Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part po raz 18

Festiwal A Part jest międzynarodowym przeglądem najciekawszych zjawisk artystycznych z obszaru teatru autorskiego, niewerbalnego, eksperymentalnego, alternatywnego i innowacyjnego, odbywającym się w Katowicach i miastach ościennych.  W tym roku odbędzie się w dniach 15-25 czerwca.

Przedsprzedaż i sprzedaż biletów oraz rezerwacje WYŁĄCZNIE w miejscach prezentacji (z wyjątkiem przedstawień Teatru Formy i Sceny Plastycznej KUL w Miejskim Domu Kultury w Bogucicach przy ul. Markiefki – nie prowadzimy przedsprzedaży, rezerwacje w MDK pod numerami 32.2030517 i 32.2035524, sprzedaż biletów sprzed spektaklami).
Bilety na Tiger Lillies w cenie 40 zł; na DAH Teatar, Granhoj Dans, Abattoir Ferme i Annę Peschke w cenie 30 zł, na Teatr Formy, Teatr Strefa Ciszy, Teatr A PART (Cyrk Bellmer), Tantehorse, Teatr Cinema, Teatr Porywacze Ciał i Scenę Plastyczną KUL w cenie 25 złotych.
Na przedstawienia plenerowe wstęp wolny.

Możecie także wygrać zaproszenia na Festiwal. Szczegóły w zakładce KONKURSY.

Produkcja i organizacja festiwalu:
Stowarzyszenie Teatralne A PART, Katowice, www.apart.art.pl.

Projekt objęty mecenatem miasta Katowice. Współfinansowano ze środków instytucji kultury Katowice – Miasto Ogrodów.
Festiwal zrealizowano z wykorzystaniem środków finansowych z budżetu samorządu Województwa Śląskiego.
Festiwal zrealizowano z wykorzystaniem środków finansowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partnerzy: Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Korez, Uniwersytet Śląski, Kinoteatr Rialto, MOK Bogucice-Zawodzie, angelo Hotel Katowice, Silesia City Center.

Patronat medialny: "Gazeta Wyborcza", "Ultramaryna", „Teatr”, TVP Katowice, Radio Katowice oraz portale i serwisy internetowe Teatralia, Dziennik Teatralny, Portal Katowicki, Teatr dla Was, Theatron, Silesiakultura, Independent, Studentnews, Kurier365, Instytut Rozwoju Kultury Alternatywnej IRKA.

Program 18. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUK PERFORMATYWNYCH A PART
Katowice, 15-25 czerwca 2012

15 czerwca (piątek)
19:00 Kinoteatr Rialto
KONCERT THE TIGER LILLIES
[otwarcie festiwalu]

Zespół THE TIGER LILLIES, ojcowie Brechtowskiego Kabaretu Punkowego, został założony w 1989 roku, a 20 lat później ich brzmienie wciąż jest unikalne i oryginalne na rynku muzycznym. THE TIGER LILLIES wyróżniali się od samego początku dzięki swemu charakterystycznemu brzmieniu i stylowi, a ich kariera, która rozpoczęła się w londyńskich pubach, ewoluowała od Piccadilly Theatre, poprzez uliczne muzykowanie, aż do Opery w Sydney. Jakiś czas później the TIGER LILLIES objeżdżali już cały świat, dając koncerty i uczestnicząc w różnych artystycznych i teatralnych projektach. Do kilku najbardziej znamienitych wydarzeń z ich kariery należą: Nagroda Oliviera, którą zdobyli za kultowy musical Shockheaded Peter oraz nominacja do nagrody Grammy za album The Gorey End. Zespół wydał ponad 20 albumów, uczestniczył w wielu projektach i odbywa nieustanne tournee po świecie, nigdy nie przestając zaskakiwać, szokować i bawić publiczność swym unikalnym, dewiacyjnym stylem muzycznym.
THE TIGER LILLIES został założony przez Martyna Jaquesa, który między dwudziestym a trzydziestym rokiem życia, mieszkał nad domem publicznym w londyńskim Soho i przez okno podglądał tętniący życiem półświatek tej dzielnicy. Dobre 10 lat zajęło Jacques’owi przeniesienie tego dziwnego półświatka w sferę sztuki, a w tym samym czasie szkolił się jako piosenkarz i tekściarz. W 1989 roku dostał swój pierwszy akordeon, a wkrótce potem powstał zespół THE TIGER LILLIES.
Na początku lat 90-tych THE TIGER LILLIES można było zobaczyć w londyńskich pubach, podczas występów na edynburskim Fringe Festival, w barach na terenie Czech oraz w barach sałatkowych w Szwajcarii, a także dających popisy uliczne w licznych miastach Europy. Martyn Jacques, pytany o niezwykły styl muzyczny zespołu, określa go jako „Brechtowski Kabaret Punkowy”. 20 lat później określenie to przyjęło się na tyle powszechnie, że THE TIGER LILLIES zaczął się go wypierać.
Świat kreowany przez THE TIGER LILLIES jest mroczny, dziwny i wielobarwny, są w nim chwile głębokiego smutku, okrutnego, czarnego humoru albo niewysłowionego piękna. To unikalne‚ anarchistyczne, brechtowskie trio ulicznej opery‘ przemierza świat, grając utwory, które nie mają nic wspólnego z „pięknymi, blondwłosymi dziewczętami i chłopcami biegającymi ręka w rękę po łące“, by posłużyć się słowami założyciela zespołu, Martyna Jacquesa. Dlatego ich teksty dotyczą wszystkich mrocznych aspektów życia: od prostytucji, uzależnienia od narkotyków, po przemoc i rozpacz. Zespół THE TIGER LILLIES, zawsze z nutą wynaturzonego humoru i ostrej ironii „wytyka nas oskarżycielskim palcem: jak wy możecie się z tego w ogóle śmiać?“ Ich muzyka to połączenie przedwojennego, berlińskiego kabaretu, opery anarchistycznej i muzyki cygańskiej, w którym echem odbijają się głosy Bertolta Brechta i Jacquesa Brela. THE TIGER LILLIES szokują, bawią i dostarczają rozrywki na własny postmodernistyczny, wodewilowy sposób, dając swoje unikalne, obrazoburcze show, w którym nie ma granic nie do przekroczenia.

Występują:
Martyn Jacques - wokal, akordeon, fortepian, ukulele
Adrian Huge – bębny, perkusja, zabawki
Adrian Stout - kontrabas, śpiewająca piła, wokal

Więcej na www.tigerlillies.com.
Cena biletu: 40 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Kinoteatrze Rialto.


16 czerwca (sobota)
19:00 Teatr Rozrywki w Chorzowie
DAH TEATAR (SERBIA): HISTORIA HERBATY
Premiera polska.
[spektakl po serbsku i angielsku – dostępne polskie tłumaczenie]

DAH TEATAR jest jednym z najbardziej znanych niezależnych teatrów eksperymentalnych w Serbii. Teatr został założony w Belgradzie w 1991 roku przez reżyserki Jadrenkę Anđelić i Dijanę Milošević. Dwa lata później, wraz z aktorkami Mają Mitić i Sanją Krsmanović-Tasić artystki powołały do życia DAH Theatre Research Centre (DTRC), ośrodek teatralny o bogatym programie artystycznym, edukacyjnym i naukowym, będący do dzisiaj jednym z najważniejszych międzynarodowych ośrodków teatralnych w Serbii. Rok założenia DAH to także pierwszy rok jugosłowiańskiej wojny. Zespół teatru, poprzez swoją działalność społeczną i artystyczną, występował przez dwie dekady przeciwko wojnie i cierpieniu, co stało się podstawą ideową działań grupy.
Przedstawienie HISTORIA HERBATY jest skonstruowane jak rama, mieszcząca różne historie i tematy. Główny motyw Trzech sióstr Czechowa - pociąg, który ma zawieść siostry do Moskwy, ich wymarzonego miejsca przeznaczenia - jako metafora traconych szans i możliwości - zainspirował twórców DAH do ciągu własnych opowieści . Przejeżdżające pociągi, utracone możliwości, kruchość ludzkiego istnienia, wymarłe języki, prawdy, które okazały się nieprawdą. Spektakl jest namysłem nad znaczeniem pamięci w stosunku do prawdy. Centralne pytanie, które stawiają jego autorzy, to pytanie o amnezję i jej formy oraz łatwość, w jaką na nią zapadamy. HISTORIA HERBATY to także bolesna i osobista reminiscencja belgradzkich artystów z cierpień, jakie przyniosły bałkańskie wojny. Rytuałowi zapominania zostaje przeciwstawiony rytuał pamiętania, jakim jest teatr.

Dramaturgia i reżyseria: Dijana Milošević
Występują: Aleksandra Jelić, Jugoslav Hadžić, Maja Mitić, Sanja Krsmanović-Tasić
Muzyka: Aleksandra Damnjanović, Nebojša Ignjatović, Jugoslav Hadžić
Scenografia: Neša Paripović
Kostiumy: Milena Ristić
Światło: Radomir Stamenković
Teksty: Ruth Magraff, Trzy siostry Antoniego Czechowa, Księga herbaty Kakuzo Okakura, trzy utwory haiku autorstwa Basho, AH 6905 Dave'a Duggana, dokumenty Human Rights Fund i Women in Black, fragmenty wiadomości prasowych i informacje z internetu w interpretacji zespołu DAH

Więcej na www.dahteatarcentar.com.
Cena biletu: 30 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Teatrze Rozrywki.


17 czerwca (niedziela)
19:00 Teatr Rozrywki w Chorzowie
GRANHOJ DANS (DANIA): MEN&MAHLER
Premiera polska.
[teatr tańca]

GRANHOJ DANS to słynna grupa taneczna z Aarhus w Danii, założona i prowadzony przez wybitnego choreografa Palle Granhøja. Przedstawienia teatru powstają w bliskiej współpracy choreografa z tancerzami oraz artystą wizualnym Per Victorem. Punktem wyjścia do wszystkich, realizowanych od ponad 20 lat przedsięwzięć grupy jest opracowana przez Granhøja „technika przekraczania przeszkód” ("Obstruction"). W procesie kreacji zadaniem aktora-tancerza jest praca nad własną osobowością, przekraczanie własnych ograniczeń i wydobycie z tego, co wewnętrzne cech ogólnych, rzucających światło na ludzka egzystencję w ogóle. Dlatego też GRANHOJ DANS pokazuje na scenie nie tyle tancerzy i choreografię, co po prostu: mężczyzn i kobiety – szczerych, prawdziwych i kompletnych.

MEN&MAHLER to najnowsza produkcja GRANHOJ DANS (premiera: 8.06.2012), wynik współpracy duńskiego teatru z międzynarodową siecią Development of New Art. Spektakl jest rozwinięciem innego projektu scenicznego GRANHOJ DANS 2men2mahler i podobnie jak tamten spektakl jest artystyczną eksploracją różnych aspektów męskiego świata. Co się stanie, gdy na 8 tygodni zbierzemy razem 8 tancerzy z różnych krajów i zdekonstruujemy ich taneczne przyzwyczajenia, a potem wrzucimy w kosmos muzyki Gustava Mahlera? Nowy projekt duńskiego choreografa jest próbą odpowiedzi na to pytanie.

 

Przedstawienie w reżyserii Palle Granhøj.
Wystepują: Bill Eldridge, László Fülöp, Áron Darabont Leon, Tomasz Ciesielski, Mikolaj Karczewski, Tomás Danielis, Aureliusz Rys, Petras Lisauskas i Dorte Petersen.
Asystent: Johan Ohlsson.
Muzyka: Gustav Mahler.
Oprawa wizualna: Per Victor
Koprodukcja: Development of New Art (DNA, sponsorowane przez Komisję Europejską), Bora Bora Aarhus i Dansescenen Copenhagen
Więcej na www.granhoj.dk.
Cena biletu: 30 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Teatrze Rozrywki.

 

18 i 19 czerwca (poniedziałek i wtorek)
16:00 początek: przed Kinoteatrem Rialto
COMPAGNIE CACAHUETE (FRANCJA): POGRZEB MAMY
Kultowy spektakl po 15 latach ponownie w Katowicach.
[przedstawienie w formie procesji]

COMPAGNIE CACAHUETE to jeden z najsławniejszych francuskich teatrów ulicznych. Został założony w 1984 przez Pascala Landareta, klauna, linoskoczka i autora cyrkowo-muzycznych animacji dla dzieci. Z tego wczesnego okresu działalności pochodzi właśnie nazwa grupy (Fistaszki), która dzisiaj, wobec prowokacyjnych akcji teatralnych, z których „Kakaueci” są znani, kojarzy się raczej z anarchizująca beztroską, niż łakociami dla najmłodszych. CACAHUETE to teatr akcji, bezlitośnie ingerujący w monotonię miasta. Działania Francuzów szokują, obrażają, bawią i skłaniają do refleksji. Miłość, rodzina, seks, patriotyzm, powaga wieku, urzędu, śmierci – CACAHUETE obśmiewają i wyszydzają wszystko, czyniąc to na oczach rozbawionej gawiedzi. W istocie szydzą jednak z nas. Bo to przecież my gotowi jesteśmy zawsze z niezmienną gorliwością narzucać sobie sztywne reguły zachowania, celebrować pompatyczne ceremoniały, wbijać swoje „ja” w uniformy ról, których nie rozumiemy i w gruncie rzeczy nie akceptujemy. COMPAGNIE CACAHUETE pokazuje, jacy bywamy śmieszni w naszej sztywności, ceremonialności, uległości wobec konwenansów.
COMPAGNIE CACAHUETE pokaże dwukrotnie swoje najsławniejsze przedstawienie POGRZEB MAMY, grane już z powodzeniem od ponad dwudziestu lat. Po raz pierwszy w Katowicach spektakl ten został zagrany na festiwalu A PART 15 lat temu (w 1996 roku), wzbudzając sensację i stanowiąc dla wielu polskich miłośników teatru po dziś dzień synonim dobrego prowokacyjnego teatru. Po raz drugi, pod naporem próśb widzów, zaprosiliśmy ten spektakl w 2001 roku. Przedstawienie miało się odbyć 16 września, ale spektakl nie odbył się. Odwołaliśmy go, a kto pamięta atmosferę tamtych dni i weźmie pod uwagę tematykę spektaklu łatwo zrozumie dlaczego. Tegorczone prezentacje POGRZEBU MAMY obejrzy już kolejne pokolenie widzów.

Koncept i reżyseria: Pascal Landeret
Występują: Pascal Larderet, Josy Corrieri, Jean Pierre Bouchier, Alain Bridonneau, Dominique Le Guennec oraz statyści

Wstęp wolny.


18 czerwca (poniedziałek)
19:00 Miejski Ośrodek Kultury w Bogucicach (ul. Markiefki 44a)
TEATR FORMY: PANDORA
[pantomima]

TEATR FORMY (dawny Współczesny Teatr Pantomimy) istnieje od 1996 roku. Został założony i jest prowadzony przez Józefa Markockiego, który wyrósł z Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. TEATR FORMY jako formacja artystyczna wyrasta z tradycji polskiego mimu zbiorowego. Twórców teatru interesuje współczesność i człowiek teraźniejszy - z tym, co go spotyka, drażni, wzrusza czy przeraża. Aby opowiadać o doświadczeniach homo sapiens XXI wieku, ale i o odwiecznych zmaganiach ideałów z ludzką niedoskonałością, Józef Markocki sięga po inspiracje literackie, a także po wspólne wielu kulturom mity i legendy.
Spektakl PANDORA powstał na kanwie dramatu Wariat i Zakonnica Stanisława Ignacego Witkiewicza. Sztuka nie jest wierną ilustracją dramatu Witkiewicza, choćby dlatego, iż używa środków charakterystycznych dla teatru ruchu. Jest współczesną wizją człowieka uwięzionego i uwikłanego w słabości ludzkiej natury. Mityczna puszka Pandory jest zatem nie tylko symbolem niedoli ludzkiej, ale pełni tutaj rolę mikrokosmosu, w którym przyszło nam żyć. Bohaterowie doświadczają siebie również poprzez pryzmat indywidualnego spojrzenia i stają się mocni w swej słabości, która też staje się formą niewoli. Miłość, erotyka, pożądanie a nawet zbrodnia doskonała, pełnią tu rolę swoistego katharsis i prawdopodobnie są jedynymi drogami by opuścić Pandorę.

Scenariusz, reżyseria, scenografia: Józef Markocki
Obsada: Ewelina Ciszewska, Barbara Chodorowicz, Józef Markocki, Damian Szydłowski, Jan Kochanowski, Zbigniew Bodzek
Muzyka: zespół Job Karma
Wykonanie scenografii: Krzysztof Cichała
Technika: Krzysztof Cichała, Marek Zgoda, Krzysztof Głazowski.

Więcej na www.pantomima.pl.
Cena biletu: 25 zł. Rezerwacje biletów: 32.2030517, 32.2035524. Sprzedaż biletów wyłącznie w dzień spektaklu w MOK w Bogucicach.


19 czerwca (wtorek)
18:00, 20:00 Kinoteatr Rialto
TEATR STREFA CISZY: SMACZNEGO!
[site specific project]

TEATR STREFA CISZY powstał w 1993 roku w Poznaniu. Założycielem i liderem grupy jest Adam Ziajski. Teatr specjalizuje się w spektaklach plenerowych i akcjach ulicznych, chociaż ma także na swoim koncie realizacje w przestrzeniach zamkniętych. Zrealizował szereg projektów teatralizujących przestrzeń publiczną, stąd też nazywany jest "teatrem miejskim". TEATR STREFA CISZY sprowadził happening do roli konwencji teatralnej, a jego przedstawienia cechują się interaktywnością i dużą dozą improwizacji.
SMACZNEGO! dotyka problemu ludzkich postaw w świecie zdominowanym przez coś co moglibyśmy w przenośni nazwać zbiorowym żywieniem. To uniwersalna opowieść widziana z perspektywy restauracyjnego stołu. Metaforyczna historia groteskowych postaci pragnących za wszelką cenę sprostać życiowym rolom w obliczu narastającego absurdu. Z tego obrazu wyłania się pytanie o konsekwencje pomieszania światów, znaczeń i postaw. Nasze rozchwiane poczucie bezpieczeństwa i wątpliwości dotyczące nowych sensów, pchają nas ku poszukiwaniom właściwego porządku. Jeśli jednak nie możemy zmienić istniejącego świata, to przynajmniej powinniśmy go lepiej zrozumieć.

Reżyseria: Adam Ziajski
Scenariusz: praca zespołowa
Scenografia: Adam Wojda i Piotr Kamiński
Muzyka: SOSEN
Kostiumy: konsultacja MIXER
Występują: Dominika Olszowy, Alicja Piotrowska, Grzegorz Ciemnoczołowski, Adam Wojda
Obsługa techniczna: Piotr Kamiński

Więcej na http://strefaciszy.com.pl.
Cena biletu: 25 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Kinoteatrze Rialto.
Maksymalna ilość widzów na jednym przedstawieni: 47.


20 czerwca (środa)
19:00 Teatr Rozrywki w Chorzowie
ABATTOIR FERME (BELGIA): MYTHOBARBITAL
[spektakl wizualny – bez słów]

Flamandzka grupa ABATTOIR FERME powstała w 1999 roku. Teatr czerpie inspiracje z nauki, kontrkultury, historii dysydentów politycznych, seksuologii i tematów tabu. Publiczność i krytyka określa ją jako prowokacyjną, zmysłową, bawiącą się czarnym humorem, radykalnie wizualną. Formalność i mocne osadzenie przedstawień w wizualności wynika z inspiracji komiksem, malarstwem, horrorem i rytuałem. W 2008 roku grupa otrzymała Flamandzką Nagrodę Kulturalną w kategorii „scena” za „wnikliwy i złowróżbny teatr, który opowiada o samym teatrze, tworząc jednocześnie niepokojące widzów historie”. W tym samym roku ABATTOIR FERME zostało nominowane do Europejskiej Nagrody Teatralnej za innowacyjność.
Planowany początkowo jako dobrze skrojona sztuka o swingersach (tj. osobach zmieniających się partnerami) spektakl MYTHOBARBITAL stopniowo rozwijał się w coś całkowicie odmiennego. W toku prób wszystkie teksty zostały odrzucone, a zespół postanowił stworzyć bezsłowną, wizualną fantasmagorię z udziałem trzech postaci (a raczej duchów niegdyś żywych ludzi), które odczuwają tak przemożną nudę w związku z codzienną rutyną, że ich jednym wyjściem jest ucieczka w świat baśni. Łącząc miłość ze sprawami takimi jak mroczne zaświaty, pseudoreligijna ekstaza i dziwaczna gra fabularna MYTHOBARBITAL (połączenie słów „mity” i „barbiturany”) stanowi wizualną podróż poprzez mroczne fantazje.

Więcej na www.abattoirferme.be.
Cena biletu: 30 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Teatrze Rozrywki.
Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów dorosłych.

Reżyseria: Stef Lernous
Występują: Tine Van den Wyngaert, Chiel van Berkel, Kirsten Pieters
Muzyka: Kreng
Scenografia: Leo de Nijs
Światło i obsługa technicza: Sven Van Kuijk
Dramaturgia, kierownictwo, produkcja: Nathalie Tabury, Nick Kaldunski
Koprodukcja: kc nOna, Kaaitheater & Campo


21 czerwca (czwartek)
17:00, 20:00 Kinoteatr Rialto
TEATR A PART: CYRK BELLMER
[teatr fizyczny i wizualny]
oraz
24 czerwca (niedziela)
22:00 boisko Uniwersytetu Śląskiego (ul. Moniuszki)
TEATR A PART: FEMINA
Ponownie po 5 latach i po raz ostatni w Katowicach.
[przedstawienie plenerowe]

TEATR A PART jest niezależną organizacją teatralną, powstałą w 2004 roku w Katowicach, założoną i kierowaną przez reżysera Marcina Hericha. Teatr kontynuuje i rozwija niektóre z wątków artystycznych i organizacyjnych nieistniejącego już katowickiego Teatru Cogitatur. TEATR A PART to przede wszystkim grupa teatralna, realizująca autorskie przedstawienia i widowiska. To teatr narracji wizualnej, metafory i symbolu. Twórców Teatru interesuje w przekazie teatralnym to, co niewerbalizowalne, zawarte w emocjach, popędach i tajemnicach egzystencji: imponderabilia. Przedstawienia Teatru były prezentowane w 26 krajach na pięciu kontynentach.
Podczas tegorocznego festiwalu TEATR A PART pokaże swoją najnowszą produkcję, zrealizowany w konwencji cyrku spektakl CYRK BELLMER oraz najstarsze przedstawienie z repertuaru teatru, zrealizowane w 1998 roku i grane do 2004 roku pod szyldem Teatru Cogitatur przedstawienie plenerowe FEMINA. Tegoroczny pokaz FEMINY jest planowany jako ostatnia przentacja tego wiekowego spektaklu w Katowicach, zanim zejdzie on definitywnie z afisza.
CYRK BELLMER to biedny cyrk TEATRU A PART, cyrk o umieraniu, freak show, rozpięty między rozrywką a śmiercią, erotyką i grzebaniem zmarłych, cyrk w składziku przycmentarnym, na śmietniku wspomnień, surrealistyczno-fatalistyczny kabaret, grande massacre, widowisko "najniższej rangi". Dedykowany tym, które odeszły lub odejdą.
Spektakl plenerowy FEMINA został zainspirowany książką Sex i śmierć francuskiego antropologa Jacquesa Ruffie oraz malarstwem i grafiką symboliczną (Felicien Rops, Franz von Stuck, Arnold Boecklin, Alfred Kubin oraz katowicki artysta Igor Neubauer). Przedstawienie opowiada w metaforycznym skrócie historię jednego życia: od narodzin, przez doświadczenie życia, po śmierć. Jego bohaterką jest Kobieta, jej codzienne namiętności, codzienna radość i cierpienie. Drugim ważnym bohaterem spektaklu jest woda. To ona jest zaczynem życia, samym życiem, towarzyszem śmierci. Trzecim bohaterem spektaklu jest miłość.

CYRK BELLMER
Zamysł, zarys scenariusza, reżyseria, scenografia: Marcin Herich
Scenariusz: napisany na scenie przez zespół teatru pod kierunkiem Marcina Hericha
Występują: M. Katarzyna Gliwa, Natalia Kruszyna, Joanna Pyrcz, Monika Wachowicz,
Cezary Kruszyna, Marek Radwan, Lesław Witosz
Współpraca nad realizacją scenografii, produkcja: Cezary Kruszyna
Muzyka: fragmenty utworów Olafura Arnaldsa, Social Interiors, Kato Hideki, Skuli Sverrissona i Hanki Ordonówny oraz tradycyjna muzyka cyrkowa

FEMINA
Scenariusz, reżyseria: Marcin Herich
Występują: Monika Wachowicz, Joanna Pyrcz, Lesław Witosz, Maciej Dziaczko, Cezary Kruszyna, Jakub Kabus, Marek Radwan
Scenografia: Marcin Herich
Rzeźba głowy-czaszki: Tomasz Wenkler.
Muzyka: fragmenty utworów Future Sound of London, J.Garbarka, E.Goldenthala, F. Kreislera orz Vivaldiego
Współpraca techniczna: Natalia Kruszyna
Tekst z offu: fragment Środy Popielcowej T.S.Eliota w interpretacji Moniki Wachowicz

Więcej na www.apart.art.pl.
Cena biletu na CYRK BELLMER: 25 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Kinoteatrze Rialto.
Na przedstawienie FEMINA wstęp wolny.
Przedstawienia przeznaczone są dla widzów dorosłych.

 

22 czerwca (piątek)
18:00 Teatr Korez
TANTEHORSE (CZECHY): SALOME
[teatr fizyczny i wizualny – spektakl po czesku, dostępne polskie tłumaczenie]

TANTEHORSE (wcześniej: Teatro Pantomissimo) założyło w 2006 roku dwoje młodych aktorów: Miřenka Čechová i Radmir Vizvary. Aktorzy współpracowali na co dzień w wybitnymi czeskimi artystami pantomimy, takimi jak: Bolek Polivka, Ctibor Turba i Boris Hybner. Przedstawienia grupy TANTEHORSE to mroczne przedstawienie wizualno-ruchowe, łączące pantomimę i „physical theatre” ze stylistką slapsticku i poetyką wrażliwości.
Spektakl SALOME to autorska adaptacja sztuki Oscara Wilda. Tematem dramatu są losy młodej księżniczki Salome, która pożąda bez wzajemności proroka Jana. Kiedy jej ojczym, król Herod, życzy sobie, żeby dla niego tańczyła, Salome zgadza się pod warunkiem, że w zamian dostanie głowę proroka na tacy…
Twórcy spektaklu w swojej inscenizacji odwołują się do konwencji tańca buto, pantomimy i teatru dramatycznego. Za choreografię odpowiada Sabina Seume, niemiecka performerka, która w niezwykły sposób łączy estetykę wschodu i zachodu, korzystając z jednej strony z doświadczeń teatru Piny Bausch, z drugiej zaś z tradycji japońskich artystów Tatsumiego Hijikaty i Kazuo Ono. Sztuka Oscara Wilda ciekawie koresponduje z eksperymentalną estetyką TANTEHORSE, w której metafora, oryginalne rozwiązania scenograficzne i gra świateł odkrywają jej nowe oblicze.

Reżyseria : Miřenka Čechová
Choreografia : Sabine Seume
Występują : Miřenka Čechová, Josef Wiesner
Scenografia : Lucie Labajová
Muzyka : Matouš Hekela
Reżyseria światła: Martin Špetlík

Więcej na www.tantehorse.cz.
Cena biletu: 25 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Teatrze Korez.


22 czerwca (piątek)
20:00 Kinoteatr Rialto
ANNA PESCHKE (NIEMCY): OGRÓD ILSY
Po raz pierwszy w Polsce.
[spektakl wizualny – bez słów]

ANNA PESCHKE to niemiecka reżyserka i performerka młodego pokolenia. Ukończyła wydział nauki o teatrze w Giessen. Jej spektakl dyplomowy Käppkkra miał premierę w 2009 roku w Künstlerhaus Mousonturm we Frankfurcie i został zaprezentowany na wielu europejskich festiwalach. Twórczość ANNA PESCHKE to połączenie działań wizualnych i sceniczny, ulokowanych poza narracją słowną. Od czasu debiutu ANNA PESCHKE zrealizowała następujące przedstawienia Ilsas Gartner (OGRÓD ILSY), Titania, Daleko stąd. Obecnie zainteresowania Peschke przesunęły się w stronę kultury chińskiej. Artystka prowadzi studia nad nowym projektem w Pekinie, Belinie (Neuköllner Opera) i Mannheim.
Przedstawienie OGRÓD ILSY to wynik naukowych i artystycznych poszukiwań PESCHKE wokół tematu kobiety-nazistki jako figury kultury i recepcją tego motywu w massmediach i filmie. Kobieta-nazistka, kobieta-lekarz w obozie koncentracyjnym, kobieta-oficer SS to motyw pojawiający się od wielu lat w kulturze masowej. Upowszechniły go filmy, takie jak Salon Kitty Tinto Brassa, Ilsa – wilczyca SS Don Edmondsa, Nocny Portier Liliany Cavani czy wreszcie słynne Solo – 120 dni sodomy Passoliniego. Trywialna literatura i film, ale także awangardowa sztuka sięga po ten motyw chętnie wskazując na ambiwalencję owej figury kobiecej, będącej równocześnie symbolem seksu i potworem, obiektem sadomasochistycznych fantazji i sprawczynią realnego cierpienia ludzkiego. W OGRODZIE ILSY ANNA PESCHKE eksploruje ten właśnie zespół przeciwstawnych motywów, poszukuje związków między nimi i sama wciela się Ilsę, bohaterkę filmu Don Edmondsa. Przeplatając działania performerskie piosenkami zaprasza nas do nazistowskiego kabaretu. Jak zabrzmi ten niezwykły spektakl zaledwie 40 kilometrów do Auschwitz?

Reżyseria i wykonanie: Anna Peschke
Muzyka: Christoph Wirth
Dramaturgia: Jan Deck
Asystent rezysera: Astrid Dobrunz
Światło: Raymund Becker
Kosztiumy: Rudi Scharff
Produkcja: Wydział Kultury Mannheim we współpracy z Wydziałem Kultury Frankfurtu, Ministerstwem Kultury i Nauki Hesse i Stowarzyszeniem Niezależnego Teatru Baden-Württemberg

Więcej na www.annapeschke.de.
Cena biletu: 30 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Kinoteatrze Rialto.


23 czerwca (sobota)
20:00 Kinoteatr Rialto
TEATR CINEMA: RE//MIX/P.B.
[visual physical theatre]

TEATR CINEMA powstał w 1992 roku. Grupa tworzy przedstawienia autorskie o wyraźnym, oryginalnym stylu, będące z założenia artystyczną odpowiedzią na kulturę masową. Autorem tekstów, scenariuszy i scenografii oraz reżyserem wszystkich przedstawień CINEMY jest malarz i scenograf Zbigniew Szumski. Przedstawienia teatru powstają jako wynik napięcia między aktorskimi improwizacjami oraz ideami i twórczością Szumskiego. Twórcy teatru nazywają swoje spektakle „rewoltą wyobraźni przeciw rutynie rzeczywistości”. Spektakle TEATRU CINEMA zarówno w warstwie wizualnej, jak również w obszarze tekstów i kreowanych sensów nawiązują do tradycji surrealizmu, dadaizmu i teatru absurdu. W jego centrum znajduje się ten sam charakterystyczny bohater, z twarzą ukrytą w cieniu melonika, tragiczny i równocześnie komiczny.
Przedstawienie RE//MIX/P.B. to spowiedź z inspiracji twórczością słynnej niemieckiej choreografki Piny Bausch. Tak pisze o tym twórca TEATRU CINEMA Zbigniew Szumski: „Mam swoje ulubione spektakle Piny Busch. Cafe Müller zobaczyłem pierwszy raz blisko 30 lat temu. To obok Bandoneonu, Walzera i Nelken najczęściej oglądany przeze mnie spektakl. Kantora, Pinę Bausch traktuję jako inspiracje bardzo osobiste i emocjonalne. Bez analizy i zastanowienia oddaję się im. Robiąc remix, szukałem podejrzanych fragmentów swoich spektakli, podejrzanych o jawną i bezczelną fascynację Piną Bausch. To taki rachunek sumienia z grzechów, z których jestem dumny.”

Koncepcja, reżyseria, scenografia: Zbigniew Szumski
Aktorzy: Małgorzata Walas-Antoniello, Monika Strzelczyk, Izabela Terek-Jopkiewicz, Paweł Adamski, Jan Kochanowski, Tadeusz Rybicki

Więcej na www.teatrcinema.pl.
Cena biletu: 25 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Kinoteatrze Rialto.


23 czerwca (sobota)
22:00 boisko Uniwersytetu Śląskiego (ul. Moniuszki)
TEATR BIURO PODRÓŻY: PLANETA LEM
[widowisko plenerowe]

TEATR BIURO PODRÓŻY istnieje od 1989 roku. Jego założycielem i reżyserem jest Paweł Szkotak. W ciągu kilkunastu lat poszukiwań artystycznych teatr wypracował własną metodę pracy nad spektaklem oraz rozpoznawalny styl. Od początku swojego istnienia artyści związani z TEATREM BIURO PODRÓŻY zwracali szczególną uwagę na społeczną wartość przekazu teatralnego. Takie postrzeganie sztuki, ucieczka od izolacji sal teatralnych była powodem do wyjścia ze spektaklami w kierunku widzów i przestrzeni otwartej. Przyjęta filozofia uprawiania teatru skłania jego twórców do działania w miejscach trudnych i specyficznych, często na obrzeżu sztuki teatralnej. Nazwa teatru stała się wyznacznikiem jego stanu egzystencji. W ciągu blisko 20 lat działalności przedstawienia BIURA PODRÓŻY obejrzało kilkaset tysięcy widzów w 40 krajach na wszystkich kontynentach.
Do powstania przedstawienia PLANETA LEM inspiracją stała się proza Stanisława Lema, jego wyjątkowa, pełna humoru i przenikliwa diagnoza współczesnego świata oraz refleksje na temat relacji między rozwojem technologii a ograniczeniami ludzkiego gatunku. Bohaterami spektaklu są postaci znane z powieści i opowiadań Lema: Ijon Tichy, profesor Tarantoga, społeczność Lepniaków, superkomputer, roboty. W przedstawieniu - historii, która nigdy nie została przez Stanisława Lema napisana, a jest impresją teatru powstałą w oparciu o twórczość pisarza, pokazany jest świat przyszłości, w którym sztuczna inteligencja zapewniając rasie ludzkiej iluzoryczny dobrobyt doprowadza ją do degeneracji i zgnuśniałej pasywności. Jest to świat zamieszkany przez humanoidalne istoty, których sens istnienia zawęził się do dawki halucynogenu. Dzięki niemu żyją w iluzji dobrobytu i spokoju pod czujnym i życzliwym okiem cyberopiekunów.

Reżyseria: Paweł Szkotak
Scenariusz: na podstawie prozy Stanisława Lema: Teatr Biuro Podróży
Scenografia: Agnieszka Zawadowska
Światła: Magda Górfińska
Aktorzy: Bartosz Borowski, Agata Elsner, Mateusz Felsmann, Miron Jagniewski, Mateusz Kostecki, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Marta Strzałko, Piotr Wojtyniak, Tomasz Wrzalik
Spektakl Planeta Lem został wyprodukowany przez Teatr Biuro Podróży i Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej 2011.

Więcej na www.teatrbiuropodrozy.pl.
Wstęp wolny.


24 czerwca (niedziela)
20:00 Teatr Korez
TEATR PORYWACZE CIAŁ: ZAPIS AUTOMATYCZNY
[monodram]

TEATR PORYWACZE CIAŁ powstał w 1992 roku. Został założony przez ówczesnych studentów Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu Katarzynę Pawłowską i Macieja Adamczyka. W swoich autorskich, częściowo improwizowanych spektaklach twórcy mierzą się z mitami popkultury, kpią z nich, przedrzeźniają je, a jednocześnie pokazują jak dalece są przez nie ukształtowani. Z dużą swobodą poruszają się we współczesnej przestrzeni kulturowej, cytują, komentują, przetwarzają obrazy i wątki zaczerpnięte z innych dziedzin sztuki. Porywacze Ciał zrealizowali do tej pory kilkanaście autorskich spektakli, które były prezentowane na wielu festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą. Grupa prowadzi warsztaty teatralne i współpracuje z artystami różnych dziedzin.
ZAPIS AUTOMATYCZNY jest najnowszą produkcją Porywaczy Ciał, drugim po Very autorskim monodramem Macieja Adamczyka. O swoim przedstawieniu Adamczyk pisze: „Wszystko jest kwestią pragnień. Trzeba tylko wiedzieć, czego się chce i na co ma się Wpływ. Człowiek jest tym, czego może dokonać lub tym, czego nie może dokonać. Jak będziesz oglądał tyle filmów co ja, to też czasem wyłowisz jakąś życiową mądrość. I co z tego, że żyjemy w świecie bydlaków? To niczego nie usprawiedliwia".

Scenariusz i wkonanie: Maciej Adamczyk
Reżyseria; Katarzyna Pawłowska i Maciej Adamczyk

Więcej na www.porywaczecial.art.pl.
Cena biletu: 25 zł. Rezerwacje, przedsprzedaż i sprzedaż biletów w Teatrze Korez.


25 czerwca (poniedziałek)
17:00, 18:30, 20:00 Miejski Ośrodek Kultury w Bogucicach (ul. Markiefki 44a)
SCENA PLASTYCZNA KUL: PRZEJŚCIE
[spektakl wizualny]

SCENA PLASTYCZNA KUL, założona w 1969 roku jest autorskim teatrem Leszka Mądzika, zrodzonym z jego zainteresowania możliwościami plastyki, przestrzeni i światła. Spektakle Sceny są całkowicie pozbawione słowa. Przestrzeń i światło, nieliczne postacie i przedmioty zanurzone w głębię i nieskończoność sceniczną, podporządkowane wyznaczającej rytm sferze dźwięku i muzyki stanowią podstawowe środki tego autorskiego teatr narracji plastycznej. SCENA zrealizowała blisko dwadzieścia przedstawień. Ich twórca, Leszek Mądzik, jest także autorem kilkunastu scenografii, reżyserem przedstawień dramatycznych, autorem fotografii i plakatów oraz profesorem poznańskiej ASP.
PRZEJŚCIE to ostatnie przedstawienie SCENY PLASTYCZNEJ KUL zrealizowane w 2010 roku. Spektakl wpisuje się w cykl tworzonych przez Mądzika od początku jego twórczości wieloznacznych „żywych obrazów” skłaniających do refleksji nad przemijaniem i obecnością śmierci. Muzykę do spektaklu skomponował Tomasz Stańko.
Scenariusz, reżyseria, scenografia: Leszek Mądzik
Muzyka: Tomasz Stańko
Udział biorą: Karol Furmanek, Maciej Jakubowski, Mateusz Warchocki, Grzegorz Jędrek, Rafał Rutkowski, Anna Majdiuk, Weronika Nowakowska, Jarosław Figura

Więcej na www.kul.pl/scena-plastyczna-kul,art_2894.html.
Cena biletu: 25 zł. Rezerwacje biletów: 32.2030517, 32.2035524. Sprzedaż biletów wyłącznie w dzień spektaklu w MOK w Bogucicach.
Maksymalna ilość widzów na jednym przedstawieniu: 44.

Dodaj artykuł do:
(dodano 16.05.12, autor: irka)
Tagi: Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia