23 września o godz. 19:00 zostanie wystawiona sztuka "Noc Kretów (Welcome to Caveland)" Philippe'a Quesne'a w Nowym Teatrze w Warszawie.
Było sobie siedem kretów, które ryły pod ziemią tunele, aż pewnego dnia znalazły się na scenie teatralnej. Krety prowadziły codzienne życie - jadły, spały, umierały, pracowały, kopulowały, rodziły dzieci, bawiły się, a nawet utworzyły kapelę rockową. Żyły we wspólnocie, co w przypadku tych zwierząt, znanych z upodobania do samotności, jest prawdziwą utopią.
Philippe Quesne zaprasza do innego, równoległego świata bez słów i bez ludzi, świata, który trzeba zdobywać pazurami i uderzeniami rydla, gdzie słychać undergroundową muzykę, a wykonawcy spotykają się na próby w piwnicach. To spektakl naładowany dudniącą, gotową do wybuchu energią. Reżyser rezygnuje z opowiadania bajki, by skupić się na najbardziej interesujących go elementach: na materiałach, konstruowaniu przestrzeni, strumieniach światła i sile muzyki. Tworzy uniwersum z plastiku i kartonu, gdzie skały są z gąbki, a pieczary z drewna, z pasją i poezją przenosi niepewną rzeczywistość w oniryczny i fantazmatyczny świat jaskiń. Mamy tu wspomnienia dawnych mitów i atmosferę godną filmów z gatunku fantastyki socjologicznej, wykorzystanie światłocienia jak w pierwszych latach kina i punkową radość z dekonstrukcji. Philippe Quesne stworzył dzieło w najwyższym stopniu teatralne, w którym organizacja przestrzeni scenicznej podlega nieustannym zmianom. Krety uparcie kopią, a przed widzami odsłania się świat kurtyn i podwójnych zasłon, który demonstruje umowność i sztuczność, nie ujmując niczego temu niezwykłemu widowisku.
Pomysł, reżyseria i scenografia: Philippe Quesne
Philippe Quesne
Po nauce w szkole plastycznej i dziesięciu latach pracy jako scenograf teatralny oraz aranżer przestrzeni wystawowej Philippe Quesne zakłada w 2003 grupę o nazwie Vivarium Studio, skupiającą aktorów, plastyków i muzyków. Tworzy i reżyseruje spektakle w przestrzeniach o charakterze „wiwarium”, służących obserwacji ludzkich mikrokosmosów. Spektakle (La Démangeaison des ailes, 2004; Des Expériences, 2004; D ‘après Nature, 2006 ; L’Effet de Serge, 2007; La mélancolie des dragons, 2008; Big Bang, 2010; Swamp Club, 2012; Anamorphosis, 2013) są międzynarodowymi koprodukcjami, a zespół prezentuje je w wielu krajach.
Od 2014 jest dyrektorem teatru Nanterre-Amandiers. W 2016 wystawił Caspar Western Friedrich w Kammerspiele w Monachium oraz Welcome to Caveland w Kunstenfestivaldesarts w Brukseli.
Charakterystyczną cechą teatru Quesne’a jest równouprawnienie scenografii wobec innych elementów spektaklu – aktorów czy samego performansu. To teatr, w którym kontempluje się obrazy.
Quesne nazywany jest wielkim czarodziejem teatru, który w ostatnich latach stał się jednym z ulubionych gości europejskich festiwali teatralnych.
źródło: Nowy Teatr
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |