Gala „alterFMF: Drone Sounds” 27 maja na 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

„Niepamięć”, „Tron: Dziedzictwo”, „Wierna” i „Zbuntowana” z serii „Niezgodna”, „Teoria wszystkiego”, „Sicario”, „Labirynt”, „Drive”, „Tylko Bóg wybacza”, „The Neon Demon” — światowe premiery aranżacji najsłynniejszych ścieżek dźwiękowych kompozytorów uważanych za nową falę Hollywood zabrzmią 27 maja 2016 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Zaproszenie na Galę alterFMF: Drone Sounds przyjęli twórcy kultowych tematów — Jóhann Jóhannsson, Cliff Martinez i Joseph Trapanese oraz polski kompozytor Łukasz Targosz.

Filmowa fuzja muzyki symfonicznej z elektroniką nastąpiła w drugiej połowie XX wieku — dla kompozytorów związanych z kinem wynalezienie syntezatora i zaprezentowanie go w latach 60. przez amerykańskiego inżyniera Roberta A. Mooga stanowiło otwarcie drzwi do innego świata. Nowy nurt szybko zyskał popularność, a legendarne tematy elektroniczne Johna Carpentera czy późniejsze ścieżki dźwiękowe Vangelisa zachęciły muzyków do stosowania coraz śmielszych eksperymentów dźwiękowych w kinie.

Dzisiejsi entuzjaści muzyki filmowej z pogranicza Hollywood Classical Film Score i elektroniki już nie tylko łączą, ale świadomie zacierają granice pomiędzy nawet najbardziej odległymi od siebie stylami i rodzajami brzmień. Jednym z liderów tzw. nowej fali hollywoodzkiej muzyki filmowej jest amerykański kompozytor i aranżer Joseph Trapanese, pierwszy laureat nagrody Jerry’ego Goldsmitha przyznawanej przez Uniwersytet Kalifornijski, współtwórca kultowych aranżacji do filmu science fiction „Tron: Dziedzictwo” w reżyserii Josepha Kosinskiego. Ścieżka dźwiękowa do nominowanego do Oscara (za montaż dźwięku) sequelu „Tronu” (1982, reż. Steven Lisberger) powstała przy współpracy Trapanese’a z formacją Daft Punk – paryskim duetem grającym muzykę z pogranicza elektroniki i tańca. Wspólne dzieło zostało okrzyknięte przez dziennikarzy BBC „wyrafinowaną integracją akustycznego i elektronicznego instrumentarium” i niemal od razu zyskało rangę przeboju. W 2013 roku kompozytor osiągnął kolejny sukces, tym razem dzięki współpracy z Anthonym Gonzalezem i jego elektroniczno-rockowym M83 — ich muzyka do filmu „Niepamięć” (ponownie w reżyserii Kosinskiego) została nominowana do World Soundtrack Awards podczas Flamandzkiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Gandawie, w kategorii Odkrycie roku. Najnowsze osiągnięcia Trapanese to zabarwione elektroniką, orkiestrowe ścieżki dźwiękowe do drugiej i trzeciej części trylogii „Niezgodna” wg prozy Veroniki Roth — „Zbuntowanej” (2015) i „Wiernej” (2016) w reżyserii Roberta Schwentke.

Kolejną niekwestionowaną gwiazdą najnowszej elektro-symfonicznej muzyki filmowej jest islandzki kompozytor Jóhann Jóhannsson — filmowy neoklasyk chętnie konfrontujący muzykę kameralną i elektroniczne brzmienia z potęgą masy dźwiękowej. Największym przebojem Jóhannssona jest nominowana do Oscara w 2015 roku i nagrodzona Złotym Globem ścieżka dźwiękowa do „Teorii wszystkiego” — brytyjskiego filmu biograficznego o Stephenie Hawkingu, w reżyserii Jamesa Marsha. W 2016 roku Amerykańska Akademia Filmowa nominowała kompozytora po raz kolejny, tym razem za dynamiczny, inspirowany francuską i rumuńską muzyką spektralną (m.in. dziełami Gérarda Griseya i Horatiu Radulescu) oraz eksperymentami dźwiękowymi nowojorskiego zespołu postpunkowego Swans soundtrack do dramatu Denisa Villeneuve’a „Sicario”. Nie było to pierwsze spotkanie Jóhannssona z kanadyjskim reżyserem — w 2013 roku pracowali wspólnie nad thrillerem „Labirynt”, po mistrzowsku łączącym brutalność obrazu z melancholią i liryką warstwy muzycznej. Jak pisał Piotr Sikorski na łamach soundtracks.pl: „Aby osiągnąć taki efekt, islandzki kompozytor zdecydował się oprzeć swoje kompozycje głównie na sekcji smyczkowej, instrumentach dętych drewnianych oraz dużej ilości elektroniki, dodatkowo wzbogacając je o nieszablonowane połączenie instrumentów takich jak cristal baschet czy fale Martenota, co nadało całości bardzo emocjonalnego, niemal sakralnego charakteru. Paradoksalnie zamiast łagodzić, zabieg ten spotęgował wywołane obrazem emocje i okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę”.

I jeszcze trzeci gigant alternatywnej muzyki filmowej — amerykański kompozytor i perkusista Cliff Martinez, autor kultowych ścieżek dźwiękowych do „Solaris” według powieści Stanisława Lema w reżyserii Stevena Soderbergha oraz mrocznych obrazów Nicolasa Windinga Refna, takich jak „Drive”, „Tylko Bóg wybacza” czy „The Neon Demon”. Muzyka Martineza tchnie surowością i jest niezwykle oszczędna w wyrazie, jednocześnie zaś wykorzystuje pełne spectrum nowoczesnych środków technicznych. Szczególnie istotną warstwą dźwiękową jest perkusja — dzięki niej Martinezowi udaje się stworzyć hipnotyczną aurę i spotęgować mroczny, transowy wydźwięk niepokojących obrazów Refna.

Trzech tuzów tzw. nowej fali Hollywood zapowiedziało swoją obecność na 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Gościem tegorocznej Gali alterFMF będzie także polski kompozytor Łukasz Targosz — w piątkowy wieczór w ICE Kraków premierowo zabrzmią suity ze ścieżkami dźwiękowymi do najnowszej produkcji partnera koncertu, HBO Poland: „Pakt” oraz filmów „Pitbull” i „Służby specjalne”.

Obok Orkiestry Kameralnej AUKSO na estradzie pojawią się francuscy multiinstrumentaliści Thomas Bloch (cristal baschet) i Pauline Haas (fale Martenota), wystąpi także polska wokalistka Anna Karwan, islandzki gitarzysta basowy Skuli Sverisson i turecki artysta Gorkem Sen na instrumencie własnej konstrukcji o nazwie yaybahar. O oprawę elektroniczną zadbają Jóhann Jóhannsson i Jacek Tarkowski; całość poprowadzi Anthony Weeden – wybitny dyrygent i aranżer muzyki filmowej, znany m.in. ze współpracy z Jóhannssonem przy „Teorii Wszystkiego” oraz Davidem Arnoldem i Michaelem Price’m przy serialu telewizyjnym BBC „Sherlock”.

Organizatorami festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic. Partnerem koncertu alterFMF: Drone Sounds jest HBO Polska.

UWAGA: Bilety na festiwalowe koncerty można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl, w salonach EMPIK, Media Markt i Saturn na terenie całej Polski, oraz w czterech punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) i w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 10 zł do 90 zł. Więcej informacji na www.fmf.fm.

Szczegółowy program 9. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie tutaj.

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie to drugi najważniejszy festiwal muzyki filmowej na świecie. O niepowtarzalności imprezy decyduje unikalne łączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry w połączeniu z wysokiej jakości obrazem. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym, poziomem artystycznym prezentowanych dzieł oraz ze względu na obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie. FMF przyciąga współczesną elitę świata muzyki, kultury i filmu, a także miłośników gier komputerowych, kina i sztuki filmowej. FMF to także ważne spotkania branżowe, a zarazem miejsce prawykonań wielu dzieł muzyki filmowej, nierzadko w obecności reżyserów światowego formatu. Na festiwalu gościli – zdobywcy Oscara: Hans Zimmer, Dario Marianelli, Elliot Goldenthal, Tan Dun, Howard Shore, Jan AP Kaczmarek, wybitni kompozytorzy Joe Hisaishi, Shigeru Umebayashi, Don Davis, Alberto Iglesias, Trevor Morris, Patrick Doyle, Garry Schyman, Michał Lorenc, Wojciech Kilar, Reinhold Heil, Jonny Klimek, Abel Korzeniowski, Eric Serra oraz reżyserzy: Tom Tykwer, Julie Tymor, Tomas Alfredson. Więcej na: www.fmf.fm
Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 19 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnym serwisom informacyjnym i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujące połączenie muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii. Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia w całej Polsce 576 tysięcy osób słucha RMF Classic. Słuchacze RMF Classic to wyjątkowo atrakcyjna grupa docelowa: osoby zamożne, wykształcone, mieszkańcy największych miast. 57,9% spośród słuchaczy stacji ma wyższe wykształcenie, 57,5% mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców a 66,1% osiąga dochody gospodarstwa domowego powyżej 3 tys. złotych. Źródło: Radio Track Millward Brown; 12.2015–02.2016; zasięg dzienny; TG: ogół badanych; próba: 20996; struktura słuchaczy według zasięgu dziennego RMF Classic; 03.2015–02.2016; próba: 2803.

Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego PKO OFF CAMERA, cykl Opera Rara, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu „Karnet”, operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz Krakow Film Commission, a także operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. Dodatkowo administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Więcej na: www.biurofestiwalowe.plcc

Materiały prasowe: Karolina Grysiak, KBF

Dodaj artykuł do:
(dodano 31.03.16, autor: blackrose)
Tagi: Gala, alterFMF: Drone Sounds, 9. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Christophe André, Antoine Pelissolo, Patrick Légeron
2
Robin Sharma
3
Jung Chang
4
Małgorzata Rogala
5
Karen Horney
6
Katarzyna Majewska-Ziemba
7
Mieczysław Gorzka
8
Agnieszka Lewandowska-Kąkol
9
Michael Connelly
10
Bernard Minier
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia