Szczecin zaprasza na KONTRAPUNKT 2016

Serdecznie zapraszamy na festiwal KONTRAPUNKT – święto teatru i kultury w Szczecinie. Festiwal będzie trwał od 15 do 24 kwietnia 2016, ale właściwie nasze spotkania z publicznością rozpoczęły się już w styczniu i potrwają do czerwca.

KONTRAPUNKT to przede wszystkim prezentacje konkursowe (poddane ocenie jurorów i publiczności), czyli Przegląd Teatrów Małych Form. „Małe formy” są coraz bardziej umowne, ale nie zmienia się jedno – zaprosiliśmy spektakle interesujące, ważne, różnorodne. Szczecińska publiczność zdążyła się już jednak przyzwyczaić do tego, że festiwal KONTRAPUNKT to nie tylko konkurs, lecz także szereg różnorodnych propozycji: prezentacji, spotkań, wystaw, koncertów… W bogatym programie festiwalu każdy może znaleźć propozycję właśnie dla siebie, poczynając od Małego Kontrapunktu adresowanego do naszych najmłodszych widzów, kończąc na widowisku plenerowym, na które zapraszamy wszystkich zainteresowanych mieszkańców miasta. A warto przypomnieć, że KONTRAPUNKT od lat stara się usuwać ekonomiczne bariery dostępu do kultury: w programie festiwalu można znaleźć propozycje ze wstępem wolnym, z wejściówkami w cenie 2 złotych czy biletami w cenie 5 złotych.

KONTRAPUNKT łączy. Łączy nie tylko festiwalową publiczność, lecz także instytucje i inne podmioty działające w obszarze kultury. W programie festiwalu jest wiele miejsc i przestrzeni, jak zawsze pojawiają się nowe. To potwierdzenie integracyjnej roli festiwalu, to także przypomnienie faktu, że w Szczecinie i regionie dzieje się dużo i warto o tym pamiętać.

Przedstawiamy Państwu program tegorocznego festiwalu KONTRAPUNKT. A w nim potwierdzenie, że pozostając festiwalem artystycznym, KONTRAPUNKT jest dla wszystkich.

Anna Garlicka

JURY

Remigiusz Brzyk

Reżyser teatralny. Absolwent Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu i Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Współpracował m.in. z teatrami w Łodzi, Gdańsku, Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Lublinie i Sosnowcu. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. Kaliskich Spotkań Teatralnych, Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach czy Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie.

Dorte Lena Eilers

Dziennikarka kulturalna i redaktorka „Theater der Zeit”. Zajmuje się zagadnieniami teatru muzycznego. Studiowała muzykę, biologię i politykę w Osnabrück oraz w Kingston upon Hull. Odbyła staż w „Neue Osnabrücker Zeitung” oraz w Akademie für Publizistik w Hamburgu. Współpracowała m.in. z „Tagesspiegel” i „Stuttgarter Nachrichten”. Współredaktor skoroszytów „Theater der Welt 2010” i „Dimiter Gotscheff. Dunkel das uns blendet” (2013) oraz współredaktor tomu „Die neue Freiheit. Perspektiven des bulgarischen Theaters” (2011).

Dorota Ignatjew Aktorka, reżyserka teatralna, zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Absolwentka wydziału lalkarskiego we Wrocławiu i wydziału aktorskiego w Krakowie. Była asystentką Jerzego Grzegorzewskiego m.in. przy realizacji „Miasto liczy psie nosy” w Teatrze Studio w Warszawie. W latach 1995–2003 występowała na scenie Teatru Polskiego w Warszawie. Od 2003 była asystentem reżysera w Teatrze Narodowym. Wyreżyserowała m.in. „Walizkę” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w Teatrze Żydowskim w Warszawie oraz sztukę Pavla Kohouta „Cyjanek o piątej” (w której także zagrała) w Teatrze Polskim w Warszawie.

Tomasz Kireńczuk

Krytyk teatralny, dramaturg, kurator projektów artystycznych, dyrektor programowy Teatru Nowego w Krakowie, konsultant programowy i rzecznik prasowy Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog – Wrocław. Absolwent dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant w Instytucie Europeistyki UJ. Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Rządu Republiki Włoskiej i Prezydenta Miasta Krakowa, autor monografii poświęconej teatrowi włoskich futurystów „Od sztuki w działaniu do działania w sztuce. Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów”.

Anja Quickert

Dziennikarka, dramaturg. Studiowała teatrologię, nową literaturę niemiecką oraz filozofię w Moguncji, Bolonii, Warszawie i Berlinie. Współpracuje z czasopismem „Theater heute”. Realizowała projekty dramaturgiczne i warsztaty, m.in. w berlińskim teatrze Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. Od 2014 jest zatrudniona na Uniwersytecie w Trewirze. Przygotowuje rozprawę doktorską „Paradoxierung und Tradition. Frank Castorf und die Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz (1987–2000)”. Od 2011 jest dyrektorem Internationale Heiner Müller Gesellschaft.

PROGRAM FESTIWALU KONTRAPUNKT 2016

MAŁY KONTRAPUNKT

15–17 kwietnia 2016

przedstawienia

piątek 15 kwietnia

17.00 – Balbaryk i Złota Piosenka (wiek 7+), Teatr Lalek „Pleciuga” (duża scena)

sobota 16 kwietnia

11.00 i 12.30 – ANY-BODY (wiek 5+), Akademia Teatralna, Białystok (duża scena)

15.00 – Rosnę (wiek do 4), Teatr Lalek „Pleciuga” (sala kameralna)

niedziela 17 kwietnia

10.30 – A kuku (wiek do 4), Teatr Lalek „Pleciuga” (sala prób)

11.00 i 12.30 – Łazienkowy Plac Zabaw (wiek do 6), Kooperacja Flug, Białystok (sala kameralna)

14.00 – Humoreska – przygody Eska Floreska (wiek do 8), Pod Pretekstem, Szczecin (duża scena)

warsztaty

sobota 16 kwietnia

10–11.00 i 12–13.00 – Warsztaty pięciu zmysłów (warsztaty z elementami sensoplastyki, dzieci 2–4 lata)

11.30–14.30 – Twórcza Cytrynka / Manufaktura z Pomysłem (otwarte warsztaty robienia lizaków)

14–15.00 i 15.30–16.30 – Bohaterowie baśni Pleciugi (warsztaty plastyczne, dzieci 4–6 lat)

niedziela 17 kwietnia

11–12.00 – Bohaterowie baśni Pleciugi (warsztaty plastyczne, dzieci 7–10 lat)

11.30–14.30 – Twórcza Cytrynka / Manufaktura z Pomysłem (otwarte warsztaty robienia lizaków)

13–14.00 – Warsztaty pięciu zmysłów (warsztaty z elementami sensoplastyki, dzieci 5–7 lat)

SZCZECIŃSKA PÓŁNOC TEATRÓW

impreza towarzysząca

sobota 16 kwietnia 2016

19.00 – Podwieczorek u Łazarza, Teatr Polski

20.00 – Wybierz Osiecką raz jeszcze, Teatr Lalek „Pleciuga”

20.00 – Jak umierają słonie, Teatr Współczesny

22.00 – Projekt: Matka, Teatr Kana

23.00 – Pamiętnik Stefana Czarnieckiego, Teatr „Piwnica przy Krypcie”

ZACHODNIOPOMORSKA OFFENSYWA TEATRALNA

impreza towarzysząca

niedziela 17 kwietnia

15.00 – Father0 (film), ArtCrew, Trzebież (Kana)

16.00 – Spotkanie i promocja publikacji „teatrOFF plus” (Kana)

18.00 – Tańcz! / Dance, Teatr Brama, Goleniów, A3Teatr, Policzna (Trafostacja)

20.00 – Afer Party (Kana)

51 Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2016

poniedziałek 18 kwietnia

16.00 – 40/250 plakaty i premiery (otwarcie wystawy, Pleciuga)

17.00 (B2) – Watermelon, Sutari (Filharmonia)

19.00 (A+BB+B1) – Watermelon, Sutari (Filharmonia)

19.00 (bilety) – Maria Callas. Master Class, Och-Teatr, Warszawa (Współczesny) 20.30 (bilety) – Miss HIV, Teatroteka (Kana)

wtorek 19 kwietnia

16.30 (A+B) – Ewelina płacze, TR Warszawa (Pleciuga)

19.00 (A+B) – Maria Callas. Master Class, Och-Teatr, Warszawa (Współczesny)

21.30 (bilety) – Zgaga, Teatroteka (Kana)

ok. 21.45 – Dyskusja (Brama Jazz Cafe)

środa 20 kwietnia

10.00 – 14.00 – „Nowy” teatr nie(po)rozumienia (spotkania dyskusyjne) (Teatr Mały)

16.00 (A) – Wojny, których nie przeżyłam, Teatr Polski, Bydgoszcz (Pleciuga)

16.00 (B) – Aktorzy żydowscy, Teatr Żydowski, Warszawa (Kana)

17.45 (A1) – Poruszenie, Teatr Lalek „Pleciuga”, Szczecin (Pleciuga)

19.00 (bilety) – Maria Callas. Master Class, Och-Teatr, Warszawa (Współczesny)

19.30 (A) – Aktorzy żydowscy, Teatr Żydowski, Warszawa (Kana)

19.30 (B) – Wojny, których nie przeżyłam, Teatr Polski, Bydgoszcz (Pleciuga)

ok. 21.30 – Dyskusja (Brama Jazz Cafe)

czwartek 21 kwietnia

10.00 – 14.00 – „Nowy” teatr nie(po)rozumienia (spotkania dyskusyjne) (Teatr Mały)

16.00 (A+B) – Nieznośnie długie objęcia, Teatr Powszechny, Warszawa, Teatr Łaźnia Nowa, Kraków (Pleciuga)

18.30 (A+B) – Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku, Teatr Współczesny, Szczecin (Współczesny)

19.30 (bilety) – Nieznośnie długie objęcia, Teatr Powszechny, Warszawa, Teatr Łaźnia Nowa, Kraków (Pleciuga)

19.30 (bilety) – one more thing, Benjamin Verdonck / Toneelhuis / KVS, Belgia (Centrum Dialogu Przełomy)

20.15 (bilety) – one more thing, Benjamin Verdonck / Toneelhuis / KVS, Belgia (Centrum Dialogu Przełomy)

20.30 (BB+A3) – Poruszenie, Teatr Lalek „Pleciuga”, Szczecin (Pleciuga)

20.30 (A1+bilety) – Chłopiec malowany, Teatroteka (Kana)

21.00 (bilety) – one more thing, Benjamin Verdonck / Toneelhuis / KVS, Belgia (Centrum Dialogu Przełomy)

ok. 21.45 – Dyskusja (Brama Jazz Cafe)

piątek 22 kwietnia

karnet A i BB – Berlin, wyjazd ok. 8.30 z Pleciugi

12.00 – Baal, Deutsches Theater Berlin

15.00 – War and Peace, Gob Squad (Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz)

20.00 – Bella Figura, Schaubühne am Lehniner Platz

karnet B – Szczecin

16.15 (B2) – Poruszenie, Teatr Lalek „Pleciuga”, Szczecin (Pleciuga)

18.30 (B1+B2) – notallwhowanderarelost, Benjamin Verdonck / Toneelhuis / KVS, Belgia (ACK)

20.00 (B1+B2) – Chłopiec malowany, Teatroteka (Kana)

sobota 23 kwietnia

15.00 (A2+BB) – notallwhowanderarelost, Benjamin Verdonck / Toneelhuis / KVS, Belgia (ACK)

17.00 (A+B) – Deep Dish, Liquid Loft, Austria (Współczesny)

17.00 (wstęp wolny) – Weź krzesło i idź na koncert, Omega Impact, Holandia (śródmiejskie podwórko)

18.45 (A+B) – Ojciec matka tunel strachu, Narodowy Stary Teatr, Kraków (Pleciuga)

20.00 (A2+B1) – Poruszenie, Teatr Lalek „Pleciuga”, Szczecin (Pleciuga)

20.15 (A1+A3) – notallwhowanderarelost, Benjamin Verdonck / Toneelhuis / KVS, Belgia (ACK)

20.00 (bilety) – Zakład Doświadczalny „Solidarność”, Teatroteka (Kana)

od 21.00 do 23.00 – Ovids Traum, Theater Anu, Berlin (plener, park Żeromskiego) Uwaga! wejście grup na spektakl co 20 minut

ok. 24.00 – Noc Performerów (Teatr Rozmaitości „Gwitajcie”)

niedziela 24 kwietnia

15.00 (A2+A3+BB) – Chłopiec malowany, Teatroteka (Kana)

18.00 (A+B) – nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! (finał), Narodowy Stary Teatr, Kraków (Teatr Polski)

Uprzejmie prosimy zwrócić uwagę na oznakowanie karnetów oraz zaproszeń. Ze względu na ograniczoną widownię przy prezentacji „Poruszenia”, „notallwhowanderarelost” oraz „Chłopca malowanego” wprowadzono dodatkowe oznakowania. W karnecie i zaproszeniu A zawierają się A1, A2, A3; w karnecie i zaproszeniu B – BB, B1, B2. Sześć spektakli oraz finał (oznaczonych w programie A+B) jest prezentowanych dla wszystkich posiadaczy karnetów i zaproszeń jednocześnie.

Wyjazd do Berlina – karnety A1, A2, A3, BB

SPEKTAKLE KONKURSOWE

TR Warszawa

Ewelina płacze

Anna Karasińska

scenariusz, reżyseria: Anna Karasińska

współpraca dramaturgiczna: Magdalena Rydzewska

choreografia: Marta Ziółek

asystentka reżysera: Ewelina Pankowska

premiera: 1 października 2015

występują: Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Ewelina Pankowska, Adam Woronowicz

Tekst jest mieszaniną fantazji, obiegowych opinii i wizerunków medialnych aktorek i aktorów. W spektaklu aktorzy próbują zagrać siebie samych, wyobrażonych przez kogoś innego. Cudze wyobrażenia i fantazje przenikają się z ich prywatną prawdą. Nie mając możliwości sprostowania informacji na swój temat, pozostają uwięzieni w przypadkowych i fragmentarycznych tożsamościach.

www.trwarszawa.pl

Och-Teatr | Warszawa

Maria Callas. Master Class

Terrence McNally

przekład: Elżbieta Woźniak

reżyseria: Andrzej Domalik

konsultacja wokalna: Joanna Cortes

scenografia i kostiumy: Krystyna Janda, Andrzej Domalik

światło: Andrzej Domalik, Waldemar Zatorski

projekcja multimedialna: Paweł Szymczyk

asystent scenografa i kostiumologa: Małgorzata Domańska

producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska

premiera: 3 września 2015

występują: Krystyna Janda, Anna Patrys, Marta Wągrocka, Mateusz Dębski, Michał Zieliński, Mateusz Zajdel / Rafał Bartmiński

Krystyna Janda po kilkunastu latach powraca do tematu życia Marii Callas, jednej z największych diw operowych XX wieku. Czy zgromadzone przez ten czas osobiste doświadczenie dyrektorki teatru, gwiazdy polskich scen i ekranu, wzbogaciło kreowaną postać? Czy ranga mistrzowska może być podniesiona jeszcze wyżej? Dla kontrapunktowej publiczności to drugie spotkanie z aktorką w tej roli – tym razem w programie konkursowym.

www.ochteatr.com.pl

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

Wojny, których nie przeżyłam

Agnieszka Jakimiak, Weronika Szczawińska

reżyseria: Weronika Szczawińska

dramaturgia: Agnieszka Jakimiak

scenografia i kostiumy: Daniel Malone

asystent scenografa: Piotr Wawer jr

muzyka: Krzysztof Kaliski

ruch: Agata Maszkiewicz

reżyseria światła: Robert Łosicki

realizacja dźwięku: Łukasz Maciej Szymborski

inspicjent: Mateusz Stebliński

premiera: 23 września 2015

występują: Marta Malikowska, Maciej Pesta, Sonia Roszczuk, Jan Sobolewski, Małgorzata Trofimiuk, Piotr Wawer jr

Jak wygląda wojna, której się nie przeżyło? Czym jest wojna w czasach, kiedy obraz wojny został zastąpiony przez wojnę na obrazy?

To spektakl, który eksploruje niewygodne i wstydliwe doświadczenie naszej współczesności – doświadczenie właściwe podglądaczom historii (którymi w zasadzie wszyscy jesteśmy), typowe dla obserwatorów obcych wojen, rzucających ciekawskie spojrzenia z bezpiecznego terytorium, na którym wojna jest wciąż tylko słowem, cudzym wspomnieniem, niebezpieczną fantazją.

www.teatrpolski.pl

Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie

Aktorzy żydowscy

Michał Buszewicz

reżyseria: Anna Smolar

scenariusz i dramaturgia: Michał Buszewicz

scenografia i kostiumy: Anna Met

muzyka na żywo: Dominika Korzeniecka

asystent reżysera: Paulina Lombarowicz

premiera: 29 maja 2015

występują: Ryszard Kluge, Mariola Kuźnik, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Małgorzata Trybalska, Jerzy Walczak

Aktorzy Teatru Żydowskiego w Warszawie mierzą się z krążącymi wokół ich teatru stereotypami. Zakuci w klisze odgrywanych przez dziesięciolecia postaci, fabuł, konwencji starają się wyrwać z nich, mówiąc wreszcie własnym głosem. Deklarują korzystanie z konwencji mocumentu: gatunku udającego dokument, podszytego fikcją. Być może to właśnie pomaga im uzyskać wrażenie autentyczności postaci, pozwala powiedzieć o wiele więcej o wstydzie, jak również o dumie.

www.teatr-zydowski.art.pl

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Nieznośnie długie objęcia

Iwan Wyrypajew

przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska

reżyseria: Iwan Wyrypajew

scenografia: Anna Met

kostiumy: Katarzyna Lewińska

muzyka: Cazimir Liske

prapremiera: 4 grudnia 2015

występują: Karolina Gruszka, Julia Wyszyńska, Maciej Buchwald, Dobromir Dymecki

Nowa sztuka Iwana Wyrypajewa zrealizowana w Teatrze Powszechnym w Warszawie to iskrząca się humorem opowieść o młodych ludziach błąkających się po świecie od Berlina po Nowy Jork w poszukiwaniu sensu swojego życia. Przelotne związki, romanse, narkotykowe tripy stają się próbą ucieczki przed pustką wypełniającą ich dusze. Każdy z bohaterów ma iluminację, która na moment pozwala zrozumieć sens i istotę życia. Czy z niej skorzystają? Historie młodych ludzi są brawurowo opowiadane przez czworo znakomitych młodych aktorów – Karolinę Gruszkę (laureatka Kontrapunktu za spektakl „Lipiec”), Julię Wyszyńską, Marcina Buchwalda i Dobromira Dymeckiego. Zapraszamy na mądry, pełen ironii spektakl o poszukiwaniu sensu życia.

Koprodukcja: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

www.powszechny.com

Deutsches Theater Berlin

Baal

Bertolt Brecht

reżyseria: Stefan Pucher

dramaturgia: Claus Caesar

scenografia: Barbara Ehnes

kostiumy: Annabelle Witt

muzyka: Christopher Uhe

wideo: Chris Kondek, Phillip Hohenwarter

premiera: 29 listopada 2014

występują: Christoph Franken, Anita Vulesica, Daniel Hoevels, Tabea Bettin, Felix Knopp, Michael Mühlhaus

Baal to babiloński bóg płodności, w tradycji chrześcijańskiej utożsamiany również z demonem. Bohater dramatu Bertolta Brechta jest właśnie takim pożeraczem życia, karmiącym się zmysłowością. Konsumowanie świata to jego sposób na zaspokajanie codziennych potrzeb. Wciąż chce więcej i więcej, mocniej, szybciej, bez ograniczeń i zasad moralnych. Ale czy tak można długo? W Biblii nazwano Baala fałszywym bożkiem, który omamia i zwodzi swoich wyznawców. Brecht napisał „Baala”, mając zaledwie 20 lat, ale później wielokrotnie wracał do tego tekstu. Utwór o poecie kontestującym obowiązujące normy społeczne jest w istocie ponurą opowieścią o ludzkiej egzystencji. Spektakl w reżyserii Stefana Puchera mówi o brutalnym świecie kapitalizmu. Zaskakuje sposób przedstawienia postaci. Główny bohater, który wygląda jak groteskowy arlekin, zostaje umieszczony w przestrzeni przypominającej wieżę kontroli ruchu lotniczego. Intrygują również kostiumy i makijaże, przywodzące na myśl postacie z „Batmana”.

www.deutschestheater.de

Gob Squad | Berlin / Nottingham

War and Peace [Wojna i pokój]

koncepcja i reżyseria: Gob Squad

dramaturgia i kierownictwo produkcji: Christina Runge

dźwięk: Jeff McGrory

scenografia: Romy Kießling

kostiumy: Ingken Benesch

reżyseria światła: Andreas Rehfeld

projekcje wideo: Miles Chalcraft

kierownictwo techniczne: Chris Umney

asystent artystyczny: Mat Hand

asystent scenografa: Aleksandra Pavlovic

asystent kostiumologa: Lena Mody

stażyści: Katharina Joy Book, Lisa Käppler, Nora Strömer

kierownictwo Gob Squad: Eva Hartmann

premiera: 23 marca 2016

występują: Niels Bormann, Katja Bürkle, Johanna Freiburg, Sean Patten, Damian Rebgetz, Tatiana Saphir, Sharon Smith, Berit Stumpf, Sarah Thom, Laura Tonke, Bastian Trost, Simon Will

„Weź tę książkę. Ciężka? A to tylko połowa. Jest jedną z najdłuższych na świecie. Ma 1256 stron (zależy od wydania i języka, w jakim ją czytasz), napisana w czterech tomach, z ponad 135 występującymi postaciami. Czytałeś...? Jestem dopiero w połowie”.

„Wojna i pokój” to nowy „spektakl wideo na żywo” znanego berlińskiego kolektywu: to zbiorowe doświadczenie czytania powieści historycznej, w którym sztuka i życie codzienne, historia i współczesność, realność i fikcja zacierają się i każdy staje się potencjalnym, protagonistą.

Produkcja: Gob Squad i Münchner Kammerspiele

Koprodukcja: Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz Berlin, Schauspiel Leipzig, Konfrontacje Teatralne w Lublinie, Lancaster Arts at Lancaster University, Malthouse Theatre i Melbourne Festival, Gessnerallee Zürich, Nottingham Playhouse, Teatro Stabile di Torino – National Theatre

www.gobsquad.com

Schaubühne am Lehniner Platz | Berlin

Bella Figura [Bella figura]

Yasmina Reza

przekład: Thomas Ostermeier, Florian Borchmeyer

reżyseria: Thomas Ostermeier

adaptacja: Florian Borchmeyer

scenografia: Jan Pappelbaum

kostiumy: Florence von Gerkan

muzyka: Malte Beckenbach

oryginalna muzyka: Malte Beckenbach

pozostałe instrumenty: Christian Weidner (saksofon altowy, saksofon sopranowy), Max von Mosch (saksofon tenorowy), Karl-Ivar Refseth (wibrafon), Andi Haberl (perkusja)

wideo: Guillaume Cailleau, Benjamin Krieg

światło: Marie-Christine Soma / Erich Schneider

premiera: 16 maja 2015

występują: Nina Hoss, Mark Waschke, Stephanie Eidt, Renato Schuch, Lore Stefanek

„Bella Figura” to sztuka francuskiej aktorki i dramatopisarki Yasminy Rezy napisana specjalnie dla zespołu Schaubühne. Historia bohaterów opowiada wydarzenia z jednego wieczoru, który rozpoczął się wyjątkowo niefortunnie. Samotna matka Andrea wraz z kochankiem Borysem wybierają się do restauracji, którą jak się okazuje, poleciła mu... jego żona. A to jeszcze nie koniec niespodzianek i dziwnych perypetii bohaterów. Jak skończy się romantyczny wieczór pary? Wspaniałą ucztę teatralną zapowiada już samo nazwisko reżysera spektaklu Thomasa Ostermeiera.

Na scenie zobaczymy artystów dobrze znanych z dużego i małego ekranu, m.in. Ninę Hoss i Marka Waschke. Aktorka została doceniona m.in. za tytułową rolę w filmie „Barbara”, natomiast szerszej publiczności jest znana z serialu „Homeland”. Mark Waschke zapisał się w pamięci polskich widzów rolą w kontrowersyjnym serialu „Nasze matki, nasi ojcowie”.

Koprodukcja z Ruhrfestspielen Recklinghausen

www.schaubuehne.de

Benjamin Verdonck / Toneelhuis / KVS | Belgia

notallwhowanderarelost [niekażdybłądziktowędruje]

twórcy: Benjamin Verdonck, Iwan Van Vlierberghe, Sven Roofthooft, Sébastien Hendrickx, Han Stubbe, Louisa Vanderhaegen, Griet Stellamans

premiera: 2 maja 2014

występuje: Benjamin Verdonck

Pociągając za sznurki skonstruowanego przez siebie świata przedmiotów, aktor (autor i obsługa techniczna w jednym) otwiera kolejne szufladki skojarzeń, wypełnione zaskoczeniem wynikającym z nadania ruchu materii nieożywionej. Czy jego bohaterowie, jak wyjęci z obrazów Kazimierza Malewicza, będą zdolni wywołać iluzję przeżyć, skłonić nas do emocji w trakcie ich grawitacyjnych przygód? Obserwując to magiczne pudełko, jednocześnie śledzimy skupioną rolę operatora tego świata: dziecka i demiurga jednocześnie.

Spektakl gościł na wielu europejskich festiwalach teatralnych, również tych najważniejszych, w Awinionie czy Kunst des Festival des Arts w Brukseli.

Produkcja: Toneelhuis, KVS

Koprodukcja: Kunstenfestivaldesarts, Steirischer Herbst (AT), NXTSTP

Wsparcie: Creative Europe Progamme of the European Union

www.toneelhuis.be/en/home

Liquid Loft | Wiedeń, Austria

Deep Dish [Głębokie naczynie]

reżyseria i choreografia: Chris Haring

kompozycja i dźwięk: Andreas Berger

dramaturgia, scenografia, światło: Thomas Jelinek

rzeźby organiczne i konsultacja: Michel Blazy

kierownictwo sceny: Roman Harrer

reprezentacja międzynarodowa: Line Rousseau

kierownictwo produkcji: Marlies Pucher

premiera: 12 grudnia 2013

występują: Luke Baio, Stephanie Cumming, Katharina Meves, Anna Maria Nowak

To trzecia część tryptyku austriackiej grupy, zapraszającego nas do opowieści o sztucznych rajach, perfekcyjnych ogrodach. Wieczorne przyjęcie przeradza się w najeżoną przygodami przejażdżkę przez wymiary makro- i mikrokosmosu. Liquid Loft płynnie łączy konwencje tańca, filmu, instalacji – ukazujących błahość i ulotność naszej egzystencji. Scena mieni się metaforami barokowych obrazów, raju rozkoszy ziemskich i ich nieuchronnych upadków.

Koprodukcja: Tanzquartier Wien i Liquid Loft we współpracy z Korzo Den Haag i Le Centquatre Paris

Liquid Loft jest wspierany przez: The Cultural Section of the City of Vienna (Kulturabteilung der Stadt Wien) oraz Austrian Federal Chancellery for Arts and Culture (Bundeskanzleramt Österreich, Kunst & Kultur)

www.liquidloft.at

Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Ojciec matka tunel strachu

Martin Heckmanns

przekład: Iwona Nowacka

reżyseria: Wojtek Klemm

scenografia: Wojtek Klemm

kostiumy: Julia Kornacka

muzyka: Dominik Strycharski

premiera: 22 maja 2015

występują: Katarzyna Krzanowska, Błażej Peszek, Jan Peszek

Tytułowy tunel zarówno przywołuje znaną z wesołego miasteczka rozrywkę z dreszczykiem, jak i stanowi określenie sytuacji (pułapki?), w którą wpada każda para wraz z pojawieniem się na świecie dziecka. Podstawowa jednostka społeczna (modelowo dysfunkcyjna) poddana analizie na warsztacie prawdziwej rodziny aktorskiej z odwróconymi rolami: Jan Peszek w roli syna swojego syna i synowej (Błażej Peszek i Katarzyna Krzanowska). Potrzeba prawdziwego mistrzostwa, aby tak lekko i atrakcyjnie mówić o traumatycznych sprawach.

www.stary.pl

SPEKTAKLE POZA KONKURSEM

Szczecin na KONTRAPUNKCIE

Teatr Lalek „Pleciuga”

Poruszenie

E.E. Cummings

przekład: Stanisław Barańczak, Artur Międzyrzecki

wybór wierszy, scenariusz i inscenizacja: Marta Łągiewka

opieka reżyserska: Wiesław Łągiewka

scenografia, projekt lalek i kostiumu: Natalia Szostak

muzyka: Elżbieta Sokołowska

wiolonczela: Natalia Wesołowska

ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko

premiera: 11 grudnia 2015

występuje: Marta Łągiewka

Debiut reżyserski znanej i lubianej aktorki Teatru Lalek „Pleciuga”, zrealizowany w ramach stypendium Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego i dofinansowany przez Miasto Szczecin, to oniryczna podróż do intymnego świata pełnego uczuć – pełnych blasku i skrytych w cieniu. Nastrojowa poezja, zaśpiewana w niebanalnych aranżacjach i połączona z lalkowymi etiudami, jest wyjątkową propozycją dla wszystkich, którzy wierzą, że „coś w nas świeci jaśniej niż słońca i zorze”.

www.pleciuga.pl

Teatr Współczesny

Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku

Dorota Masłowska

reżyseria, opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak

scenografia i kostiumy: Kaja Migdałek-Kaczmarek

dramaturgia ruchu: Arkadiusz Buszko

współpraca dramaturgiczna, asystent reżysera: Maria Marcinkiewicz-Górna

reżyseria światła: Szymon Kaczmarek

premiera: 5 grudnia 2015

występują: Konrad Beta, Adrianna Janowska-Moniuszko, Arkadiusz Buszko, Robert Gondek, Maria Dąbrowska, Joanna Matuszak

Klasyka Kontrapunktu. Kolejna odsłona kultowego tekstu Doroty Masłowskiej „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku”, tym razem w reżyserii Piotra Ratajczaka. Szalona podróż „warszawki” przez Polskę B, pełna prawdy o nas samych. Nie ma zmiłuj, lecimy po bandzie. Dziki śmiech gwarantowany.

www.wspolczesny.szczecin.pl

SPEKTAKL PLENEROWY

Theater Anu | Berlin

Ovids Traum. Im Garten der Wandlungen

[Sen Owidiusza. W ogrodzie przemian]

pomysł i koncepcja: Theater Anu – Bille i Stefan Behr, Martin Thoms

tekst: Owidiusz, Stefan Behr

reżyseria i choreografia: Bille Behr

scenografia: Martin Thoms

opracowanie dźwiękowe: Bille Behr

technika: Johannes Gärtner

premiera: 11 lipca 2012

występują: Silvia Sassetti, Cox Ahlers, Rosabel Huguet, Jessica Hellmann, Jadi Carboni, Irene Fas Fita, Lorenzo Pennacchietti

Podczas tegorocznego pleneru szczeciński park zostanie zamieniony w bajeczny ogród metamorfoz. Znany już kontrapunktowej publiczności z przedstawienia „Wielka podróż” Theater Anu z Berlina, który od wielu lat zgłębia potencjał poetyckiego teatru w przestrzeni publicznej, zachwyci tym razem instalacjami świetlnymi i tańczącymi cieniami. Podczas tej onirycznej podróży widzowie będą mogli w pełni zanurzyć się w bogatym wizualnie i dźwiękowo fascynującym świecie mitów. Nie zabraknie również... płonących butów!

www.theater-anu.de

SPEKTAKL FINAŁOWY

Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!

Paweł Demirski

inspirowane dramatem Zygmunta Krasińskiego

reżyseria: Monika Strzępka

dramaturgia: Paweł Demirski

scenografia, kostiumy: Michał Korchowiec

muzyka: Jan Suświłło

nagranie muzyki: Bogdan Długosz

asystentka reżyserki: Hanna Nowak

premiera: 20 grudnia 2014

występują: Małgorzata Zawadzka, Dorota Segda, Dorota Pomykała, Marta Nieradkiewicz, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Marcin Czarnik, Radomir Rospondek, Juliusz Chrząstowski, Michał Majnicz, Adam Nawojczyk, Marta Ojrzyńska, Szymon Czacki, Anna Radwan-Gancarczyk

Wielokrotnie nagradzany spektakl konfrontuje się z romantycznymi wizjami Zygmunta Krasińskiego i podejmuje aktualne tematy społeczne. Artyści nie tylko stawiają pytania o sens rewolucji, lecz także rozliczają się z polskim antysemityzmem. Rzeczywistość spektaklu zostaje zdekonstruowana, mieszają się czasy i konwencje, a lęki przed przyszłością wypływają na powierzchnię.

Na scenie obok świetnej Doroty Segdy w roli Barbary Niechcic oraz Juliusza Chrząstowskiego – Orcia zobaczymy Marcina Czarnika / Małgorzatę Hajewską-Krzysztofik jako Zygmunta Krasińskiego / Hrabiego Henryka. Pojawią się również mniej oczywiste postacie, jak np. Wilk z Wall Street grany przez Szymona Czackiego. „To najdojrzalszy, a jednocześnie najbardziej gorzki spektakl duetu Strzępka–Demirski” – pisał o spektaklu Michał Centkowski w „Newsweeku”.

www.stary.pl

TEATROTEKA

TEATROTEKA to projekt Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie o charakterze artystycznym i edukacyjnym. [...] Ideą projektu jest wykorzystanie potencjału technologii filmowej do ekranizacji najbardziej wartościowych osiągnięć „młodej” polskiej dramaturgii teatralnej. [...] TEATROTEKA to również przestrzeń dla reżyserów młodego i średniego pokolenia, którzy pomimo znaczącego niekiedy dorobku teatralnego i wykształcenia w tym kierunku nie mieli dotąd możliwości stworzenia własnego i oryginalnego dzieła audiowizualnego. Projekt, realizowany z udziałem specjalistów planu filmowego skupionych wokół WFDiF, ma im to umożliwić. [...] Cykl TEATROTEKA jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

(materiał WFDiF)

www.wfdif.pl/pl/produkcja-filmowa/teatroteka

Chłopiec malowany

Piotr Rowicki

reżyseria: Piotr Ratajczak

producent: Włodzimierz Niderhaus

zdjęcia: Łukasz Gutt P.S.C.

scenografia: Matylda Kotlińska

kostiumy: Grupa Mixer

montaż: Maciej Szydłowski

dźwięk: Michał Robaczewski, Tomasz Wieczorek

kierownictwo produkcji: Paweł Mantorski

redaktor prowadzący: Krzysztof Domagalik

opieka artystyczna: Maciej Wojtyszko

rok produkcji: 2015

występują: Beata Zygarlicka, Michał Kaleta, Michał Napiątek, Dobromir Dymecki

www.wfdif.pl/pl/produkcja-filmowa/teatroteka/spektakl/chlopiec-malowany

Miss HIV

Maciej Kowalewski

reżyseria: Krzysztof Czeczot

producent: Włodzimierz Niderhaus

zdjęcia: Łukasz Gutt P.S.C.

scenografia: Wojciech Stefaniak

kostiumy: Wanda Kowalska

muzyka: Adam Walicki

montaż: Jakub Motylewski

dźwięk: Michał Robaczewski, Tomasz Wieczorek

kierownictwo produkcji: Paweł Mantorski

redaktor prowadzący: Krzysztof Domagalik

opieka artystyczna: Maciej Wojtyszko

rok produkcji: 2015

występują: Adam Woronowicz, Dorota Kolak, Katarzyna Warnke, Olga Bołądź, Anna Próchniak, Miłogost Reczek

www.wfdif.pl/pl/produkcja-filmowa/teatroteka/spektakl/miss-hiv

Zgaga

Ewa Madeyska

reżyseria: Katarzyna Szyngiera

producent: Włodzimierz Niderhaus

zdjęcia: Michał Stajniak

muzyka: Marcin Lenarczyk, Wojtek Zrałek-Kossakowski

scenografia, kostiumy i animacje: Agata Baumgart

montaż: Ireneusz Grzyb

dźwięk: Michał Robaczewski, Leszek Freund, Tomasz Wieczorek

kierownictwo produkcji: Paweł Mantorski

redaktor prowadzący: Krzysztof Domagalik

opieka artystyczna: Maciej Wojtyszko

rok produkcji: 2015

występują: Krzysztof Dracz, Ewa Skibińska, Maria Kania, Marta Ojrzyńska, Jolanta Olszewska

www.wfdif.pl/pl/produkcja-filmowa/teatroteka/spektakl/zgaga

Zakład Doświadczalny „Solidarność”

Szymon Bogacz

reżyseria: Adam Sajnuk

producent: Włodzimierz Niderhaus

zdjęcia: Yann-Baptiste Seweryn

muzyka: Michał Lamża

scenografia i kostiumy: Katarzyna Adamczyk

montaż: Jakub Motylewski

dźwięk: Leszek Freund, Michał Robaczewski

kierownictwo produkcji: Paweł Mantorski

redaktor prowadzący: Krzysztof Domagalik

opieka artystyczna: Maciej Wojtyszko

rok produkcji: 2015

występują: Edyta Olszówka, Jolanta Olszewska, Grzegorz Małecki, Sławomira Łozińska, Tadeusz Chudecki, Agnieszka Przepiórska, Jerzy Łapiński, Jerzy Połoński, Cezary Studniak, Dorota Pomykała, Małgorzata Rożniatowska, Piotr Ligienza, Władysław Kowalski, Bartek Topa, Elżbieta Romanowska, Katarzyna Kwiatkowska, Tomasz Drabek, Hanna Wojak, Martyna Trawczyńska, Stanisław Brudny, Tomasz Nosinski, Wojciech Brzeziński, Anna Seniuk, Andrzej Makowiecki, Bartosz Adamczyk, Rafał Rutkowski, Ewa Worytkiewicz, Mateusz Banasiuk, Sonia Bohosiewicz, Agnieszka Bogdan, Marzena Trybała, Anna Smołowik, Bartosz Opania, Stanisław Banasiuk, Aleksandra Justa, Jakub Wons, Monika Mariotti

www.wfdif.pl/pl/produkcja-filmowa/teatroteka/spektakl/zaklad-doswiadczalny-solidarnosc

PREZENTACJE

Benjamin Verdonck / Toneelhuis / KVS | Belgia

one more thing [jeszcze jedno]

twórcy: Benjamin Verdonck, Iwan Van Vlierberghe, Griet Stellamans

premiera: 1 października 2014

występuje: Benjamin Verdonck

W „one more thing” – młodszym bracie „notallwhowanderarelost” – Benjamin Verdonck idzie krok dalej: wyczarowuje z pudełka mały teatr. Oparty na zdaniu z powieści Cesare’a Pavese „Il diavolo sulle colline” [Diabeł na wzgórzach] i wykorzystujący litery, które się prześlizgują, składa obrazowe, abstrakcyjne wyobrażenie o względności rzeczy. Spektakl-pudełko, liczący nie więcej niż metr kwadratowy teatr, który wywoła dreszcz. Mobilna i muzyczna miniatura spektaklu na specjalne okazje – na piętnaście osób i piętnaście minut.

Produkcja: Toneelhuis, KVS

Koprodukcja: Kunstenfestivaldesarts, Steirischer Herbst (AT), NXTSTP

Wsparcie: program Culture de l’Union Européen

www.toneelhuis.be/en/home

Omega Impact | Holandia

Weź krzesło i idź na koncert

Plenerowy koncert pod hasłem: „Przynieś sobie krzesło” to inicjatywa kompozytora, wokalisty i fagocisty, z pochodzenia szczecinianina – Grześka Marciniaka, który mieszka w Hadze.

„Zawsze intrygowały mnie szczecińskie podwórka. Mają ciekawą architekturę i akustykę. Wczesne dzieciństwo spędziłem na jednym z nich, przy ulicy Sikorskiego 6. Zdarzało się również, że śpiewałem w takich miejscach z kolegami z chóru Słowiki, którego byłem członkiem w latach 90.”

Międzynarodowa grupa Omega Impact wraz z Grześkiem zagra koncert na jednym ze szczecińskich podwórek. Podczas koncertu zabrzmią zarówno szlagiery z ich debiutanckiego albumu pt. „Noc”, jak i całkiem nowe utwory.

występują: Grzesiek (kompozycje i śpiew), Jakob (flety proste), Enric (klarnety i saksofon), Vladan (fisharmonia), Jordi (kontrabas), Théo (perkusja)

Omega Impact to grupa muzyczna o międzynarodowym składzie, założona w 2013 roku w Królestwie Niderlandów. Jej muzykę charakteryzuje stylistyczna różnorodność. Zespół w miarę możliwości unika nagłośnienia. Dzięki temu dźwięki dobywane z tradycyjnych instrumentów mogą swobodnie łączyć się ze sobą w akustycznej przestrzeni okalającej uszy życzliwych słuchaczy.

www.facebook.com/omega.impact.music

www.youtube.com/user/omegaimpactmusic

Filharmonia na KONTRAPUNKCIE

Sutari | Warszawa

Watermelon

scenariusz, muzyka, aranżacje dźwiękowe: Sutari (Zosia Barańska, Kasia Kapela, Basia Songin)

reżyseria, choreografia: Basia Songin

scenografia: Jacek Timigeriu

kostiumy: Ewa Timingeriu

reżyseria świateł: Maciej Dziaczko

produkcja: Furu Fundacja

premiera: 17 marca 2013

występują: Sutari (Zosia Barańska, Kasia Kapela, Basia Songin)

Skupiony wokół kobiety, kuchni i łazienki koncert/performans, złożony z autorskich kompozycji dźwiękowo-tanecznych na instrumenty codziennego użytku, inspirowany tekstami Aglai Veteranyi i tradycyjnym swingiem kujawskim. Trójgłos kobiecy odbijający się echem w instalacji hydraulicznej jest dziełem Sutari, folkowego zespołu tworzonego przez trzy artystki z pogranicza muzyki i teatru. Szczecińska Filharmonia po raz kolejny proponuje widzom KONTRAPUNKTU niezapomniane spotkanie teatralno-muzyczne.

www.sutari.pl

OFFicyna w KONTRAPUNKCIE

Noc Performerów

kurator Nocy Performerów: Bartosz Wójcik

kuratorzy i twórcy pokazu: Antje Majewski, Zorka Wollny, Zbigniew Romańczuk oraz studenci Akademii Sztuki w Szczecinie i niemieckiej Muthesius Kunsthochschule w Kilonii

Tegoroczna Noc Performerów jest wyjątkowa. Zamiast dotychczasowych akcji jednostkowych – działanie totalne. Wspólny projekt Akademii Sztuki w Szczecinie oraz Muthesius Kunsthochschule w Kilonii owocuje jednorazowym przedsięwzięciem – kulminacją tygodniowych warsztatów, wymiany doświadczeń i wspólnej pracy jest Noc Dadaistów.

Noc Dadaistów

Z okazji stulecia ruchu dada został przygotowany specjalny cykl wydarzeń. Publiczność ma możliwość zwiedzić zakamarki Akademii; na swojej drodze spotka artystów prezentujących kostiumy, krótkie koncerty, kolaże, performanse i instalacje, wszystko w szalonym klimacie Kabaretu Voltaire. Młodzi artyści wcielą się w zapomniane postacie dadaistów i przygotują absurdalne dzieła sztuki.

Uczestnicy

Pracownia Działań Audiowizualnych i Performatywnych Akademii Sztuki w Szczecinie pod kierunkiem prof. Kamila Kuskowskiego i dr Zorki Wollny Pracownia Działań Audiowizualnych i Perfomatywnych główny nacisk kładzie na otwartość kształcenia. Studenci zyskują umiejętności redefiniowania tradycyjnych mediów i zagadnień artystycznych w kontekście współczesności, budując własny język wypowiedzi. Rolą pedagoga jest umiejętne wskazywanie studentom problemów powstających w procesie twórczym i wyjaśnianie przyczyn ich powstawania, bez dawania gotowych recept na ich rozwiązanie.

Pracownia Obrazu II Akademii Sztuki w Szczecinie pod kierunkiem dr. hab. Zbigniewa Romańczuka i dr Małgorzaty Szymankiewicz

Wchodząca w skład Katedry Malarstwa Pracownia Obrazu II to przestrzeń otwarta na różnorodne postawy twórcze, odmienne interpretacje rzeczywistości i sposoby realizacji przedsięwzięć artystycznych. Jej celem jest pogłębianie świadomości w kontekście szeroko rozumianego obrazowania i rozbudzenie wrażliwości wizualnej. Proponowane przez pracownię zadania powinny stać się początkiem intelektualnej dyskusji z otaczającą rzeczywistości.

Pracownia Malarstwa Muthesius Kunsthochschule w Kilonii pod kierunkiem prof. Antje Majewski

Pracownia Malarstwa kształci studentów na poziomie licencjatu i magisterium. W centrum jej zainteresowań znajduje się tworzenie obrazów: na płótnie, jak również w formie fotografii, prac wideo, instalacji i innych środków wyrazu. Antje Majewski kładzie nacisk na fakt, że tworzenia obrazów nie sposób przyswoić sobie poprzez naukę; studia należy przyjąć jako możliwości poszukiwania własnej drogi narracyjnej.

www.officyna.art.pl

WYSTAWA

40/250 plakaty i premiery

Plakaty ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz Starego Teatru w Krakowie, Teatru Śląskiego w Katowicach i Teatru Narodowego w Warszawie

wybór plakatów: Rafał Nowakowski

opracowanie: Zenon Butkiewicz

Wystawa zorganizowana w 2015 roku z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Po wystawie oprowadzi gości autor opracowania Zenon Butkiewicz.

Plakat w stosunku do premiery, w związku z którą powstaje, nic nie musi, nie musi wypełniać żadnej funkcji użytkowej. Jedno musi. Musi być dobry. Sam w sobie, jako dzieło. [...]

Jest bowiem plakat prawdziwym arystokratą teatru, z wyboru, kapryśnym, łaskawie udzielającym swych dobrodziejstw. Wielokrotnie zezwala wprząc się w służbę teatru, ale też potrafi elegancko od tego jarzma się uwolnić, idąc swoimi szlakami, odbierając sobie tylko należne wyrazy uznania i hołdy.

dr Zenon Butkiewicz, Arystokrata teatru

(materiał organizatorów wystawy)

To, co zbliża teatr i plakat [...], to fakt, że oba gatunki należą do kategorii metawypowiedzi. Mówią właściwym sobie językiem artystycznym o jakimś pierwowzorze, który stanowi powód ich zaistnienia. [...]

Kultura plakatu stanowi bardzo realną teraźniejszość – profanum – to strefa ulicy, poddająca się opisowi socjologicznemu i historycznemu. Teatr nadal nosi cechy wyłączonej z rzeczywistości enklawy – sacrum – którą rządzą inne prawa [...]. Z powyższych wątpliwości wynika jednak pewna prawdopodobna supozycja, że teatr przygląda się sam sobie w wymiarach arkusza papieru, tak jak w zwierciadle Lao, które odwzorowuje nie obraz, a myśl tego, kto w nie spojrzy. I jest w tym jakaś głębia. Mariusz Knorowski, Plakat teatralny

(materiał organizatorów wystawy)

www.mkidn.gov.pl

DYSKUSJE

Od stycznia do kwietnia 2016 odbyły się dwa spotkania dyskusyjne, które stanowiły wprowadzenie do tegorocznej konferencji. Miały na celu stworzenie forum wymiany myśli i opinii, oswojenie tego, co niezrozumiane, przede wszystkim zaś – zaproszenie do wspólnej i swobodnej dyskusji wszystkich miłośników teatru.

Pierwsze spotkanie – Dariusz Kosiński, profesor w Katedrze Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego w Warszawie.

Drugie – dr Piotr Rudzki, pracownik naukowy Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego i kierownik literacki Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Trzecie spotkanie odbędzie się po festiwalu, w maju lub czerwcu br.

„Nowy” teatr nie(po)rozumienia (spotkania dyskusyjne)

20–21 kwietnia 2016

koncepcja i opieka merytoryczna – prof. Dariusz Kosiński

„Nowy teatr” określa wiele połączonych ze sobą elementów: złożoność i odmienność materiału wyjściowego, odrzucenie służebności wobec literatury (także swoboda w korzystaniu z dzieł klasycznych), istotna rola dramaturga, odmienny od tradycyjnego typ kompozycji działań scenicznych, nowe aktorstwo odchodzące daleko od tradycyjnego postaciowania, wieloperspektywiczność, a przede wszystkim – swoboda w wykorzystywaniu różnorodnych języków teatralnych, muzycznych, wizualnych, medialnych. Próbuje się tę wielokształtną całość ujmować w określenia typu „teatr postmodernistyczny” czy nawet performatywny, ale te akademickie formułki więcej fałszują, niż wyjaśniają.

Tymczasem jednym z najczęściej pojawiających się (obok politycznych i obyczajowych) zarzutów pod adresem „nowego teatru” jest oskarżenie o niezrozumiałość, o posługiwanie się językiem enigmatycznym, pojmowanym jedynie przez garstkę akademickich „teoretyków”, którzy obudowują przedstawienia uczonymi komentarzami, podczas gdy „normalny” widz niczego nie rozumie. Nawet jeśli te oskarżenia wynikają niekiedy z uprzedzeń i niechęci, to warto zmierzyć się z nimi i spróbować otworzyć nowy teatr także przed nieufnymi, ale zaciekawionymi widzami.

Z tych właśnie względów na część konferencyjną festiwalu KONTRAPUNKT zapraszamy uznanych twórców reprezentujących różne nurty „nowego teatru” czy różne odmiany teatralnego eksperymentu. Chcemy zmierzyć się z takimi elementami nowego języka, jak praca dramaturga, stosunek do literatury, nowe strategie kompozycji scenicznej, funkcje i sposób pracy aktorów, wielotworzywowość (w tym użycie multimediów). Udział w dyskusjach zapowiedzieli prof. Ewa Czaplińska (UAM), Bartosz Frąckowiak (Teatr Polski w Bydgoszczy), dr Łucja Iwanczewska (UJ), Maciej Nowak (Teatr Polski w Poznaniu), dr Piotr Olkusz (UŁ) i Paweł Sztarbowski (Teatr Powszechny w Warszawie).

Dariusz Kosiński

PROMOCJA PUBLIKACJI

Między świętem a przesytem. Festiwale teatralne i ich miejsce we współczesnym życiu kulturalnym Polski

pod redakcją Dariusza Kosińskiego

Książka niniejsza jest efektem konferencji naukowej „Święto czy konieczność? Festiwale teatralne i ich miejsce we współczesnym życiu kulturalnym Polski”, która odbyła się 20–22 kwietnia 2015 roku w Szczecinie, towarzysząc jubileuszowemu pięćdziesiątemu festiwalowi Kontrapunkt. [...] Konferencja składała się zasadniczo z dwóch typów spotkań: wystąpień i dyskusji z udziałem zaproszonych do Szczecina badaczy i krytyków oraz wieczornych paneli dyrektorów najważniejszych festiwali teatralnych w Polsce. Książka, którą właśnie oddajemy do rąk Czytelniczek i Czytelników, zawiera przede wszystkim teksty powstałe na podstawie referatów wygłoszonych w trakcie sesji; główne tematy i wątki, jakie pojawiły się podczas paneli dyrektorskich, zostały natomiast przedstawione i omówione w zamykającej tom rekapitulacji pióra Anny Matras.

Dariusz Kosiński, fragment wstępu

„Pamiętnik Teatralny”

Tradycyjnie podczas festiwalowej promocji publikacji prezentujemy najnowsze zeszyty założonego przez Leona Schillera kwartalnika poświęconego historii i krytyce teatru. „Pamiętnik Teatralny” to jedyne w Polsce profesjonalne czasopismo teatrologiczne. Zostaną zaprezentowane trzy zeszyty. Zeszyt 1/2015 „W kręgu teorii” to zbiór tekstów przygotowanych przez reprezentantów różnych szkół. W publikowanych artykułach powracają istotne pytania o relacje pomiędzy teatrem a mediami, przedstawieniem a performansami, spektaklem a widowiskami i simulacrami.

Zeszyt 2/2015 „Tadeusz Kantor (1915–1990)” poświęcony jest różnorodnym wymiarom Kantorowskiego świata, zagadnieniom powszechnie kojarzącym się z jego teatrem oraz tym, które dotąd nie były wystarczająco dostrzegalne.

Zeszyt 3–4/2015 „Scena Narodowa 1765–2015” to zbiór rozpraw, artykułów oraz wybranych referatów z jubileuszowej konferencji poświęconej dziejom Sceny Narodowej.

SZCZECIŃSKA PÓŁNOC TEATRÓW

Teatr Polski

Podwieczorek u Łazarza

Artur Daniel Liskowacki

reżyseria: Adam Opatowicz

scenografia: Katarzyna Banucha

muzyka: Carl Loewe, Łukasz Górewicz

asystent reżysera: Wiesław Orłowski

premiera: 6 czerwca 2015

występują: Olga Adamska, Katarzyna Bieschke-Wabich, Dorota Chrulska, Elżbieta Donimirska, Krzysztof Bauman, Zbigniew Filary, Michał Janicki, Sławomir Kołakowski, Piotr Emanuel Kraus, Wiesław Orłowski, Jacek Piotrowski, Jacek Polaczek, Adam Zych, Marek Żerański

www.teatrpolski.szczecin.pl

Teatr Lalek „Pleciuga”

Wybierz Osiecką raz jeszcze

Dariusz Kamiński

scenariusz i reżyseria: Dariusz Kamiński

scenografia: Katarzyna Banucha

teksty piosenek: Agnieszka Osiecka

opracowanie muzyczne: Janusz Stalmierski

muzycy: Agnieszka Kuźma (fortepian), Marek Joniec (akordeon), Tomasz Pikulski (kontrabas) przygotowanie muzyczne: Iwona Wiśniewska-Salamon

nagrania radiowe: Dariusz Kabaciński

choreografia: Arkadiusz Buszko

wizualizacje: Simon Bretherton

premiera: 9 listopada 2014

występują: Danuta Kamińska, Marta Łągiewka, Grażyna Nieciecka-Puchalik, Rafał Hajdukiewicz, Dariusz Kamiński, Maciej Sikorski, Przemek Żychowski

www. pleciuga.pl

Teatr Współczesny

Jak umierają słonie

Magda Fertacz

na podstawie prozy Grażyny Jagielskiej „Anioły jedzą trzy razy dziennie” i „Miłość z kamienia”

reżyseria: Marcin Liber

scenografia, światła, wideo: Mirek Kaczmarek

kostiumy: Grupa MIXER

muzyka: Filip Kaniecki/MNSL

asystent reżysera: Michał Lewandowski

prapremiera: 17 maja 2015

występują: Joanna Król (gościnnie), Adrianna Janowska-Moniuszko, Adam Kuzycz-Berezowski, Michał Lewandowski, Maciej Litkowski, Grzegorz Młudzik, Konrad Beta, Maria Dąbrowska, Beata Zygarlicka, Arkadiusz Buszko

www.wspolczesny.szczecin.pl

Teatr Kana

Projekt: Matka

Mateusz Przyłęcki

scenariusz na podstawie tekstów z bloga Macierzyństwo bez lukru: Bajki (radziecki-termos.blog.pl), Małgorzaty Dawid-Mróz (manufaktura-radosci.pl), Moniki Grudzień (fjakfrustratka.blogspot.com), Dagmary Klein (la-terra-del-pudding.blogspot.co.uk), Pierwszej Żony (pierwsza-zona.blog.pl), Kasi Salek (sistermoon), Joanny Skotnickiej (moje-waterloo.blogspot.com), Agnieszki Sujaty (z książki Huśtawka) oraz z blogów: Aleksandry Michalak (matkasanepid.pl), Mamy Rysiowej (krystyno-nie-denerwuj-matki.blog.pl) i innych

adaptacja i reżyseria: Mateusz Przyłęcki

muzyka: Andrzej Bonarek

piosenka (do tekstu Mamy Rysiowej): Konrad Cwajda

rap inspirowany wierszem Hollie McNish „Embarrassed”: Piotr Starzyński, Mateusz Przyłęcki na podstawie tłumaczenia Grzegorza Czuchaja

rysunki: Gustaw Grygier

animacje: Piotr Starzyński

realizacja i montaż filmu: Krzysztof Sanecki

zdjęcia: Poza Okiem – Piotr Nykowski

premiera: 19 września 2014

występują: Bibianna Chimiak, Marta Giers-Sanecka, Karolina Sabat

www.kana.art.pl

Patronat medialny: TVP Szczecin, Echo Szczecina, wSzczecinie, Elewator Kultury, Szczecin Główny

Teatr „Piwnica przy Krypcie”

Pamiętnik Stefana Czarnieckiego

na podstawie opowiadań Witolda Gombrowicza

reżyseria: Jacek Bunsch

muzyka: Janusz Grzywacz

scenografia, kostiumy: Natalia Kornecka

premiera: 26 listopada 2015

występują: Sławomir Kołakowski, Krystyna Maksymowicz, Sylwia Różycka, Wiesław Lewoc

www.zamek.szczecin.pl

ZACHODNIOPOMORSKA OFFENSYWA TEATRALNA

Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna, skupiająca 11 grup teatralnych z województwa oraz wielu przyjaciół i sympatyków z całej Polski i ze świata, to z jednej strony liczne produkcje i kooperacje artystyczne, z drugiej szeroka działalność kulturotwórcza i edukacyjna. Na tegorocznym KONTRAPUNKCIE ZOT zaprezentuje premierę spektaklu „Tańcz! / Dance” Teatru Brama i A3Teatru, film fabularny „Father0” zrealizowany przez grupę ArtCrew oraz publikację opisującą różnorodność aktywności poszczególnych grup, zespołów i ośrodków działających w ramach ZOT.

ArtCrew przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Trzebieży

Father0

scenariusz i reżyseria: Konrad Pachciarek

kierownik produkcji, koordynator projektu: Marcin Głuszyk

zdjęcia i montaż: Łukasz Nyks

muzyka: utwory zespołu Luxtorpeda

dźwięk: Marcin Dębowski

operator kamer: Łukasz Nyks, Błażej Grabka, Mateusz Cieciura, Michał Kiełpiński, Mateusz Piotrowski

dokumentacja fotograficzna: Mariusz Krawczyk, Małgorzata Matuszewska, Adrian Zaworski

opracowanie materiałów graficznych: Olga Tabińska

charakteryzacja: Katarzyna Mazurkiewicz

premiera: 22 czerwca 2015

występują: Emil Baranowski, Przemysław Kowalski, Arkadiusz Kasprzak, Filip Kolek, Remigiusz Pleskot, Konrad Mrówczyński, Mateusz Kota, Mariusz Knitowski, Karolina Jaz, Maria Piątkiewicz, Dominika Ambicka, Marcin Głuszyk (grupa ArtCrew, skład z roku 2014/2015), Robert Friedrich, Przemysław Frencel, Tomasz Krzyżaniak, Krzysztof Kmiecik, Robert Drężek (członkowie zespołu Luxtorpeda), a także: Karol Pieróg, Damian Wierzbicki, Kordian Reapke, Filip Data, Daniel Dawidowski, Adam Pawelec, Paweł Dołęga, Wanda Lewandowka, Marek Kościółek, Joanna Olejniczak, Daniel Jacewicz, Małgorzata Ryszkiewicz, Łukasz Szymkowiak, Tomasz Łuczak, Marek Sudół, Marian Laskowski i inni

Teatr Brama | Goleniów, A3Teatr | Policzna

Tańcz! / Dance

koncept, scenariusz, reżyseria, ruch sceniczny: Darek Skibiński

scenografia: Roman Woźniak

muzyka: Jacek Hałas

premiera: 13 października 2009 w Warszawie

po latach, z nowym zespołem, w Szczecinie 17 kwietnia 2016

występują: Patryk Bednarski, Oleg Nesterov, Anastasiia Miedviedieva, Jennifer Crissey, Daniel Jacewicz, Eduardo Gonzalez Camara, Iva Lulić, Margarita Udovichenko, Sophio Tskhvariashvili, Yaroslav Voitenko, Stanislav Voitsekhovska, Olesia Voitsekhovska, Marion Brand

Publikacja „teatrOFF plus”

Siedem działających aktywnie ośrodków teatralnych, sześć festiwali o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym, realizowane cyklicznie projekty edukacyjne i artystyczno-społeczne w ramach programów strategicznych (m.in. Europejska Stolica Kultury 2016, Kreatywna Europa, Bardzo Młoda Kultura), praca z młodzieżą zagrożoną, z seniorami, ze środowiskami lokalnymi – to tylko niektóre z licznych obszarów, którymi zajmują się twórcy ZOT. Publikacja stanowi szeroką panoramę ich działalności nie tylko teatralnej, lecz także społecznej, terapeutycznej i edukacyjnej.

After Party

Teatr Kana, wstęp wolny

Po spektaklu „Tańcz! / Dance” zapraszamy do Teatru Kana na bankiet i muzyczną niespodziankę. Będzie to doskonała okazja, aby porozmawiać z twórcami oraz z działaczami Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej o ich działalności, inspiracjach i twórczości.

MAŁY KONTRAPUNKT

Teatr Lalek „Pleciuga”

Balbaryk i Złota Piosenka

Artur D. Liskowacki

scenariusz: Artur D. Liskowacki

reżyseria: Zbigniew Niecikowski

scenografia: Joanna Braun

muzyka: Jacek Wierzchowski

choreografia: Zbigniew Szymczyk

prapremiera: 18 marca 2016

spektakl dla dzieci od 7 lat

występują: Rafał Hajdukiewicz, Danuta Kamińska, Dariusz Kamiński, Mirosław Kucharski, Paulina Lenart, Marta Łągiewka, Grażyna Nieciecka-Puchalik, Edyta Niewińska-Van der Moeren, Maciej Sikorski, Krzysztof Tarasiuk, Przemek Żychowski

Adaptacja sceniczna jednej z trzech części przygód Balbaryka autorstwa Artura D. Liskowackiego. Wesoły, przyjazny Balbaryk mieszka w gwarnej i szczęśliwej krainie Tutaj. Pewnego dnia to spokojne życie zostaje zakłócone, gdyż całe Tutaj ogarnia Wielka Cisza. Wszystko, co Balbaryk zna i kocha, jest zagrożone. Jedyny ratunek to odnalezienie Złotej Piosenki, która może przegonić Wielką Ciszę. Wymaga to wyruszenia w długą, niebezpieczną podróż w nieznane krainy. Balbaryk oraz jego przyjaciele, Sumak, Palcaty i Makar Onmu Szelki, postanawiają podjąć się tego niezwykłego zadania.

Prapremiera „Balbaryka i Złotej Piosenki” jest koprodukcją Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie i Małego Kontrapunktu

www.pleciuga.pl

Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie

Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku

ANY-BODY

Magdalena Dąbrowska, Małgorzata Rytel, Milena Kobylińska

reżyseria: Wiesław Czołpiński, Agnieszka Makowska

scenografia: Magdalena Dąbrowska, Małgorzata Rytel, Milena Kobylińska

muzyka: Mikołaj Trzaska, Bobby McFerrin

premiera: 24 stycznia 2015

spektakl dla dzieci od 5 lat

występują: Magdalena Dąbrowska, Milena Kobylińska, Małgorzata Rytel

Spektakl „ANY-BODY” należy do nurtu teatru plastycznego i powstał z inspiracji teatrem rąk. Trzy studentki wykorzystują swoje ciała jako materiał plastyczny, by stworzyć ciąg przezabawnych etiud. Z kolan, łokci, dłoni i brzuchów powstają dziwne, a jednocześnie niezwykle fascynujące stwory. Spektakl oparty jest na ruchu, tańcu, muzyce i grze świateł, a jego etiudowy charakter pozwala swobodnie przeskakiwać z tematu na temat.

(materiał teatru)

www.atb.edu.pl

Teatr Lalek „Pleciuga”

Rosnę

Mariola Fajak-Słomińska, Janusz Słomiński

reżyseria: Mariola Fajak-Słomińska, Janusz Słomiński

scenografia: Jolanta Brejdak

muzyka: Zbigniew Krzywański

choreografia: Arkadiusz Buszko

premiera: 17 października 2015

spektakl dla dzieci do 5 lat

występują: Mariola Fajak-Słomińska, Paulina Lenart, Edyta Niewińska-Van der Moeren, Janusz Słomiński, Krzysztof Tarasiuk

Teatr Lalek „Pleciuga”

A kuku

Maria Jamińska

reżyseria: Maria Jamińska

scenografia: Maria Jamińska

muzyka: Jacek Wierzchowski

premiera: 22 września 2012

spektakl dla dzieci do 4 lat

występują: Edyta Niewińska-Van der Moeren, Krzysztof Tarasiuk

Kooperacja Flug | Białystok

Łazienkowy Plac Zabaw

spektakl zespołowy

opieka artystyczna: Błażej Piotrowski

kompozytor, muzyka na żywo: Patryk Ołdziejewski

premiera: 14 czerwca 2014

spektakl dla dzieci od roku do 6 lat

występują: Izabela Zachowicz, Michał Karwowski

Czy mycie zębów musi kojarzyć się z przykrym obowiązkiem? Czy łazienka to tylko miejsce martwych przedmiotów, których zastosowanie jest już nam dobrze znane? „Łazienkowy Plac Zabaw” poprzez interakcję z najmłodszym widzem pozwala dotknąć, usłyszeć, powąchać i zobaczyć na własne oczy, jak szybko zwykła rzecz może przeobrazić się w coś zupełnie innego. Spektakl jest próbą konfrontacji łazienkowej rzeczywistości z dziecięcą, nieskończoną wyobraźnią.

(materiał teatru)

www.facebook.com/kooperacjaflug

Szczecińska Grupa Improwizacyjna „Pod Pretekstem”

Humoreska – przygody Eska Floreska

pomysł i realizacja: Szczecińska Grupa Improwizacyjna „Pod Pretekstem”

premiera: improwizacja prezentowana jest od 2015 roku

spektakl dla dzieci do 8 lat

występują: Agnieszka Górska, Agnieszka Stańczak, Agnieszka Sowińska, Paula Hawrus, Grzegorz Aleksander Młudzik

„Humoreska” to improwizowany spektakl, w którym dzieci same decydują o losach bohatera. Poznają Eska Floreska – uczestnika niekończących się szalonych przygód, o których przebiegu sami zdecydują. Wymyślą, co mu się przytrafi i kogo spotka na swojej drodze. To spektakl, w którym dziecko staje się nie tylko odbiorcą, lecz także twórcą. Przedstawienia improwizowane bawią i uczą, pobudzając dziecięcą kreatywność, wyobraźnię i ciekawość świata.

facebook.com/grupaimpropp

www.grupaimpropp.pl

WARSZTATY

Warsztaty pięciu zmysłów

warsztaty z elementami sensoplastyki

Podczas ekologiczno-sensorycznych zajęć razem z dziećmi stworzymy rozmaite materiały plastyczne przygotowane z łatwo dostępnych artykułów spożywczych. Użyjemy rąk i stóp. Pobudzimy wszystkie zmysły: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. Rozwiniemy kreatywność i twórcze myślenie. Stworzymy arcydzieła, które da się zobaczyć, usłyszeć i poczuć. Warsztaty poprowadzą Magdalena Bogusławska i Karolina Babińska Zajęcia dla dzieci od 2 do 4 lat (z rodzicami) oraz od 5 do 7 lat

Bohaterowie baśni Pleciugi

warsztaty plastyczne

Podczas warsztatów każde dziecko będzie mogło samodzielnie stworzyć własną, wyjątkową lalkę teatralną. Tematem przewodnim są bohaterowie znani ze spektakli Pleciugi. Będzie to niezapomniana pamiątka z odwiedzin w teatrze lalkowym.

Zajęcia dla dzieci od 4 do 6 lat (z rodzicami) i od 7 do 10 lat

Twórcza Cytrynka / Manufaktura z Pomysłem

otwarte warsztaty robienia lizaków

Produkujemy wyłącznie ręcznie zdrowe słodycze. Początki naszego zamiłowania do cukierków i lizaków sięgają czasów naszej praprababci Franciszki, na której przepisach opieramy wyrób naszych łakoci. Najstarszy przepis ma ponad 120 lat! Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych do zrobienia. Każdy pomysł i każde zamówienie traktujemy z taką samą pieczołowitością i zaangażowaniem w myśl mądrej zasady, żeby traktować innych tak, jak samemu chce się być traktowanym. Słodko zapraszamy!

Twórcza Cytrynka / Manufaktura z Pomysłem

Dodaj artykuł do:
(dodano 01.03.16, autor: blackrose)
Tagi: KONTRAPUNKT 2016, Szczecin
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia