5 marca nastąpi premiera "Pana Tadeusza" w Teatrze Osterwy w Lublinie.
Na scenie pojawia się grupa pielgrzymów niosących biblię polskości – Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Uczestnicy pielgrzymki po kolei czytają fragmenty epopei i wcielają się na naszych oczach w postacie z książki. Mikołaj Grabowski odchodzi od obrazu szlacheckiego dworku, żeby zwrócić uwagę widzów na kwestię zbiorowego wyobrażenia Ojczyzny przez Polaków. W spektaklu nostalgia i ironia mieszają się ze sobą, przedstawiając Pana Tadeusza nie tylko jako historię szlachecką, ale również, a może przede wszystkim, opowieść o nas samych.Reżyser Mikołaj Grabowski (foto.: Bartek Warzecha) o spektaklu:
W Panu Tadeuszu jest wiele narracji poetyckich, wiele tonów, tematów. Mamy tu wątki polityczne i społeczne, Polskę w niewoli, nadzieję na jej wyzwolenie przez Napoleona, opisane zaścianki szlacheckie, spory sąsiedzkie... Ale myślę, że to co najcenniejsze – to warstwa obrzędowa tego poematu. Mówi się, że Pan Tadeusz ma w sobie kod polskości. Jeśli tak jest, to jest on ukryty właśnie w obrzędowości. Ileż tam jest tych codziennych ceremonii, tej celebracji! Stąd może wrażenie, że nie jest to epopeja stawiająca Polskę i Polaków na piedestale. Wręcz przeciwnie, to dzieło szalenie bliskie, znane jak gdyby z domu, oparte na systemie, który tkwi w nas głęboko, opowiadające o sprawach, z którymi się spotykaliśmy u rodziców i dziadków, o obrządkach z których zbudowane jest całe nasze życie, które powtarzamy raz z chęcią, raz z niechęcią, do których jesteśmy przymuszani, i które kochamy, choć często nie zdajemy sobie z tego wszystkiego sprawy. Wspólnotę, o której opowiada Pan Tadeusz, spajają zarówno obrzędy wzniosłe, jak i przyziemne, wielkie idee i małostkowość, polityka i religijność, ale i chęć zemsty, namiętność, miłość. Polskość stworzona jest z rzeczy pięknych i okropnych, jak gdyby cechą wspólną naszego polskiego bytowania była dwoistość. Mickiewicz akceptował ten stan, w sposób subtelny i z lekką ironią, dotykał tej dwuznaczności, wręcz bawił się nią. To brzmi bardzo współcześnie, bo do dzisiaj w nas wszystkich, niezależnie od wieku, jest trochę nowego, trochę starego. Dlatego tego naszego Pana Tadeusza opowiadamy niekoniecznie w szlacheckim kostiumie.
W spektaklu występuje zespół muzyczny w składzie: Paweł Drabarz, Mariusz Pysz, Stanisław Siedlaczek, Emilia Siepkowska i Izabela Zagórska.
MIKOŁAJ GRABOWSKI adaptacja i reżyseria, ruch sceniczny
TADEUSZ NYCZEK adaptacja
JACEK UKLEJA scenografia i kostiumy
ZYGMUNT KONIECZNY muzyka
IZABELA URBAN kierownictwo muzyczne i przygotowanie wokalne
MIECZYSŁAW MEJZA opracowanie instrumentacji
IZABELA ZAGÓRSKA przygotowanie orkiestry
MICHAŁ GRABOWSKI reżyseria światła
MAŁGORZATA DANIŁOW nagrania wokalne
BOGDAN DŁUGOSZ realizacja nagrań
OBSADA
PAN TADEUSZ Daniel Dobosz
ZOSIA Halszka Lehman
TELIMENA Marta Ledwoń
HRABIA Krzysztof Olchawa
SĘDZIA Artur Kocięcki
KSIĄDZ ROBAK Jarosław Tomica
WOJSKI Janusz Łagodziński
GERWAZY Jerzy Kurczuk
PODKOMORZY Tomasz Bielawiec
PODKOMORZYNA Teresa Filarska
WOJSZCZANKA Magdalena Sztejman
KAWIARKA Anna Torończyk
PANNA RÓŻA Jowita Stępniak
JANKIEL Witold Kopeć
CHRZCICIEL Wojciech Dobrowolski
SAK Paweł Kos
KONEWKA Daniel Salman
PROTAZY, SKOŁUBA, RYKÓW Jan Wojciech Krzyszczak
PRUSAK, PŁUT Wojciech Rusin
MINISTRANT, BRZYTEWKA Przemysław Gąsiorowicz
Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie
Premiera 5 marca 2016
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |