Tomasz Burek - ceniony krytyk literacki, autor wydanych ostatnio Niewybaczalnych sentymentów - napisał o Ręce Flauberta Renaty Lis. W jego eseju pt. Renata Lis i fenomen Flauberta, ogłoszonym w nowym numerze kwartalnika "Kronos" (2011, nr 4), można przeczytać m.in.:
Wybrednie korzystając z dorobku flaubertologii, Renata Lis toruje sobie drogę przez labirynty bibliotek do osobistego spojrzenia na Flauberta. Akcentuje to przede wszystkim, co ją samą w pisarzu tym przejęło, co ją olśniło, a jeszcze ściślej: co ją samą-sobie odpomniało, przywróciło świadomości, zrekonstytuowało i, by tak się wyrazić, zrewitalizowało dzięki podróżom z Flaubertem po obydwu jego krainach: rzeczywistej i wyobrażonej.
[...]
Zasadniczy punkt zbieżności Renaty Lis z obiektem jej medytacji, tak głębokiej, że sięgającej aż progu utożsamienia się, punctum saliens tego zbliżenia stanowi historyczne, ale też metafizyczne doświadczenie/przeżycie, które przywykliśmy łączyć z pojęciem odczarowania świata – deziluzji totalnej. Flaubert ze swym przeciętnym mieszczańskim rodowodem i niezaszczytną profesją pisarza przekutą w los wyjątkowy, ze swym zaszyfrowanym w literackich artykulacjach i emanacjach, nielegalnym jak gdyby życiem wewnętrznym, Flaubert zahipnotyzowany rosnącym w potęgę Niczym, które to Nic kosztem jedynego własnego życia cierpliwie studiował i opisywał, dokumentalista serc obumarłych i urojonych namiętności, poeta zapadających się w nicość istnień ludzkich i myśliciel-czarnowidz, ten właśnie Flaubert, jako świadek i ofiara w jednej osobie, znalazł się u początków procesu pustoszenia sfery duchowej i wydrążania człowieka z jego istoty.
[...]
Równie oryginalnie i odkrywczo poczyna sobie autorka Ręki Flauberta z okrzyczaną i powierzchownie interpretowaną sprawą „nieobecności autora w dziele”. Rzutuje tę sprawę na o wiele szerszy, jakże intrygujący i być może fundamentalny dla pisarstwa Flauberta kompleks życiowy, obejmujący jego związki miłosne i inne relacje z żywymi ludźmi. Oto żeby prawdziwie przeżywać miłość, przyjaźń, bliskość – potrzebował nieobecności tych drugich (i wtedy w dwójnasób drogich) osób, „tak jakby właśnie dzięki swojej nieobecności żywi ludzie istnieli intensywniej”.
[...]
Odrębną konstelację sugestywnych obecności poprzez nieobecność stanowią w biografii Flauberta kobiety. Poświęca im Renata Lis niemało uwagi, czułej czasem i empatycznej. Zwłaszcza: egipskiej kurtyzanie Kucziuk-Hanem. A jeszcze więcej wydobytej z cienia w bezecnym, ależ nie, bezcennym rozdziale Miss Herbert gubi pantofelki – angielskiej guwernantce i autorce zarazem przekładu Madame Bovary na angielski, nigdy nieopublikowanego, niestety.
[...]
Skąd jednak w tej książce, nad którą wisi aura makabrycznych pochówków i przeczuć katastroficznych, tyle jednocześnie ciepła, tyle uniesienia, tyle promienności i świetlistości? Renata Lis przypomina nam o niewymazywalnej w biografii Flauberta (i pewnie w życiu każdego człowieka) roli szczęścia zmysłowego. Szczęście wynikające ze zgodności dusz i obcowania poprzez sztukę nieskłamaną również potrafi rozpraszać czarne chmury i przynosić ulgę w istnieniu.
Więcej o tym numerze "Kronosa" pod adresem: http://www.kronos.org.pl/index.php?23424
Polecam!
Zapraszam do księgarni internetowej: www.wydawnictwo-sic.com.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |