Festiwal MIASTO SZCZĘŚLIWE w Warszawie

Współpraca, uczestnictwo, wolność, demokracja, wartości obywatelskie, niwelowanie podziałów społecznych – wszystkie te tematy nabierają w ostatnim czasie szczególnego znaczenia zarówno w wymiarze lokalnym, jak i globalnym. Właśnie tym wartościom ma być dedykowany Festiwal MIASTO SZCZĘŚLIWE, którego pierwsza edycja, organizowana przez Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, wpisuje się w plany warszawskiego Zintegrowanego Programu Rewitalizacji Pragi. Tytułem festiwalu nawiązujemy do głośnej książki Charlesa Montgomery’ego, w której zajmuje się on tym, jak miasto, jego organizacja i infrastruktura, wpływają na jakość i styl życia mieszkańców.

Festiwal MIASTO SZCZĘŚLIWE to również nowy model dialogu ludzi sztuki i społeczności lokalnej. Inicjatywa wynika z chęci pogłębienia współpracy publicznych instytucji kultury, organizacji pozarządowych oraz rozmaitych grup artystycznych i mieszkańców Pragi. W ramach działalności Teatru stworzony został szeroki program działań artystyczno-obywatelskich, którego realizacja przypadnie na okres od maja do sierpnia 2016 roku. Ważną rolę w jego koordynacji będą mieli tacy partnerzy Teatru, jak: Stowarzyszenie Komuna//Warszawa, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru LUB/LAB, Fundacja Strefa Wolnosłowa, organizacje działające na ul. Ząbkowskiej i Targowej (Fundacja Nadaye, Koneser, Fundacja XIX Dzielnica Kultury, Stowarzyszenie Hokuspokus, Fundacja Zmiana) oraz duże warszawskie instytucje: Teatr Baj, Sinfonia Varsovia, Goethe Institut i Program 2 Polskiego Radia. MIASTO SZCZĘŚLIWE ma charakter międzynarodowy – biorą w nim udział artyści i działacze społeczni nie tylko z warszawskiej Pragi, ale także z Niemiec, Belgii, Francji, Włoch, i Austrii. Ponadnarodowe partnerstwo sprzyja wymianie bogatych doświadczeń i wartości obywatelskich, których wspieranie jest niezbędne wobec wyzwań rewitalizacyjnych Warszawy. Ideą jest zatem z jednej strony czerpanie z dorobku zagranicznych instytucji, z drugiej zaś umacnianie z nimi więzi i artystyczno-społeczna kooperacja na wielu polach, która pozwoli rozwiązywać konkretne problemy. Wychodzimy bowiem z założenia, że kultura powiązana ze sprawną edukacją i animacją społeczną, jest jednym z najistotniejszych narzędzi rozwoju demokratycznego społeczeństwa.

Program festiwalu realizowany będzie wokół trzech głównych tematów (rewitalizacja, różnorodność kulturowa, uczestnictwo), każdorazowo konfrontując ze sobą działania artystyczne, społeczne i edukacyjne. MIASTO SZCZĘŚLIWE nie będzie skupiało się wyłącznie na krytyce sytuacji zastanej, celem jest pozytywna współpraca i promowanie działań na najwyższym poziomie artystycznym, podejmujących jednocześnie istotne tematy społeczno-polityczne. Z kolei na poziomie animacji i aktywizmu obywatelskiego – projekt będzie dowartościowywał inicjatywy włączające szerokie grupy mieszkańców miasta w działania na rzecz wspólnego rozwoju dzielnicy-miasta-kraju. Szczególne znaczenie ma fakt inicjowania projektu w lokalnym obszarze Teatru Powszechnego, na terenie warszawskiej Pragi – dzielnicy z jednej strony dotkniętej dużą ilością problemów rozwojowych, a z drugiej zamieszkiwanej przez zwarte struktury społeczności lokalnej o ogromnym, ale często niedocenianym potencjale.

1) Rewitalizacja

Centralnym elementem działań będzie otwarcie na Pradze Ogrodu Powszechnego, wzorem ogrodów społecznościowych powstających w wielu miastach na całym świecie, który ma być nie tylko obszarem promocji działań ekologicznych, ale przede wszystkim miejscem spotkań lokalnej społeczności i agorą, w ramach której powstawać mogą oddolne inicjatywy (społeczne, kulturalne i mikroprzedsiębiorcze). W ramach pierwszych działań inicjujących aktywność ogrodu, odbędą się debaty wokół tematów odpowiedzialności lokalnych społeczności za miasta, w których żyją oraz możliwych nowych form demokracji bezpośredniej (działania te będą miały także charakter interwencji artystycznych: „Some use for your broken clay pots” Christophe’a Meierhansa), a ekologiczny aspekt ogrodu promowany będzie poprzez działania muzyczne (koncerty i warsztaty) m.in. Wiedeńskiej Orkiestry Warzywnej. Zaprezentowany też zostanie spektakl „Klęski w dziejach miasta” w reż. Weroniki Szczawińskiej z Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Jako imprezy towarzyszące zrealizowane będą debaty i wykłady - m.in. dr Małgorzata Grygielewicz z Uniwersytetu w Poitiers wygłosi wykład o historii ogrodu jako alternatywnej agorze, a Joanna Erbel (Fundacja Blisko) zrealizuje dwie debaty poświęcone zieleni miejskiej.

2) Różnorodność kulturowa i migracje

Część programu zbudowana wokół najgorętszego i kontrowersyjnego tematu w debacie publicznej. Prezentacje artystyczne skupione zostaną wokół dwóch spektakli Gorki Theater z Berlina – sceny, która w ostatnich latach koncentrowała się na prezentacji problemów i wyzwań, jakie niesie ze sobą funkcjonowanie wielokulturowego społeczeństwa niemieckiego w XXI wieku. Teatr zaprezentuje „Common Ground” w reż. Yael Ronen i „In unserem Namen” w reż. Sebastiana Nüblinga. Prezentacje te wpisywać się będą także w rocznicę podpisania między stolicami Niemiec i Polski umowy o współpracy, a dla obu scen będą pierwszym etapem przygotowywanego od dłuższego czasu planu współpracy. Część społeczna tej odsłony programowej skupiona będzie wokół działań prowadzonych w ramach projektu „ATLAS”, współprowadzonego przez Strefę WolnoSłową. Jest to paneuropejski program artystyczny skupiony na kwestii włączania uchodźców w wybranych miastach Europy w działania społeczne. W ramach projektu zaprezentowane zostaną działania warsztatowe i spektakle m.in. z Włoch, Francji i Belgii.

3) Uczestnictwo i spójność społeczna

Centralną osią tej odsłony tematycznej będzie Otwarta Ząbkowska, czyli kontynuacja i rozwinięcie projektu realizowanego przez Teatr Powszechny w 2015 roku. W formule wakacyjnego i dostępnego dla wszystkich festiwalu dzielnicy, ta część programu skupi się na budowaniu przy udziale zaproszonych artystów i mieszkańców Pragi poczucia dumy i przynależności do społeczności lokalnej, a także wspieraniu prorozwojowej aktywności społecznej. W realizację poszczególnych punktów programu zaangażowane zostaną stowarzyszenia działające wokół ulicy Ząbkowskiej. Nowością będzie pula środków przeznaczonych na mikrogranty („projekty podwórkowe”). W działania społeczne wpisane zostaną też dwa projekty artystyczne realizowane w kontekście dzielnicy i jej mieszkańców przez zaproszonych do współpracy artystów – Agnieszkę Błońską i Wojciecha Blecharza, zainteresowanych projektami w przestrzeni miejskiej, powstającymi we współpracy z mieszkańcami. Agnieszka Błońska zrealizuje spektakl społecznościowy, dla którego punktem wyjścia będą wywiady z mieszkańcami Pragi na temat codziennych strachów i lęków. Wojciech Blecharz zrealizuje „PARK-OPERĘ”, czyli napisaną specjalnie na potrzeby festiwalu operę, której akcja w całości będzie się rozgrywać w Parku Skaryszewskim. Z kolei Komuna//Warszawa przygotuje projekt dedykowany ulicy Lubelskiej, zatytułowany „Szczęście na Pradze”. We współpracy z Programem II Polskiego Radia Teatr zrealizuje dwa słuchowiska na żywo – „Chamowo” Mirona Białoszewskiego w reż. Pawła Łysaka i przeznaczoną dla dzieci i młodzieży „Kotkę Brygidy” Joanny Rudniańskiej. Stowarzyszenie Pedagogów LUB/LAB zrealizuje z mieszkańcami cykl warsztatów i pokazów w ramach „Najmniejszego Teatru Świata”, powołującego mini-teatry w pudełkach, które każdy będzie mógł animować. Propozycję mobilnego „teatru podwórkowego” stworzy też stołeczny Teatr Baj.

KALENDARZ NAJWAŻNIEJSZYCH WYDARZEŃ

8 maja, 18:00, Scena Mała – Christophe Meierhans „SOME USE FOR YOUR BROKEN CLAY POTS”

14 maja, 18:00, dziedziniec teatru – WIEDEŃSKA ORKIESTRA WARZYWNA

22 maja – otwarcie OGRODU POWSZECHNEGO

29 maja, 19:30, Scena Mała – Teatr im. Bogusławskiego w Kaliszu, „KLĘSKI W DZIEJACH MIASTA”, reż. Weronika Szczawińska

26 czerwca, 19:30, Scena Mała – ATLAS - spektakl kunstZ / Antwerpia

27czerwca, 19:30, Scena Mała – ATLAS - spektakl Strefy WolnoSłowej / Warszawa

28 czerwca, 19:30, Scena Mała – ATLAS - spektakl Compagnie CK-Points / Paryż

30 czerwca, 19:30, Scena Mała – ATLAS - spektakl Compagnie CK-Points / Paryż

30 czerwca, 21:00, Ogród Powszechny - ATLAS/Great Learning (koncert)

1 lipca, 19:30, Scena Mała – ATLAS - spektakl Cantieri Meticci / Bolonia

3 lipca, 19:00, Scena Duża – Maxim Gorki Theater, Berlin, „COMMON GROUND”, reż. Yael Ronnen

4 lipca, 19:30, Scena Mała – Maxim Gorki Theater, Berlin, „IN UNSEREM NAMEN”, reż. Sebastian Nübling

lipiec/sierpień – OTWARTA ZĄBKOWSKA

9, 10 lipca - „PRASKIE SI-FI”, reż. Agnieszka Błońska

16, 17 lipca – „PARK-OPERA”, koncepcja i kompozycja – Wojciech Blecharz

*oprócz tych wydarzeń odbywać się będą cykliczne: debaty, warsztaty, spotkania i inne imprezy towarzyszące

Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku

„SOME USE FOR YOUR BROKEN CLAY POTS” – 8 maja, 18:00, Scena Mała

koncepcja, realizacja i wykonanie: Christophe Meierhans

dramaturgia: Bart Capelle

konsultacja: Rudi Laermans

doradcy: Anne-Emmanuelle Bourgaux (ULB), Rudi Laermans (KU), Jean-Benoît Pilet (ULB), Dave Sinardet (VUB)

konstytucjonalista: Anne-Emmanuelle Bourgaux

scenografia: Sofie Durnez

koncepcja i projekt graficzny publikacji: The Theatre of Operations

ilustracje: Nuno Pinto Da Cruz

koprodukcja: Kaaitheater (Bruksela), Workspace Brussels, Vooruit Arts Centre (Gandawa), Teatro Maria Matos (Lizbona), BIT Teatergarasjen (Bergen), Kunstenfestivaldesarts (Bruksela)

produkcja: Mokum

partnerzy: Komisja Wspólnoty Flamandzkiej i Rząd Flandrii

Projekt powstał w ramach sieci „A House On Fire Project”, przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach program Kultura.

Demokracja przestała działać? Nad tym problemem Christophe Meierhans - osiadły w Brukseli szwajcarski muzyk i performer - postanowił pochylić się wraz z grupą politologów i konstytucjonalistów. Efektem badań jest projekt nowej konstytucji - spisane w 350 paragrafach zasady funkcjonowania społeczeństwa i państwa, w których odnajdziemy inspiracje między innymi grackim modelem ostracyzmu. „Some use for your broken clay pots” to wykład podstaw, proponowanych przez Meierhansa i jego współpracowników zmian w życiu politycznym i społecznym. Prowadzony od początku w dialogu z publicznością, zmienia się z czasem w pełną pułapek grę, dzięki której w nowym świetle zobaczymy polityczne zasady rządzące dziś „zachodnim światem”.

oficjalny trailer spektaklu: https://vimeo.com/94984956

Christophe Meierhans (1977) – pochodzi z Genewy. Obecnie mieszka i pracuje w Brukseli. Jest interdyscyplinarnym artystą tworzącym pomiędzy muzyką, sztukami plastycznymi i video, filmem oraz performance art. W latach 2002-2012 współtworzył kolektyw C&H. Jest także członkiem duetu audio-performerów TAPE THAT.

OGRÓD POWSZECHNY – przed Teatrem Powszechnym w Warszawie

To wspólna inicjatywa Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Fundacji Strefa WolnoSłowa, Goethe Institut i mieszkańców Pragi. To ogród społecznościowy oraz przestrzeń na działania artystyczne. To miejsce wymiany wiedzy, doświadczeń i umiejętności. Miejsce dyskusji i działania. W Ogrodzie Powszechnym będziemy uprawiać rośliny i uczyć się, jak zmieniać naszą najbliższą okolicę. Jak zazielenić otaczającą nas w mieście betonową kostkę, jak wnieść do naszego otoczenia nie tylko więcej zieleni, ale i jak sprawić, że stanie się ono inspirujące i zachęcające do wspólnych działań sąsiedzkich, do aktywnego życia we wspólnocie, do dbania o ludzi i miejsca w naszym otoczeniu. Ogród Powszechny to propozycja nowej organizacji społecznej, gdzie poziom rozwoju kraju nie jest mierzony czynnikiem PKB, ale wskaźnikiem szczęścia jego mieszkańców, gdzie przestrzeń miejska wpływa na dobre relacje między mieszkańcami, sprzyja rozwojowi myśli i wymianie. Ogród Powszechny będzie przestrzenią, w której można kwestionować utarte schematy i sposoby myślenia o funkcjonowaniu dzisiejszego społeczeństwa, gdzie przedstawiane będą alternatywne formy ekonomii, czy polityki miejskiej. Ogród stworzy szansę do rozmowy i eksperymentowania nowych praktyk życia we wspólnocie. Poprzez działania artystyczne i wspólne tworzenie ogrodu zbudujemy „nową agorę”, gdzie - dzięki wspólnemu uprawianiu roślin, rozmowie i działaniom artystycznym - zastanowimy się nad tym, jak miejsce, w którym żyjemy, jego architektura i rozplanowanie przestrzenne wpływają na nasze relacje z otoczeniem, podejście do relacji społecznych, na uczestnictwo w życiu publicznym i życiu wspólnoty sąsiedzkiej. Co chcielibyśmy zmienić w mieście, debacie publicznej, organizacji społecznej i jak możemy sami wpłynąć na tę zmianę nawet poprzez małe działania w naszej okolicy? Na te i inne pytania będziemy próbować odpowiedzieć przez najbliższe miesiące na warsztatach, spotkaniach i w trakcie różnorodnych wydarzeń w Ogrodzie Powszechnym.

OTWARCIE: 22 maja 2016

11:00-13:00 - wspólna wycieczka zakończona rowerową paradą ogrodową

13:00 - uroczyste otwarcie

15:00-17:00 – warsztaty ogrodowego majsterkowania dla rodzin

15:00-17:00 – warsztaty plastyczno-muzyczne dla dzieci „Muzyka roślin - zabawy dźwiękowe roślinami“

18:00 – pierwsze spotkanie z cyklu Filozofia w Ogrodzie

21:00 - Warsaw Improvisers Orchestra – koncert inauguracyjny; muzycy związani z Warsaw Improvisers Orchestra + uczestnicy międzypokoleniowych warsztatów wielokulturowych Strefy WolnoSłowej + wizualizacje

Działania w ramach projektu ATLAS:

26 czerwca - po spektaklu grupy kunstZ z Antwerpii - INTERNATIONAL JAM w Ogrodzie

27 czerwca - po spektaklu Strefy WolnoSłowej - wspólne muzykowanie w Ogrodzie

29 czerwca - Podaj Dalej – spektakl sąsiedzki w ramach projektu Podaj Dalej - Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Sztuka Nowa i inni

30 czerwca, godz. 20:00 - GREAT LEARNING – koncert

1 lipca - po spektaklu bolońskiej grupy Cantieri Meticci - wspólne muzykowanie w Ogrodzie

WYDARZENIA CYKLICZNE:

WARSZTATY MUZYCZNE, czyli tworzymy praską orkiestrę improwizowaną!

poniedziałki 18:30-20:30

Co tydzień zapraszamy sąsiadów, mieszkańców Pragi, ale też gości z innych części Warszawy do wspólnego muzykowania. Warsztaty otwarte będą zarówno dla tych, którzy posiadają własne instrumenty oraz przygotowanie muzyczne, jak i dla amatorów, zainteresowanych poznaniem podstaw kompozycji, eksperymentami z dźwiękiem czy głosem. W ramach zajęć uczestnicy poznają podstawy improwizacji muzycznej, w której dźwięki tradycyjnych instrumentów przeplatać się będą z dźwiękami przestrzeni miejskiej, podwórka, głosami I muzyką nieinstrumentalną. Część warsztatów poświęcona będzie integracji grupy, improwizacji z instrumentami, dźwiękami tworzonymi przy pomocy przedmiotów codziennego użytku oraz ćwiczeniom z wykorzystaniem śpiewu i głosu. Druga część warsztatów to tworzenie konkretnych form muzycznych i dźwiękowych inspirowanych konkretnymi tekstami kultury. Każde spotkanie warsztatowe zakończone będzie improwizowanym koncertem sąsiedzkim o godz. 20:30. Ogród Powszechny wypełniony zostanie muzyką, w której tworzenie będzie mógł włączyć się każdy mieszkaniec poprzez wykorzystanie swojego głosu bądź improwizowanych z przedmiotów codziennego użytku instrumentów.

WARSZTATY RUCHOWO-TANECZNE

wtorki 18:30-20:30

Metodą pracy będzie improwizacja ruchowa, elementy improwizacji kontaktowej, metoda autentic movement. W pierwszej części koncentrować będziemy się wokół podstawowych ćwiczeń ruchowych i gimnastycznych oraz zadań tanecznych, dostosowanych do wieku uczestników ćwiczeń i improwizacji. Dzięki regularnym spotkaniom i możliwości spróbowania różnych zadań ruchowych, zajrzenia w głąb siebie i spotkania z osobami w różnym wieku uczestnicy poczują wzrost poczucia własnej wartości, polepszenie kondycji fizycznej oraz poznają nowe osoby ze swojego otoczenia. Warsztaty ruchowo-taneczne dadzą uczestnikom możliwość zobaczenia, że aktywność fizyczna i ruch w ogóle jest potrzebny i możliwy w każdym wieku. Warsztaty, tak jak pozostałe, będą miały charakter zajęć otwartych, cyklicznych, do których będzie można przyłączać się z tygodnia na tydzień. Każde spotkanie warsztatowe zakończone będzie improwizowanym pokazem dla sąsiadów o godz. 20:30.

FILOZOFIA W OGRODZIE

środy 18:00-20:00

start: 1 czerwca

Spotkania dotyczące filozofii ogrodu i filozofii w ogrodzie. Ogród społecznościowy jako miejska agora posłuży jako miejsce dialogu filozofów i historyków filozofii z mieszkańcami.

OGRÓD – co warto wiedzieć

czwartki 17:00 – 19:00

start: 26 maja

Cotygodniowe spotkania wokół tematów związanych z uprawą ogrodu oraz roślin, warzyw i owoców na działce, parapecie czy balkonie. W czasie spotkań dowiemy się, co sadzić, żeby zwabić do naszego ogrodu motyle, jak odróżnić chwasty jadalne od niejadalnych, jak uzyskać naturalne barwniki z roślin, poznamy rośliny i ptaki żyjące w pobliskim Parku Skaryszewskim.

WARSZTATY OGRODOWEGO MAJSTERKOWANIA

piątki godz. 17:00 – 19:00

Już od kwietnia w piątkowe popołudnia spotykamy się na warsztatach wspólnego majsterkowania. Przy konstruowaniu skrzynek na rośliny czy narzędzia, tworzeniu kwietników, leżaków i innych przedmiotów do naszego ogrodu, będziemy uczyć się prostego majsterkowania, pracy z drewnem i materiałami drewnopochodnymi, będziemy ciąć drewno, wiercić, wkręcać wkręty, przybijać. Użyjemy takich narzędzi jak piła, wiertarka, wkrętarka, papier ścierny czy młotek.

PROJEKCJE FILMÓW / we współpracy z Doc Against Gravity

piątki/środy 21:00/ od czerwca

SOBOTA W OGRODZIE

soboty 11:30

start: 28 maja

Sobotnie poranki poświęcone będą zajęciom dla dzieci i rodzin. Będziemy wspólnie muzykować, poznawać świat dźwięku oraz odkrywać naturalne metody malowania, czy tworzenia rzeźb. Będziemy też czytać bajki z różnych stron świata razem z migrantami, którzy opowiedzą o miejscach ich powstania oraz gotować z uchodźczyniami związanymi ze Strefą WolnoSłową. A wieczorem – razem z sąsiadami, urządzać będziemy ogrodowe potańcówki.

KONCERTY

niedziele, godz. 20:00

22 maja - Warsaw Improvisers Orchestra & co – koncert na inaugurację

5 czerwca - JERZ IGOR - Dzień Dziecka w Ogrodzie

12 czerwca - koncert wspólnotowy (Berlin/Komuna//Warszawa)

19 czerwca - Strefa WolnoSłowa wsółorganizuje koncert na Światowy Dzień Uchodźcy

26 czerwca – INTERNATIONAL MUSIC JAM - ATLAS

3 lipca - WOVOKA

INNE WYDARZENIA:

    pchli targ - raz w miesiącu, w sobotę

    targ zdrowej żywności - raz w miesiącu, w niedzielę

TEATR POWSZECHNY O ZIELENI NA PRADZE – debaty

    Miejskie ogrodnictwo w Warszawie – od ogródków działkowych po ogrody społecznościowe - 8 maja 2016, godz. 16:00

Punktem wyjścia do debaty jest ogród społecznościowy powstający przy Teatrze Powszechnych w ramach projektu realizowanego przez Strefę WolnoSłową. Nowy ogród społecznościowy jest dobrą okazją, żeby zastanowić się nad przyszłością miejskiego ogrodnictwa w Warszawie, które obecnie obserwujemy w dwóch formach: ogródków działkowych oraz nowopowstających ogrodów społecznościowych.

W ramach dyskusji będziemy szukać sposobu powiązania działań „starych” działkowiczek i działkowiczów z aktywnością podejmowaną przez osoby skupione wokół nowych ogrodów społecznościowych. Na ile są to oddzielne wobec siebie działania, a na ile można je traktować jako dwie strony tego samego zjawiska? Jaka jest przyszłość miejskiego ogrodnictwa? Na ile to jest wyłącznie moda, a na ile alternatywa dla pozyskiwania żywności dla mieszkanek i mieszkańców miast? Czy ogródki działkowe mogą być istotnym źródłem pożywienia dla warszawianek i warszawiaków? Oraz czy miejskie ogrodnictwo może stać się jednym z głównych trendów rozwoju zieleni w Stolicy, czy jednak nie pasuje do wizji #ZielonejWarszawy? Czy miejskie ogrody tak jak parki mogą stać się przestrzenią rekreacji? Jakie znaczenie dla lokalnej społeczności ma tworzenie ogrodów i ochrona ogródków działkowych? Gdzie powinny się pojawiać nowe ogrody społecznościowe?

Zaproszeni goście:

Alicja Borkowska - Strefa WolnoSłowa, Ogród Powszechny

Jacek Grunt-Mejer - koordynator ds. rewitalizacji

Paulina Jeziorek - Wspólny Ogród SDK

Wojciech Zabłocki - burmistrz Dzielnicy Praga-Północ

Przedstawiciele ogrodu społecznościowego Motyka i Słońce

prowadzenie: Joanna Erbel (Fundacja Blisko)

    Jakiej zieleni potrzebuje Praga? Dyskusja + warsztat - 29 maja 2016, godz. 16:00 Punktem wyjścia do debaty o zieleni na Pradze jest ogród społecznościowy powstający przy Teatrze Powszechnych w ramach projektu realizowanego przez Strefę WolnoSłową. Mimo, że na terenie Pragi i jej najbliższych okolic położonych jest kilka dużych parków, wciąż brakuje zieleni wokół kamienic i na ulicach. Wycinka istotnej części parku na Michałowie oraz brak włączenia nowych nasadzeń podczas remontu ulicy Targowej wywołały niezadowolenia po stronie lokalnych mieszkanek i mieszkańców. Praga potrzebuje więcej zieleni.

Warsztat nakierowany będzie na zmapowanie przestrzeni na terenie Pragi (lub szerzej: terenie objętym rewitalizacją), które mogłyby zostać zamienione w przestrzenie zielone. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, gdzie mogłyby się pojawić takie rozwiązania jak np.: ogrody wertykalne, ogrody społecznościowe, zielone dachy, parkiety, parki kieszonkowe, łąki kwietne, ogródki działkowe, wielofunkcyjna przestrzeń rekreacyjna (np. Błonia Stadionu Narodowego).

Zaproszeni goście:

Michał Olszewski – Zastępca Prezydent m.st. Warszawy

Monika Domanowska - Zarząd Dróg Miejskich

dr hab. Beata J. Gawryszewska - Katedra sztuki Krajobrazu, SGGW w Warszawie

Marzanna Pogłud-Kisielewska - Miasto Jest Nasze

Krzysztof Michalski - PSM Michałów

prowadzenie: Joanna Erbel (Fundacja Blisko)

Współpraca – Goethe Institut Warszawa

ŚWIĘTUJEMY! Polsko-niemiecki rok jubileuszowy 2016 zorganizowany przez Goethe Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. goethe.de/swietujemy

WIEDEŃSKA ORKIESTRA WARZYWNA – koncert, 14 maja, 18:00, dziedziniec wewnątrz teatru

Orkiestra Warzywna z Wiednia to wyjątkowe doświadczenie dźwiękowe. Wiedeński kolektyw złożony z profesjonalnych muzyków, ale i artystów wywodzących się z innych dziedzin sztuki, podkreśla na każdym kroku równościowy i „demokratyczny” charakter przedsięwzięcia. Każdy z członków grupy ma taki sam wpływ na repertuar i oprawę wieczoru; równe są też zobowiązania przy każdorazowym przygotowywaniu muzycznych instrumentów, pracy nad ich udoskonalaniem, a także gotowaniu dla publiczności zupy - co jest ważnym elementem każdego koncertu grupy.

Wiedeńska Orkiestra Warzywna udowadnia, że marchewka, por, liście kapusty i dynie wystarczą, aby zbudować świat muzyczny pełen niuansów - od dyskotekowych bitów po sztukę polifonii.

skład: Jürgen Berlakovich, Nikolaus Gansterer, Susanna Gartmayer, Barbara Kaiser, Matthias Meinharter, Jörg Piringer, Ingrid Schlögl, Ulrich Troyer, Tamara Wilhelm, Martina Winkler

zapowiedź wideo:

KLĘSKI W DZIEJACH MIASTA – 29 maja, 19:30, Scena Mała

reżyseria: Weronika Szczawińska

tekst i dramaturgia: Agnieszka Jakimiak

kostiumy i aranżacja przestrzeni: Dagny Szwed

muzyka: Krzysztof Kaliski

projektowanie dźwięku: Maciej Szymborski

instrumenty: Krzysztof Kaliski, Maciej Szymborski

autor zdjęć: Bartek Warzecha

inspicjent: Agnieszka Kasprzak

asystent reżyserki: Jacek Jackowicz

obsada: Natasza Aleksandrowitch, Jacek Jackowicz, Ewa Kibler, Kama Kowalewska, Marcin Trzęsowski, Izabela Wierzbicka

premiera: 25 kwietnia 2015

czas trwania: 65 min.

„Klęski w dziejach miasta” to wyprawa w głąb katastrofy – a raczej czterech katastrof. To muzyczny reportaż z czterech miast, które być może są jednym miastem. Spektakl Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego, inspirowany m.in. „Niewidzialnymi miastami” Italo Calvino, jest próbą poetyckiej diagnozy rzeczywistości, w której przeszłość i przyszłość oświetlają się nawzajem, a to, co znane, przybiera nieznany kształt. To sceniczny koncert na szóstkę aktorów i dźwięki czterech klęsk – teatralne odsłuchiwanie miejskiej przestrzeni. Pośród katastrof, plag i epidemii autorki i autorzy spektaklu poszukują historycznych fundamentów teraźniejszości oraz budulca dla miasta, które mogłoby być.

trailer:

Międzynarodowy projekt teatralny ATLAS

Cztery miasta: Warszawa, Paryż, Antwerpia, Bolonia. Ponad 100 osób pochodzących z ponad 20 krajów świata – obywateli Europy, nowoprzybyłych, uchodźców, migrantów, imigrantów drugiego i trzeciego pokolenia. ATLAS to atlas bez skali, w którym indywidualne, często bliskie nam i codzienne zdarzenia, opisy przestrzeni dzieciństwa i wspomnienia istotnych momentów z życia aktorów przeplatają się z ważnymi wydarzeniami z historii najnowszej. W ramach festiwalu pokażemy spektakle Strefy WolnoSłowej, Cie Check Points z Paryża, kunstZ z Antwerpii i Cantieri Meticci z Bolonii – grup teatralnych, które od lat zajmują się pracą z migrantami i uchodźcami. Na potrzeby projektu we wszystkich zespołach powstały przedstawienia oparte na kilkumiesięcznej pracy teatralnej pomiędzy migrantami i seniorami. W trakcie pracy aktorzy-amatorzy konfrontowali się z tematami tożsamości, pamięci, przekraczania granic i różnych punktów widzenia wspólnej historii. Zderzali się z rozmaitymi strategiami przetrwania w czasie wojny i kryzysu, sposobami radzenia sobie z różną przeszłością i wspólną teraźniejszością wobec odmiennego pochodzenia kulturowego i religijnego, przy zamieszkiwaniu tego samego miasta, czy dzielnicy. Festiwal ATLAS stanie się okazją do dyskusji nad kwestiami zbiorowej pamięci, migracji i polityki integracyjnej poszczególnych krajów Europy - poprzez pryzmat indywidualnych historii osób, które musiały zmierzyć się z podróżą do Europy, bądź dzielących się w spektaklach swoimi doświadczeniami z czasu niepokojów politycznych.

26.06 - spektakl kunstZ / Antwerpia – międzynarodowy projekt ATLAS - godz. 19:30, Scena Mała

27.06 – spektakl Strefa WolnoSłowa / Warszawa – międzynarodowy projekt ATLAS - godz. 19:30, Scena Mała

28.06 - spektakl Compagnie CK-Points / Paryż – międzynarodowy projekt ATLAS - godz. 19:30, Scena Mała

30.06 - spektakl Compagnie CK-Points / Paryż – międzynarodowy projekt ATLAS - godz. 19:30, Scena Mała

30.06 - ATLAS/Great Learning – koncert; wykonanie trzech paragrafów legendarnej kompozycji Corneliusa Cardew „The Great Learning” przez międzynarodowy zespół projektu pod batutą Michała Mendyka i Michała Libery - godz. 21:00, Ogród Powszechny

1.07 - spektakl Cantieri Meticci / Bolonia – międzynarodowy projekt ATLAS - godz. 19:30, Scena Mała

organizator: Fundacja Strefa WolnoSłowa

główny partner: Evens Foundation

partnerzy: Cantieri Meticci (Włochy), Università di Bologna (Włochy) , ARCI (Włochy), Cie Check Points (Francja), Teatr Powszechny im. Zygmunta Hubnera (Polska), kunstZ (Belgia), Instytut Badan Literackich (Polska) więcej informacji: http://history-atlas.com/

Projekt współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną.

COMMON GROUND – 3 lipca, 19:00, Scena Duża

reżyseria: Yael Ronnen

scenografia: Magda Willi

kostiumy: Lina Jakelski

video: Benjamin Krieg

dramaturg: Irina Szodruch

muzyka: Nils Ostendorf

obsada: Vernesa Berbo, Niels Bormann, Dejan Bućin, Mateja Meded, Jasmina Musić, Orit Nahmias, Aleksandar Radenković

Jugosławia – kraj, który zniknął pośród bratobójczych wojen lat 90-tych. Po raz drugi od 1914 roku Sarajewo stało się centrum tych niekończących się do dziś konfliktów. Wielu jego uczestników uciekło do Berlina - dla pracy, schronienia, innego życia. Jak ci Berlińczycy widzą jugosłowiański konflikt z dzisiejszej perspektywy? Jak dzieci sprawców i ofiar tej wojny współistnieją w Berlinie? Tytułowa „Common Ground” to wspólne sedno, fundament, na którym stoimy. W swoim nowym projekcie Yael Ronen gromadzi aktorów, którzy do Berlina przybyli z Belgradu i Sarajewa, Nowego Sadu i Prijedoru. Jak wygląda ich „wspólna ziemia”? Spektakl przygotowany został przez zespół, w oparciu o doświadczenie wspólnej wyprawy do Bośni, odbytych tam spotkań z ekspertami i członkami rodzin aktorów. Teatr staje się przestrzenią dyskusji o winie i karze, o przebaczaniu i zapominaniu, z pełną świadomością istnienia uprzedzeń, stereotypów i przeciwstawnych narracji.

spektakl Gorki Theater w Berlinie

trailer:

IN UNSEREM NAMEN – 4 lipca, 19:30, Scena Mała

reżyseria: Sebastian Nübling

tekst: Sebastian Nübling, Ludwig Haugk i Julia Pustet na motywach „Błagalnic” Ajschylosa, „Podopiecznych” Elfriede Jelinek, 42. Sesji Komisji Wolności Obywatelskich Bundestagu oraz oryginalnych tekstów aktorów

współpraca reżyserska, przygotowanie chóru, muzyka: Lars Wittershagen

scenografia: Magda Willi

wideo: Jesse Jonas Kracht

kostiumy: Ursula Leuenberger

dramaturgia: Ludwig Haugk

współpraca dramaturgiczna, research: Julia Pustet

obsada: Maryam Abu Khaled, Ayham Majid Agha, Tamer Arslan, Elmira Bahrami, Vernesa Berbo, Karim Daoud, Marina Frenk, Mateja Meded, Cynthia Micas, Orit Nahmias, Tim Porath, Dimitrij Schaad, Hasan Taşgın, Thomas Wodianka, Mehmet Yılmaz

„Podopieczni” Elfriede Jelinek rozpoczynają się od gorzkiej konstatacji: „Żyjemy, żyjemy”. Tekst dramatu jest reakcją noblistki na tragedię, jaka rozegrała się w 2013 roku u wybrzeży śródziemnomorskiej wyspy Lampedusa, a osią centralną - chór uchodźców opiewających swój ratunek. Inspiracją jest chór z „Błagalnic” Ajschylosa, greckiego dramatu opisującego rozterki obywateli Argos, stojących przed wyborem wzięcia w obronę błagających o azyl pięćdziesięciu kobiet z Egiptu lub odmowy tego azylu, celem uniknięcia konfliktu z ich prześladowcami. Chór mówi głosem tych, którzy nie mają swojej reprezentacji, którzy stają się „innymi”, przemilczanymi przez bojaźliwe media i polityczny aparat. To przeciw tym „innym” budujemy mury i zasieki, używamy wojskowych technologii do topienia statków oraz kreujemy nowe zasady, zgodnie z którymi poszukiwanie schronienia i obrony traktowane jest jako przestępstwo. Czy zdajemy sobie sprawę z takiego biegu wydarzeń? Czy wiemy jakie decyzje podejmowane są w naszym imieniu? W „In unserem Namen” reżyser Sebastian Nübling przeplata teksty Jelinek i Aischylosa, poszukując podstaw obecnej sytuacji politycznej. Przestrzeń teatru zmienia się w miejską agorę.

Jak zostać częścią społeczności, która cię nie chce, ale do której prawa przynależności możesz sobie kupić, jeśli cię stać? I co mówi to o tej społeczności?

spektakl Gorki Theater w Berlinie

„PRASKIE SI-FI” – 9, 10 lipca, Scena Mała, 19:30

reżyseria: Agnieszka Błońska

dramaturgia: Joanna Wichowska

światło/projekcje: Artur Sienicki

obsada: Michał Jarmicki, Piotr Ligienza, Anna Moskal, Kazimierz Wysota

Bazary, kapliczki, bramy. Metro, katedra, teatr.

Czy da się dotrzeć do tego, czego gołym okiem na Pradze nie widać? Czego nie zobaczymy nawet w najbardziej wnikliwym śledztwie? Co Praga przed nami ukrywa? A co ukrywają badacze? I komu takie śledztwo jest potrzebne? Artystom? Autochtonom? Deweloperom? Dealerom? Kioskarkom?

Kluczy do Pragi jest wiele. I żaden nie pasuje.

Zanim Praga przeniesie się do przyszłości – zanim odbędzie się Wielka Reanimacja/Reaktywacja/Rewitalizacja/Retusz – prowadzone są pośpieszne badania terenowe. Przyszłość jest wysoce niepewna, wszystko może się zdarzyć. Tymczasem już dzisiaj, jak mówi jedna z praskich kioskarek: „Praga to jest jedno wielkie science-fiction”.

Spektakl skonstruowany na podstawie rozmów z mieszkańcami Pragi. Z elementami science-fiction i wishful thinking. Czy to, co uda się zobaczyć, jest brzydkie, a to, co ma zostać stworzone, będzie piękne? Czy jest tu nadzieja, która nie byłaby naiwnością?

„PARK-OPERA”, 16-17 lipca, Park Skaryszewski

koncepcja i kompozycja: Wojciech Blecharz

współpraca: muzycy orkiestry Sinfonia Varsovia

„PARK-OPERA” chociaż nie jest wystawiana w teatrze operowym, zawiera wszystkie elementy typowe dla swojego gatunku: śpiewaczkę, chór, balet, orkiestrę, scenografię, arię, recytatyw, lornetkę do podglądania, żywe zwierzęta na scenie, a nawet koncert fortepianowy. „PARK-OPERA” skomponowana jest na brzmienie i przestrzeń części Parku Skaryszewskiego, znajdującej się w pobliżu Teatru Powszechnego. Opera od zarania dziejów była formą eksperymentalną, łączącą w sobie rożne gatunki i dziedziny sztuki, słowo opera w języku włoskim oznacza „pracę". „PARK-OPERA” to praca nad dźwiękiem, praca o dźwięku i poprzez dźwięk, opera o słuchaniu, o wsłuchiwaniu się w środowisko, muzykę parku i miasta. Librettem opery staje się Park Skaryszewski i jego naturalne brzmienie. Wojciech Blecharz - urodzony w Gdyni w 1981, w 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2015 roku otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. Współorganizuje wraz z Pawłem Mykietynem festiwal muzyczny Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie. W 2012 otrzymał nagrodę-stypendium za „doskonałość w kompozycji” podczas 46 Letnich Kursów Muzyki Nowej w Darmstadt, w 2013 został laureatem konkursu kompozytorskiego IMPULS w Austrii. W 2012 nominowany do Paszportów Polityki w kategorii muzyka poważna, w 2013 do nagrody Orlenu „Polacy z Werwą” w kategorii Kultura i Sztuka oraz do nagrody Trzeciego Programu Polskiego Radia „Kulturysta Roku”. W dorobku kompozytorskim posiada utwory m. in. orkiestrowe, kameralne, solowe, chóralne, a także muzykę do sztuk teatralnych oraz teatru tańca. W zakresie ostatniego z wymienionych gatunków współpracuje z Jackiem Łumińskim i Śląskim Teatrem Tańca w Bytomiu, komponował także muzykę do spektakli: Kokoro Dance-Vancouver, City Dance Ensemble-Washington, Coming Back To The Roots-Philadelphia, BalletMet-Columbus-Ohio, Theatre of Witness-Philadelphia,Teatru Powszechnego w Warszawie i Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Blecharz jest laureatem głównej nagrody w Konkursie Kompozytorskim dla Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2007). jest również stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Académie Musicale de Villecroze, Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, Centrum Kultury w Gdyni, wziął udział w Kursach Stockhausena w Kürten oraz Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt.

W 2013 Blecharz skomponował i wyreżyserował swoją pierwszą operę-instalację „Transcryptum”, zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie. „Transcryptum” jako cześć „Projektu P”, zostało nominowane do Nagrody Gazety Wyborczej WDECHY, w kategorii „Wydarzenie Roku“ i „Miejsce Roku“. Ostatnio komponował utwory dla Orkiestry z Zakazanego Miasta w Pekinie; dla Zespołu Kwadrofonik, Klangforum Wien, Royal String Quartet, Flute O’Clock, LutosAir Quintet, nad zamówienie Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt, Bendigo Festival of Exploratory Music (Australia), oraz muzykę do sztuk teatralnych dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tel Avivie, Staatstheater Braunschweig, Narodowego Teatru Starego w Krakowie. W ostatnich miesiącach muzyka Blecharza była grana między innymi na festiwalach MATA (Nowy Jork), Salzburg Biennale czy Klangwerk Stadt w Berlinie.

Zamknięta ulica - OTWARTA ZĄBKOWSKA

W połowie lipca 2016 startuje druga edycja Festiwalu OTWARTA ZĄBKOWSKA. Wydarzenie jest realizowane w ramach miejskiego Zintegrowanego Programu Rewitalizacji we współpracy z praskimi animatorami, artystami, klubami i organizacjami pozarządowymi, Dzielnicą Praga-Północ oraz Teatrem Powszechnym i Koneserem. Rozmaite wydarzenia zaplanowano na przełom lipca i sierpnia.

OTWARTA ZĄBKOWSKA to nowa formuła działań artystycznych, która wyniknęła z potrzeby zamanifestowania przez praskie środowiska twórcze swojej obecności, przypomnienia, że rewitalizacja Pragi zaczęła się od ich pojawienia się na Pradze blisko dwadzieścia lat temu. Zamknięta dla ruchu drogowego ulica Ząbkowska stanie się deptakiem i sceną, a sąsiadujące z nią podwórka, placyki i zaułki - kinem, teatrem, pracownią, klubem poetyckim, miejscem zabawy, ale przede wszystkim SPOTKANIA.

Inspirujemy się świetnymi realizacjami, których byliśmy obserwatorami, uczestnikami i współtwórcami, m.in.: Sąsiedzi dla Sąsiadów, Noc Pragi, Święto Ulicy Ząbkowskiej. Tym, co nas łączy, jest idea współdziałania: angażowania lokalnej społeczności, integracji środowisk artystów, przedsiębiorców, społeczników i mieszkańców dzielnicy. – mówią twórcy i inicjatorzy projektu: Klaudia Kudelska, Paulina Dmitruk, Krzysiek Kudelski, Bartek Świętek, Adam Reinhard, Andrzej Zielak Iwulski, Tomek Kaliński.

Chcemy, aby najbliższe otoczenie Ząbkowskiej stało się nie tylko przestrzenią wysokiej próby działań artystycznych, ale też aktywnego współuczestnictwa, twórczej wymiany myśli i wzajemnych inspiracji. Mamy nadzieję, że uda nam się SPOTKAĆ na Ząbkowskiej. Chcemy, by ulica stała się swoistym forum społecznościowym znoszącym podział na estradę i widownię, gospodarzy i gości.

Projekt jest odzwierciedleniem tego, co ujęliśmy w programie rewitalizacji. Bo zaplanowane przez nas działania to nie tylko inwestycje czy remonty, ale również wydarzenia organizowane w przestrzeni. Właśnie dzięki aktywności mieszkańców możemy osiągnąć zmianę, jaką opisujemy w programie – podkreśla Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

OTWARTA ZĄBKOWSKA zapowiada się jako jedno z najciekawszych wydarzeń w stolicy tego lata

interdyscyplinarne, angażujące rozmaite dziedziny sztuki: literaturę, muzykę, film, sztuki plastyczne i wizualne, teatr i kulinaria. Uzupełnione o różnorodne działania i wpisane w lokalny charakter warsztaty edukacyjne, artystyczne i hobbystyczne, happeningi i akcje w przestrzeni jedynej takiej ulicy w Warszawie pozwoli upomnieć się o Pragę, wskazując na jej niezwykłą rolę w miejskiej tkance stolicy.

Ogromnie cieszy mnie zaangażowanie tak wielu związanych z Pragą osób i środowisk w nowy projekt, który przenosi aktywność społeczną i kulturalną po tej stronie Wisły na jeszcze wyższy poziom. Jako gospodarz zlokalizowanego przy ulicy Ząbkowskiej Centrum Praskiego Koneser od lat powtarzam, że jest to miejsce wyjątkowe – z niepowtarzalnym klimatem, bogatą historią i niezmierzonym potencjałem – mówi Rafał Szczepański, wiceprezes BBI Development.

Co to jest Zintegrowany Program Rewitalizacji do 2022 roku?

Program rewitalizacji wpłynie na rozwój prawej strony Warszawy na wielu płaszczyznach. Będą to inwestycje w nowe budynki, dalsza poprawa stanu technicznego oraz walorów estetycznych zabytkowych kamienic. Z drugiej strony - zaproponowane zmiany umożliwią rozwój turystyki, kultury, sportu i gospodarki oraz integrację i wsparcie mieszkańców. Działania skupią się w trzech dzielnicach (Praga-Północ, Praga-Południe, Targówek) na 6 obszarach: Nowa i Stara Praga, Szmulowizna, Kamionek, Targówek Mieszkaniowy i Fabryczny. Warszawa przeznaczy na ten cel 1,4 mld zł.

Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy.

więcej informacji: www.otwartazabkowska.pl i FB: Otwarta Ząbkowska

Dodaj artykuł do:
(dodano 28.04.16, autor: blackrose)
Tagi: Festiwal MIASTO SZCZĘŚLIWE
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Mara Tamkovich
2
Korek Bojanowski
3
Céline Sallette
4
Michel Hazanavicius
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Lorcan Finnegan
8
James Hawes
9
Jake Schreier
10
Jonás Trueba
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia