Muzyka nietypowa, niepopularna i niezależna. Druga w tym roku odsłona Little Festival odbędzie się od 11 do 13 grudnia.
Ideą Little Festival jest prezentacja tego, co najbardziej wartościowe w muzyce nietypowej, niepopularnej, niezależnej. To festiwal muzyki kreatywnej – czyli muzyki innej, niezwyczajnej, bardziej twórczej, pomysłowej, innowacyjnej, ambitnej, oryginalnej, artystycznej, a przede wszystkim wyjątkowej, szczerej i emocjonalnej.
Little Festival ma się wyróżniać na tle innych festiwali nieco odmienną wizją. Ma uciekać od mainstreamu, masowego przekazu, technicznych rewelacji czy idealizowania mnogości artystów oraz scen. Dlatego to mały, przekorny i jedyny w swoim rodzaju festiwal. To intrygujące, parodniowe wydarzenie z udziałem kilku wykonawców, wzajemnie dopasowanych pod kątem swojego dorobku artystycznego oraz zharmonizowanych z pozostałymi artystami i charakterem festiwalu, jak również specyfiką unikalnych przestrzeni koncertów.
11 grudnia 2015 (piątek) – godz. 20:00 – Stary Maneż/Garnizon Kultury
Gdańsk Wrzeszcz, ul. Słowackiego 23
SAM SVEERG
FAUST
12 grudnia 2015 (sobota) – godz. 20:00 – B90
Stocznia Gdańska, ul. Doki 1
SHE SPREAD SORROW
ŚCIANKA
FAUST COLLECTIF (FAUST + GOŚCIE)
13 grudnia 2015 (niedziela) – godz. 20:00 – Gdański Teatr Szekspirowski
Gdańsk, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1
AUTOMAT
QLUSTER + LUMA.LAUNISCH VISUALS
Wstęp: 50 PLN (na każdy dzień wydarzenia)
FAUST (NIEMCY)
Jeden z najważniejszych, najbardziej proroczych i oryginalnych niemieckich zespołów niezależnych. Niektórzy uważają, iż FAUST to najlepsza rzecz, jaka kiedykolwiek zdarzyła się w muzyce rockowej, która stała się wielce zasłużoną super legendą krautrocka (niemiecki opozycyjny nurt muzyczny wobec brytyjskiego rocka). FAUST swoją pierwszą płytę wydał w 1971 roku. Ich muzyka była inspiracją m.in. dla KRAFTWERK, EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN, SPK, THROBBING GRISTLE, NURSE WITH WOUND, CURRENT 93, a nawet RAMMSTEIN (niegdyś FAUST na koncertach używał miotaczy ognia). FAUST odkrywał bardziej brutalną, ale i intelektualną stronę muzyki. W niepowtarzalny sposób zderzał ze sobą piosenkę, improwizację, rock, awangardę, elektronikę i dźwięki otaczającego nas życia. Słuchając tych nagrań wręcz doświadczamy ich muzycznej agresji, dynamiki, transu, brudnego brzmienia, choć także i niezwyklej subtelności. Odkrywamy w nich tajemnicze dźwięki, hałaśliwe odgłosy, przenikliwą bezpośredniość i mocną rytmikę. Oto właśnie FAUST! Ich koncerty są spektakularne, energetyczne, niezapomniane… faUSt wystąpi tutaj w potrójnej roli – warsztatów muzycznych oraz dwóch różnych koncertów – faUSt i faUSt COLLECTIF w kilku, może kilkunastoosobowym składzie…
Czujemy się zaszczyceni wizytą grupy FAUST na Little Festival i to aż w potrójnej odsłonie – warsztatów muzycznych oraz dwóch różnych koncertów – faUSt i faUSt COLLECTIF CONCERT w kilku, może nawet kilkunastoosobowym składzie.
QLUSTER (Niemcy/Austria)
+ LUMA.LAUNISCH VISUALS /Austria/
Najpierw był KLUSTER (1969-1971), potem CLUSTER (od 1971), a teraz QLUSTER (od 2010), trzecia inkarnacja jednej z pierwszych i najważniejszych niemieckich grup elektronicznych. W tamtych latach był to kamień milowy w muzyce. Zespół tworzył HANS-JOACHIM ROEDELIUS i DIETER MOEBIUS, na początku także CONRAD SCHNITZLER, a współpracowali z nimi m.in. CONNY PLANK oraz BRIAN ENO. Grupa zyskała sławę na całym świecie i uważana jest za pionierów muzyki elektronicznej, wywierając ogromny wpływ na twórczość takich tuzów jak COIL, OVAL, THE ORB, MOUSE ON MARS, ROBERT RICH. Zespół zaszufladkowano też do krautrocka – eksperymentował od syntezatorowych brzmień industrialnej surowości czy ambientalnej delikatności, aż po rock progresywny, krautrock i New Age. HANS-JOACHIM ROEDELIUS jest jednym z pionierów muzyki neoklasycznej, która zdobywa coraz większą rzeszę wielbicieli, dzięki takim artystom jak NILS FRAHM, ÓLAFUR ARNALDS, CHILLY GONZALES czy MAX RICHTER, a której prekursorem był ERIK SATIE ponad sto lat temu…
QLUSTER bardzo rzadko koncertuje, więc zapowiada się nam niemałe, wyjątkowe i zaszczytne wydarzenie!
AUTOMAT /Niemcy/
AUTOMAT to projekt gitarzysty EINSTÜRZENDE NEUABUTEN i DIE HAUT (z którym grał i koncertował sam NICK CAVE). Myślą przewodnią tego zespołu jest przekonanie, iż matką wszystkich analogowych, minimalistycznych gatunków pop jest dub. Rytm i dźwięk są ważniejsze od melodii, zaś minimalizm i powtarzanie dźwięków objawia się w formie zmiany, choćby dlatego, że koncentruje i skłania do małych, ale ważnych szczegółów. Zgodnie z tym założeniem berlińskie trio AUTOMAT nagrywa wyjątkowe albumy. Grzmiące linie basu, delirium rytmu i hipnotyczne dźwięki sprawiają, że pojęcie kategorii oraz gatunków wydaje się zbędne. Muzyka projektu AUTOMAT przypomina tajemniczy monolit z „Odysei Kosmicznej 2001”. Nie ma tu nic, czego można się trzymać, a jednak jest tak wiele, że słuchacz jest transportowany w głąb pewnego rodzaju transu i tajemniczej przestrzeni. To istne arcydzieło z udziałem takich gości jak BLIXA BARGELD (Einstürzende Neuabuten, Nick Cave & The Bad Seeds), GENESIS P-ORRIDGE (Psychic TV, Throbbing Gristle) i LYDIA LUNCH. Z zespołem współpracuje MAX LODERBAUER (niesamowity spec od głębokich i mistycznych dźwięków elektronicznych).
ŚCIANKA /Polska/
Nowy album legendy polskiej alternatywy to dwie 20-minutowe wycieczki w kosmos. W 2013 roku Audioteka zamówiła u ŚCIANKI muzykę do słuchowiska na podstawie powieści STANISŁAWA LEMA “Niezwyciężony”. W 2015 r. muzycy zespołu przesłuchali nagrany materiał i wybrali dwie 20-minutowe całości. Jedna to ekstatyczna podróż przez rozgwieżdżony kosmos, druga to wyprawa zwiadowcza łazikiem w głąb pustynnej planety…
Każda płyta ŚCIANKI jest inna, długo wyczekiwana i zawsze zaskakująca. Każda nagrana na analogowych taśmach. Każda otrzymała najwyższe noty w polskiej prasie muzycznej. Styl ŚCIANKI łączy surową pre-punkową energię, rockowy odjazd, free jazzowe szaleństwo, rozmarzone ballady czy mini słuchowiska. A wszystko zaczęło się od ich pierwszego albumu „Statek kosmiczny” (1998), który okazał się jednym z najlepszych debiutów polskiego rocka. Choć początki ŚCIANKI były inspirowane dokonaniami VELVET UNDERGROUND i SONIC YOUTH, obecnie zespół lubi się poruszać w rozmaitej stylistyce, choćby w muzyce ambientowej i kontemplacyjnej.
SAM- SVEERG /Polska/
Zapowiadana emanacja SAM-SVEERG będzie wynikiem spotkania wielu niezwykłych postaci z różnych światów, m.in. STOCKHAUSENA i TYMONA TYMAŃSKIEGO, pod batutą Mieervug Sveerga. Projekt wykreowany specjalnie dla niezwyczajnego wydarzenia, jakim jest Little Festiwal. Absolutna, światowa premiera…
SAM SVEERG to dźwięki na poły zmaterializowanej pustki – ulotne. SAM SVEERG stoi obok całości, poza którą może nie być nic. SAM SVEERG to przekładnia między innymi na poziomie kodowanych wyrazów i dźwięku, występująca pod logo Mieervug Sveerga i przez niego powołana, wywodząca się z jakiejś innej, nieznanej planety, i dlatego najlepiej o niej aktywnie milczeć. Nie oczekiwać niczego. Wystarczy zamknąć oczy, by zobaczyć. To tyle… i aż tyle… Szansa ujrzenia SAM-SVEERG na żywo to nie lada okazja, gdyż występują raz na parę lat, w zależności od układu astrologicznego, lepkości dynamicznej czasu i kaprysu Mieervug Sveerga.
SHE SPREAD SORROW /Włochy/
Rytualne, niespokojne, mroczne, industrialne, głębokie, mocne i kształtne dźwięki o niskich częstotliwościach. Zanurzone drony, bezlitosna intensywność muzyki, napięcie, feministyczne szepty Alice Kundalini… Osobista podróż artystki do krainy wiary, pragnienia, winy, kary, cierpienia, dyscypliny… LOW INDUSTRIAL POWER ELECTRONICS z Włoch…
BLAJWINY /Polska/
Na festiwalu pojawią się również blajwiny. Blajwiny to niezwykłe rzeźby, wykonane z najróżniejszych cząstek materii uratowanych od anihilacji – przede wszystkim ze stali i części znalezionych na złomie (choć warto podkreślić, że autorzy słowa „złom” unikają jak ognia).
Blajwiny przypominają fantazyjne, baśniowe postaci, wytwory dziecięcej wyobraźni lub też bohaterów powieści fantastycznych – jakby postindustrialne roboty/nie-roboty z innych światów. Autorami i pomysłodawcami blajwinów są uznany gdański malarz Krzysztof Iwin oraz „fizuk ahator” Mieervug Sveerg. Obaj podkreślają, że blajwin wymyka się wszystkim schematom i definicjom; z przedmiotów teoretycznie niepotrzebnych, martwych, przeznaczonych do utylizacji, tworzą postacie, które w jakiś sposób chcą ożywić, choćby w wyobraźni lub niezniszczalnej idei. Próbują też powrócić do prostoty, harmonii, dziecięcej wrażliwości oraz zdrowego poczucia humoru. W procesie tworzenia blajwina zdecydowanie najważniejsza jest wyobraźnia. Jest ona ważniejsza nawet od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona, a wyobraźnia nie zna granic.
Wystawa będzie wyeksponowana we wszystkich miejscach koncertowych festiwalu. Blajwiny znakomicie wkomponują się w przestrzenie koncertów, muzykę, muzyków i widzów. Będą nam towarzyszyć niczym dobre, magiczne duszki, zamknięte w twardej, cielesnej posturze „robotów”, stworzonych z elementów, które człowiek niegdyś zbudował, a potem wyrzucił.
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska i Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Partnerzy: Europejskie Centrum Solidarności, Gdański Archipelag Kultury i Klub Winda. Nowe idzie od morza jest patronem medialnym wydarzenia.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |