Festiwal Dziady. Recykling, realizowany w ramach Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016, poświęcony jest Dziadom jako projektowi kulturowemu - jednemu z najważniejszych dla kultury polskiej. Festiwal trwa od 27 października do 4 listopada 2016.
Na rozpoczęcie festiwalu, 27 października, odbędą się aż cztery wernisaże. Gościem otwarcia wystawy fotografii Pierre'a Vergera „Orixás" w Domku Romańskim będzie Angela Elizabeth Lühning z Fundacji im. Pierre'a Vergera. Kolejne wernisaże odbędą się w Kamienicy Rynek 25. W otwarciu wystawy „Święte skrzyżowania" - prezentującej fotografie z Azji i Ameryki Łacińskiej, Magrebu i Bliskiego Wschodu, źródeł Nilu i Wysp Sołowieckich - uczestniczyć będzie autorka zdjęć Monika Bułaj oraz Jarosław Fret i Leszek Kolankiewicz. Magdalena Mądra otworzy wystawę swoich fotografii z Białorusi, Haiti i Brazylii - „Dziady Starego i Nowego Świata". W wernisażu wystawy haitańskiego malarstwa vodou w zbiorach polskich „Natchnione przez bogów" weźmie udział kurator wystawy, Aleksander Kawalec. Wystawy czynne są codziennie - w Domku Romańskim do 10 listopada, a w Kamienicy Rynek 25 do 13 listopada.
W programie znalazły się tegoroczne inscenizacje „Dziadów" Adama Mickiewicza: wrocławska Michała Zadary, prezentowana 29 października, i warszawska Eimuntasa Nekrošiusa, pokaz 4 listopada. W dniach 28 października - 4 listopada zostaną zremiksowane dawne realizacje „Dziadów": Grotowskiego (1961), Białoszewskiego (1965), Dejmka (1967), Swinarskiego (1973) i Grzegorzewskiego (1995), oraz spektakle przepojone tym samym duchem co dramat Mickiewicza: Akropolis Grotowskiego i Szajny (1962) i Umarła klasa Kantora (1975). Twórcami remiksów są Jarosław Fret, Łukasz Kos, Paweł Miśkiewicz, Paweł Passini, Jadwiga Rodowicz-Czechowska, Weronika Szczawińska i Jerzy Trela.
Temat śmierci i związanych z nią rytuałów w światowej kinematografii pojawi się podczas przeglądu filmowego Tomasza Kolankiewicza w dniach 28 października - 4 listopada. Cykl „Obecność. Upiory w kinie" to zderzenie różnych gatunków i stylów filmowych, powstałych w różnych okresach i przy różnych budżetach, pod różnymi szerokościami geograficznymi, co pozwoli pokazać możliwie najszerszy wachlarz sposobów, w jakie filmowcy opowiadali o przenikających się światach żywych i umarłych. Karnety i bilety sprzedawane są w kasach Kina Nowe Horyzonty.
Na Festiwalu prezentowane będą dwa obrzędy: afrobrazylijskiego kultu candomblé w wykonaniu Aristidesa de Oliveira Mascarenhasa, znanego Pai Ari de Ajagunã, i członków świątyni Ilê Axé Opô Ajagunã w Areia Branca w stanie Bahia w Brazylii (30 października) oraz afrohaitańskiego kultu vodou w wykonaniu Josepha Auguste'a Louisa i członków świątyni Rasin San Bout na Haiti (1 listopada). Temat kultu zmarłych przodków i zbiorowej pamięci poruszą też reportaż na żywo Moniki Bułaj (27 października) i konformans Pierre'a Guicheney (28 października).
31 października koncert „Dziady. Recykling" w Narodowym Forum Muzyki rozpocznie poemat symfoniczny „Totenfeier" Gustava Mahlera, zainspirowany „Dziadów" częścią IV Mickiewicza, w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej dyrygowanej przez Vladimira Fanshila. Druga część poświęcona jest muzyce rytualnej afrobrazylijskiego kultu candomblé i afrohaitańskiego kultu vodou w wykonaniu członków świątyni Ilê Axé Opô Ajagunã w Brazylii oraz Rasin San Bout na Haiti. Koncert zakończą zaduszki jazzowe tria Mateusza Rybickiego. Sprzedaż biletów prowadzona jest w kasach Narodowego Forum Muzyki.
O „Dziadach" jako żywym micie Polaków będą debaty Leszka Kolankiewicza, Zbigniewa Majchrowskiego i Jacka Sieradzkiego. Krzysztof Rutkowski poprowadzi wykład o tym, jak Mickiewicz rozegrał „Dziady" w Collège de France, a podczas debaty Marcina Napiórkowskiego uczestnicy przyjrzą się różnorodnym wymiarom uobecniania umarłych w perspektywie współczesnych badań nad pamięcią zbiorową.
Zdaniem kierownika naukowego Festiwalu Leszka Kolankiewicza: „Recykling to współczesne - właściwe epoce ekologii - miano wiecznego powrotu i ricorso, powtarzania się przebiegów historii społecznej. Obrzędy komemoratywne też są swego rodzaju recyklingiem, bo pozwalają na nowo przeżywać to, co już raz przeżyte i co weszło do domeny pamięci zbiorowej. Recyklingiem będą w ramach Festiwalu remiksy historycznych inscenizacji «Dziadów», składające się na żywe performatywne archiwum kultury polskiej. Cały Festiwal będzie jednym wielkim recyklingiem Dziadów jako projektu kulturowego - w dobie reakcyjnego łaknienia mitów z jednej strony, skrajnej nieufności i podejrzliwości wobec wszelkiej mitologizacji z drugiej".
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |