Żydowskie Muzeum Galicja oraz Centropy serdecznie zapraszają wszystkich zainteresowanych do udziału w międzynarodowym seminarium „Dzieje Żydów a wykorzystywanie nowych technologii i opowiadanie o historii poprzez multimedia”.
„Dzieje Żydów a wykorzystanie nowych technologii i opowiadanie o historii poprzez multimedia.”
Łączność polskich uczniów w XXI wieku z XX-wieczną historią i z uczniami z całego świata.
Seminarium dla nauczycieli, 08-10 kwietnia 2016
Miejsce: Qubus Hotel, Kraków
Prosimy każdego uczestnika o zapoznanie się ze źródłami edukacyjnymi Centropy. Przed przyjazdem na seminarium należy:
1) odwiedzić stronę www.centropa.org, wybrać pozycję (biografia, zdjęcie, film, wystawa, plan lekcji, projekt Border Jumping, przepis etc.) po polsku bądź po angielsku, w celu dokładnego zapoznania się z nią.
2) wydrukować pozycję i pierwszego dnia przygotować krótką prezentację dla pozostałych członków grupy
Niektóre z zajęć warsztatowych wymagają od uczestników posiadania laptopów.
Program seminarium:
Piątek, 8 kwietnia
15:30 Rejestracja uczestników
16:00 Prezentacja Centropy i Żydowskiego Muzeum Galicja: Edward Serotta, Fabian Ruehle, Katarzyna Kotula. Krótkie prezentacje doświadczonych nauczycieli na temat ich współpracy współpracy z Centropą.
16:30 Praca w pięcioosobowych grupach. Każdy przedstawia się, opisuje swoje metody nauczania o żydowskiej historii oraz prezentuje jedną pozycję ze strony internetowej Centropy (do przygotowania przed przyjazdem na seminarium!). Każda z grup wybiera następnie osobę, która przedstawi członków swojej grupy pozostałym uczestnikom.
17:30 Każda z grup przedstawia swoich członków pozostałym uczestnikom seminarium.
18.30 Spotkanie w Centrum Społeczności Żydowskiej JCC Kraków na tradycyjnej kolacji szabatowej.
19:00 Kolacja, wystąpienie Jonathana Ornsteina, dyrektora JCC Kraków.
21:00 Zakończenie pierwszego dnia. Powrót do hotelu.
Sobota, 9 kwietnia
8:30 Prezentacja strony internetowej Centropy: Fabian Ruehle i Edward Serotta.
8:45 Pokaz filmu Centropy „Żeby pamięć nie umarła” opowiadającego o pochodzącej z Krakowa Teofili Silberring. Po projekcji krótka dyskusja prowadzona przez Fabiana Ruehle, następnie dwie prezentacje polskich nauczycieli nt. „Jak można wykorzystać ten film podczas lekcji?”
9:30 Nauczyciele dzielą się na 5 małych grup (6-7 osób w każdej) i oglądają trzy filmy o osobach związanych z Polską: o Chai Lei Detinko z Równego, o Mieczysławie Weinrybie z Zamościa i Teofili Silberring z Krakowa. W oparciu o obejrzany film każda grupa wspólnie konstruuje pisemnie plan lekcji. Doświadczeni nauczyciele będą doradzać grupom oraz udzielać wskazówek.
10:30 Przerwa kawowa.
10:45 Wykład Konstantego Geberta „Historia polsko-żydowska w XX wieku”.
11:30 Dyskusja.
12:00 Obiad w Qubus Hotel.
13:15 Prezentacja aplikacji mobilnej o Teofili Silberring „Żeby pamięć nie umarła”: Edward Serotta i Katarzyna Kotula.
15:15 Wizyta w Żydowskim Muzeum Galicja. Powitanie uczestników przez dyrektora Muzeum Jakuba Nowakowskiego.
15:30 Zwiedzanie wystaw Żydowskiego Muzeum Galicja.
16:15 Przerwa kawowa w hotelu.
16:30 Dyskusja na temat sposobów wykorzystania aplikacji podczas zajęć lekcyjnych.
16:45 Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup – omówienie planów lekcji stworzonych w oparciu o filmy o Chai Lei Detinko z Równego, o Mieczysławie Weinrybie z Zamościa i Teofili Silberring z Krakowa (każda grupa ma 5 minut na prezentację).
18:15 Zakończenie dnia.
Niedziela, 10 kwietnia
8:30 Prezentacja konkursu filmowego Centropy ,,Żydowska historia naszego miasta”: Fabian Ruehle wraz z polskim nauczycielem.
9:15 Polsko-niemieckie oraz polsko-ukraińskie projekty: prezentacja Kirstin Lakeberg i Beaty Gendek-Barhoumi „Współpraca ze szkołami w Niemczech: jak przygotować program wymiany?” oraz prezentacja Jacka Jarosa i Beaty Gendek-Barhoumi: „Letnia Akademia Centropy jako sposobność do nawiązania współpracy międzynarodowej”.
9:30 Przerwa kawowa.
10:00 Panel na temat sposobów nawiązywania współpracy międzynarodowej.
11:00 Zwiedzanie wystawy Centropy „Żydowscy świadkowie polskiego stulecia”, poświęconej polsko-żydowskim historiom rodzinnym. Po krótkim wprowadzeniu nauczyciele oglądają wystawę, recenzując osiem motywów.
11:45 Prezentacja „Jak używać wystawy w szkole” wraz z dyskusją.
12:15 Sesja podsumowująca „Czego się nauczyliśmy, jak wykorzystamy tę wiedzę?”– prowadzenie: Edward Serotta, Fabian Ruehle i Katarzyna Kotula
12:45 Obiad w hotelu.
13:30 Zakończenie seminarium.
Zapraszamy na stronę : www.centropa.org
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |