Muzeum Historyczne Miasta Krakowa serdecznie zaprasza do udziału w II edycji konferencji "Muzeum w świetle reflektorów" (muzeum bez barier, muzeum bez granic, muzeum bez ścian?)
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa realizuje obecnie szereg nowatorskich projektów i zadań. Jednym z nich jest Nowe Muzeum Teatralne. Inicjatywa ta zakłada przygotowanie nowej ekspozycji muzealnej w Oddziale Teatralnym i przeobrażenie tego oddziału w nowoczesną instytucję. Aby zainteresować tą tematyką szersze kręgi odbiorców, MHK przygotowuje II edycję konferencji Muzeum w świetle reflektorów. Konferencja ma sprowokować dyskusję o tym, w jaki sposób muzea teatralne mogą najlepiej realizować swoje cele w świetle specyfiki posiadanych przez nich kolekcji i swoistej tematyki, którą się zajmują.
Muzeum bez granic
Czym jest muzeum teatralne dzisiaj?
Winrich Meiszies, dyrektor Muzeum Teatralnego w Düsseldorfie uważa, że "Kondycja i muzeów, i archiwów teatralnych, powiększanie ich i w ogóle zajmowanie się pamiątkami po teatrze ma sens tylko wtedy, kiedy sytuacja współczesnego teatru jest dobra i kiedy zainteresowanie sztuką teatru jest żywe, bo wtedy żywa jest także chęć sięgania do teatralnej przeszłości". Niestety, rzeczywistość pokazuje, że ta teoria jest tylko pobożnym życzeniem. Teatr w Polsce przechodzi renesans, jego kondycja wydaje się bardzo dobra. Jednak ani teatry, ani organy, które są odpowiedzialne za rozwój placówek kultury, nie są zainteresowane wspieraniem nowych inicjatyw muzealnych i archiwalnych zmierzających do pomagania teatrom w przechowywaniu pamięci o ich pracy czy do nowego odczytania kolekcji teatraliów. Dlatego proponujemy dyskusję na temat muzeów teatralnych połączoną z próba odpowiedzi na następujące pytania:
komu ma służyć nowoczesne muzeum?
kogo i co ma reprezentować w przypadku muzeów teatralnych?
czy muzeum teatralne jest tylko i wyłącznie miejscem, gdzie ludzie obeznani z wiedzą teatralną lub sami artyści kolekcjonują eksponaty o sobie tylko wiadomej wartości i ważności, tutaj spotykając się na dysputach i imprezach artystycznych?
co muzeum teatralne powinno zrobić, aby poprzez swoją działalność - opartą również na ekspozycjach i zbiorach - jak najlepiej służyć społeczeństwu?
na ile muzeum, zwłaszcza teatralne, powinno stać się centrum rozwoju doświadczeń, emocji, edukacji oraz świadomości kulturowej?
czy w naszej polskiej teraźniejszej sytuacji politycznej i ekonomicznej muzea teatralne będą jeszcze komukolwiek potrzebne, a jeśli tak, to gdzie jest ich miejsce?
czy tego typu muzea powinny działać w teatrach, czy poza nimi, jako osobne instytucje?
czy muzeum teatralne powinno mieć granice swojej działalności?
Muzeum bez ścian
Kwestia muzeów wirtualnych/ internetowych:
czy tworzenie nowych rzeczywistości oraz zajęć edukacyjnych nie odciąga widzów od kontaktu z żywym obiektem i opowieścią ukazaną na wystawie?
czy innowacyjne rozwiązania służące poprawieniu pracy muzeów i tworzeniu kolekcji oraz wystaw zmieniają model funkcjonowania muzeów teatralnych z tradycyjnego (archiwalno-muzealnego) na nowoczesny, oparty na nowym zdefiniowaniu zadań i powinności instytucji powołanych do "zachowywania" pamięci o teatrze?
Teatralia
Według jednej z nowszych definicji, kolekcjonowanie jest niczym innym jak budowaniem nowych rzeczywistości, nowych połączeń, nowych odniesień. To łączenie wyabstrahowanych z realności obiektów i umieszczenie ich w nowym układzie. Dlatego rodzi się tutaj pytanie: jak dzisiaj zdefiniować pojęcie obiektu muzealnego (pamiątek teatralnych), zwłaszcza w czasach, kiedy na nowo określa się i poszerza zakres gromadzenia i udostępniania kolekcji? Teraz obiektem stają się zapisy filmowe, nośniki, na których są one utrwalane, wirtualne spektakle i nawet performance (jak zapisywać performance, czyli wydarzenie, którego podstawą jest działanie, a nie efekt finalny), wywiady, które wchodzą w skład tzw. historii mówionej. Jak tworzyć takie kolekcje i jakie elementy, teatralia mogą posłużyć do odtwarzania tych awangardowych wydarzeń artystycznych?
Muzeum bez barier
Widz w muzeum;
czy muzea oraz kuratorzy wystaw podczas tworzenia ekspozycji zastanawiają się nad jej potencjalnym odbiorcą?
dla kogo wystawa jest przygotowywana?
jak różnicować wystawy ze względu na wiek, wykształcenie, znajomość tematu wystawy lub zainteresowania odbiorców?
dlaczego pracownicy muzeów boją się tzw. visitor studies?
jak przyciągnąć do muzeum publiczność w ogóle nie zainteresowaną daną ekspozycją?
jak tworzyć więź pomiędzy muzeum a widzem?
czy dzisiejsi kuratorzy nie czują się ograniczeni fizycznymi barierami przestrzeni wystawienniczej?
czy wystawy (prezentowanie idei, koncepcji i obiektów) nie powinny się odbywać także poza ściśle ograniczoną przestrzenią sal muzealnych?
czy ma sens stworzona kilka lat temu przez Steva Dietza idea muzeum bez barier?
jak dzisiaj przygotować ekspozycję, scenariusz, aranżację plastyczną, które pozwolą na świadome tworzenie nowych skojarzeń, zachowań, wrażeń, refleksji, które zmienią widza i jego rozumienie świata?
Edukacja w muzeum:
czy jest potrzebna edukacja osób dorosłych, starszych i niepełnosprawnych?
jakie zajęcia proponować seniorom, i osobom niesprawny np. inwalidom, niewidzącym, itd.?
czy dla muzealników praktyków obserwacja zachowań publiczności, jej preferencji, czasu spędzanego w określonych przestrzeniach muzeów powinna stać się punktem wyjścia do poważnych studiów?
Zarządzanie muzeum:
w jakim kierunku powinny iść zmiany?
jak do zmian lub nowych tendencji przekonać pracowników?
co robić, jeśli strategia zamiast pomagać, zwiększa tylko biurokrację i powoduje, że pracownicy, zwłaszcza merytoryczni, nie mają czasu na podstawową działalność, na merytoryczne i przemyślane tworzenie ekspozycji, rozwój naukowy?
Symbioza muzeów z instytucjami sztuki
Czy współpraca z galeriami, teatrami, współczesnymi twórcami i artystami, współtworzenie i udział w artystycznych wydarzeniach (eventach), działaniach performerskich, kontrowersyjnych projektach to szansa dla muzeów, czy tylko marnowanie sił i środków niezbędnych do podstawowej działalności tych placówek?
miejsce: Pałac Krzysztofory
Rynek Główny 35
31-011 Kraków
termin: 17-18 października 2014
Program konferencji
17.10.2014
I dzień konferencji
10.00 - Powitanie uczestników konferencji przez Pana Michała Niezabitowskiego - Dyrektora Naczelnego Muzeum Historycznego Miasta Krakowa
10.10 - Wykład inauguracyjny wygłosi prof. Emil Orzechowski, UJ, Salon Heleny Modrzejewskiej - realny (Emil Orzechowski) i wirtualny (Aneta Maj)
I Blok
10.30 - Grzegorz Kwieciński (Teatr Ognia i Papieru, Łódź), Węch, sam węch wystarcza bestiom!
10.50 - Dr hab. Joanna Hańderek (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), O potrzebie kolekcjonowania - słów kilka o roli muzeum dzisiaj
11.10 - Małgorzata Palka (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa) - Kolekcja teatraliów w zbiorach MHK - historia powstania, zasoby, współczesność
11.30 - 11.40 - Dyskusja
11.40 - 12.00 - Przerwa
II Blok
12.00 - Dr Piotr Barłóg (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu) Przestrzeń realna i wirtualna w wystawiennictwie muzealnym
12.20 - dr Agnieszka Kowalska (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa), Techniki scenograficzne i multimedialne w służbie muzeum narracyjnemu na przykładzie nowej wystawy teatralnej w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa
12.40-12.50 - Dyskusja
13.00-14.30 - Przerwa
III Blok
14.30 - dr Piotr Morawski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie), Teatr w muzeum: historia przedstawień i przedstawiania
14.50 - Katarzyna Kuropatwa-Pik (Muzeum Miasta Łodzi), Wystawa i/lub Widowisko
15.10 - Agata Szymczak (Muzeum Miasta Łodzi), Tradycja a nowoczesność. O definicji muzeum we współczesnym świecie
15.10 - Dyskusja
18.10.2011
II dzień konferencji
I Blok
10.30 - Agnieszka Kołodziej-Adamczuk (Centrum Scenografii Polskiej, Katowice), Stała ekspozycja zbiorów Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego w Katowicach - idea, konspekt, projekt przestrzeni.
10.50 - Hubert Francuz (Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie), Prosimy wyłączyć telefony - technologie mobilne w muzeum
11.10 - Anna Litak (Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej, Kraków), Muzeum Interaktywne (Centrum Edukacji Teatralnej) w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie
11.30 - 11.40 - Dyskusja
11.40 - 12.00 - Przerwa
II Blok tematyczny
12.00 - Aleksandra Głowacz (Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie), Pójdźmy do muzeum! Rola badania publiczności w tworzeniu programów edukacyjnych muzeum.
12.20 - Aleksandra Janus (Uniwersytet Jagielloński, innemuzeum.pl), Kim jest zwiedzający w czterech ścianach muzeum i poza nim?
Konsekwencje przemian w definiowaniu roli zwiedzającego dla rozwoju współczesnego
muzeum.
12.40 - Kinga Anna Gajda (Uniwersytet Jagielloński, Kraków), Pedagogika muzealna jako przykład implementacji wytycznych unijnych. Łączenie edukacji formalnej z nieformalną.
13.00 - Katarzyna Bury, Ela Lang (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa) - projekt dla niewidomych zwiedzających.
13.20 - Karina Janik (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa), W przestrzeni wystawy i w miejscu bez obiektów. Warsztaty dla dorosłych w Oddziale Teatralnym MHK
13.20 - Dyskusja
13.30 - Zakończenie konferencji
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |