Już 18 czerwca 2016 o godzinie 19.00 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy odbędzie się premiera spektaklu o Andrzeju Lepperze "Tu Wersalu nie będzie!". Spektakl reżyseruje Rabih Mroué. Na scenie Jan Sobolewski, Piotr Wawer Jr, Małgorzata Trofimiuk.
Przed premierą 18 czerwca 2016 o godz. 16.30 odbędzie się debata "Balcerowicz musi odejść". Koszty transformacji i ewolucji kapitalizmu w Polsce, którą poprowadzi Przemysław Wielgosz redaktor naczelny polskiej edycji Le Monde Diplomatique. Udział w debacie wezmą Jarosław Urbański, Marta Keil, Kacper Pobłocki, Kinga Stańczuk.
Otwarta dla widzów próba generalna w piątek 17 czerwca 2016 o godzinie 19.00 (wejściówki 5 PLN)
Do zobaczenia.
Balcerowicz musi odejść! Koszty transformacji i ewolucji kapitalizmu w Polsce
Polska transformacja wciąż pozostaje historią nieopowiedzianą. Mamy wprawdzie rozwiniętą hagiografię na jej temat i nie mniej głosów dezawuujących osiągnięcia przełomu roku 1989. Jednak w obu przypadkach wyrażają one sposób myślenia elit patrzących na historię ostatniego ćwierćwiecza jedynie ze swojej perspektywy. Cała polska klasa polityczna tego okresu, choć skłócona, zgadzała się w jednym: braku alternatywy dla tzw. reformy Balcerowicza (podyktowanej polskiemu ministrowi finansów przez ekonomistę z MFW Jeffrey’a Sachsa) i brutalnego neoliberalizmu ekonomicznego. W tej sytuacji w dominujących dziś narracjach o transformacji brak doświadczenia milionów ludzi, którzy padli ofiarą doktrynerskiego myślenia, ale nigdy się z nim nie pogodzili. Tych, którzy stracili pracę i środki utrzymania, których wtrącono w biedę, sprywatyzowano wraz z mieszkaniami, skazano na niepewność, ograbiono z praw społecznych i szans na lepsze jutro, a na koniec napiętnowano pogardliwym mianem homo sowietikusów.
Zmarginalizowana historia podporządkowanych, którzy mieli zapłacić za sukcesy posttransformacyjnych elit dociera do nas od czasu do czasu w budzącym oburzenie, wyśmiewanym, a dla wielu zwyczajnie niezrozumiałym okrzyku „Balcerowicz musi odejść!”. Jeżeli chcemy przywrócić jej należne w świadomości zbiorowej miejsce, to właśnie od tego powinniśmy zacząć. Dlatego hasło to towarzyszyć nam będzie w debacie, której celem jest próba zarysowania ludowej historii III Rzeczypospolitej. Jest to historia niezgody na „konieczne koszty reform”, dzieje tysięcy strajków i protestów ulicznych, okupacji fabryk, demonstracji, masowych mobilizacji, komitetów protestacyjnych, sabotażu i chłopskich blokad. To także historia ludowych liderów w rodzaju Andrzeja Leppera.
Waga walk społecznych i ludowego oporu w naszym kraju po 1989 r. wciąż pozostaje niedoceniona. Tymczasem bardzo prawdopodobne, że to właśnie one ocaliły polską demokrację przed dyktaturą ekonomiczną w stylu Rosji Jelcyna albo Chile Pinocheta.
Okrzyk „Balcerowicz musi odejść!” uparcie powraca podczas różnych protestów społecznych w Polsce. Nieprzypadkowo. Być może znajdujemy w nim trop prowadzący do zrozumienia najważniejszej sprzeczności wypełniającej 25 lat najnowszej historii Polski. Sprzeczności między obietnicą demokracji, a realnym kapitalizmem.
Tu Wersalu nie będzie!
Rabih Mroué przygotowuje w Teatrze Polskim w Bydgoszczy spektakl o Andrzeju Lepperze – jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sceny politycznej ostatnich dwudziestu lat.
Przewodniczący partii „Samoobrona” był politykiem wyjątkowo często obecnym w mediach, budzącym zazwyczaj bardzo silne emocje, zarazem jednak uparcie poddawany był łatwym i nieraz stereotypowym ocenom. Trochę tak, jakby rozmaite grupy społeczne projektowały na Leppera własne lęki, potrzeby i obsesje.
Znakomity libański artysta wspólnie z aktorami bydgoskiego teatru będzie przyglądał się postaci Leppera, jednocześnie odsłaniając nieoczywiste perspektywy polskiej transformacji. Przy pracy nad scenariuszem z Mroué współpracują Marta Keil, która jest również kuratorką projektu oraz Piotr Grzymisławski. Jest to pierwsza polska produkcja teatralna Mroué.
Rabih Mroué mieszka i pracuje w Bejrucie oraz w Berlinie. Zafascynowany przenikaniem się fikcji i realności, w swojej praktyce artystycznej, wywodzącej się z teatru, swobodnie sięga do rozmaitych dyscyplin, pracując pomiędzy sceną, performansem i sztukami wizualnymi.
Jest współzałożycielem Beirut Art Center, współwydawcą TDR: The Drama Review (Nowy Jork) oraz stałym reżyserem w monachijskiej Kammerspiele. Jego najnowsze spektakle to Ode to Joy(2015), Riding on a cloud (2013) oraz 33 RPM and a Few Seconds (2012), zrealizowane wspólnie z Liną Majdalanie, natomiast ostatnie wystawy miały miejsce m.in. w nowojorskiej MOMIE (2015), Mesnta Gallerija (Lublana, 2014), SALT (Stambuł, 2014), CA2M (Madryt, 2013) oraz DOCUMENTA 13 (Kassel, 2012). W marcu 2016 roku Hebbel am Ufer w Berlinie zorganizowało poświęcony mu festiwal: retrospektywę prac stworzonych wspólnie z Liną Majdalanie. Podczas Festiwalu Prapremier w 2015 roku bydgoscy widzowie mieli okazję obejrzeć jeden z jego najgłośniejszych spektakli: Riding on a Cloud.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |