3 lutego w Teatrze Narodowym w Warszawie odbędzie się premiera młodzieńczego dramatu Georga Büchnera "Śmierć Dantona" w reżyserii Barbary Wysockiej.
Bezwzględna walka polityczna w czasach terroru. Rewolucja, która obraca się przeciw swoim twórcom. Osobisty dramat na tle mechanizmów historii.
Jak wprawia się w ruch koła zamachowe przewrotu? Kim są ludzie francuskiej rewolty? Na scenie zobaczymy rewolucjonistów bezwzględnych, ale też sfrustrowanych, słabych i samotnych.
Śmierć Dantona to sztuka, w której rewolucja jest tłem dla rozważań o charakterze egzystencjalnym. Büchner swoich bohaterów lokuje w sytuacjach granicznych. Podążanie za nimi pozwala na ogląd sytuacji od środka wydarzeń, z wewnątrz cyklonu – mówi reżyserka.
W wielkim przewrocie, z całym jego teatralnym potencjałem, liczą się wielkie kreacje. „Zawsze jesteśmy w teatrze, choć nas w końcu zarzynają całkiem na serio” – mówi Danton. Polityka to teatr, w którym widzem jest lud. Wielkie aktorskie kreacje mogą zyskać jego poklask i wynieść na szczyt.
Wyjątkowe w dramacie Büchnera jest to, że Danton poddaje się kołu historii, właściwie daje mu się zmielić z własnego wyboru. Walka toczy się nie o to, kto ocaleje, ale o to, kto zostanie zapamiętany i w jaki sposób. Bohaterowie działają na pograniczu tego, co publiczne i tego, co prywatne, ale ze świadomością budowania własnej legendy – podkreśla Wysocka.
Realizatorzy:
Reżyseria: Barbara Wysocka
Scenografia: Barbara Hanicka
Kostiumy: Katarzyna Borkowska
Muzyka i opracowanie muzyczne: Barbara Wysocka
Reżyseria światła: Artur Sienicki
Asystent reżysera: Łukasz Korczak
Realizatorzy dźwięku: Mariusz Maszewski, Rafał Barański
Realizatorzy światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski
Inspicjent: Adam Borkowski
Występują:
Deputowani Konwentu Narodowego:
Jerzy Danton – Oskar Hamerski
Legendre – Karol Dziuba
Kamil Desmoulins – Mateusz Kmiecik
Hérault-Séchelles – Karol Dziuba
Lacroix – Mateusz Rusin
Członkowie Wydziału Ocalenia Publicznego:
Robespierre – Przemysław Stippa
St. Just – Paweł Tołwiński
Barère – Kacper Matula
Collot d’Herbois – Paweł Paprocki
Fouquier-Tinville, oskarżyciel publiczny – Kinga Ilgner
Herman, przewodniczący Trybunału Rewolucyjnego – Waldemar Kownacki
Julia, żona Jerzego Dantona – Wiktoria Gorodeckaja
Lucylla, żona Kamila Desmoulins – Michał Łabacz
Gryzetki:
Rozalia – Anna Lobedan
Adelajda – Marta Wągrocka
Marion – Patrycja Soliman
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |