Zapraszamy na drugie wspólne spotkanie Laboratorium Społeczno-Technologicznego (SoTechLab) przy Katedrze Studiów nad Społeczeństwem i Technologią WH AGH oraz Fundacji Marsz dla Nauki pt. Nowe technologie i postprawda - o czym i do kogo mówią fake newsy?
Drugie spotkanie Laboratorium Społeczno-Technologicznego (SoTechLab) i Fundacji Marsz dla Nauki zostanie poświęcone nowym technologiom medialnym i postprawdzie. Tematy te co chwilę wybrzmiewają w debacie na temat wiarygodności informacji podawanych w mediach, w trakcie różnych wydarzeń politycznych, czy chociażby w związku z dezinformacją wokół pandemii COVID-19. Choć tzw. „alternatywne fakty” nie są tematem nowym - pojawiały się przecież w mediach tradycyjnych, jak radio czy telewizja - dzisiaj przybierają na sile za sprawą m.in. serwisów społecznościowych.
Internet w teorii oferuje bowiem wiele spojrzeń na sprawy publiczne, jednak w rzeczywistości pozostaje spersonalizowany. Użytkownik nowych mediów zamiast korzystać z wielu źródeł informacji, zamyka się często we własnej bańce informacyjnej. W efekcie podsuwane jest nam to, co - niczym brakujący puzel - pasuje do naszej wiedzy podręcznej, jak określiłby to socjolog Alfred Schütz.
Te mechanizmy oddziałują na życie codzienne, społeczne, polityczne, a nawet gospodarcze. Jeden tweet Elona Muska może zachwiać giełdą, a informacja o politycznym oponencie obniża jego rankingi zaufania. Interesujące są metody i powody wytwarzania fałszywych lub niesprawdzonych informacji: wystarczy ziarno prawdy, by fałszywa wiadomość stała się „wiarygodna”. Boty i płatne trolle, jak i zwykli użytkownicy sieci, mogą powielać takie treści w setkach kopii. Następuje polaryzacja, wręcz plemienne podziały, walka na emocjonalne argumenty.
Właściciele mediów społecznościowych próbują mierzyć się z tym problemem „roznosicieli wątpliwości”, ale to wyzwanie trudne, a czasem kontrowersyjne (jedną z praktyk jest np. usuwanie profili społecznościowych). Wydaje się, że nam samym, jako użytkowni(cz)kom mediów, pomóc może po prostu „krytyczna analiza dyskursu”. Strategiami radzenia sobie mogą być: poznanie metod, przyczyn i autorów fake newsów, ale także tego, w jaki sposób ludzki mózg automatycznie przetwarza i ocenia zdobyte informacje i w jaki sposób można ćwiczyć jego krytyczne myślenie. Tymi tematami zajmą się goście i gościnie kolejnego spotkania laboratorium technologiczno-społecznego SoTechLab.
W debacie wezmą udział:
Grzegorz Bryda, Instytut Socjologii UJ
Małgorzata Kilian, Stowarzyszenie Demagog
Małgorzata Majewska, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ
Grzegorz Ptaszek, Katedra Technologii Informacyjnych i Mediów WH AGH
Spotkanie będzie na platformie MS-Teams:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZDc1OTFiNzAtYTMzMy00MWUzLWE1YzQtZjhjMDA5MGJmOGIz%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2280b1033f-21e0-4a82-bbc0-f05fdccd3bc8%22%2c%22Oid%22%3a%2252b4d0e2-3d09-4532-898d-0c192ec9e779%22%7d
27 kwietnia od 17.00 do 18.30
Spotkanie moderować będą Jakub Mirek i Maria Stojkow (Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologią WH AGH)
Laboratorium Społeczno-Technologiczne (SoTechLab) to inicjatywa Katedry Studiów nad Społeczeństwem i Technologią WH AGH (https://www.facebook.com/KSSTWHAGH). Formą inicjatywy jest laboratorium społeczne, rozumiane jako przestrzeń analizy i diagnozy społecznej dotyczącej społecznych wymiarów technologii. Celem Laboratorium jest wypracowanie wiedzy o społecznych uwarunkowaniach i konsekwencjach technologii i jej popularyzacja.
Narzędziem działania Laboratorium są otwarte dyskusje na ważne i aktualne tematy z zakresu relacji technologii i społeczeństwa. Główną formą działania są comiesięczne publiczne spotkania wspierane analizami i komentarzami ekspertek i ekspertów, specjalizujących się w danej tematyce, a także gości spoza Katedry i Uczelni - uczonych, profesjonalistów i profesjonalistki spoza akademii, liderów i liderki opinii czy przedstawicieli instytucji technologicznych (firm, innych laboratoriów, fundacji, itd.).
Cele Laboratorium:
- Diagnozowanie społecznych problemów związanych z powstawaniem, wykorzystywaniem i zastosowaniem technologii, przede wszystkim wykluczenia technologicznego i nierówności społecznych oraz badanie ich przyczyn i zakresu;
- Analiza krytyczna i uwrażliwiająca na społeczne konsekwencje nowych technologii, w tym konsekwencje wspierające, jak i ograniczające rozwój społeczności i grup społecznych;
- Analiza technologii afirmatywnych i inkluzywnych oraz asystujących;
Stworzenie przestrzeni służącej inspirowaniu zmian społecznych i wypracowywania propozycji rozwiązań ważnych problemów społecznych, szczególnie tych wspierających sprawiedliwy i zrównoważony wpływ technologii na społeczeństwo;
- Budowanie przestrzeni dialogu między akademią a środowiskiem społecznym w duchu publicznego rozumienia nauki (public understanding of science - PUS), w tym mediami, biznesem, organizacjami samorządowymi i pozarządowymi; wzajemne uczenie się i wymiana doświadczeń różnych środowisk zainteresowanych tematyką społecznych uwarunkowań i konsekwencji technologii;
Inicjowanie badań i dyskusji na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań zmian technologicznych;
- Popularyzacja wiedzy naukowej, wspieranie zaufania do najnowszych osiągnięć technologicznych (w tym biotechnologii, technologii medycznych, itd.). próba wyjaśnienia i konfrontacji z uprzedzeniami na temat nowych technologii; nauka obywatelska;
- Uwrażliwianie na różnice między wiedzą naukową a potoczną; zachęcanie do korzystania z wiedzy popartej faktami, dowodami, logiką wywodu; promowanie kultury dyskusji i wymiany opinii w debacie naukowej.
Fundacja Marsz dla Nauki jest instytucją zrzeszającą zróżnicowaną dziedzinowo i bezstronną politycznie grupę osób, zaangażowanych w popularyzację nauki. Celem Fundacji jest zwrócenie uwagi osób publicznych, w szczególności liderów społecznych i politycznych oraz ustawodawców, na problemy związane z rozwojem nauki, a w konsekwencji do tworzenia prawa zgodnego z bieżącym stanem wiedzy akademickiej, dla dobra interesu publicznego.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |