Festiwal Teatrów Ożywionej Formy Maskarada w Rzeszowie!

Maskarada to festiwal prezentujący najlepsze przedstawienia teatru ożywionej formy przygotowane w ostatnich sezonach w polskich i zagranicznych teatrach.

Dostarcza rozrywki na najwyższym poziomie widzom w każdym wieku. Festiwal wzbogacają liczne imprezy towarzyszące, takie jak panele dyskusyjne, wystawy, koncerty w klubie festiwalowym, konkursy i gry miejskie. Celem „Maskarady” jest ukazanie tego, jak różne „maski” przywdziewa współczesny teatr formy. Podczas festiwalu rzeszowska publiczność ma okazję zobaczyć spektakle dla dzieci i spektakle dla dorosłych, widowiska plenerowe i przedstawienia kameralne, spektakle oparte na ruchu i takie, w których najważniejszy jest tekst. Wspólnym mianownikiem wszystkich tych prezentacji jest ożywiona forma stanowiąca jeden z głównych środków wyrazu. Pierwsza edycja „Maskarady” odbyła się w maju 2010 r. dzięki dofinansowaniu pozyskanemu z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wydarzenia artystyczne priorytet Teatr i Taniec. Jej pomysłodawcą był ówczesny dyrektor artystyczny Maski, Jacek Malinowski. Bilans dotychczasowych sześciu edycji to 43 dni wypełnione wydarzeniami teatralnymi, podczas których pokazano 95 spektakli. W festiwalu do 2015 r. wzięło udział 50 grup teatralnych, wśród których były między innymi Figurentheatre Wilde und Vogel, Divadlo Lišen, Teatr Baj Pomorski, Teatr Pinokio, Teatr Wierszalin, Teatr Ósmego Dnia, Teatr Biuro Podróży, Wrocławski Teatr Lalek, Teatr Animacji, Teatr Baj i wiele, wiele innych wspaniałych teatrów. W 2016 r. Maskarada odbywa się już po raz siódmy, a znaczną część budżetu każdej jej edycji stanowią środki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Co nowego na Maskaradzie 2016?

nowe miejsce na festiwalowej mapie – klub Life House. Będą tam prezentowane trzy przedstawienia

nagroda tajnego jurora – nikt nie wie, kto za co i komu ją przyzna

prace jury dziecięcego i jury złożonego z rzeszowskich pedagogów i animatorów kultury

11 MAJA /ŚRODA/

15.30 CZASOODKRYWANIE (Teatr Maska w Rzeszowie)

scenariusz i reżyseria: Ewa Mrówczyńska scenografia: Krzysztof Paluch muzyka: Iga Eckert obsada: Ewa Mrówczyńska; Małgorzata Szczyrek premiera: grudzień 2015 r.

spektakl dla dzieci od 2. do 4. roku życia, Scena Kacperek (mała scena Teatru Maska), czas trwania: 45 min

„Czasoodkrywanie" to prosta, ale urzekająca historia o czasie i jego tajemnicach. Twórcy spektaklu otwierają przed widzami fascynujący świat sekund, minut, godzin, ale również dni, nocy i pór roku… Zapraszając na spotkanie z władcą zegarów, wskazówek i przesypującego się piasku, próbują znaleźć odpowiedź na kilka związanych ze zjawiskiem czasu pytań. Czy czas stoi, biegnie, a może płynie? Jak można go zatrzymać? Czy czas można zobaczyć? A może nawet usłyszeć? Jedno jest pewne - już czas wybrać się do teatru! „Czasoodkrywanie” to idealny spektakl na pierwszą wizytę z dzieckiem w teatrze, ale jest również interesujący dla starszych widzów (dzieci i ich rodziców). Dostosowana do percepcji małych dzieci, rozgrywana w kameralnej, bezpiecznej przestrzeni opowieść jest także zaproszeniem do kreatywnego spędzania czasu z własnym dzieckiem.

17.00 AKADEMIA PANA KLEKSA (Teatr Maska w Rzeszowie) - premiera

autor: Jan Brzechwa adaptacja i reżyseria: Jerzy Jan Połoński teksty piosenek: Jan Brzechwa, Krzysztof Gradowski, Jerzy Jan Połoński scenografia: Justyna Bernadetta Banasiak muzyka: Łukasz Damrych, Andrzej Korzyński choreografia: Jarosław Staniek asystent reżysera: Andrzej Piecuch asystent choreografa: Magdalena Widłak obsada: Marta Bury, Klaudia Cygoń, Jadwiga Domka, Henryk Hryniewicki, Malwina Kajetańczyk, Paweł Majchrowski, Andrzej Piecuch, Natalia Zduń premiera: maj 2016 r.

spektakl dla dzieci od 5 lat, duża scena Teatru Maska, czas trwania: 75 min Akademia pana Kleksa to magiczna szkoła dla chłopców, znajdująca się na końcu ulicy Czekoladowej. Już z daleka widać jej ogromny, trzypiętrowy budynek z czerwonej cegły. Szkoła położona jest w ogromnym parku, w którym ukryto przejścia do wszystkich znanych baśni. Odwiedzenie świata wymyślonego przez braci Grimm czy Andersena jest tam tak samo proste i zwyczajne, jak pójście po bułki do sklepu po drugiej stronie ulicy. Jest tylko jedna trudność – aby znaleźć się w Akademii trzeba być chłopcem, którego imię zaczyna się na A…

Zapraszamy na spektakl familijny, opowiadający o niezwykłej szkole Ambrożego Kleksa, w której nauka jest przyjemnością i niesamowitą przygodą. Kolorowy i roztańczony musical będzie niezapomnianą podróżą do świata wyobraźni.

12 MAJA /CZWARTEK/

11.00 KSIĘGA DŻUNGLI (Teatr Lalek Banialuka)

autor: Roksana Jędrzejewska-Wróbel, na motywach Rudyarda Kiplinga reżyseria: Ewa Piotrowska scenografia: Julia Skuratova muzyka: Wojciech Błażejczyk ruch sceniczny: Ewelina Ciszewska

obsada: Małgorzata Bulska, Maria Byrska, Magdalena Obidowska, Dagmara Włoszek, Władysław Aniszewski, Konrad Ignatowski, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski muzykę do przedstawienia nagrał zespół Hastag Ensemble w składzie: Agnieszka Guz (skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Dominik Płociński (wiolonczela), Oliwier Andruszczenko (duduk), Wojciech Błażejczyk (perkusjonalia, flet, valiha, ektar) premiera: wrzesień 2015 r.

spektakl dla dzieci od 7 lat, duża scena Teatru Maska, czas trwania: 60 min

Grzeczna i serdeczna Alicja, nienaganna córka zdyscyplinowanych i rozsądnych rodziców, za sprawą „Księgi dżungli” Kiplinga zupełnie niespodziewanie zostaje wciągnięta do świata zwierząt. Rządzą w nim surowe, ale sprawiedliwe prawa. Nie ma tam miejsca na niepewność i lęk. Dziewczynka na swojej drodze spotka wiele istot, z którymi będzie musiała się zmierzyć lub je oswoić, jednak najważniejszą walkę stoczy sama ze sobą: ze swoimi obawami i strachem, a także niepewnością i niezdecydowaniem.

Twórcom widowiska udało się w atrakcyjny sposób zinterpretować i uwspółcześnić opowieści zawarte w „Księdze Dżungli” Kiplinga, tworząc intrygujące i mądre widowisko. Na scenie można zobaczyć różnorodne formy lalkowe i totemiczne oraz oryginalne maski. W gąszcz dżungli wciągnie widzów nie tylko interesująca scenografia, ale także odwołująca się do etnicznych rytmów muzyka. Dodatkowym walorem przedstawienia jest jego familijny charakter i fakt, że zachwyca i skłania do refleksji nie tylko dzieci, ale też ich opiekunów.

12.00 TEATRALNA GRA TERENOWA

start: Teatr Maska, impreza towarzysząca

19.00 A NIECH TO GĘŚ KOPNIE!

POKAZY STUDENTÓW SZKÓŁ TEATRALNYCH – PWST W KRAKOWIE FILIA WE WROCŁAWIU

Scena Kacperek (mała scena Teatru Maska), wstęp wolny impreza towarzysząca scenografia: Krzysztof Grębski, Filip Niżyński muzyka na żywo: Weronika Pawlik, Piotr Michalczuk reżyseria światła: Łukasz Staniewski obsada: Martyna Matoliniec, Filip Niżyński, Piotr Michalczuk, Weronika Pawlik, Jowita Kropiewnicka, Jacek Schmidt

Spektakl został stworzony przez studentów I roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej pod opieką prof. Krzysztofa Grębskiego. Przedstawienie opowiada historię gęsi (Martyna Matoliniec), która jest poetką, lecz straciła sens życia. Aby go odnaleźć, wyrusza w podróż w towarzystwie swojego „przyjaciela” lisa (Filip Niżyński). Czy postaci, które spotyka na swojej drodze: beztroski niedźwiedź (Piotr Michalczuk), rozhisteryzowana mama zajączków (Weronika Pawlik), podstępna wydra (Jowita Kropiewnicka), wilk gentelman (Jacek Schmidt), sprawią, że poszukiwania zakończą się sukcesem? Na to pytanie odpowiedzą twórcy przedstawienia.

20.00 DZIADY PO BIAŁOSZEWSKIM (Teatr Lalki i Aktora „Kubuś”)

na podstawie "Chamowa" oraz poezji Mirona Białoszewskiego scenariusz i reżyseria: Anna Retoruk scenografia: Justyna Banasiak muzyka: Paweł Sowa wizualizacje: Michał Matoszko ruch sceniczny: Karolina Garbacik reżyseria światła: Magdalena Grundwald obsada: Jolanta Kęćko, Zdzisław Reczyński, Michał Przybyszewski premiera: listopad 2015 r.

spektakl dla widzów od 15 lat, duża scena Teatru Maska, czas trwania, 65 min

Głównym bohaterem spektaklu „Dziady po Białoszewskim” jest jeden z najwybitniejszych polskich twórców awangardowych XX wieku, poeta, prozaik, dramatopisarz i aktor teatralny – Miron Białoszewski. Akcja spektaklu rozgrywa się po śmierci Mirona, w jego warszawskim mieszkaniu przy ul. Lizbońskiej. Przestrzeń pokoju autora staje się swoistym mikrokosmosem. Opuszczoną kawalerkę odwiedzają dawni znajomi pisarza, którzy poprzez wspominki ponownie uruchamiają tętno tego miejsca. Białoszewski „powraca do siebie” za pośrednictwem świata rzeczy. Opuszczona przestrzeń i pozostawione w niej przedmioty zaczynają mówić jego głosem. Fotografie, książki, świątki, nagrania magnetofonowe wskrzeszają postać poety.

Spektakl „Dziady po Białoszewskim” to opowieść o osobliwości Mirona artykułującej się poprzez poszukiwanie relacji pomiędzy „ja” duchowym a „ja” fizycznym. To opowieść o nieustannym sprawdzaniu siebie wobec świata, a także o podejmowanej przez bohatera próbie zmierzenia się z rzeczywistością i sobą samym, a w konsekwencji – z własną twórczością. Spektakl realizuje egzystencjalną myśl pisarza o niejednoznacznej relacji pomiędzy codziennością a metafizycznością.

13 MAJA /PIĄTEK/

9.00 PALKO (Białostocki Teatr Lalek)

autor: Katalin Szegedi reżyseria: Kata Csato scenografia: Matravolgyi Akos muzyka: Krzysztof Dzierma obsada: Grażyna Kozłowska, Agnieszka Sobolewska, Iwona Szczęsna, Jacek Dojlidko premiera: wrzesień 2015 r.

spektakl dla dzieci od 3 lat, klub Life House, czas trwania: 40 min

Czy znacie Palko? A może pamiętacie go ze spektaklu „Lenka”? Jeśli nie, na pewno chętnie go poznacie – to chłopiec ciekawy świata, który odkrywa go, jeżdżąc na swojej ulubionej hulajnodze. Ma bogatą wyobraźnię, którą rozwija, czytając mnóstwo książek. Jest bardzo podobny do swoich rówieśników – wesoły, pomocny, koleżeński – z jedną różnicą. Jest odrobinkę nieporadny...

Czy mimo tego uda mu się odnaleźć prawdziwą przyjaźń? By się o tym przekonać – wystarczy przyjść na „Palko”. Zapraszamy na kameralne, uczące tolerancji oraz akceptacji przedstawienie dla najmłodszych widzów.

10.00 DOBRZE, ŻE JESTEŚ (Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu)

scenariusz i reżyseria: Joanna Gerigk scenografia: Michał Dracz muzyka: Sebastian Ładyżyński obsada: Kamil Król, Paweł Pawlik premiera: luty 2016 r.

spektakl dla dzieci od 5 lat, duża scena Teatru Maska, czas trwania: 55 min Dwaj wędrowni handlarze spotykają się na placu targowym. Jak co dnia walczą zaciekle o zainteresowanie klientów. Jednak ani parasole i szczotki, ani torby i ubrania nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem. Aby skrócić oczekiwanie na kolejnych klientów, sprzedawca parasoli zaczyna snuć opowieść o biednym góralu Józefie, który nie ma niczego poza starym psem i kilkoma owcami. Stopniowo przedmioty znajdujące się na obu straganach zamieniają się w kolejnych bohaterów opowieści. W ten sposób powstają owieczki z białych puchatych sweterków, las ze szczotek i pies z szarej torby, wyciągniętego swetra i skarpet. Co jednak ważniejsze, powstaje także piękna historia o przyjaźni wystawianej na próby i o mądrości ukrytej w dojrzałym wieku. Początkowo niechętnie, a później z coraz większym zaangażowaniem do snucia historii przyłącza się kupiec z sąsiedniego stoiska. Wspólne opowiadanie sprawia, że rywalizujący do tej pory handlarze uczą się, że współpraca przynosi więcej korzyści niż kłótnie.

Zrealizowany w konwencji teatru przedmiotu oraz form improwizowanych spektakl uczy, że każdy jest niepowtarzalny i potrzebny, a wszystkie błędy można naprawić.

11.00 TEATRALNA GRA TERENOWA

start: Teatr Maska, impreza towarzysząca

18.00 PIEŚŃ MUSZLI

POKAZY STUDENTÓW SZKÓŁ TEATRALNYCH – WYDZIAŁ SZTUKI LALKARSKIEJ W BIAŁYMSTOKU AT WE WROCŁAWIU

obsada: Anna Domalewska, Paweł Strumiński realizacja światła: Rafał Derkacz

spektakl został przygotowany pod opieką pedagogiczną dr. Jacka Dojlidko i asyst. Agnieszki Makowskiej w ramach przedmiotu Teatr Ożywionej Formy na III roku

spektakl dla dzieci od 4 roku życia, Scena Kacperek (mała scena Teatru Maska), czas trwania 30 min wstęp wolny, impreza towarzysząca

"Pieśń muszli" to opowieść o miłości dwójki dzieci - siostry i brata. Jest to miłość o tyle trudna, że jedno nie może znieść obecności drugiego. Chłopiec nie potrafi pogodzić się z odejściem matki, za której śmierć obwinia siostrę. Dopiero wielka kłótnia i zniknięcie dziewczynki powodują w chłopcu przemianę. Historia opowiadana jest za pomocą kolorowych obrazów-cieni, lalek i wyjątkowej, ilustracyjnej muzyki. W przestrzeni dziecięcego pokoju bajka opowiada się bez użycia słów, co sprawia, że jest uniwersalna dla dzieci w każdym wieku i dorosłych.

19.00 MADE IN HEAVEN (Grupa Coincidentia)

scenariusz, reżyseria, scenografia: Christoph Bochdansky współpraca dramaturgiczna: Marta Guśniowska współpraca scenograficzna: Małgorzata Tarasewicz-Wosik muzyka na żywo: Robert Jurčo choreografia: Karolina Garbacik obsada: Dagmara Sowa, Paweł Chomczyk premiera: maj 2015 r.

spektakl dla młodzieży i dorosłych, duża scena Teatru Maska, czas trwania: 70 min

Początek czasu. Początek życia. Początek wszelkiej kreacji. Świat przypomina pustą scenę teatralną. Bogowie znajdują się na górze – wyżej od reflektorów. Pod deskami podłogi harcują demony. Pojawia się para ogrodników. Zasiany las rośnie w błyskawicznym tempie. Już po chwili staje się puszczą. Wykopane źródełko zmienia się w rwącą rzekę, która wpada do morza. Deski sceny pękają pod naciskiem wyrastającego spod nich masywu górskiego. Wszystko jest pod kontrolą. Wszystko jest łatwe. Na wszystko jest czas. Jest czas siania i czas zbierania, czas narodzin i czas śmierci. Jest też czas na zakopanie w żyznej ziemi jednego niebezpiecznego ziarna, ziarna mitycznego. Wyrośnie z niego roślina, która szybko wymknie się spod kontroli. Nikt i nic nie będzie w stanie powstrzymać jej przed rozprzestrzenianiem się we wszystkich kierunkach. Tak jak nikt i nic nie jest w stanie powstrzymać wiejącego wiatru, śmierci czy rozpędzonego na zjeżdżalni dziecka. Ten mit zaczyna żyć własnym życiem. Kto nie widział nieba na własne oczy, przekona się jak ono wygląda. Nie miejmy jednak złudzeń. Ta historia nie będzie miała szczęśliwego zakończenia.

21.00 WESELE (Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie)

autor: Stanisław Wyspiański reżyseria i opracowanie tekstu: Jakub Roszkowski scenografia: Maciej Chojnacki muzyka: Michał Siwak obsada: Mirella Rogoza-Biel, Gabriela Jaskuła, Urszula Pietrzak, Wioletta Tomica, Maria Wąsiel, Ilona Zgiet, Daniel Arbaczewski, Konrad Biel, Bogusław Beniu Byrski, Jacek Dragun, Mateusz Kaliński, Kacper Kubiec, Bartosz Siwek premiera: grudzień 2015 r.

spektakl dla widzów od 13 lat, klub Life House, czas trwania 120 min

Opisywane przez Wyspiańskiego wesele rozpoczęło się 20 listopada 1900 r., ale nie skończyło się następnego poranka. Nie skończyło się nawet – jak to na wsiach bywa – po kilku kolejnych nocach i porankach. Ono trwa do dzisiaj – trwa już 115 lat w naszych umysłach, może w naszych sercach, czasami w naszej duszy. W strzępkach zdań, cytatów – że trza być w butach na weselu, że Chińczyki trzymają się mocno, że gdzieś jest ta Polska właśnie, że cham jakiś miał złoty róg. Już nie bardzo pamiętamy, kto się żenił, po co, co z tymi Żydami, gdzie przebiega granica między miastem i wsią, za czyje jemy i za co pijemy. Ale jemy. Ale pijemy. I rozmawiamy. Długo i mądrze. A im więcej wypijemy alkoholu, tym dłużej i tym mądrzej. O miłości, o polityce, o nierównościach społecznych, o potrzebie zmian… o Polsce. I w którymś momencie zapraszamy na nasze wspólne już wesele Chochoła – innego, wyśmiewanego, wykluczonego. I on na to wesele przychodzi, zabierając przy okazji swoich, niechcianych wcześniej w tym domu, gości. Gości mówiących zdania, których nie chcemy słuchać, pokazujących obrazy, których nie chcemy oglądać, dających prezenty, z którymi nie wiemy, co zrobić. A my dalej pijemy, jemy, bawimy się i tańczymy… chocholi taniec.

W realizacji przygotowanej przez zespół Teatru Andersena zatarto podział na aktorów i widzów. Gośćmi są wszyscy zebrani i wszystkich nawiedza Chochoł, a potem kolejne duchy. Każdy z bohaterów spektaklu nosi na plecach swoje alter ego (ludzkich rozmiarów lalki przypominające nieco rozsypujące się truchła), które wczepione w ciała gości przejęły nad nimi kontrolę i nie pozwalają wyrwać się z ogarniającego wszystko i wszystkich marazmu.

14 MAJA /SOBOTA/

10.00 A NIECH TO GĘŚ KOPNIE! (Teatr Animacji)

scenariusz i reżyseria: Marta Guśniowska scenografia: Julija Skuratova muzyka: Piotr Nazaruk obsada: Elżbieta Węgrzyn, Mariola Ryl-Krystianowska, Krzysztof Dutkiewicz, Marek A. Cyris, Marcin Ryl-Krystianowski premiera: grudzień 2014 r.

spektakl dla dzieci od 7 lat, duża scena Teatru Maska, czas trwania 55 min

Któż z nas nie widział Gęsi przechadzającej się beztrosko po wiejskim podwórku? Długaśna szyja, śmieszne, kłapiaste stopy - Gęś jak to Gęś. Ale czy tak naprawdę Ją znamy? Czy zastanawialiście się kiedyś, co w takiej Gęsi siedzi? O czym myśli? O czym marzy? Twórcy spektaklu "A niech to Gęś kopnie!" zadali sobie to trudne pytanie i ku wielkiemu zdziwieniu odkryli smutna prawdę: Gęś - przynajmniej ta nasza - ma depresję. Jest chuda, brzydka i nie ma przyjaciół - jedyne, co ma, to ów wielki smutek, przyczepiony do niej mocno, niczym jesienny liść do podeszwy mokrego buta. Czy Gęś odnajdzie swoje szczęście? Czy uśmiech na powrót zagości na jej dziobie? Przekonacie się o tym, oglądając obsypany nagrodami i doceniony przez publiczność w całej Polsce spektakl o poszukiwaniu sensu w życiu, o wielkiej sile przyjaźni oraz szczęściu, które może nas spotkać nawet wtedy, kiedy najmniej się go spodziewamy...

13.00 TESLA VS EDISON, czyli z prądem lub pod prąd (Wrocławski Teatr Lalek)

scenariusz: Joanna Gerigk reżyseria: Michał Derlatka scenografia: Michał Dracz udźwiękowienie: Sówka Sowińska obsada: Marta Kwiek/Edyta Skarżyńska, Konrad Kujawski, Jacek Radomski premiera: czerwiec 2014 r.

spektakl dla dzieci od 6 lat, scena Bajkobusu na rzeszowskim rynku, czas trwania: 60 min impreza towarzysząca

Naładowany pozytywną energią spektakl grany ze sceny Bajkobusu, na potrzeby przedstawienia przerobionego na pionierski wóz transmisyjny – Elektrobus. „TESLA vs EDISON” to trzymająca w napięciu opowieść osadzona w industrialnych realiach początków XX wieku – oparta na faktach historia zaciętej rywalizacji dwóch wielkich wynalazców o prymat w dziedzinie elektryczności. Prąd stały czy prąd zmienny? – spór, który sto lat temu elektryzował cały świat, rozstrzygnął ostatecznie wizjoner Nikola Tesla, wynalazca m.in. dynama rowerowego, silnika elektrycznego i baterii słonecznej. Ale przez lata to właśnie Thomas Edison był na ustach wszystkich... czy aby na pewno grał fair?

Przedstawienie duetu Derlatka / Dracz to prawdziwa mieszanka wybuchowa: mamy tu skrzący się humorem tekst, fantastyczną scenografię, efekty specjalne i świetne aktorstwo, ale też sporą dawkę informacji. W przedstawieniu pojawiają się wątki historyczne i autentyczne postaci, a pochłonięci dramatycznymi zwrotami akcji mali widzowie przyswajają prawa fizyki, nawet tego nie zauważając.

„TESLA vs EDISON” to przedsięwzięcie o ogromnym potencjale edukacyjno-dydaktycznym. Promuje postawę dociekliwości poznawczej, konsekwencję w osiąganiu obranych celów – także wbrew przeciwnościom losu – oraz działanie „pod prąd”, wbrew utartym schematom. Spektakl na scenie Bajkobusu to elektryzująca propozycja dla tych, którzy kochają fizykę... i terapia wstrząsowa dla tych, którzy jej nie znoszą!

16.00 KOTY TRZY (Teatr Gry i Ludzie)

reżyseria: Maciej Nogieć obsada: Ania Kandziora, Justyna Świętojańska/Alicja Szymkiewicz, Magda Tramer/Agata Majewska

spektakl dla dzieci od 3 lat, rzeszowski rynek, czas trwania: 45 min impreza towarzysząca

"Koty Trzy" - wesoły i bardzo kolorowy interaktywny spektakl dla najmłodszych dzieci. W kocim świecie wcale nie jest zwyczajnie i nudno. Pazurek, Chrupek i Kitka to naprawdę niezłe gagatki i dlatego przydarzają się im całkiem śmieszne i "wybuchowe" historie. Kto jest ciekawy, co stanie się z armatą dziadka pirata, albo czy możliwe jest złapanie chmurki w locie i czy to na pewno kotek wypił mleczko i ogonkiem stłukł jajeczko, musi to zobaczyć. Kociaki są niesforne i dowcipne, rozśpiewane i roztańczone, choć czasem z ich muzykowania wychodzi "kocia muzyka"

17.00 JAK TO NIEGRZECZNYM BYWA ŹLE (Stowarzyszenie Twórcze SztukPuk Sztuka)

spektakl muzyczny na podstawie wierszy Heinricha Hoffmanna scenariusz i reżyseria: Paula Czarnecka scenografia: Krzysztof Paluch konsultacje choreograficzne: Mirosław Szpyrka opieka wokalna: Magdalena Skubisz kompozycja muzyczna: Tomasz Nowak, Mateusz Gębski, Karol Kogutek, Piotr Madura, Daniel Panek obsada: Urszula Chrzanowska, Dagny Cipora, Mateusz Mikoś, Mirosław Szpyrka, Natalia Zduń premiera: październik 2015 r.

spektakl dla młodzieży i dorosłych, klub Life House, czas trwania 60 min

Przygotowując spektakl twórcy inspirowali się wierszami dla dzieci XIX-wiecznego pisarza i psychiatry Heinricha Hoffmanna. Choć skierowane do najmłodszych, wierszyki i ilustracje z „Bajek dla niegrzecznych dzieci” dziś odbierane są raczej jako makabryczna ciekawostka. Artyści wykorzystali wiersze niemieckiego pisarza, tworząc uwspółcześnioną wersję, w której szereg dziwnych, neurotycznych postaci dzieli się z odbiorcą swoimi fobiami, lękami, psychozami. Widz wchodzi w niepokojący, odrealniony świat i bierze udział w arte-terapii.

„Kiedy wzięłam do ręki teksty Hoffmana, uruchomił się w mojej głowie temat, którym interesowałam się już od długiego czasu. Analizowałam, jak bardzo doświadczenia z dzieciństwa wpływają na nas w przyszłości... Często nawet te, których nie jesteśmy świadomi, a które odkładają się, gromadzą w naszej podświadomości. Zaczęłam zastanawiać się, czy dzieciaki z owych wierszy faktycznie były niegrzeczne, czy po prostu zbyt radykalne ograniczenia sprawiły, że musiały się buntować.

W tym spektaklu szukam winnego. Niegrzeczne dzieci? Same z siebie? Czy może to dorosły...? Może rodzic jest powodem?”

Paula Czarnecka

18.30 ONY (Teatr Czytelni Dramatu) na podstawie sztuki Marty Guśniowskiej „Ony” reżyseria i elementy scenografii: Daniel Adamczyk scenografia i kostiumy: Magdalena Franczak muzyka: Szczepan Pospieszalski dźwięk: Tomasz Kraśkiewicz światło: Michał Mirgos obsada: Anna Dudziak, Krystyna Jabczyńska, Kacper Kubiec, Justyna Kazek, Jarosław Tomica premiera: luty 2015 r.

spektakl dla młodzieży i dorosłych, duża scena Teatru Maska, czas trwania: 70 min

„Po co człowiekowi baśnie? Kiedyś uczono nas, że po to, byśmy wyciągali z nich morały, żebyśmy wiedzieli, że wilk jest zły, a lisek chytry. Tymczasem baśnie powstawały i wciąż powstają także po to, by uciec do innego świata – pełnego przygód, magii, ale też niebezpieczeństw. Piotruś Pan i Wendy, Alicja, Adaś Niezgódka, rodzeństwo Pavensie czy Harry Potter uciekają od bolesnej rzeczywistości, by gdzie indziej przeżyć to, czego nie mogą doświadczyć w normalnym życiu. Jednak sednem najmądrzejszych baśni nie jest sama ucieczka, przygody i czary, ale to że ten inny świat potrafi nauczyć bohaterów, jak radzić sobie z problemami bez czarodziejskich różdżek, umiejętności latania, magicznych doradców czy przyjaciół. Mądre baśnie uczą bowiem nie tyle ucieczki, co powrotu do rzeczywistości. Na taką właśnie mądrą historię opartą na sztuce Marty Guśniowskiej Ony zaprasza Teatr Czytelni Dramatu. Jej tytułowy bohater musi się zmierzyć z własnym cierpieniem i samotnością, by zrozumieć, na czym tak naprawdę polega miłość i odpowiedzialność. Wyrusza więc w podróż w poszukiwaniu swojego ojca-pirata, a po drodze spotka Diabła Morskiego, Czarnoksiężników, Olbrzyma, dziwne zamki i miasta, w których uważny widz dostrzeże wiele z tej najbliższej nam rzeczywistości. Cała ta magiczna podróż bohatera wyprowadzona zostanie z opowieści, by pokazać, że w czasach, gdy wszystko jest naoczne, widzialne i w 3D, przy pomocy wyobraźni można wciąż stworzyć na scenie barwny i fascynujący świat oparty na słowie” Jarosław Cymerman

Spektakl otrzymał główną nagrodę 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej Spektakl został uznany przez Jacka Sieradzkiego ("Dialog") i Kalinę Zalewską ("Teatr") za najlepsze przedstawienie offowe minionego sezonu.

20.30 20.30 SEN KUSTOSZA (Teatr Akt) pomysły i realizacja: Teatr Akt scenografia, kostiumy: Teatr Akt światło, dźwięk, projekcje: Agnieszka Musiałowicz, Adam Sztorc obsada: Marta Suzin, Karolina Banaszek, Ewa Ampulska, Marek Kowalski, Tomasz Musiałowicz, Janusz Porębski, Krzysztof Skarżyński

spektakl dla dorosłych, scena przy fontannie multimedialnej, czas trwania 60 min impreza towarzysząca

Widzowie, zaproszeni przez zabawnego Kustosza do jego Muzeum Wyobraźni, stają się świadkami szczególnego aktu tworzenia. Artyści wyczarowują nie tylko wiele znanych i nieznanych dzieł malarstwa, ale pozwalają im ożyć i jeszcze raz opowiedzieć swe niezwykłe historie. Kolejno wyłaniające się przestrzenne obrazy ewoluują na oczach widzów, zaskakują, wzruszają, a czasem śmieszą. Przenoszą widzów w przeszłość i przyszłość, do rajskiego ogrodu i paryskich kafejek, na pole bitwy i arenę cyrkową. W przewrotnej wyobraźni Artysty wszystko jest możliwe, dlatego i tu rzeczywistości mieszają się i wzajemnie przenikają tak, aby w końcu stworzyć nowe, nieco absurdalne i na pewno wyjątkowe dzieło.

Teatr Akt od lat zafascynowany poetyką teatru ulicznego, cyrku, sztuki mimu czy tańca w pełni wykorzystuje wszelkie walory tych sztuk, aby na swój sposób stworzyć ciekawe, pełne ekspresji, plastyczne widowisko.

Dodaj artykuł do:
(dodano 07.05.16, autor: blackrose)
Tagi: Festiwal Teatrów Ożywionej Formy Maskarada
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Christophe André, Antoine Pelissolo, Patrick Légeron
2
Robin Sharma
3
Jung Chang
4
Małgorzata Rogala
5
Karen Horney
6
Katarzyna Majewska-Ziemba
7
Mieczysław Gorzka
8
Agnieszka Lewandowska-Kąkol
9
Michael Connelly
10
Bernard Minier
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia