"Skowyt" w marcu w kinach

James Franco portretuje młodego Allena Ginsberga, poetę i lider pokolenia bitników.

Ginsberg wspomina swoje podróże, romanse i próby odnalezienia autowyzwolenia, które doprowadziły do powstania jego najsłynniejszego dzieła: wiersza „Skowyt”. W międzyczasie w San Francisco toczy się proces przeciw wydawcy „Skowytyu”. Prokurator stara się doprowadzić do zakazu rozprowadzania utworu, podczas gdy obrońca argumentuje, że jest on wyrazem wolności słowa, a wszelkie użyte w nim wulgaryzmy – przejawem ekspresji twórczej. Postępowanie przybiera coraz to różne formy od groteskowej po prawdziwie poruszającą w miarę przesłuchań kolejnych świadków.

Film jest jednocześnie portretem artysty-renegata, który przełamywał bariery, by znaleźć odkupienie i miłość oraz pobudzającą wyobraźnię „przejażdżką” po proroczym wierszu, który poruszył pokolenie i odbił się szerokim echem na całym świecie.

Zagraniczna prasa o filmie:

„Skowyt” bierze na warsztat arcydzieło i sprawia, że ono ożywa.

- New York Times

5 gwiazdek: Bez wątpienia odważny, zaangażowany i pomysłowy.

- Los Angeles Times

Świetny film. Franco totalnie wnika w seksowną przyziemność Ginsberga.

- Newsweek

Franco genialnie oddaje pompatyczną radość poety, wielkomiejskiego intelektualisty. Jest jak rabin, puszczający wodze fantazji w bitnikowskim światku. Na pewno nie jest to typowy film biograficzny.

- Entertainment Weekly

TWÓRCY FILMU:

Scenariusz i reżyseria:

Rob Epstein, Jeffrey Friedman

OSCARY:

Common threads: stories from the quilt – Najlepszy dokument pełnometrażowy 1990

Czasy Hareya Milka – Najlepszy dokument pełnometrażowy 1984

BERLINALE:

Paragraf 175 – Teddy Award 2000

The Celluloid Closet – Teddy Award 1996

Common Threads: Stories from the quilt – nagroda InterFilm 1990

SUNDANCE:

Paragraf 175 – Najlepsza reżyseria 2000

The Celluloid Closet – nagroda Freedom of Expression 1995

Występują:

Allen Ginsberg – James Franco (Geneza Planety Małp, Green Hornet, 127 godzin, Obywatel Milk)

Jake Ehrlich – Jon Hamm (Mad Men)

Gail Potter – Mary Louise-Parker (Anioły w Ameryce, Smażone, zielone pomidory, Red, Trawka)

David Kirk – Jeff Daniels (Good Night and Good Luck, Godziny)

Jack Kourack – Todd Rotondi

Neal Cassady – Jon Prescott

Dodaj artykuł do:
(dodano 25.02.12, autor: wanilia)
Dział film
Tagi: skowyt, rob Epstein, Jeffrey Friedman
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
25.03.2012
41 lat
Warszawa
Początkowo myślałam, że obejrzenie tego filmu wymaga przygotowania. Obawiałam się, że bez niego nie będzie miało to sensu. Postać Ginsberga nie była mi do niedawna szczególnie znana, a po przeczytanie "Skowytu" nie wydała mi się dużo bliższa. Samodzielna interpretacja utworu była dość męcząca, bo pozostawało wiele niedopowiedzeń, jednak podczas oglądania filmu wiele pozbieranych wcześniej szczegółów zbiera się w spójną całość. Przede wszystkim film jest bardzo ciekawie zrealizowany. Bardzo często filmy biograficzne ocierają się o tandetę, moralizatorstwo lub mocno idealizują bohaterów. Tutaj udało się tego uniknąć (no może poza mową końcową obrońcy w sądzie, która miała smak typowej, patetycznej przemowy jak w amerykańskim kinie). Wielkie wrażenie robią fragmenty animowane, mocno surrealiztyczne, które towarzyszom odczytom "Skowytu" bardzo wymownie i wyraźnie go interpretując, nie mówiąc już o ukazaniu inspiracji Allena sztuką. Abstrahując od W. Blake'a, którego intensywnie się odczuwa (nie wiem czemu przychodzi mi na myśl "The Wall" i tamta rysunkowa struktura). Uważam, że to najmocniejsza strona filmu, stanowi swoistą formę odlotu od konwencjonalnej interpretacji. Forma paradokumentu nie męczy, duże zróżnicowane estetyczne wybudza z niemal narkotycznego transu, w który wprowadza film. Sama historia i charakter postaci nie są dla mnie zaskakująca. Jest bohater, są jego traumy, jest samotność, poczucie odmienności, a do tego niezbyt łaskawy moment historyczny, używki. No i jest utwór, który na bazie tego wszystkiego powstaje - odważny kontrowersyjny, gdyby powstał dzisiaj nie budziłby zdumienia. Jest to ten typ filmu, którego nie da się opowiedzieć. Występuje w nim takie nagromadzenie form i środków wyrazu, że tylko połączone w swoisty łańcuch tworzą atrakcyjny obraz. Podsumowując - warto obejrzeć ten film przede wszystkim dla pięknego związku obrazu z poezją i dla Jamesa Franco, który odwala kawał dobrej roboty w oddając się w całości trudnym, monologującym scenom. Uważam że w ogromnej części perfekcyjnie przedstawił graną przez siebie postać.
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia