W dniach 1-2 maja odbędzie się w stolicy festiwal jakiego jeszcze nie było Raw Cut Filmfest czyli przegląd filmów związanych z kulturą alternatywną. 80% absolutnych premier i 20% dobrych "klasyków", filmy często wyjęte spoza oficjalnego obiegu dystrybucyjnego, nieobecne na ekranach Polskich kin.
W duchu DIY i na zasadach low budget organizatorom udało się skompilować zestaw specjalnie wyselekcjonowanych filmów bezpośrednio związanych z kulturą Hardcore Punk, które to przez dwa dni będzie można oglądać na dużym ekranie w warszawskim kinie Muranów. Będzie krótko, ale intensywnie, od południa do nocy. Fabuły, dokumenty i klipy muzyczne - 4 pokazy filmowe każdego dnia.
W programie min. uważany za pierwsze punk rockowy film - "Jubilee" Dereka Jarmana, klasyk z 1977, zjawisko straight edge w filmie “Edge" ,“Travel Queeries”, o queerowej scenie w Europie, "Uwaga Warszawa"- dokument o festiwalu Noc Walpurgii 2006 czy też obrazy o punk rocku z innych odleglych części świata (Indonezja, Brazylia).
Program Raw Cut dobierany jest przez osoby z DKF Muranow, Refuse, Emancypunx rds oraz Kim Yutani z Los Angeles, dyrektorkę artystyczną festiwali filmowych Outfest i Sundance w Kalifornii.
Podczas festiwalu będą dostępne płyty z muzyką punk/hardcore, fanziny etc.
Ceny biletów 10-15 zł.
przedsprzedaż 25.04 w Kinie Muranów
Harmonogram:
1.05. RAW CUT FILMFEST, WARSZAWA, Kino Muranów, Gen. Andersa 1
16.00
"The perfect ones" (Dir. Nao Bustamante & Matt Johnstone, USA, 2007, 8 min.)
Gospodyni domowa próbuje obsesyjnie sprostać społecznym wymogom. Jednak los biednej, opętanej kobiety ulega niespodziewanym zmianom. Polska premiera.
"Travel Queeries" (reż. Elliat Graney-Saucke, USA/Germany, 2009, 68 min)
Travel Queeries to pełnometrażowy dokument egzaminujący kulturę, sztukę i aktywizm radykalnych queer z całej Europy. Poprzez wywiady i dokumentację wydarzeń, festiwali, występów, pokazów multimedialnych i tworzonych przestrzeni. Travel Queeries jest ekscytującym i międzynarodowym spojrzeniem na kulturę queer, w celu tworzenia pomostów między jej uczestnikami i wzrostem świadomości. Travel Queeries uznaje słowo "queer" i zgłębia jego złożoność, innowacyjne wartości i ducha queer wraz z postępowym ruchem na rzecz przemian społecznych.
Travel Queeries wystartowało w 2005 podczas Queeruption w Barcelonie. Ujęcia nagrywane były w 2006 (Wielka Brytania, Niemcy, Polska) i w 2007 (Hiszpania, Dania, Serbia, Włochy). Muzycznym elementem filmu są nagrania min. zespołów Chicks On Speed, Scream Club, Duldung, Jean Genet, Heidi Mortenson, Lorena & The Bobbits. Polska premiera.
17.30
"Uwaga Warszawa" (Andrea Kuhnke, Germany, 2006/2010, 49 min)
Dokument obrazujący dziesięciolecie festiwalu Noc Walpurgii, jaki odbył się w dniach 29.04.-1.05.2006 w Warszawie. Doskonale oddający atmosferę, ducha i różnorodność artystyczną tego cyklicznego przedsięwzięcia. Na całość złożyły się fragmenty występów oraz wypowiedzi zaproszonych gości - Lynnee Breedlove (Tribe 8), Greg Bennick (Trial), Chris Regn (Bildwechsel), Henk Bobbit, Xmixxa, Nudne Dziewczyny, Daria Piętak, zespołów - Amanda Woodward, Złodzieje Rowerów, Short Fuse, The Tangled Lines, Daisy Chain, El Banda, Pogotowie Seksualne, Exmisja, a także publiczności oraz organizatorów festiwalu. Pokaz premierowy!
Sound of... : ponad 10 filmow dźwiękowych z ostatnich 30 lat - Blok filmowy przygotowany przez Bildwechsel Archiwum w Hamburgu (ok. 60 min)
Muzyka jest podstawa wielu filmów. Filmy, które wybrałyśmy do programu odnoszę się do muzyki, traktują ją jako element gry. Zaprezentujemy program filmów krótkometrażowych w różnych formatach oraz z różnych miejsc, od lat 80. do dnia dzisiejszego. Pokażemy m.in. prace Muda Mathis z Le Reines Prochaines, Pippilotti Rist, Nikki Forrest i inne. Chcemy pokazać filmy, które nas ciekawią obecnie lub, które od dawna należą do naszych ulubionych, ze względu na zabawny sposób wykorzystania techniki, estetyki i tematów właściwych dla ich czasu powstania. Odwiedzi was wyjątkowy program video powstaly z archiwów Bildwechsel.
Bildwechsel zostało założone w 1979 roku. Inicjatywa wyrosla z radykalnych ruchow spolecznych lat 70tych, w szczegolnosci ruchu nowych mediow oraz niemieckiego ruchu kobiecego. Od kilku lat oddzialy Bildwechsel istnieja rowniez w Berlinie, Basel, Glasgow i Warszawie. Kolekcja w Bildwechsel jest audiowizualnym archiwum oferującym panoramiczne spojrzenie na artystyczna i filmowa pracę kobiet.
program:
My heart the rock star; nikki forrest, Canada 2000 ; 1:45 min
Sing me spanish techno; michael palmieri, Usa/Canada 2006, 5 min
At the river, Johnny Forever und St_eve, Warszawa 2008, 2:58 min
Unknown gender: make me wet, marion kellner, Usa, 1984, 5 min
Acne Porn, ein Schema Club Video
Jesses maria - my dear be jesus; lily besilly, stefanie jordan, Germany 1993, 3:02 min
Ich und frau berger, heidi kull, Germany, 1991, 4 min.Me and mrs jones, claudia zoller, Germany, 1994, 5 min
Lesbians: the music video; laura terruso, Usa 2006, 4 min
Die tempodrosslerin saust, muda mathis, Switzerland, 1989, 15 min
Ich hab sie gesehn – elfen zwerge und feen, jim ostrycharczyk, Germany 2002, 4:33 min
Wake up!; sabine rollnik und stini sebald, Germany 2006, 3 min
Arantxa Martinez, Jota, 2007, 4min
Mosh Mosh, Lovely and nice, 2007, 2:45
Seb Cazes, Insult to Injury, france/ 2001/ 4:25min
To go strange-fremdgehen, Doro Ettzler, Germany 1993, 6:02min
20.00
"Edge - Perspectives on Drug Free Culture" (Marc Pierschel, Michael Kirchner, Niemcy, 2009, 82 min)
Dwadzieścia osiem lat po tym, jak zespół Minor Threat opublikował utwór "Straight Edge", kontrkultura znana jako Straight Edge stała się światowym fenomenem, która zjednoczyła osoby odrzucające wszelkie formy intoksykacji. Najbadziej charakterystycznymi elementami Straight Edge są wstrzemięźliwość od alkoholu, nikotyny, narkotyków oraz przypadkowego seksu. Od czasu pojawienia się na początku lat 80., ta idea rozprzestrzeniła się na cały świat, dzięki muzycznym scenom Punk i Hardcore. Poprzez wywiady z muzykami bezpośrednio związanymi z ideą Straight Edge od czasów jej powstania aż po dzień dzisiejszy, "EDGE - perspektywy kultury wolnej od narkotyków" ukazują, że abstynencja od narkotyków osadzona została w młodzieżowej kontrkulturze odrzucającej społeczeństwo w którym dominuje nadużywanie substancji odurzających i ich swoisty kult. Ian MacKaye (Minor Threat, Fugazi), Ray Cappo (Youth of Today, Shelter) i Karl Buechner (Earth Crisis, Freya) prezentują swe spojrzenie na historię i zasady Straight Edge. Poza nimi, podczas filmu zobaczymy dziewięć innych osób identyfikujących się ze Straight Edge, które dzielą się swoimi doświadczeniami, powodami dla których stali się "wolni od narkotyków" (min. Kent McClard - Ebullition Records, Pat Flynn - Haveheart, Russ Rankin - Good Riddance, Eva "Genie" Hall - Gather, Bull Gervasi - Rambo/Policy Of 3, Peter Young, Dr. Ross Haenfler). Muzyczne tło stanowią nagrania zespołów Minor Threat, Youth Of Today, Earth Crisis, Have Heart, Tristeza, Forever Young oraz Verse.
Polska premiera.
22.00
„B.I.K.E” (Anthony Howard, Jacob Septimus, USA, 2005, 89 min)
Masa Krytyczna w Nowym Jorku. Rowerzyści blokują miasto w proteście przeciw ignorowaniu ich obecności na drogach. Jest rok 2004. Protest ma też wydźwięk polityczny- armia USA okupuje Irak i zabezpiecza tamtejsze „źródła naturalne”. "My nie zabijamy dla ropy!" - wykrzykują w stronę kierowców rowerzyści, ktoś dodaje: "Ropodupki!" (gasholes!) i podnosi w powietrze swój rower.
Atmosfera jest gorąca..Solidarnie pojawili się nieomal „wszyscy”. Na „masie” nie mogło też zabraknąć członków bike punkowego kulbu „Black Label”. I to oni właśnie są bohaterami tego dokumentu.
„Black Label” (organizatorzy słynnego BIKE KILL na Brooklinie) to hermatyczna grupa i by wejść do społeczności trzeba przejść przez swoisty cykl inicjacyjny; np. wziąć udział w bitwie na kopie (zakończone gąbką lub pluszowym miśkiem) na tall bikach (podwójnie rowery- rama 2x).Zabawa polega na strąceniu przeciwnika na ziemię. Upadek na może skończyć się kalectwem, ale w grze chodzi przecież także o adrenalinę. Film podwójnie zaskakuje swoją linią dramaturgiczną. Współreżyser Tony to freak, jakich mało. Na potrzeby filmu stara się o członkostwo w "Black Label", ale zostaje odrzucony. Odrzuca go też uzależniona od narkotyków dziewczyna. Chęć przyłączenia się do ruchu zamienia się w jego obsesję. Historia wspólnoty rowerowej splata się w tym miejscu z emocjonalnym przełomem w życiu Tony'ego.
Autorzy: Jacob i Tony, dokumentują to środowisko z sumiennością i bez wątpienia, z wielką słabością dla jego członków. Nie przeszkadza to im w pokazywaniu nie tylko jasnych stron ruchu. Twórcy kierują swoje kroki w stronę źródeł ruchu - do Minneapolis, zapoznają z członkami "Black Label" i innych grup rozsianych po Stanach Zjednoczonych. Na pierwszy rzut oka członkowie "Black Label" wydają się częścią bogatego ruchu wolnościowego.
100% pasji i andrenaliny każdego dnia.
W miarę zagłębiania się w środowisko dostrzegamy sprzeczności i animozje dzielące grupę na mniejsze atomy.
2.05. RAW CUT FILMFEST, WARSZAWA, Kino Muranów, Gen. Andersa 1,
16.00
"We are the mods" (E.E. Cassidy, USA, 2009, 83 min)
Naiwna studentka Sadie postrzega swój świat przez swój 35mm aparat fotograficzny. Kiedy poznaję ekscentryczną modsówę Nico, Sadie znajduje inspirację w świecie Nico i staje się częścią sceny modsów z jej modą, muzyką i skuterami. Między dziewczynami rodzi sie przyjaźń, która wystawiona jest na próbę. Polska premiera. Prosto z Outfest!
18.00
"Delphinium: Portret z dzieciństwa Dereka Jarmana" (Matthew Mishory, USA/UK, 2009, 13 min.)
Film jest portretem artystycznego, seksualnego i politycznego przebudzenia Jarmana w Anglii lat 50tych. Derek Jarman (1942-1994) jest jednym z ważniejszych i najbardziej kontrowersyjnych artystów Wielkiej Brytanii. Był aktywistą gejowskim, którego filmy i sztuka bezpośrednio odnosiły się do jego niekończącej się walki o prawa dla gejów oraz jego osobistą walkę z Aids, na ktorą umarł w 1994 roku. Jednocześnie był on związany z ruchem punkowym, a w jego filmach występowały znane postacie wczesnego brytyjskiego punk rocka. Jarman był również autorem klipów muzycznych dla min. The Smiths, The Sex Pistols i The Pet Shop Boys. Film pokazywany był min. na tegorocznym Berlinale oraz Mix22 w Nowym Jorku. (opis na podstawie Mix22)
„Jubileusz” (Jubilee) (Derek Jarman, UK, 1977, 100 min.)
Wiosną 1977 roku, przy okazji realizacji krótkiego filmu na Super-8 z Jordan (legendarną postacią londyńskiego undergroundu) powstał pomysł pełnometrażowego Jubileusz. Film jest zderzeniem fikcji i filmu dokumentalnego - w scenariuszu połączono historię punkowej komuny z wątkiem magicznej podróży w czasie królowej Elżbiety I. Dzięki Jordan na jego plan trafili artyści ze środowiska punkowego: The Slits, Adam Ant, Siouxie Sioux czy Toyah Wilcox. Produkcję ukończono pod koniec roku. Ponieważ cenzura domagała się cięć, po długich kłótniach Jarman usunął 7 sekund ze sceny zamordowania policjanta. Jubileusz stał się zwiastunem rodzącej się subkultury nowej fali. Spojrzenie estety Jarmana na punk wygładzało jego chropowatości. Mimo atmosfery dekadencji, rozkładu i wszechobecnej przemocy film Jarmana nie był wyznaniem totalnego punkowego nihilizmu. Wręcz przeciwnie - nadając punkowi wartość estetyczną, stawał w sprzeczności z jego ideologią. Jubileusz to ironiczna wypowiedź Jarmana nie tylko na temat subkultury punk, ale również na temat całej współczesnej Anglii - jej paradoksów, "chwalebnej" przeszłości pokazanej w świetle ulegającej destrukcji teraźniejszości i niepewnej przyszłości. Rok później Jubileusz pokazano na festiwalu w Cannes. Jeszcze większą sensację niż sam film wzbudził przyjazd Jarmana i jego punkowych "gwiazd" - Jordan i Jenny Runacre.
Muzyka: Adam and The Ants, Siouxsie and The Banshees, Brian Eno, Wayne County and The Electric Chairs, Chelsea, Amilcar, Maneaters and Suzi Pinns.
20.00
"Botinada" (Gastão Moreira, Brazylia, 2006, 110 min)
Botinada ("Zglanowani") opowiada barwną i niezwykle interesującahistorię początków zjawiska Punk i Hardcore w Brazylii. Praca nad dokumentem zajęła cztery lata, podczas których przeprowadzono siedemdziesiąt siedem wywiadów i zebrano ok. dwustu godzin unikatowych materiałów z okresu 1976-1984. Film ukazuje polityczne tło narodzin punk rocka w Brazylii w czasach represji ze strony brutalnej dyktatury wojskowej oraz ważniejsze wydarzenia tamtego okresu jak chociażby ukazanie się kompilacji “Grito Suburbano” czy zorganizowanie pierwszego festiwalu punkowego “Começo do Fim do Mundo”, okraszone wywiadami oraz archiwalnymi nagraniami czołowych brazylijskich formacji tamtego okresu jak min. Olho Seco, Ratos De Porao, Inocentes, Restos de Nada, Ulster, Cólera. Polska premiera.
22.00
"Punk in Love" ( Ody C. Harahap, Indonesia, 2009, 90 min)
Indonezyjskie pankowe love story i kino drogi w jednym. Arok jest nieszczęśliwie zakochany: Maia, wybranka jego serca niebawem ma stanąć na ślubnym kobiercu. Za namową przyjaciół, idąc za głosem serca, postanawia pojechać z załogą do niej do Dżakarty żeby fantazmatowi stała się zadość. Bez pieniędzy, na pank roku, byle jak- oby do celu! Malowinicze widoki, egzotyczne zakątki świata, perfekcyjna stylizacja rodem z pankowych kolekcji Vivienne Westwood, idealny mundurek, irokez na rzepę, tatuaż na wodę...czerstwy żart- wszystko jest! Punk in love!
Wszystkie filmy wyświetlane będą z polskimi napisami.