16 kwietnia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej odbędzie się premiera opery kameralnej "Głos ludzki" Francisa Poulenca w reż. Mai Kleczewskiej. W roli głównej wystąpi Joanna Woś. Spektakl powstał w ramach cyklu "Terytoria".
"Pierwszej nocy po rozstaniu zawsze się śpi, ale jak spać w kolejną noc? I następne?" - pyta samą siebie główna i jedyna bohaterka opery kameralnej Francisa Poulenca. "Głos ludzki" to jedna z najbardziej kameralnych oper w całej literaturze muzycznej. Na scenie tylko Ona, dyskretnie, w kulisie dyskretnie skryty akompaniator. Ale prawdziwy dramat dzieje się gdzie indziej. Centralną rolę tego dzieła gra nie człowiek, a rozmowa. W dodatku nieosobiście, tylko przez telefon - ten przedziwny wynalazek cywilizacji, który jednocześnie stwarza iluzją bliskości, a jednocześnie dojmująco uświadamia brak. Ona czeka, liczy sygnały, połączenie się rwie, emocje gęstnieją... Poulenc pisał "Głos ludzki", cierpiąc po rozpadzie kilkuletniego związku. W tym czasie Denise Duval, wzięta sopranistka paryskich scen muzycznych, właśnie została sama. Brakujące miejsce wypełnił Jean Cocteau, pisząc tekst monodramu. Libretto będące zapisem ostatniej rozmowy telefonicznej jest przejmujące, bo tak nam wszystkim bliskie.
Wystawiany w cyklu "Terytoria" "Głos ludzki" Poulenca reżyseruje sława polskiego teatru współczesnego, Maja Kleczewska. Poprzedni jej spektakl w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, "Sudden Rain" Aleksandra Nowaka przyjęty był z wielkim zainteresowaniem widzów i przychylnością krytyki. Artystce nieobce są tematy trudności w komunikacji między ludźmi, ciemne strony życia, momenty przejścia, oczyszczenia przez cierpienie. W realizacji "Głosu ludzkiego" weźmie udział wybitna polska sopranistka, Joanna Woś (w Warszawie głośna była jej Traviata w reżyserii Mariusza Trelińskiego czy kontrowersyjna Lukrecja Borgia w inscenizacji Michała Znanieckiego). Joanna Woś wystąpi jako Ona, a przy fortepianie towarzyszył jej będzie Taras Hluschko. Za scenografię odpowiedzialny jest Wojciech Puś, artysta wizualny, który w naszym Teatrze zrealizował wcześniej scenografię do Transcryptum Wojtka Blecharza (Projekt "P" 2013). Kostiumy zaprojektował Konrad Parol, ruch sceniczny opracował Tomasz Wygoda.
"Terytoria" to zainicjowany w sezonie 2005/06 cykl spotkań z muzyką współczesną, którego zadaniem jest próba definicji nowego oblicza opery. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich.
Premiera 16 kwietnia
Kolejne spektakle : 23, 30 kwietnia
Teatr Wielki - Opera Narodowa, Scena Kameralna
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |