Bertolt Brecht ukazuje w Świętej Joannie szlachtuzów mechanizmy wiążące kapitalizm, państwo i religię. Cykliczne kryzysy, jakie nawiedzają gospodarkę, przyczyniają się do wzrastającego rozwarstwienia społecznego, spychają ludzi ubogich w przepaść coraz większego upokorzenia, a klasę średnią pozbawiają kontroli nad państwem. Premiera w Kaliszu 20 lutego.
Kryzysy te nie są wywoływane przez „niewidzialną rękę rynku”, a raczej przez konkretnych ludzi, przez ich konkretne błędy. Częściej — przez ich konkretną chciwość. Są również źródłem cierpienia konkretnych ludzi, którzy, aby sobie z nim poradzić, sięgają po dwa dość oczywiste środki: wiarę i nienawiść. Ilustruje to fabuła dramatu: oto w amerykańskim mieście Chicago trwa walka między biznesmenami o prymat na rynku mięsnym. Walka ta prowadzi do poważnego kryzysu, który wymusza masowe zwolnienia robotników. Zdezorientowani, pozbawieni środków do życia ludzie wychodzą na ulice. Wśród nich znajduje się również tytułowa Joanna, młodziutka idealistka z imieniem Boga na ustach. Bohaterka, walcząc o lepszy los dla robotników, przechodzi coś na kształt inicjacji w dorosłość, a jej spotkanie z bossem rynku mięsnego – Pierpontem Maulerem – skutkuje dziwną fascynacją.
Święta Joanna szlachtuzów to przede wszystkim historia rewolucji, która przegrała wszystkie swoje ideały. Brecht przewrotnie obwinia za tę sytuację miłość. W zbydlęconym świecie nie ma dla niej miejsca, jedynie pogrąża zdezorientowanych bohaterów. Świat Brechta to rzeczywistość pełna antagonizmów, gdzie świadomość jednostki ogranicza jej przynależność do konkretnej klasy. Między klasami zaś wciąż trwa utajona wojna, zarówno ekonomiczna jak i światopoglądowa, czego dobrym przykładem jest najnowsza historia Polski. Twórcy nie odżegnują się od konieczności komentowania obecnych wydarzeń politycznych, jednak chcą nadać im szerszy, globalny kontekst. Stworzenie mechanizmów obronnych wobec rozwarstwienia ekonomicznego wydaje się najbardziej palącą kwestią naszej współczesności. Czy pomoże w tym Brecht?
Przekład: Roman Szydłowski, Witold Wirpsza
Reżyseria: Wojtek Klemm
Dramaturgia: Tomasz Cymerman
Scenografia: Mascha Mazur
Kostiumy: Julia Kornacka
Muzyka: Dominik Strycharski
Choreografia: Anna Krysiak
Asystent reżysera: Jacek Jackowicz
Inspicjent: Nikola Brojerska
Obsada: Zbigniew Antoniewicz, Izabela Beń, Agnieszka Dulęba-Kasza, Jacek Jackowicz, Łukasz Kaczmarek (gościnnie), Małgorzata Kałędkiewicz-Pawłowska, Ewa Kibler, Dawid Lipiński, Marcin Trzęsowski, Dariusz Sosiński, Maja Wachowska
Święta Joanna szlachtuzów
Premiera 20 lutego 2016 roku
Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |