prod.: Telewizja Polska S.A. Katowice.
Budujący społeczne nadzieje reporterski dowód skuteczności dziennikarza śledczego, który na przekór pozorom praworządności potrafił sam ze swoją filmową ekipą unicestwić próbę przejęcia pożydowskiego mienia w Bielsku-Białej przez złodziejską międzynarodową, zresztą, spółkę.
V POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 12.00 – 14.00
JAK KOCHASZ, TO KRĘĆ
Dyskusje po filmach poprowadzi Krzysztof Miklaszewski – Przewodniczący Komisji Selekcyjnej Festiwalu NURT.
1. (39) „KRĘĆ! JAK KOCHASZ, TO KRĘĆ” 46’
sc.: Rafał Marszałek; reż.: Andrzej Wajda
Dokumentalny hołd złożony sztuce operatorskiej Edwarda Kłosińskiego przez Andrzeja Wajdę, który swoje wspomnienie o tym wielkim artyście kina i swoim przyjacielu, opatrzył nie tylko pożegnaniem jego żony – Krystyny Jandy, ale także obudował tworzącą światowy kontekst artystyczny refleksją międzynarodowego mistrza kamery – Kurta Webera.
2. (62) „KIEDYŚ BĘDZIEMY SZCZĘŚLIWI” 43’
sc. i reż.: Paweł Wysoczański; zdj.: Dominik Górski; dźw.: Mateusz oraz Krzysztof Stasiak; muz.: Michał Lorenc; mont.: Adrana Słoniec; prod.: Krzysztof Stasiak dla BMC FILM.
Rzucająca światełko nadziei na odmianę losu swego bohatera dokumentalna obserwacja codziennego niedostatku nastolatka z Lipin, który swoją biedę, dzieloną z opiekującą się nim babcią, postanawia zwalczyć poprzez nakręcenie filmu telefonem komórkowym.
3. (133) „MAMA, TATA, BÓG I SZATAN” 43’
sc., reż. i zdj.: Paweł Jóźwiak-Rodan; muz.: Jakub Sarwas; mont.: Tymek Wiskirski; prod.: Wydział radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego.
Spowiedź autora, którego życie uczuciowe rodzinnego bytowania kształtuje codzienna żegluga między światami rozwiedzionych rodziców: Scyllą ojca – teoretyka pornografii i wyznawcy… szatana a Charybdą terytorium Radia Maryja, do którego przystąpiła matka.
VI POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 17.30 – 19.30
NIEBO JEST TUTAJ?
Dyskusje po filmach poprowadzi Krzysztof Miklaszewski – Przewodniczący Komisji Selekcyjnej Festiwalu NURT.
1. (58) „NIEBO JEST TUTAJ, WŁAŚNIE TERAZ” 20’
sc. i reż.: Gabriela Mruszczak; zdj.: Gabriela Mruszczak; opr. muz.: Wojciech Domański; mont.: Gabriela Mruszczak; prod.: „Off Limits” Agencja Filmowa Gabriela Mruszczak.
Reporterska notacja wybuchowej spontanicznej radości w pielgrzymce kilku pokoleń hippisów na Jasną Górę.
2. (82) „BLONDYNA I BLONDYN” 10’
sc. i reż.: Izolda Czmok-Nowak; zdj.: Sławomir Chudowski; dźw.: Krzysztof Skrzypczak, Marian Sitko; muz.: Ewa Błachut; mont.: Ewa Piskor.
Dokumentalna lekcja optymizmu życiowego w codziennej, drobiazgowej obserwacji nieuleczalnie chorej Magdy, która wspierana przez najbliższe otoczenie ani na chwilę nie słabnie w nieustannie narzucanych samej sobie wyzwaniach życiowych.
3. (28) „ZAWSZE MŁODY” 13’
sc.: Robin Lipo; zdj.: Clemence Thurninger; dźw.: Artur Walaszczyk; opr. muz.: Artur Walaszczyk; mont.: Carlotta Kittel; prod.: PWSFTViT Łódź.
Wyzywająca futurologicznie i myślowo etiuda filmowa o praktycznej niemożliwości prawdziwej śmierci w... internecie.
4. (29) „CZEKAJĄC NA SOBOTĘ” 70’
sc. i reż.: Irena Morawska, Jerzy Morawski; zdj.: Jacek Knopp; dźw.: Sławomir Szadkowski; mont.: Paweł Deliś, prod.: Peny Film Irena Morawska.
Porażający futurologicznie dokument o absolutnej beznadziei prowincjonalnego bytowania polskiej młodzieży, dla której jedynym cotygodniowym „światełkiem w tunelu” okazuje się dyskotekowy klub… „Nokaut”.
GODZ. 20.00
SCENARIUSZE Z ŻYCIA WZIĘTE – SPOTKANIE Z ILONĄ ŁEPKOWSKĄ
Spotkanie z polską pisarką, scenarzystką filmową i telewizyjną Iloną Łepkowską.
Mała Scena KCK
24 LISTOPADA –CZWARTEK
VII POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 9.00 – 11.00
MANIPULACJE I POLITYKA
Dyskusje po filmach poprowadzi Marian Curzydło – Członek Komisji Selekcyjnej NURT-u.
1. (7) „CARLOS” 27’
sc. i reż.: Przemysław Wojciechowski, Witold Gadowski; zdj.: Piotr Wacowski, Dariusz Szymura; dźw.: Krzysztof Bednarczyk; mont.: Maciej Karczewski; prod.: Marcin Borowski dla Superwizjer TVN.
Próba nowego filmowego wizerunku jednego z najsłynniejszych, bo najbardziej
krwawych, światowych terrorystów, wykorzystująca odkrycia jego „śladów” na terenie Polski.
2. (12) „PORWANI” 25’
sc. i reż.: Jarosław Mańka, Maciej Grabys; zdj.: Sebastian Strama; mont.: Marcin Dulemba; prod.: Zbigniew Noga, Jarosław Mańka dla TVP Kraków.
Reporterska analiza losów polskich ofiar terrorystycznych porwań w Pakistanie, Iraku i Czeczenii, ujawniająca prawdę o absolutnej bezradności służb w niesieniu pomocy swoim obywatelom.
3. (41) „CO MOGĄ MARTWI JEŃCY” 52’
reż.: Anna Ferens
Dokument nie tylko dotykający prawdy o losie sowieckich jeńców po wojnie polsko-bolszewickiej 1920, ale i uświadamiający rozmiar współczesnych rosyjskich manipulacji w rozgrywaniu przeciwko Polsce jej winy sprzed wieku.
4. (18) „REALITY SHOW: WYBORY” 22’
sc. i reż.: Mikołaj Wawrzeniuk; zdj.: Krzysztof Więckowski; dźw.: Andrzej Tofiluk; mont.: Tomasz Andrejuk; prod.: TVP SA Oddział w Białymstoku dla BELSAT TV.
Niesłychanie odważna, zrealizowana na granicy bezpieczeństwa ekipy, relacja filmowa z masowych, bezwzględnie tłumionych przez reżim Łukaszenki manifestacji jego przeciwników w czasie wyborów na Białorusi.
VIII POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 12.00 – 14.00
PRZYSTANEK ŚMIERĆ
Dyskusje po filmach poprowadzi Marian Curzydło – Członek Komisji Selekcyjnej NURT.
1. (84) „KLĄTWA” 7’
sc.: Tomasz Śliwiński, Magda Hueckel; reż. Tomasz Śliwiński; zdj.: Tomasz Ślesicki, Tomasz Śliwiński; mont.: Tomasz Ślesicki, Tomasz Śliwiński; prod.: Maciej Ślesicki Warszawska Szkoła Filmowa.
Filmowa celebracja codziennych rytuałów kobiety ciężarnej z dramatycznym finałem porodu niepełnosprawnego dziecka.
2. (118) „EUGENIKA” 54’
sc. i reż.: Grzegorz Braun; zdj.: Andrzej Adamczak; dźw.: Piotr Nykowski; muz.: Aleksandra Gruziel, Grzegorz Braun; mont.: Aleksandra Gruziel, prod.: Rober Kaczmarek.
Inspirowana zagrożeniami współczesnych medycznych eksperymentów dokument a'la przestroga, nicująca zapomniane projekty „ulepszania” gatunku ludzkiego.
3. (105 ) „PRZYSTANEK: ŚMIERĆ” 28’
sc. i reż.: Iwona Meus-Jargusz; zdj.: Marek Gajczak, Dariusz Szymura; dźw.: Krzysztof Suchodolski; mont.: Tomasz Bujko; prTVP Kraków i TOProduction.
Jedna z filmowych przypowieści cyklu inspirowanego poglądami Jana Pawła II krzewiąca niezbędną dla życia umiejętność obcowania ze śmiercią.
4. (113) „Z PAWIAKA (ALINA JANOWSKA)” 18’
sc. i reż.: Andrzej Kałuszko; zdj.: Andrzej Kałuszko; dźw.: Adam Kałuszko; mont.: Andrzej Kałuszko, prod.: Andrzej Kałuszko dla AURA FILM dla Muzeum Więzienia Pawiak.
Niesamowita opowieść znanej aktorki, której w miejscu swojej młodzieńczej kaźni okupacyjnej przyszło nakręcić scenę kobiety idącej na śmierć.
5. (78) „EPITAFIA KATYŃSKIE” 16’
sc. i reż.: Paulina Brzezińska, Maciej Dancewicz, Marek Drążewski, Paweł Pawlicki, Piotr Weychert; zdj.: Marcin Buczkowski; opr. muz. Teresa Kruczek; mont.: Grzegorz Siwicki, Paweł Suchta; prod.: Media Kontakt.
Unikatowy cykl polskich XX-wiecznych „portretów trumiennych” ocalających od zapomnienia wspaniałych, rzutujących w przyszłość osobowości ofiar zbrodni katyńskiej.
IX POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 17.30 – 19.30
EFEKT CHOPINA
Dyskusje po filmach poprowadzi Marian Curzydło – Członek Komisji Selekcyjnej NURT-u.
1. (37) „EFEKT CHOPINA” 50’
sc.: Łukasz Bluszcz; reż.: Krzysztof Dzięciołowski; zdj.: Jan Budzowski; dźw.: Mirosław Makowski, Rin Takada, Andrzej Chuszno, Jacek Zaniewicz; mont.: Joanna Bruhl; prod.: Vision House.
Dotykający wielu oznak współczesnej recepcji szopenowskiej muzyki na wszystkich kontynentach, a bardzo przenikliwy w swej analizie film dokumentalny, stawiający odważne pytanie: jaki typ muzyki uprawiałby dzisiaj najbardziej znany na świecie polski kompozytor?
2. (30) „DLACZEGO KONKURS?” 90’
sc. i reż.: Christine Jezior; zdj.: Phillip Kaminiak; dźw.: Theo Solnik, Phillip Kaminiak; muz. i mont.: Oskar Jezior; prod.: GINA PROJECT na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
Imponująca ambicją dogłębnego rozwiązania odwiecznego dylematu, a oparta na materiale historii Konkursu Chopinowskiego i jego najgłośniejszych skandali wielogłosowa dokumentalna analiza problemu „artystycznych wyścigów” o „palmę pierwszeństwa” w sztuce.
GODZ. 20.00
„TAM GDZIE ROSNĄ PORZECZKI”
SPOTKANIE Z LEO KANTOREM
OD TEATRU DOKUMENTALNEGO DO KINA
„Tam, gdzie rosną porzeczki” to zbiór opowieści o wydarzeniach z życia publicysty Leo Kantora. Wykorzystując specyficzną formę teatru jaką jest monodram teatralny, Kantor opowiada dramatyczną historię swoją i swojej rodziny cudem ocalałej z Holocaustu. Przywołuje duchy przeszłości, snuje refleksyjną, nostalgiczną opowieść o rodzicach, idyllicznym dzieciństwie oraz własnych wstrząsających losach. Za pomocą starannie dobranych słów oraz autentycznych zdjęć bliskich, autor tworzy napięcie emocjonalne, by po seansie pozostawić widza wzruszonym. Na podstawie monodramu Leo Kantora powstał film dokumentalny pt.: "Tam gdzie rosną porzeczki". Premiera polska odbędzie się w marcu 2012 r. w TVP2.
Leo Kantor (ur. 1940) – publicysta i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Sztokholmie „Człowiek w świecie”, nauczyciel akademicki. Wojnę przeżył z matką w Rosji, na Syberii. Ojciec zginął w walkach pod Charkowem w 1941 roku. W 1945 roku została zaadoptowany przez polskiego Żyda. Rok później z ojczymem i matką przybywa do małego miasteczka na Dolnym Śląsku. Tam widzi wyjeżdżających Niemców. Ten widok będzie nosił ze sobą całe życie. Po antysemickiej kampanii komunistycznych władz w 1968 roku zostaje zwolniony z pracy za tzw. ukryte pochodzenie. Od 1969 roku mieszka w Szwecji. W 2007 otrzymał nagrodę główną Federacji Artystów Szwedzkich, w ramach akcji „Artyści kontra naziści” za działalność w obronie godności ludzkiej. W 1989 roku medal „Zasłużony dla kultury polskiej“.
25 LISTOPADA – PIĄTEK
X POKAZ KONKURSOWY
GODZ. 9.00 – 11.00
OPOWIEŚCI WYŚNIONE
Dyskusje po filmach poprowadzi Marian Curzydło – Członek Komisji Selekcyjnej NURT.
1. (70) „PALTO” 5’
sc. i reż.: Agnieszka Adamek; zdj.: Mateusz Wołoczko, Jarzy Bonczyk; muz.: Stock; mont.: Marek Marlikowski; prod.: Ooognet.pl dla ASTRO S.A.
Dokumentalna rejestracja reakcji dziecięcej widowni jako artystycznego efektu oddziaływania sztuki „megakomika”.
2. (50) „SUZUKI” 22’
sc. i reż.: Dariusz Mandes; zdj.: Konrad Chmielnicki.
Pionierska w Polsce filmowa prezentacja japońskiej metody współtworzenia sztuki przez zastępy jej miłośników.
3. (89) „ANIOŁY MISTRZA ALEKSANDRA” 27’
sc. i reż.: Beata Hyży-Czołpińska; zdj.: Krzysztof Więckowski; opr.muz.. Beata Hyży-Czołpińska; mont.: Tomasz Czaban, prod.: TVP S.A.
Reportersko-krajobrazowa penetracja „duszy” drewnianego wiejskiego materiału, na którym Aleksander Grzybek umieszcza swoje natchnione malowidła anielskich zastępów.
4. ( 124) „OJ BOŻE, DROGI BOŻE” 12’
sc. i reż.: Julia Popławska; zdj.: Andrzej Popławski, Grzegorz Borowski; dźw.: Zbigniew Sadowski, Andrzej Osowiecki; mont.: Grzegorz Liwiński; prod.: Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.
Epicki obrazek spokojnego bytowania starego, dobrego małżeństwa.
5. (68) „OPOWIEŚĆ WYŚNIONA” 30’
sc. Agata Cukierska; reż.: Szymon Greszko; zdj.: Szymon Greszko; opr.muz.. Beata Królikiewicz, Tomek Morozwoski; mont.: Szymon Greszko, prod.: niezależna.
Portret znachora z Józefowa koło Przedborza zbudowany z zachwytów, plotek i strzępów uzdrowieńczych doniesień.
6. (21) „ŚWIAT PISANY KRESKĄ” 20’
sc. i reż.: Marta Węgiel; zdj.: Roman Piotrowski; dźw.: Piotr Pelechan; muz.: Marta Węgiel; mont.: Tomasz Pobożniak; prod.: Zbigniew Noga.
Smacznie inkrustowana niezliczoną ilością rysunkowych dowcipów opowieść o krakowskim artyście, który w pasji swych gorących zwierzeń wcale nie skrywa, co jeszcze powinien narysować.
GODZ. 12.00
ŚWIATOWE ODKRYCIE MARII MALATYŃSKIEJ
PROJEKCJA FILMU „BANK TWARZY” – REŻ.: JERZY GRUZA
Duża Scena KCK
GODZ. 19.00
GALA FINAŁOWA
XVII FESTIWALU FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2011
Podsumowanie Festiwalu oraz ogłoszenie wyników obrad Komisji Artystycznej oraz wyników głosowania na Nagrodę Publiczności.
Podczas gali zaprezentowany zostanie film Janusza „Kuby” Morgensterna pt.: „AMBULANS”.
…..................................................................................................................................................
XVII FESTIWAL FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2011
ORGANIZATOR:
Kieleckie Centrum Kultury
KOMISJA ARTYSTYCZNA NURTU 2011
Maria Malatyńska – przewodnicząca
Leo Kantor
Piotr Kletowski
Andrzej Kołodyński
Marcin Wrona
Stanisław Żak
NAGRODY REGULAMINOWE
NAGRODA GŁÓWNA – „WYDARZENIE NURT 2011”
NAGRODA PREZESA ZARZĄDU TELEWIZJI POLSKIEJ S.A. JULIUSZA BRAUNA ZA WYBITNE OSIĄGNIĘCIA REŻYSERSKIE
NAGRODA PUBLICZNOŚCI NURT 2011
NAGRODA PREZYDENTA MIASTA KIELCE WOJCIECHA LUBAWSKIEGO
NAGRODY SPECJALNE
NAGRODA SPECJALNA „ZŁOTY NURT”
NAGRODA DYREKTOR KIELECKIEGO CENTRUM KULTURY MAGDALENY KUSZTAL
NAGRODA SPECJALNA TELEWIZJI POLSKIEJ S.A. ODDZIAŁ KIELCE
NAGRODA DYREKTORA OTVP KIELCE KRZYSZTOFA HERODA ZA NAJLEPSZY MONTAŻ
NAGRODA SPECJALNA RADIA KIELCE S.A.
„ZA TO CZEGO NIE WIDAĆ, CZYLI ARTYZM DŹWIĘKU W FORMIE DOKUMENTALNEJ”
NAGRODA STUDENCKIEGO KOŁA NAUKOWEGO
PRZYJACIÓŁ TEATRU I FILMU
NAGRODA SPECJALNA KINA „MOSKWA”
„DLA FILMU LUB TWÓRCY PROMUJĄCEGO KIELCE I REGION ŚWIĘTOKRZYSKI”
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |