W czwartek 22 marca 2012 roku o godz. 19:30 w Miejskim Punkcie Kultury Prexer UŁ rozpoczął się 3. Festiwal Krytyków Szkoły Filmowej KAMERA AKCJA.
Po pierwszym panelu dyskusyjnym, wczesnym wieczorem nadszedł czas na oficjalne otwarcie imprezy. Przed zapowiedzianymi projekcjami nie mogło oczywiście zabraknąć serdecznych słów pod adresem publiczności, zaproszonych gości oraz osób i instytucji, bez których inicjatywa nie mogłaby się odbyć. Galę otwarcia poprowadzili Agnieszki Danowska i Przemysław Glajzner (dyrektor festiwalu), zaś głos zabrali również Wiceprezydent Miasta Łodzi Agnieszka Nowak, Jakub Wiewiórski, dyrektor Wydziału Kultury UMŁ oraz Wojtek Augustyniak, dyrektor Kina Cytryna. Pełna lista adresatów podziękowań, których wsparcie i zaangażowanie przyczyniły się do zorganizowania tegorocznej edycji festiwalu, znalazła się w przygotowanym przez organizatorów spocie prezentującym główne wydarzenia i filmy programu festiwalowego.
Otwarcie zakończyła projekcja dwóch pierwszych, wyświetlanych przedpremierowo tytułów „Elena” i „Perfect Sense”. Znakomita frekwencja dopisała zarówno w czasie obu seansów, jak i poprzedzających je wystąpień.
Pierwszy dzień 3. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej KAMERA AKCJA zaowocował znakomitą frekwencji festiwalowych gości.
Podczas pierwszego panelu tej edycji, rozmawialiśmy ze znakomitymi krytykami: Michałem Chacińskim, Jackiem Rakowieckim, Bartoszem Żurawieckim i Olą Salwą, zaś dyskusję moderował Michał Pabiś-Orzeszyna. Po doświadczeniach zeszłorocznych spotkań, wypełniona po brzegi sala panelowa nie była dla nikogo zaskoczeniem.
Po takim rozpoczęciu nadszedł czas na danie główne, przyrządzone specjalnie dla wytrawnych filmożerców, czyli oficjalną galę otwarcia i przedpremierowe pokazy „Eleny” w reż. Andrzeja Zwiagincewa i „Perfect Sense” w reż. Davida MacKenzie. W sali kinowej nie pozostało nawet jedno puste miejsce! Po długim, filmowym wieczorze goście mogli złapać odrobinę wytchnienia w Cafe Wolność, oficjalnym klubie festiwalowym KAMERY AKCJI.
A co czeka na nas dzisiaj? Kolejni goście specjalni oraz kolejne spotkania. Tym razem odwiedzą nas operator i reżyser Marcin Koszałka (Spotkanie, godz. 11:15), a podczas panelu dyskusyjnego (Godz. 17:00) rozmawiać będą Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Kamil Minkner, Michał Oleszczyk i Mateusz Werner.
Warto rozmawiać!
Pierwszy panel dyskusyjny trzeciej edycji Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbył się 22 marca o godzinie 17:30. Temat dyskusji to „Między PR, festiwalami a recenzją. Krytycy filmowi jako współtwórcy polskiego życia filmowego”. Zaproszeni goście, czyli Michał Chaciński (dyrektor artystyczny festiwalu FPFF w Gdyni), Jacek Rakowiecki (redaktor naczelny „Filmu”), Bartosz Żurawiecki (kulturoznawca i krytyk filmowy), Ola Salwa (krytyczka filmowa) oraz moderator dyskusji Michał Pabiś-Orzeszyna (kulturoznawca), byli i są, w różny sposób, związani z polską filmową prasą krytyczną. Dla tych zaś, którzy odwiedzili panele dyskusyjne poprzedniej edycji festiwalu, spora frekwencja nie była niespodzianką.
Dyskusja rozpoczęła się przywołaniem przez moderatora incydentu związanego z „Kac Wawą”, gdzie producent Jacek Samojłowicz postanowił pozwać Tomasza Raczka za niepochlebną recenzje, która rzekomo miała spowodować finansowe straty. Uczestnicy panelu jednogłośnie stwierdzili, iż to absurd i jedynie marketingowa zagrywka mająca zwiększyć sprzedaż filmu. W toku rozmowy, wynikła krótka dyskusja pomiędzy Michałem Chacińskim, a Bartoszem Żurawieckim poruszająca temat roli krytyka we współczesnym świecie. Pierwszy z panów widziałby go, jako selekcjonera, który umożliwia widzowi zapoznanie się z przekrojem twórczości danego obszaru. Drugi zaś przyjął bardziej pokorną postawę stawiając się w roli rzemieślnika, który powinien świadczyć usługi pracodawcom i czytelnikom. Chaciński podkreślił również wagę zmieniającego się medium, do którego dziennikarz powinien się dostosować. Jacek Rakowiecki zwrócił uwagę na brak badań socjologicznych, które mogłyby wpłynąć na stan polskiej prasy filmowej. Ola Salwa podkreśliła rolę jaką pełnią pozytywne teksty krytyczne na rynku filmów artystycznych – tylko one mogą w jakiś sposób zwiększyć widownię produkcji niszowych. Goście panelu mieli oczywiście okazję do zadania pytań, a pytali m.in. o to czym różni się krytyk filmowy od recenzenta, jak również o rynek tekstów filmowych, twierdząc, iż w Polsce jest on dość ubogi, gdyż nakład największego pisma, czyli „Filmu” wynosi jedynie ponad 40 tysięcy. Gdyby nie ograniczone ramy czasowe spotkania, dyskusji nie byłoby końca. Podsumowano ją jednak stwierdzeniem, iż krytycy filmowi zdecydowanie powinni tworzyć festiwale.
k.r.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |