Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi wraz z Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym Żydów w Polsce i Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego, zapraszają na łódzkie obchody VII Dni Pamięci.
W dniach 27-31 stycznia 2017 roku zostanie uczczony ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Tegoroczny program obchodów to aż cztery sztuki teatralne, projekcje filmów, spotkania, wystawy i premierowe wystawienie oratorium, które to odbywać się będą w przestrzeniach Teatru im. Stefana Jaracza, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, Muzeum Tradycji Niepodległościowych, Muzeum Miasta Łodzi i Teatru Wielkiego.
Uroczyste otwarcie VII Dni Pamięci, połączone z konferencją prasową z udziałem współorganizatorów i partnerów, odbędzie się 27 stycznia 2017 roku o godzinie 17.00 w foyer Teatru im. Jaracza.
Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi oraz Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego i Urząd Miasta Łodzi mają zaszczyt zaprosić w dniach 27-31 stycznia 2017 roku na VII DNI PAMIĘCI Łódzkie Obchody Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu Pod Patronatem Honorowym Prezydenta RP Andrzeja Dudy
PROGRAM
27 stycznia 2017 (piątek)
12:00 - Uroczyste złożenie wieńców na Stacji Radegast. Aleja Pamięci Ofiar Litzmannstadt Getto 12
14:00 - Otwarcie wystawy w Muzeum Tradycji Niepodległościowych "Żydzi w Wojsku Polskim" zorganizowanej przez WCEO, Komitet HADAR oraz TSKŻ. Muzeum przy Gdańskiej
17:00 - Uroczyste otwarcie VII DNI PAMIĘCI w Teatrze im. Stefana Jaracza z udziałem współorganizatorów oraz partnerów i mediów.
28 stycznia 2017 (sobota)
16:00 - Otwarcie wystawy “ŚWIAT UTRACONY” oraz spotkanie z kuratorem ŻIH. Centrum Dialogu im. Marka Edelmana
17:00 - Projekcja filmu “W poszukiwaniu zaginionego krajobrazu” oraz spotkanie z reżyserem Leo Kantorem. Centrum Dialogu im. Marka Edelmana
19:30 - “Opowieści z nocy” spektakl muzyczno-literacki w wykonaniu Teatru NN z Lublina. Centrum Dialogu im. Marka Edelmana
29 stycznia 2017 (niedziela)
12:00 - “Opowieść o Golemie” – spektakl teatralny dla dzieci w wieku 3-8 lat, w wykonaniu grupy teatralnej “Zaplecze”. Wstęp wolny na spektakl – obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc. Mała scena Teatru im Stefana Jaracza
12:30 - „Tożsamość żydowska w twórczości braci Hirszenbergów” – wykład Anny Łagodzińskiej w ramach wydarzenia towarzyszącego wystawie „Bracia Hirszenbergowie – w poszukiwaniu ziemi obiecanej”. Pałac Poznańskich, Muzeum Miasta Łodzi
13:00 - Oprowadzanie po wystawie ATLAS NOWOCZESNOŚCI-obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc. Muzeum Sztuki
17:00 - Spektakl słowno-muzyczny “Pieśń o zamordowanym żydowskim narodzie” oparty na wierszach z czasów wojny, a także wspomnieniach ocalałych z Holokaustu w interpretacji Etel Szyc i Moniki Chrząstowskiej, przy akompaniamencie Teresy Wrońskiej, Marka Wrońskiego oraz Piotra Szyca. Mała scena Teatru im. Stefana Jaracza
30 stycznia 2017 (poniedziałek)
16:30 – “Festiwal ŻYDOWSKIE MOTYWY prezentuje…” – projekcja filmu z Festiwalu Filmowego ŻYDOWKIE MOTYWY. Mała Scena Teatru im. Stefana Jaracza
19:00 - Spektakl “Irena Sendler – Sprawiedliwa”, reż Tomasz Bednarek. Duża scena Teatru im. Stefana Jaracza
31 stycznia 2017 (wtorek)
14:00 – Spotkanie młodzieży z Anną Azari Ambasadorem Izraela w Polsce.
19:00 - Koncert Galowy VII DNI PAMIĘCI “I BELIEVE. A HOLOCAUST ORATORIO FOR TODAY” w wykonaniu stuosobowego chóru ze Stuttgartu przy akompaniamencie Orkiestry Teatru Wiekiego w Łodzi oraz we współpracy z Chórem Dziecięcym. Koncert pod batutą Klausa Breuningera. Teatr Wielki w Łodzi
W dniu 30 stycznia organizowany jest specjalny pakiet edukacyjny dla szkół oraz grup zorganizowanych. Szczegółowe informacje na stronie
www.tskz.pl oraz na www.facebook.com/DniPamieci/
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki na koncert
“I BELIEVE. A HOLOCAUST ORATORIO FOR TODAY” będą dostępne wyłącznie w kasie Teatru Wielkiego od 17 stycznia 2017 r. Rezerwacja miejsc na „Opowieść o Golemie” oraz na wystawę ATLAS NOWOCZESNOŚCI wyłącznie pod numerem telefonu +48 535 919 966
Szczegółowe informacje na www.tskz.pl oraz na www.operalodz.com
IRENA SENDLEROWA SPRAWIEDLIWA
Spektakl „Irena Sendlerowa Sprawiedliwa” to propozycja widowiska taneczno-ruchowego w wykonaniu grupy Kontra z Piotrkowa Trybunalskiego, prowadzonej przez Tomasza Balcerka. Inscenizacja odwołuje się do wzruszającej i poruszającej historii Ireny Sendlerowej, za sprawą której, podczas II wojny światowej uratowano 2.500 żydowskich dzieci. Inscenizacja jest swego rodzaju hołdem złożonym tej działaczce społecznej, uhonorowanej tytułem Sprawiedliwej Wśród Narodów Świata – najwyższym odznaczeniem cywilnym nadawanym przez Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu Yad Vashem w Jerozolimie.
26 kwietnia 2016 roku w ZSP nr 4 w Piotrkowie Trybunalskim przedstawienie Irena Sendlerowa Sprawiedliwa zainaugurowało Festiwal Kultury Żydowskiej i Shabbaton. Spektakl dwukrotnie obejrzała Janina Zgrzembska, córka Sendlerowej, Rzecznik Praw Dziecka oraz Minister Edukacji
Reżyseria i choreografia: Tomasz Balcerek
GRUPA ZAPLECZE
"Opowieść o moim Golemie"
Termin: 29 stycznia 2017 r. godz. 12, Mała Scena Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi
30 stycznia 2017 r. godz. 11, Mała Scena Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi
(przedstawienie w dniu 30 stycznia jest grane w ramach Pakietu Edukacyjnego VII DNI PAMIĘCI dla grup zorganizowanych)
Rezerwacja miejsc na „Opowieść o Golemie” wyłącznie pod numerem telefonu +48 535 919 966
“Opowieść o moim Golemie” to historia Rebego Lwa, który przez dziesięciolecia bezskutecznie próbuje stworzyć Golema. Przy kolejnej próbie, w końcu mu się to udaje, postać z gliny ożywa, a wieść roznosi się po okolicznych miasteczkach. Także zły i chciwy czarnoksiężnik Haim dowiaduje się o wszystkim. Spodziewając się tego, że Golem jako istota bez litości będzie budzić postrach wśród ludzi, postanawia posłużyć się nim do tego, aby pomnożyć swój majątek. Czy rzeczywiście Golem okaże się bezduszną istotą?
W historię wprowadza nas rodzeństwo Franek I Zosia, których losy w zaskakujący sposób łączą się z opowieścią.
scenariusz, reżyseria: Katarzyna Post, Maciej Dmochowski
obsada: Katarzyna Post, Mariola Kuźnik, Maciej Dmochowski
Katarzyna Post- aktorka, na stałe współpracująca z Teatrem Żydowkim w Warszawie. Debiutowała rolą Mirele, w spektaklu Leny Szurmiej "Sen o Goldfadenie". Współpracowała z takimi reżyserami jak: Szymon, Jan i Lena Szurmiejowie, Gołda Tencer, Artur Hofman, Lech Mackiewicz, Łukasz Kos i Monika Strzępka. Grała w spektaklach Teatru Popularnego przy Teatrze Żydowskim (scena edukacyjna), jest także aktorką objazdowych scen dla najmłodszych. Adeptka reżyserii i pedagog teatralny.
Pierwsze kroki w zakresie reżyserii, postawiła jako asystentka reżysera przy realizacji spektakli Szymona Szurmieja, Łukasza Kosa i Tomasza Szczepanka.
Samodzielnie wyreżyserowała dwie formy teatralne: "Rozmagnetyzowani" na podstawie "Ślubów panieńskich" A.Fredry (dyplom słuchaczy studia aktorskiego Teatru Baza) oraz profilaktyczno-edukacyjne przedstawienie "Moja Droga".
Uczy aktorskiej interpretacji tekstów, prowadzi zajęcia aktorskie dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczestniczy w realizacji licznych projektów teatralnych, małych form i warsztatów - m.in. w corocznych "Dniach Pamięci Ofiar Holocaustu" odbywających się w Łodzi. Współzałożycielka teatralnej Grupy Zaplecze. Prywatnie fanatyczka teatralna, miłośniczka kotów, kina europejskiego i Skandynawii.
Mariola Kuźnik - aktorka Teatru Żydowskie w Warszawie. Zadebiutowała w spektaklu pt. "Sen o Goldfadenie" w reż. Leny Szurmiej. Współpracowała z Teatrem Bajlandia, Teatrem Wariacja oraz ze Sceną Edukacyjną Teatru Żydowskiego, gdzie wystąpiła w roli Heleny w „Panu Jowialskim” oraz Meli w „Moralności Pani Dulskiej”. Współpracowała z takimi reżyserami jak Agnieszka Glińska, Artur Hofman, Jan Szurmiej, Szymon Szurmiej, Gołda Tencer, Anną Smolar, Moniką Strzępką.
Maciej Dmochowski - aktor, pedagog teatralny. Swoją drogę teatralną rozpoczynał w teatrze ulicznym w Gdańsku. Wychowanek Bogumiły Toczyskiej. Podczas pobytu w Rosji zainicjował pracę nad spektaklem "Białe Noce", na podstawie opowiadania F.Dostojewskiego o tym samym tytule. Premiera spektaklu zbiegła się z premierą spektaklu dyplomowego, pt. "Czarnoksiężnik z Krainy OZ", w reż. Tomka Zadróżnego, Współpracuje z Teatrem Baza, oraz objazdowymi scenami dla najmłodszych.
Współpraca z Pawłem Passinim nad czytaniem performatywnym "Dybuka", spowodowała, że zafascynował się literaturą żydowską.
Prowadzi warsztaty z dziećmi . Współzałożyciel Grupy Zaplecze. Pasjonat ludzi i relacji między nimi.
PIEŚN O ZAMORDOWANYM ŻYDOWSKIM NARODZIE
Inscenizacja - Etel Szyc, Teresa Wrońska
ETEL SZYC
MONIKA CHRZĄSTOWSKA
Wieczór poetycko-muzyczny pt. "Pieśń o zamordowanym żydowskim narodzie" poświęcony jest tym, którym przyszło żyć i ginąć w tragicznym okresie Zagłady. Icchak Kacenelson w poemacie pod powyższym tytułem opisuje nie tylko swoje tragiczne doświadczenia - śmierć żony, dzieci, przyjaciół, ale opłakuje cały naród żydowski. "Pieśń" jest jedynym tej miary ocalałym dziełem, napisanym przez jednego z zamordowanych. Po raz pierwszy odczytany został już jako głos zza grobu, zza tysięcy masowych grobów. Poemat napisany został w języku jidysz, na język polski tłumaczenia dokonał Jerzy Ficowski. Te przejmujące strofy stały się osią projektu, w którym oprócz fragmentów poematu zabrzmią także pieśni gett i obozów koncentracyjnych. Pieśni te tworzono często pod wpływem konkretnych, dramatycznych wydarzeń, jak np. słynne kołysanki Jeszajachu Szpigla i Dawida Bajgelmana "Machci di ejgielech" (Zamknij oczęta) oraz "Nyszt kiej rozynkies, nyszt kiejn mandlen" (Ani rodzynki, ani migdały). Powstały one w łódzkim getcie, tuż po zarządzeniu Niemców nakazującego oddanie dzieci na wywózkę do obozu zagłady w Chełmnie. Z kolei "Ani maamin" ( Wierzę wiarą doskonałą w nadejście Mesjasza) to pieśń ze średniowiecznym tekstem opartym na 12 punkcie Trzynastu artykułach wiary wg. Majmonidesa i muzyką ułożoną przez modrzyckiego chasyda, Azriela Dawida Fasaga, jadącego w transporcie do obozu zagłady w Treblince. Melodia została ułożona w rytm stuku kół pociągu. Dwóm spośród jadących zorganizowano ucieczkę, aby ułożona melodia dotarła do Rabina z Modrzyc. Pieśń "Ryfkiełe di szabesdikie" (Szabasowa Ryfka) upamiętnia akcję wywózki wszystkich mężczyzn z białostockiego getta w 1942 r. (ok. 5000 osób), owdowiałe po nich żony nazywano "szabasowymi Ryfkami".
"Jidysze tango" - ta pieśń buntu i braku zgody na tak tragiczny los powstała w czasie, kiedy rodziły się żydowskie organizacje podziemne nawołujące do oporu.
Występują: Monika Chrząstowska-śpiew, Etel Szyc-słowo
Marek Wroński i Piotr Szyc - skrzypce, Teresa Wrońska - fortepian
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |