Czwarta edycja Festiwalu Sztuka i Dokumentacja odbędzie się w dniach 12. kwietnia do 6 maja br. jak co roku w Łodzi.
Miejsce festiwalu nie jest przypadkowe, ponieważ to w Łodzi silna jest tradycja awangardy medialnej - filmowej i fotograficznej.
Celem festiwalu jest upowszechnianie informacji o sztuce współczesnej, opartej na często działaniach tymczasowych, takich jak performance lub akcja artystyczna oraz związanych z konkretnym miejscem - np. sztuka instalacji. Artyści dziś sięgają również po rejestrację fotograficzną i filmową. Te zapisy ze względu na wychodzący z użycia sprzęt i nośniki narażone są destrukcję. W związku z faktem, że po wielu działaniach współczesnych twórców zostaje jedynie dokumentacja, zadajemy pytanie o rolę i charakter, jaki spełnia ona obecnie wobec dzieła sztuki. Można zaobserwować takie przykłady dokumentacji, gdzie osiąga ona pewną autonomię - sama staje się dziełem sztuki.
Zaproszenie do udziału w Festiwalu skierowane jest zarówno profesjonalistów - artystów, teoretyków sztuki, kuratorów wystaw, filmowców, fotografików, mediów jak i odbiorców sztuki - bywalców wystaw i wydarzeń artystycznych.
Gromadzimy wszelkie interesujące propozycje dokumentów sztuki: dokumentację video i fotograficzną, audycję radiową, reportaż, dokument filmowy, artykuły prasowe, strony www itd.
W tym roku ogłosiliśmy nabór zgłoszeń do 4 wydarzeń festiwalowych:
1. Wystawa Sztuka-Obiekt-Zapis 4, 2. Film o Sztuce, 3. Tekst Wizualny
4. Sympozjum: Czym była/jest Kultura zrzuty?
W ramach festiwalu otworzy się sześć wystaw towarzyszących: 1.Galeria Wymiany: Kultura zrzuty - publikacje i fotografie, 2.Galeria Wschodnia
Mikołaj Smoczyński (1955-2009). Dokument artysty, 3.Muzeum Kinematografii:
Anka Leśniak, Zarejestrowane oraz 4. wystawa artystów z Sidney The project space project Articulate Project Space, 5. Galeria Biblioteka - wystawa partnerów zagranicznych galerii, 6. Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim: Anne Seagrave Jestem. W Muzeum Sztuki będzie miał miejsce wykład i prezentacja: Liza Bear Avalanche Magazine. Festiwal poprzedzony będzie pokazem performance oraz konferencją nt. sztuki efemerycznej w krajach Wyszehradu: Ephemeral fixed. Ephemeral art - history documented - 15-17.03.2012.
4 Festiwal Sztuka i Dokumentacja
miejsce festiwalu: Łódź
termin festiwalu: 12.04 - 06.05.2012
(otwarcia wydarzeń w weekend 12-15.04.2012)
organizator: Stowarzyszenie Sztuka i Dokumentacja
Więcej informacji na stronie Festiwalu: www.doc.art.pl
W tym roku ogłosiliśmy nabór zgłoszeń do 4 wydarzeń Festiwalowych:
1. Sztuka-Obiekt-Zapis 4
Miejsce: Łódzki Dom Kultury (ŁDK) Galeria Imaginarium
Kurator: Aurelia Mandziuk
Wystawa "Sztuka-Obiekt-Zapis" jest stałym punktem programu Festiwalu Sztuka i Dokumentacja. Składa się z dokumentacji dzieł, wystaw, projektów, akcji artystycznych, wykonanej zarówno przez artystów, jak i odbiorców sztuki, tak indywidualnych jak i instytucji.
Dokumentacje prezentowane na wystawie "Sztuka-Obiekt-Zapis" muszą być wykonane w minionym roku - 2011.
Forma dokumentacji i medium realizacji jest dowolne m.in.: fotografia, wideo, reportaż telewizyjny, audycja radiowa, artykuły prasowe, strony www. Czekamy także na wszelkie innowacyjne i kreatywne sposoby podejścia do zagadnienia dokumentacji sztuki i form jej prezentacji.
Prace do wystawy kwalifikuje Komitet Organizacyjny 4 Festiwalu Sztuka i Dokumentacja.
Propozycje, wraz z wypełnionym formularzem i oświadczeniem, należy nadsyłać na adres:
Galeria Biblioteka
ul. Sterlinga 26
90-222 Łódź
Z dopiskiem: Sztuka-Obiekt-Zapis 4
Kontakt do kuratora wystawy:
Aurelia Mandziuk, e.mail: amandziuk@ahe.lodz.pl
tel. (+48) 42 631 50 38 (+48) 42 631 50 38
Jeśli chcesz skonsultować się przed wysłaniem prac, prześlij najpóźniej do 1 lutego 2012 opis oraz ilustracje do wglądu (max 3MB) na adres:
amandziuk@ahe.lodz.pl
Termin nadsyłania prac 15 lutego 2012 (data stempla pocztowego)
2. Film o sztuce
Film o sztuce - kategoria historyczna i współczesne środki filmowe.
Miejsce: Muzeum Kinematografii
Kuratorzy: Tomasz Komorowski i Lech Lechowicz
Pokaz "Film o sztuce" jest kolejnym stałym punktem programu FSiD. Celem kuratorów jest odnowienie we współczesnych warunkach tej popularnej kiedyś w kinematografii kategorii filmu dokumentalnego, jaką był film o sztuce. Filmy o sztuce były najczęściej krótkometrażowe, prezentowane czasami jako tzw. dodatek przed "właściwą" fabułą. Funkcjonował także "Przegląd filmów o sztuce" odbywający się w Zakopanem.
Dawniej filmy o sztuce były dziełami filmowców, co wynikało z tego, że tylko im były dostępne środki realizacji filmowej. Dziś środki techniczne pozwalające tworzyć filmy f dostępne powszechnie. Te nowe możliwości stwarzają także nowe perspektywy rozwoju kategorii "film o sztuce". Technologie jakie są dziś do dyspozycji powodują, że dokumentacja filmowa może przybierać rozmaite formy artystyczne, operować rozmaitymi estetykami obrazu. Pozwalają one także na pokazanie całej rozmaitości merytorycznych stanowisk wobec sztuki.
Filmy prezentowane w ramach pokazu "Film o sztuce" na 4FSiD są wynikiem świadomego wyboru przez autorów kategorii kinematograficznej "film o sztuce".
Kategoria "film o sztuce" jest przedmiotem stałej refleksji teoretycznej w ramach FSiD i dotyczy metodologii jej badań i strukturyzacji.
Projekcje festiwalowe są połączone z dyskusjami między autorami o sposobach dokumentowania sztuki w filmie. Uczestniczą w nich zarówno filmowcy, operatorzy, jak i kuratorzy, artyści i dokumentaliści.
Realizacje w kategorii "film o sztuce" będziemy prezentować w otwartej formule konkursowej. Chcemy w ten sposób odnowić zainteresowanie tworzeniem takich filmów, tak by kategoria "film o sztuce" zyskała formalno-artystyczną samodzielność w kinematografii dokumentalnej.
W ramach 4FSiD organizujemy dwa programy - pokazy filmów o sztuce:
- pokaz historyczny,
- pokaz filmów zrealizowanych współcześnie (z ostatnich 5 lat).
Prace do pokazu historycznego wybierają kuratorzy projektu „Film o sztuce„.
Prace do pokazu filmów zrealizowanych współcześnie wybiera jury. W skład jury wchodzą: kuratorzy projektu "Film o sztuce", przedstawiciel Muzeum Kinematografii w Łodzi, przedstawiciel Stowarzyszenia Sztuka i Dokumentacja, przedstawiciel Komitetu Organizacyjnego 4FSiD.
Zgłoszenia należy nadsyłać na adres:
Tomasz Komorowski
Muzeum Kinematografii
pl. Zwycięstwa 1
90-312 Łódź
Z dopiskiem: film o sztuce
e.mail: t_komorowski@hotmail.com
Termin nadsyłania prac 1 marca 2012 (data stempla pocztowego).
Pre-event Festiwalu: 15-17.03.2012:
Ephemeral fixed. Ephemeral art - history documented
Miejsce Galeria Wschodnia, Łódź
Kurator: Małgorzata Kaźmierczak
We wszystkich krajach Wyszehradu istnieją inicjatywy prowadzone przez artystów ARIs (artist run initiatives). Są one swego rodzaju laboratorium nowych form sztuki. Początek takich działań wiązał się ze sztuką konceptualną (lata 70). Celem projektu jest rozwijanie współpracy takich organizacji z krajów Wyszehradu oraz zebranie materiałów do dalszych badań nad sztuką efemeryczną.
Projekt składa się z trzech części: dwudniowego pokazu performance (12 artystów - po trzech z Czech, Polski, Słowacji i Węgier). Przedstawiciele ARIs z czterech krajów Wyszehradu dokonają również prezentacji dokumentacji projektów i artystów z obszaru sztuki efemerycznej. Będzie miało miejsce także sympozjum z udziałem badaczy z 4 krajów Wyszehradu, zajmujących się sztuką efemeryczną.
Po zakonczeniu projektu wydana zostanie publikacja w języku angielskim z tekstami czwórki zaproszonych badaczy.
Więcej na www.ephemeralfixed.eu
WYDARZENIA FESTIWALU:
W tym roku ogłosiliśmy nabór zgłoszeń do 4 wydarzeń Festiwalowych:
1. Sztuka-Obiekt-Zapis 4
Miejsce: Łódzki Dom Kultury (ŁDK) Galeria Imaginarium
Kurator: Aurelia Mandziuk
Wystawa "Sztuka-Obiekt-Zapis" jest stałym punktem programu Festiwalu Sztuka i Dokumentacja. Składa się z dokumentacji dzieł, wystaw, projektów, akcji artystycznych, wykonanej zarówno przez artystów, jak i odbiorców sztuki, tak indywidualnych jak i instytucje. Dokumentacje prezentowane na wystawie "Sztuka-Obiekt-Zapis" muszą być wykonane w minionym roku - 2011.
Wystawie towarzyszą trzy pokazy kinowe (w ŁDK):
- "Kultura zrzuty", kurator: Józef Robakowski
- Grupa "Bez nazwy", kurator: Małgorzata Winter
- Pokaz zbiorowy prac nadesłanych
2. Film o sztuce
Film o sztuce - kategoria historyczna i współczesne środki filmowe.
Miejsce: Muzeum Kinematografii
Kuratorzy: Tomasz Komorowski i Lech Lechowicz
Pokaz "Film o sztuce" jest kolejnym stałym punktem programu FSiD. Celem kuratorów jest odnowienie we współczesnych warunkach tej popularnej kiedyś w kinematografii kategorii filmu dokumentalnego, jaką był film o sztuce. Filmy o sztuce były najczęściej krótkometrażowe, prezentowane czasami jako tzw. dodatek przed "właściwą" fabułą. Funkcjonował także "Przegląd filmów o sztuce" odbywający się w Zakopanem.
Dawniej filmy o sztuce były dziełami filmowców, co wynikało z tego, że tylko im były dostępne środki realizacji filmowej. Dziś środki techniczne pozwalające tworzyć filmy f dostępne powszechnie. Te nowe możliwości stwarzają także nowe perspektywy rozwoju kategorii "film o sztuce".
Realizacje w kategorii "film o sztuce" będziemy prezentować w otwartej formule konkursowej. Chcemy w ten sposób odnowić zainteresowanie tworzeniem takich filmów, tak by kategoria "film o sztuce" zyskała formalno-artystyczną samodzielność w kinematografii dokumentalnej.
W ramach 4FSiD organizujemy dwa programy - pokazy filmów o sztuce:
- pokaz historyczny,
- pokaz filmów zrealizowanych współcześnie (z ostatnich 5 lat).
3. Tekst Wizualny
W historii sztuki współczesnej było/jest wiele form sztuki opartych na tekście. Począwszy od kolaży kubistycznych, w których pojawiały się litery, cyfry, słowa, fragmenty zdań, poprzez dadaistyczną poezję abstrakcyjną i recytacje równoległe, gry językowe Marcela Duchampa, poezję wizualną, poesia visiva i wagę jaką miały słowa w sztuce Fluxusu, aż do pop artu z jednej, a konceptualizmu z drugiej strony. Ale oprócz doświadczenia sztuki, każdy z nas przecież dysponuje własnym doświadczeniem codzienności. Chodząc po ulicach nieustannie czytamy, nieustannie tworzymy kolaże ze słów, fragmentów zdań. Również refleksja nad sztuką ma charakter tekstowy.
Z obu tych źródeł - dyskursu sztuki i codzienności - możemy czerpać materiał dla nowych prac artystycznych opartych na tekście.
W ramach 4 FSiD otwieramy "Galerię im. Andrzeja Pierzgalskiego", legendarnego twórcy Galerii A4, w Łodzi lat 70.
Ma ona przybrać formę prezentacji prac w formacie A4, dołączanych do pisma "Sztuka i Dokumentacja" (pismo ukazuje się dwa razy w roku, wiosną i jesienią). Mogą to być: prace wizualne, poetyckie, akcje, fotografie, cytaty, manifesty, artists' statements, mini eseje, rejestracje rozmów, odręczne notatki. Ich forma wizualna, graficzna i typograficzna jest dowolna.
4. Sympozjum: Czym była/jest Kultura zrzuty?
Miejsce: ŁDK
Organizator: Ryszard W. Kluszczyński
Kultura zrzuty - to fenomen kulturowy lat 80, obejmujący swoim zasięgiem całą Polskę i wiele środowisk artystycznych. Kultura zrzuty wyrosła na terenie sztuki. Pod względem artystycznym, była nurtem opartym na sztuce postkonceptualnej. Z jednej strony była wyrazem kończącego się modernizmu, a z drugiej początków postmodernizmu artystycznego w Polsce. Skupiała więc to, co było najbardziej progresywne w sztuce tego czasu. Zarazem zamykała przeszłość sztuki awangardowej, ale i próbowała otwierać przed sztuką nowe postawangardowe perspektywy. Stąd, to Kultura zrzuty pozwala na uchwycenie ciągłości sztuki polskiej przełomu modernizm/postmodernizm, a zarazem ciągłości zerwanej na innych polach przez stan wojenny.
W sympozjum udział biorą bezpośredni świadkowie i twórcy - uczestnicy Kultury zrzuty oraz naukowcy.
W pierwszej części sympozjum zostaną zebrane świadectwa bezpośrednie - subiektywne relacje na temat postrzegania Kultury zrzuty i własnego w niej uczestnictwa.
W drugiej części materiały zostaną udostępnione naukowcom różnych dziedzin, historykom sztuki, kulturoznawcom, filmoznawcom, etc, którzy poddadzą je dalszemu opracowaniu.
Wystawy towarzyszące 4FSiD:
Galeria Wymiany:
Kultura zrzuty - publikacje i fotografie, kurator: Józef Robakowski
Galeria Wschodnia:
Mikołaj Smoczyński (1955-2009). Dokument artysty, kurator: Adam Klimczak
Galeria Biblioteka:
wystawa partnerów zagranicznych galerii, kurator: Aurelia Mandziuk
Muzeum Sztuki:
Liza Bear i Avalanche Magazine, wykład i pokaz
kurator: Małgorzata Kaźmierczak
“Avalanche był unikalnym fenomenem medialnym powstałym w erze przekraczania granic; skrzyżowaniem magazynu, książki artystycznej i przestrzeni wystawienniczej w druku.”
Willoughby Sharp and Liza Béar poznali się w 1968 roku i niedługo potem założyli Avalanche. Sharp był wówczas niezależnym kuratorem w Nowym Jorku, Béar zaś redaktorką undergroundowego magazynu, która przeprowadziła się właśnie do Nowego Jorku z Londynu. Pierwszy numer pisma opublikowali w 1970 r. i w latach 1970 –1976 w sumie wydali trzynaście numerów.
Avalanche widział sztukę z perspektywy artystów, nie krytyków sztuki. W dociekliwych wywiadach opatrzonych dużą ilością zdjęć, skomponowanych w dynamicznym lay-oucie, magazyn Avalanche prezentował nowe formy sztuki, które rozwijały się wówczas w Stanach Zjednoczonych i Europie. Publikacja w Avalanche poprzedzała pierwszą indywidualną wystawę w galerii czy muzeum wielu artystów. Poza 8-stronicową sekcją wiadomości pismo zawierało jedynie wywiady, teksty napisane przez artystów, a także dokumenty sztuki i dotyczące tworzenia sztuki. Wszystkie wywiady przeprowadzali Sharp i Béar, czasami wspólnie. Artyści, których zaprezentowano w magazynie to m.in. Vito Acconci, Joseph Beuys, Hanne Darboven, Walter De Maria, Jan Dibbets, Philip Glass, Barry Le Va, Sol LeWitt, Richard Long, Gordon Matta-Clark, Bruce Nauman, Dennis Oppenheim, Yvonne Rainer, Keith Sonnier, Richard Serra, Robert Smithson, William Wegman, Lawrence Weiner i Jackie Winsor.
Muzeum Kinematografii:
- Anka Leśniak, Zarejestrowane instalacja wideo
kurator: Alicja Cichowicz
Projekt Zarejestrowane jest kolejną realizacją Anki Leśniak na temat roli kobiet w historii i historii sztuki. Zarejestrowane kontynuuje problemy podjęte w pracy pt. Fading Traces gdzie autorka na podstawie rozmów z artystkami, które zaczynały swoją karierę w latach 70. i do dziś działają twórczo, próbowała ustalić przyczyny znikania nazwisk kobiet z historii sztuki. Pytała dlaczego zostało ich tak mało, w porównaniu do mężczyzn-artystów z tego pokolenia. Dziś panuje przekonanie, że teraz jest wiele kobiet w sztuce i problem równych szans kobiet i mężczyzn już się rozwiązał. Anka Leśniak w projekcie Zarejestrowane zadaje pytanie na ile to przekonanie jest poparte faktami. Czy faktycznie ilość kobiet wystawianych w galeriach sztuki znacząco się zwiększyła w ciągu trzech ostatnich dekad? Czy więcej ich wykłada na uczelniach artystycznych? Wreszcie czy one same czują, że problemy, z którymi stykały się starsze od nich artystki, dziś są już nieaktualne.
Projekt zrealizowany został w ramach stypendium z Funduszu Promocji Twórczości
- The project space project Artist Run Initiatives, Sydney,
kuratorki: Sue Callanan, Margaret Roberts
Articulate Project Space prowadzi grupa artystów mieszkających w Sidney posiadających pracownie lub w inny sposób związanych 497 Parramatta Road, Leichhardt. Ich różnorodne działania łączy zainteresowanie relacją między formą dzieła sztuki a przestrzenią, w której ono funkcjonuje.
Sue Callanan i Margaret Roberts przygotowały na Festiwal Sztuka i Dokumentacja specjalny projekt, oparty na serii następujących po sobie działań artystów w przestrzeni Articulate Project Space. Każdy z artystów tworzył na miejscu przez dwa tygodnie. W ostatni weekend efekt działań artysty był udostępniony publiczności - mogła to być ukończona realizacja lub praca w procesie. Każdy artysta miał swojego dokumentalistę, który rejestrował zarówno proces jak i efekt finalny działania. W Łodzi zostanie zaprezentowana dokumentacja z tych działań. Artyści z Sidney zaproponują różne sposoby dokumentowania działan efemerycznych w sztuce.
ODA Piotrków Trybunalski:
Anne Seagrave, Jestem
kurator: Stanisław Piotr Gajda
Anne Seagrave jest znana z uprawiania działań w formie performance - tańca, gdzie forma języka ciała bliska jest formom tańca nowoczesnego. Jednak ostatnio artystka postanowiła zakończyć uprawianie performance-tańca na żywo. Ostatni projekt Anne Seagrave pokazuje jaka jest jej nowa droga w sztuce. Wykorzystuje w nim doświadczenie performance-tańca jako punkt wyjścia dla rozwijania innych form.
We wcześniejszych performance-tańcach artystka często bazowała na swojej biografii. W obecnym projekcie również pewien szczegół biograficzny stał się punktem wyjścia. Anne Seagrave od kilku lat mieszka w Polsce, w Krakowie, nawet mówi już po polsku całkiem dobrze. Zazwyczaj, gdy znajdziemy się w nowym otoczeniu, obserwujemy je z wielką uwagą i dostrzegamy ciekawe szczegóły. Chodząc po nowym dla niej mieście, dostrzegła płaskorzeźby, przedstawiające figury ludzkie bądź zwierzęce, znajdujące się nad bramami domów. Artystka wykonała najpierw wiele fotografii takich płaskorzeźb. Powstała baza danych - archiwum obrazów. Następnie te obrazy, zdigitalizowane, stały się punktem wyjścia dla performance do kamery. Powstała praca wideo, w której widzimy jak artystka pozując nago na neutralnym, białym tle, przyjmuje serię póz inspirowanych tymi płaskorzeźbami. Stanowi to pierwszy cykl transmedialnych transformacji, prowadzący od specyfiki miejsca (dekoracji architektonicznej), poprzez fotografię, performance do filmu wideo.
3. Tekst Wizualny
W historii sztuki współczesnej było/jest wiele form sztuki opartych na tekście. Począwszy od kolaży kubistycznych, w których pojawiały się litery, cyfry, słowa, fragmenty zdań, poprzez dadaistyczną poezję abstrakcyjną i recytacje równoległe, gry językowe Marcela Duchampa, poezję wizualną, poesia visiva i wagę jaką miały słowa w sztuce Fluxusu, aż do pop artu z jednej, a konceptualizmu z drugiej strony. Ale oprócz doświadczenia sztuki, każdy z nas przecież dysponuje własnym doświadczeniem codzienności. Chodząc po ulicach nieustannie czytamy, nieustannie tworzymy kolaże ze słów, fragmentów zdań. Również refleksja nad sztuką ma charakter tekstowy.
Z obu tych źródeł - dyskursu sztuki i codzienności - możemy czerpać materiał dla nowych prac artystycznych opartych na tekście.
W ramach 4 FSiD otwieramy "Galerię im. Andrzeja Pierzgalskiego", legendarnego twórcy Galerii A4, w Łodzi lat 70.
Ma ona przybrać formę prezentacji prac w formacie A4, dołączanych do pisma "Sztuka i Dokumentacja" (pismo ukazuje się dwa razy w roku, wiosną i jesienią). Mogą to być: prace wizualne, poetyckie, akcje, fotografie, cytaty, manifesty, artists' statements, mini eseje, rejestracje rozmów, odręczne notatki. Ich forma wizualna, graficzna i typograficzna jest dowolna.
Prosimy o nadsyłanie gotowych prac tekstowo-graficznych w formacie A4 lub w formie plików elektronicznych. Wszystkie nadesłane prace powinny być czarno-białe. Dopuszczalne jest użycie koloru, jeśli ma on ścisły związek z tekstem.
Prace do prezentacji kwalifikuje Rada Artystyczna Galerii.
Pierwsza publikacja galerii nastąpi w SiD nr.6 wydanym z okazji otwarcia 4Festiwalu Sztuka i Dokumentacja.
Propozycje prosimy nadsyłać na adres siedziby redakcji pisma Sztuka i Dokumentacja
ul. Wschodnia 29/3
90-272 Łódź, Poland
e-mail: sid@free.art.pl
Termin nadsyłania prac: 1 marca 2012 (data stempla pocztowego)
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |