Marta Ziółek ZRÓB SIEBIE
20, 21, 22 maja 2016 (pt., sb., nd.), g. 19.00
Lubelska 30/32
ZRÓB SIEBIE zaczyna się od treningu, nakazu i cielesnej rzeźby. Obiektem eksperymentu jest grupa pięciorga perfomerów i performerek, którzy na czas performansu przybierają imiona: High Speed, Coco, Lordi, Glow oraz Beauty. Moderatorką i przewodniczką po tym doświadczeniu jest Marta Ziółek jako Angel Dust. Znajdujemy się gdzieś między siłownią, imprezą techno a korporacyjnym kościołem mindfulness.
ZRÓB SIEBIE to utopia, wytwarzająca własny styl, język oraz seksualność. Proces ciągłego przekształcania tożsamości, która nigdy nie osiąga ostatecznego kształtu. To rodzaj tripu, który ciało zamienia w maszynę. Indywidualne cielesne monologi przenikają się tu z hybrydowym treningiem grupowym i transową praktyką złożoną z rave, jogi kundalini, latino flow i dancehallu.
ZRÓB SIEBIE to gang, który do muzyki Lutto Lento bezustannie stwarza się i transformuje.
Koncepcja i choreografia: Marta Ziółek
Kreacja i performance:
Agnieszka Kryst // Beauty
Ramona Nagabczyńska // Coco
Robert Wasiewicz // Glow
Paweł Sakowicz // High Speed
Katarzyna Sikora // Lordi
Marta Ziółek // Angel Dust
Dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Lutto Lento
Zdjęcia: Witek Orski, Dawid Grzelak
Wideo i oprawa wizualna: Krzysztof Bagiński
Kostiumy: Marta Ziółek
Scenografia: Dominika Olszowy
Menadżer produkcji: Dominik Skrzypkowski
Produkcja: Komuna// Warszawa
Marta Ziółek
choreografka i performerka. Studiowała na wydziale choreografii w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych UW.
Dla Komuny// Warszawa zrealizowała wcześniej projekt „Ciało Oko” (w ramach programu RE//MIX w 2013 r.) inspirowany sztuką amerykańskiej artystki Carolee Schneemann. Stypendystka prestiżowego stypendium Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu (2011), uczestniczka europejskiej platformie „Europe in Motion” przeznaczonej dla młodych choreografów (2012), 2013 stypendystka the Amsterdam Fund for the Arts (2013). Ostatnio zaprezentowała m.in. projekt Black on Black inspirowany serią czarnych obrazów Rodczenki, eksplorujący ideę „Czarnej choreografii”, w Teatr Het Veem w Amsterdamie i MSN w Warszawie, a także opracowała choreografię do spektaklu „Ewelina płacze” Anny Karasińskiej (TR Warszawa). Razem z Alexem Baczynskim-Jenkinsem utworzyła w Warszawie Kem – nową przestrzeń pracy twórczej. W swojej pracy Marta Ziółek testuje performatywne granice i skupia się poszerzaniu pola praktyki choreografii. Swym interdyscyplinarnym podejście bada granice pomiędzy sztukami wizualnymi, performansem i choreografią.
Realne utopie
Cykl „Realne utopie” (2016) zamyka 3-letni projekt „Przyszłość”, za pomocą którego Komuna// Warszawa i zaproszeni artyści badali różne aspekty futurologii w sztuce. Idee, napięcia i procesy, które zadecydują o kształcie przyszłości, najprawdopodobniej już się narodziły – potrzeba tylko wizjonerskiego spojrzenia, by je zobaczyć, zbadać i nazwać. O taką refleksję zostali poproszeni artyści zaproszeni do programu „Przyszłość”. I tak, w ramach cyklu „Przyszłość Europy” (2014) powstały: „Europa. Śledztwo” w choreografii Magdy Jędry, Izy Szostak, Weroniki Pelczyńskiej, „Bohaterowie przyszłości” Markusa Öhrna, „Terry Prattchett. Nauki społeczne” K//W; w ramach cyklu „Przyszłość ciała” (2015): […,] Agaty Siniarskiej, „Arystokraci” grupy Chotkowski / Hueckel / Śliwiński / Węgłowski i „Diuna 1961. Opera mówiona. Fragmenty” K//W. Rok 2016 poświęcony jest „Realnym utopiom” – opowiadaniu świata z roku na przykład 2089, kiedy to nie będzie już widzów i twórców tych spektakli. Czy utopie będą futurologicznymi bajkami, zapisem marzeń czy też odwróconym odbiciem współczesnego świata? Używając twórczej mocy, marginesu wolności i swobodnego kreowania, chcemy spojrzeć w przyszłość, której już nie zobaczymy.
ZRÓB SIEBIE otwiera „Realne utopie”. To gra z ideą utopii, koncentrująca się na tożsamości, która nigdy nie osiągnie ostatecznego kształtu. Jesienią 2016 r. swoje wizje utopii zaprezentują Wiktor Rubin i Jola Janiczak oraz Grzegorz Laszuk.
Komuna// Warszawa
Teatr niezależny, eksperymentujący w dziedzinie teatru, tańca i sztuk wizualnych i muzyki, a także miejsce produkcji i prezentacji najciekawszych współczesnych zjawisk performatywnych i interdyscyplinarnych w kulturze, sytuujących się obok głównego obiegu.
Bilety
ulgowy 15 zł / normalny 25 zł (do kupienia przed spektaklem w dn. 21 i 22 maja)
Rezerwacje
rezerwacja@komuna.warszawa.pl (do odbioru pół godziny przed spektaklem w dn. 21 i 22 maja)
Projekt dofinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |