Opera Krakowska zaprasza na otwarte spotkanie w cyklu Inspiracje, poświęcone nadchodzącej premierze spektaklu Król Roger. Spotkanie odbędzie się 12 listopada 2015 o godz. 12.30 na Scenie Kameralnej Opery Krakowskiej.
Jego bohaterem będzie Michał Znaniecki, reżyser tego spektaklu, który dla krakowskiej sceny przygotował realizacje Don Giovanniego W. A. Mozarta, Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego czy Miłości do trzech pomarańczy S. Prokofiewa. Rozmowę moderować będzie Alicja Myśliwiec, redaktor Radia Rmf Classic.
Reżyser podzieli się z widzami swoimi przemyśleniami dotyczącymi m.in. satysfakcji z pracy nad dziełem Szymanowskiego, współpracy z artystami.
Zapraszamy!
Premiera „Króla Rogera” Szymanowskiego w Operze Krakowskiej!
W partii tytułowej Mariusz Kwiecień!
Premiera „Króla Rogera”, która odbędzie się 13 listopada 2015 jest spektaklem realizowanym przez Operę Krakowską w ramach prezentacji polskiej twórczości operowej w roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce. Spektakl reżyseruje Michał Znaniecki, kierownictwo muzyczne objął Łukasz Borowicz, a scenografię projektuje Luigi Scoglio. W partii tytułowej zobaczymy Mariusza Kwietnia, znakomitego barytona, podbijającego światowe sceny operowe. Artysta wcielał się już w tę rolę na scenach: Santa Fe Opera, Opera Bastille w Paryżu, a także w Teatro Real w Madrycie. W maju 2015 „Król Roger” z Mariuszem Kwietniem w roli głównej miał swoją premierę w Royal Opera House w Londynie.
„Mariusz Kwiecień urodził się do roli Króla Rogera. Jego możliwości wokalne, aura, naturalna energia aktorska – to wszystko służy postaci napisanej przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza” – napisał Tomasz Cyz, recenzując londyńską premierę na łamach „Ruchu Muzycznego”.
Opera „Król Roger” Karola Szymanowskiego budząc w ostatnich latach rosnące zainteresowanie, jest coraz częściej wystawiana na świecie. Szymanowski doczekał się uznania swojej muzyki, a współcześni reżyserzy docenili wieloznaczność, uniwersalną wymowę i otwartość interpretacyjną opery.
Krakowska inscenizacja Michała Znanieckiego zakotwiczona jest we współczesności, by skupić się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru opery Szymanowskiego. Roger to postać, która przechodzi transformacje emocjonalne i mentalne. Poszukując swojego ja, własnej tożsamości ludzkiej i seksualnej, zadaje fundamentalne pytania egzystencjalne. Mężczyzna, głowa rodziny, ojciec, mąż. Pozorny spokój, ład i harmonia zostają zburzone. Spektakl opowiada o efekcie motyla, który prowokuje Pasterz. Zmusza do introspekcji i wyborów, które powodują nieodwracalne zmiany, a wręcz katastrofy. Spokój rodziny, praw i schematów eksploduje odkrywając ukryte instynkty, popędy, marzenia zarówno Rogera jak i Roksany. Czy ten hedonizm i podążanie za nieznanym doprowadzi ich do satysfakcji, czy tylko do wiecznego szukania sensu bycia? Szymanowski i Iwaszkiewicz stawiają wiele pytań i tez, ale nie dają ostatecznych odpowiedzi. Świat zewnętrzny się zawali i nie ma już powrotu do Pałacu Praw: zostaje poszukiwanie szczątków porzuconej stabilizacji, młodości, harmonii. Tylko czy było warto? Na to pytanie bohater znajdzie odpowiedź dopiero w pośmiertnym tunelu do słońca.
Michał Znaniecki, ceniony reżyser teatralny i operowy powraca na krakowską scenę po wielkim sukcesie „Miłości do trzech pomarańczy” S. Prokofiewa (premiera 2014). W Operze Krakowskiej zrealizował również opery: „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (premiera 2010) i „Don Giovanni” W. A. Mozarta (premiera 2009).
W partii Króla Rogera zobaczymy także Mariusza Godlewskiego, jednego z czołowych barytonów, który często gości na scenie Opery Krakowskiej.
REALIZATORZY
Reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Diana Theocharidis
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
OBSADA
Roger | Mariusz Kwiecień, Mariusz Godlewski
Roksana | Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha
Pasterz | Pavlo Tolstoy, Adam Zdunikowski
Edrisi | Vasyl Grokholskyi, Adam Sobierajski
Arcykapłan | Przemysław Firek, Jacek Ozimkowski
Diakonisa | Marta Abako, Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska
ORKIESTRA, CHÓR, CHÓR DZIECIĘCY i BALET OPERY KRAKOWSKIEJ
Premiera: 13 listopada 2015
Kolejne spektakle: 15, 17 i 18 listopada 2015
Dyrekcja Opery Krakowskiej zastrzega sobie możliwość do zmian w obsadach poszczególnych spektakli.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |