Od 29 czerwca do 28 lipca 2012 roku w Centrum Kulturalnym Koneser można będzie obejrzeć wystawę malarstwa Mikołaja Obryckiego. Wystawa w perfekcyjny sposób uwydatnia pełen profesjonalizm i neskrępowaną wolność i swobodę w traktowaniu tematu.
Myśl staje naprzeciw płaszczyzny i okazuje się być jedynie myślą. Wyczerpuje się wobec gwałtownego zjawiania się form. Chce kontemplować, a pozostaje jej tylko odczuwanie. By odczuwać, musi wyjść poza wszelką oczywistość. Zamiast towarzyszem doświadczenia malarskiego, staje się empatycznym świadkiem rzeczywistości wewnętrznej twórcy, malarza, Mikołaja Obryckiego. Urodzony w Szczecinie, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, wystawiał swoje prace przede wszystkim w Polsce, ale także poza jej granicami, w Sztokholmie, Londynie, czy Paryżu. Jego obrazy, choć zdają się być przywiązane do rzeczywistości doświadczanej empirycznie, wymykają się racjonalizacji. Przypominające realność formy ocierają się o nią jedynie, by po chwili, w przestrzeni wykorzenionej ze świata, popaść w abstrakcję. Przestrzeń ta, przywodząca na myśl dzieła Klee, Miro, Bacona, zdaje się być pozbawiona powietrza, niekiedy staje się płaszczyzną zjawiania się figur, by w innych obrazach pochłaniać formy. Równie ważne dla Obryckiego są barwy, czasem popadające niemalże w monochromię, czasem soczyście eksplodujące na płótnie, zmierzające w stronę obrazów Gerta i Uwe Tobiasów czy Daniela Richtera.
Mikołaj Obrycki jest artystą młodym. Jednak przegląd jego prac pozwala dostrzec nieprzeciętną wrażliwość i umiejętność konsekwentnego rozwiązywania postawionych sobie zadań. Pozwala to spodziewać się wiele po stale rozwijającej się osobowości artystycznej twórcy. Najbardziej interesująca pozostaje dla mnie wyraźnie zaznaczająca się w jego pracach tendencja do ograniczania ekspresywności płócien przy jednoczesnym wzbogacaniu stosowanych przez Obryckiego, subtelnych środków malarskich. Nie mogę przy tym oprzeć się wrażeniu, że stale aktualnym źródłem inspiracji pozostaje dla artysty obserwacja rzeczywistości, z całym arsenałem jej "optycznych" środków wyrazu, przede wszystkim kwestii światła i relacji przestrzennych, których obserwacja prowadzi do coraz bardziej skupionego, przemyślanego systemu budowania malarskiego ekwiwalentu tych zjawisk. Chciałabym życzyć artyście przynajmniej kilku wypadów do Sieradza, Konina czy Świnoujścia, spotkań z pofabryczną architekturę czy ciasnymi zaułkami miasta, w których potrafił dostrzec ich fascynującą wieloznaczność. Z ciekawością czekam więc na to, co dojrzy artysta za "Horyzontami" z 2006 r.''
(Ewa Herniczek)
29 czerwca (piątek) - 28 lipca 2012 (wystawa czynna: pon. - sob. 12.00-18.00)
Bochenska Gallery, ul. Ząbkowska 27/31, Centrum Kulturalne Koneser
Wstęp wolny,
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |