Kino Elektronik w Warszawie gorąco zaprasza 4 grudnia o godz. 18:00 i 20:00 na pokazy przedpremierowego nowego filmu laureatów nagrody głównej za reżyserię na ostatnim Festiwalu w Cannes braci Dardenne – "Młody Ahmed".
Tytułowy bohater nowego filmu braci Dardenne to zdolny, błyskotliwy belgijski 13-latek. Podczas gdy jego rówieśnicy spędzają czas na beztroskich zabawach, Ahmed wolne chwile przeznacza na studiowanie Koranu, gorliwe modły i rozmowy z lokalnym imamem. Mężczyzna umiejętnie podsyca niepokojąco rosnącą w chłopcu fascynację dżihadem.
Na skutek niebezpiecznego incydentu, w którego samym środku znalazł się Ahmed, trafia on do podmiejskiego ośrodka resocjalizacyjnego. Tam, pod opieką specjalistów, powinien wrócić na właściwe tory. Pomóc w tym ma nie tylko zróżnicowany program reedukacyjny, ale i niespodziewana przyjaźń, jaka zawiązuje się pomiędzy Ahmedem a córką właścicieli gospodarstwa. Czy to jednak wystarczy, by skruszyć zbudowany przez chłopca mur oparty na fundamentalizmie, nietolerancji i agresji?
Klasycy europejskiego kina, bracia Jean-Pierre i Luc Dardenne, opowiadając historię młodego Ahmeda, podejmują jeden z najważniejszych problemów, którym musi stawić czoła dzisiejsza Europa. Jest nim próba reakcji na religijny fundamentalizm w postaci radykalnego islamu. Belgijscy reżyserzy, w charakterystycznym dla siebie stylu, w mikroskali obrazują coś, co urasta do miana symbolu.
reżyseria: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
występują: Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akheddiou
produkcja: Belgia/Francja 2019
czas trwania: 84 min.
PRASA O FILMIE:
W tym filmie bracia Dardenne pokazują to, czego najbardziej boimy się w terroryzmie. Ideę indoktrynacji normalnych ludzi, którzy stają się bojownikami dżihadu.
Peter Debruge, Variety
Subtelnie prowokujący film z mocną rolą młodego, początkującego aktora Idira Ben Addiego.
Ed Potton, Times
W małym filmie kryje się głęboka idea.
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
„Mały Ahmed” przypomina o tym, że świata wykutego w ogniu bezprecedensowych aktów terroru nie da się zakląć w poręcznej narracji „my kontra oni”. I z całą pewnością nie da się go zrozumieć.
Michał Walkiewicz, Filmweb
NAGRODY I FESTIWALE:
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – Złota Palma za najlepszą reżyserię
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Valladolid – konkurs główny, nagroda za najlepszy scenariusz, Zielony Kolec
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |