W dniach 12-13 marca 2016 roku w Krakowskim Centrum Choreograficznym – Nowohuckim Centrum Kultury odbędzie się 6. edycja konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC!
Wydarzenie to odbywa się corocznie od 2011 roku jako impreza o charakterze międzynarodowym, prezentuje krótkie formy solowe, duety i tria oparte na szeroko rozumianej technice tańca współczesnego. Podstawowym celem konkursu jest konfrontacja własnej twórczości choreograficznej z profesjonalnym jury oraz feedback, z udziałem jurorów i publiczności, służący również edukacji widowni tańca. 3...2...1...TANIEC! jest jednym z nielicznych polskich konkursów, który skierowany jest do choreografów z Polski i zagranicy, poszukujących własnego, oryginalnego języka scenicznej wypowiedzi, niezależnie od ich wieku i doświadczenia. W ramach tegorocznej poszerzonej edycji odbędą się także warsztaty taneczne, które poprowadzą jurorzy konkursu. 12 marca w STUDIO KCC wystąpią wszyscy twórcy zakwalifikowani do konkursu, a już wieczorem 13 marca wielki finał, prezentujący nagrodzonych artystów.
Jurorami 6. edycji 3...2...1...TANIEC! będą: Karolina Garbacik, Agata Moląg, Leszek Bzdyl oraz Jos Baker.
WARUNKI KONKURSOWE:
Czas prezentacji konkursowych nie może przekroczyć w przypadku trio - 12 minut, duetu - 9 minut, solo - 6 minut.
Opłata akredytacyjna: 30 zł solo, 60 zł duet, 90 zł trio.
Deadline zgłoszeń: 8 lutego 2016.
W ramach 3...2...1...TANIEC! przyznane zostaną nagrody finansowe (pula nagród wynosi 1650 euro). Trzech jurorów, bez konsultacji z pozostałymi członkami jury, przyzna dwie własne nagrody (pierwszą w wysokości 300 euro brutto i drugą w wysokości 250 euro brutto) dla dwóch wybranych prezentacji, określając w certyfikacie konkretne wartości decydujące o jej wyróżnieniu. Kierownik Krakowskiego Centrum Choreograficznego przyzna natomiast nagrody rzeczowe w postaci warsztatów tanecznych organizowanych przez KCC. Po raz pierwszy uczestnicy konkursu będą mieli szansę otrzymać również nagrodę publiczności!
Uczestnikom konkursu przysługuje także 30% zniżka na warsztaty taneczne podczas 3...2...1...TANIEC!
Do pracy.... gotowi... START!
Karolina Garbacik − choreograf, tancerka, pedagog tańca i animatorka wydarzeń tanecznych tanecznych. Jedna z głównych postaci ii twórców środowiska tanecznego w Białymstoku.
Jako tancerka występowała w spektaklach Teatru Tańca Projekt, tj. Róża, Stadia procesu(1999), Femina (1999, nagroda w Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Tanecznej w Skierniewicach w 1999), Myśli niedyskretne (2001, wyróżnienie w Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Współczesnego w Koninie), Na to trzeba... czasu? ( 2001, II nagroda na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Tanecznej w Skierniewicach; I nagroda na Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Współczesnego w Koninie w 2002 roku, Nagroda Główna za najlepszy spektakl na XXX Tyskich Spotkaniach Teatralnych w 2003 roku,Później (2004).
Wielokrotnie brała udział w projektach tanecznych m.in. pod Kierunkiem Leszka Bzdyla. W latach 2005-2006 była uczestnikiem projektu „Wyższa Szkoła Sztuk Performatywnych” przy Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu, który przyczynił się do późniejszego powstania specjalizacji „aktor teatru tańca” w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie we współpracy z ŚTT..
Twórca i choreograf najbardziej utytułowanych zespołów tańca współczesnego w Białymstoku – Teatru Tańca Projekt i Grupy Przejściowej. Dla tej ostatniej stworzyła takie choreografie, jak m.in. Jabłko nie do końca dojrzałe (2001, III Nagroda w Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Tanecznej w Skierniewicach), Źródło (2002), Reality Show (2002, główna nagroda na Ogólnopolskich Konfrontacjach Tańca Współczesnego w Koninie w 2003), SmakEgo (2007; wyróżnienie na OKTW w Koninie), Heilotes ( 2009, gość specjalny podczas X OKTW w Koninie, Tożsamość (2010), Drzwi zamknięte (2011, gość specjalny podczas XI OKTW w Koninie).
Od 2004 artystka jest również instruktorem i choreografem dziecięco-młodzieżowej formacji tanecznej Kolor, która w ostatnich latach utrzymuje się w ścisłej czołówce Krajowych Mistrzostw IDO w tańcu hip hop. Jako choreograf zrealizowała 14 spektakli tanecznych, około 50 krótkich form (etiudy, choreografie hip hop, jazz, show dance). Za autorskie spektakle i choreografie otrzymała ponad 30 nagród podczas festiwali i przeglądów tanecznych i teatralnych m.in. Tyskich Spotkań Teatralnych, Ogólnopolskich Konfrontacji Tańca Współczesnego, Dziecięcego Międzynarodowego Festiwalu Piosenki i Tańca w Koninie.
Przedstawienia artystki pokazywane były w Polsce i za granicą, m.in. w Pradze i Wilnie. Garbacik jest zapraszana jako wykładowca warsztatów, zasiada w jury regionalnych i ogólnopolskich festiwali.
Jako pedagog tańca wykłada przedmiot Taniec, Styl i Gest na Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina (filia w Białymstoku) oraz taniec współczesny i kompozycję tańca w ramach Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego dla instruktorów tańca nowoczesnego w Białymstoku, a także taniec współczesny w Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim im. Czesława Niemena w Białymstoku.
Stypendystka Prezydenta Miasta Białegostoku w roku 2009, przyznawanego młodym twórcom, zajmującym się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury oraz opieką nad zabytkami. W 2008 roku otrzymała Świadectwo Otwartego Umysłu, nagrodę przyznawaną artystom przez redakcję „Gazety Wyborczej – Białystok”, w 2009 roku została wyróżniona Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku w dziedzinie tworzenia i upowszechniania kultury za rok 2008 oraz Złote Klucze 2008, nagrodę redakcji „Kuriera Porannego”.
Poza działalnością artystyczną artystka aktywnie zajmuje się również animowaniem życia tanecznego w Białymstoku − w 2001 roku zainaugurowała Festiwal „Kalejdoskop”, którego dyrektor (obecnie – wraz z Joanną Chitruszko) i główną organizatorką pozostaje do dziś. Od 2008 roku założycielka i artystyczny koordynator Podlaskiego Stowarzyszenia Tańca. W latach 2008-2009 pomysłodawca i współorganizator (wraz z Justyną Lichacy i Joanną Chitruszko) Hip Hop Groove Festival; od 2010 roku wraz z Joanną Chitruszko inicjatorka i współorganizator Free Mind Festiwal. Założycielka i właściciel DanceOFFnia Studio Działań Kreatywnych oraz STUDIO A, alternatywnej przestrzeni teatralnej.
Agata Moląg - absolwentka Wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończyła Społeczną Szkołę Baletową w Krakowie otrzymując Dyplom Tancerza-Choreografa. Od 2007 do 2015 roku tancerka w stałym składzie Krakowskiego Teatru Tańca, z którym zrealizowała 14 premier, w tym jeden spektakl solowy "Blondi. Próba" oraz wiele projektów (m.in.: "Kolektyw" improwizacyjny z Konradem Szymańskim i międzynarodowym zespołem muzyków Atos, "Operacja Opera, pierwszy polsko-norweski kabaret jazzowy" realizowany w Operze Krakowskiej i Operze Królewskiej w Oslo).
Współtworzyła i koordynowała wiele wydarzeń artystycznych i inicjatyw tanecznych.
Uczy tańca dzieci, młodzież i dorosłych. Działa edukacyjnie i kreuje przestrzeń ruchową w Młynie Zabierzów pod Krakowem.
Obecnie jest kierownikiem Krakowskiego Centrum Choreograficznego w Nowohuckim Centrum Kultury, w którym pracuje koncepcyjnie, organizacyjnie, działa twórczo i uczy. Współtworzy działający tam kolektyw artystyczny Grupa Wokół Centrum powołany przez zespół Centrum do życia w 2015 r. premierą "Makia".
Leszek Bzdyl − tancerz, aktor, choreograf, reżyser, założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw. W 1990 roku ukończył studia historyczne na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Na zawodowej scenie teatralnej jest aktywny od 1987 roku: w latach 1987-1990 był aktorem Wrocławski ego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, a w latach 1990-92 występował w Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiury (udział w spektaklach College no 24, Idole perwersji,ZUN, Dantończycy, Umarli potrafią tańczyć).
W 1993 roku wraz z Katarzyną Chmielewską założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Jest reżyserem ponad dwudziestu spektakli zespołu, m.in. W cieniu rozkwitających dziewcząt(1994), Zagłada ludu, albo moja wątroba jest sensu (1994), Magnolia (2002), Strategia (2003)oraz Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (a la Gombrowicz), 2004; oraz współreżyserem (z Katarzyną Chmielewską) i współchoreografem (Katarzyna Chmielewska i współpracownicy) wielu innych. W ciągu niemal 20 lat pracy grupa wypracowała charakterystyczną estetykę, łączącą teatr i taniec, i posiadającą duży potencjał autoreferencyjny; inspiracją dla spektakli Teatru bywa literatura (m.in. Schwab, Gombrowicz, Vian), ale także teatr i taniec jako dziedziny sztuki, których ramy performatywne i relacja z publicznością ulegają ciągłym zmianom. Jeden z ostatnich spektakli grupy, tj. Czerwona trawa (2009) prezentowany był podczas polskiej Platformy Tańca 2010, natomiast wcześniejszy o rok Faktor T (2008) został wyróżniony jako najlepsze przestawienie taneczne w ankiecie branżowej przeprowadzonej przez portal NowyTaniec.PL na koniec roku 2009. Kolejne prace zespołu do grupowe Le Sacre(2011), zainspirowane Świętem wiosny Strawińskiego/Niżyńskiego; Duety niestniejące(2011), które Bzdyl zrealizował wspólnie z Katarzyną Chmielewską; Zagraj To, czyli 17 tańców o CZYMŚ (2013). Z Teatrem Bzdyl występował na licznych festiwalach w Polsce i w ponad 20 krajach Europy, jak również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie.Obecnie zespół Bzdyla i Chmielewskiej posiada stałą siedzibę, w której organizuje warsztaty,zajęcia, projekty edukacyjne i pokazy kameralnych prac. Jest to miejsce pracy artystów i centrum edukacji mieszczące się w Gdańsku-Wrzeszczu w budynku dawnej biblioteki miejskiej (stąd nazwa: Biblioteka Tańca).
W latach 1994-1995 współpracował z Gdańskim Teatrem Tańca Wojciecha Mochnieja i Melissy Monteros, biorąc udział w spektaklach Pamiętania, Na marginesie i Puste pokoje.
Artysta brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in. Landscape X(Interkult, Sztokholm, 1997), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk, 2000), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre z wielkiej Brytanii, 2001), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń − Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik, 2003/2004), Out of Bounds/ Faktor T(Dance Advance, Filadelfia, USA, 2007/2008) i Co-operacja (CDN −Paryż, Festiwal La Batie − Genewa, Opera, 2006).
Jako reżyser, choreograf, twórca ruchu scenicznego oraz aktor od 1994 roku współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce, m.in. regularnie z Piotrem Cieplakiem. Do jego najważniejszych ról w teatrze dramatycznym należą: Charlie (Charlie bokserem w reż. P. Cieplaka, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2010), Kaliban (Burzaw reż. Julii Wernio, Scena Letnia Teatru Miejskiego w Gdyni, 1999), David (Niezidentyfikowane szczątki ludzkie, reż. Piotr Kruszczyński, Teatr Miejski w Gdyni, 2000), Clarin (Życie snem, Calderon de la Barca, reż. Julia Wernio, Teatr Miejski w Gdyni, 2003.
Jest autorem choreografii dla ponad 50 przedstawień dramatycznych, m.in.Opowiadania dla dzieci (reż. Piotr Cieplak, Teatr Narodowy w Warszawie, 2007), Albośmy to jacy tacy (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny w Warszawie, 2007), Tango oraz Kosmos(reż. Jerzy Jarocki, Teatr Narodowy w Warszawie, 2009, 2005), Władza (reż. Jan Englert, Teatr Narodowy, 2005), Akropolis. Rekonstrukcje (reż. Michael Marmarinos, Teatr Współczesny we Wrocławiu, 2009), Taniec Delhi (reż. Iwan Wyrypajew, Teatr Narodowy w Warszawie, 2010), Sen nocy letniej (reż. Bożena Suchocka, Teatr Ateneum w Warszawie, 2012), Nieskończona historia (reż. Piotr Cieplak, Teatr Powszechny w Warszawie, 2012). Oprócz wymienionych artystów współpracował z takimi reżyserami, jak Zbigniew Brzoza, Gabriel Getzky, Jarosław Gajewski, Edward Wojtaszek, Paweł Szkotak, Jacek Głomb, Waldemar Śmigasiewicz, Paweł Kamza, Sławomir Batyra i inni.
Jako reżyser artysta zrealizował ostatnio również dwa przedstawienia teatru dramatycznego: Cyrano de Bergerac wg Edmonda Rostanda w Teatrze im. Modrzejewskiej w Legnicy oraz Zielone Zoo według autorskiego scenariusza w Teatrze OCH w Warszawie (2010).
W latach 1997-2000 Bzdyl był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych w Teatrze Miejskim w Gdyni. Od 2002 do 2007 roku był twórcą i koordynatorem festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku, gromadzącego przede wszystkim trójmiejskich twórców tańca i stymulującego wspólne projekty.
Artysta jest laureatem nagród za działalność artystyczną, tj. Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska (1998) i Prezydenta Miasta Gdyni (1999), Nagroda Ministra Edukacji Narodowej (1999), Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), Międzynarodowa Nagroda Teatralna Theatre Pasta - Indie (2007), Odznaczenie Honorowe − Zasłużony Dla Kultury Polskiej (2010). Był również wielokrotnym stypendysta Miasta Gdańsk i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Od 1990 twórca prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w całej Polsce: w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku, Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, Akademii Teatralnej w Warszawie oraz za granicą w takich krajach, jak: Czechy, Francja, Finlandia, Niemcy, Szwecja, Wielka, USA, Zimbabwe.
Jos Baker - od 2008 do 2014 roku Jos pracował w Peeping Tom jako tancerz i aktor, głównie w produkcjach "32 Rue Vandenbranden" [2009] oraz "A Louer" [2011]. Baker pracował również dla DV8 Physical Theatre w produkcji "John" [2014], następnie rozpoczął reżyserię i występy w eventach promocyjnych dla Petit Bateau. Innymi pracami scenicznymi, w których brał udział są "In the process of..." [2009] w choreografii Zoi Dimitriou oraz "Plastic Junkies" [2014] Antonína Comestaza.
Jos rozwija się również w obszarze video. Zrealizował teledysk do utworu "Forgot to live" [2013] Ay Wing, krótki film "J'te Ramene" [2014] w reżyserii Yves Housmann i "Biegga savkala duoddariid duohken lea Soamesa" [2006] w reżyserii Elle Sofe Henrikseni.
Baker stworzył kilka własnych produkcji tanecznych, w tym: "Afla" [2008] "Creature Man Don't Tell Me" [2008], "Feedback"[2009], "What do you do?" [2015] i "Of no ficed abode" [2015].
Jos jest nauczycielem na skalę międzynarodową, oferuje szereg zajęć i warsztatów dla profesjonalnych tancerzy w miejscach takich jak: SEAD, Ballet Junior de Geneve, PARTS Summer School, TrinityLaban, The Place, Amsterdam Theatre School, Deltebre Dansa, El Danseu Festival, Tripspace Projects, Ravnedans, Jetsummer i wiele innych.
Swój trening taneczny rozpoczął w wieku 7 lat w Oxford Youth Dance, a następnie kontynuował edukację w Laban Center w Londynie oraz PARTS [Performing ArtsResearch and Training Studios] w Brukseli.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |