Kantor Tropy On a Sunny Day na deskach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Premierowy spektakl stworzony przez Amareya Theatre & Guests we współpracy z wybitnym japońskim choreografem Saburo Teshigawarą zostanie wystawiony na deskach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

W tym roku jesień upływa pod znakiem Tadeusza Kantora. W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim w dniach 28-29 października w ramach kolejnej odsłony polsko-japońskiego projektu teatralne „KantorTropy”, zainicjowanego przez Panią Misako Ueda (Theatre X, Tokio) oraz dr Katarzynę Pastuszak, odbędzie się szereg wydarzeń poświęcony twórczości jego geniuszu. Najważniejszym punktem programu jest premiera spektaklu pt. "KantorTropy: ON A SUNNY DAY" w choreografii Saburo Teshigawara/Karas we współpracy z Amareya Theatre & Guests i odbędzie się 29 października. Spektakl inspirowany twórczością Tadeusza Kantora ma na celu wydobycie i nowe odczytanie „śladów” pozostawionych przez tego niezwykłego twórcę. Saburo Teshigawara odczytuje Kantora przez pryzmat tekstów i wrażliwości Brunona Schulza, którym jest zafascynowany od kilku lat. Spektakl, który zaprezentuje na scenie Teatru Szekspirowskiego będzie przesiąknięty deszczem, niejednoznaczną wilgocią, będącą punktem stycznym dla Teshigawary, Schulza i Kantora.

Pierwszy z dwóch zaplanowanych dni w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim rozpocznie się wykładem Anny Królicy pt. „Nadać rzeczom cielesny kształt. O choreograficznych akcentach w twórczości Tadeusza Kantora” i prezentacją jedynego na świecie i niedawno odkrytego pełnego nagrania spektaklu "Kurka wodna" (brytyjski debiut Tadeusza Kantora, Edynburg, 1972). Nagranie zostało odnalezione w archiwum Richarda Demarco i wywołało sensację, ponieważ jedyne dotychczas znane nagranie to zaledwie 12 minutowy film przygotowany przez włoską telewizję. Światowa premiera nagrania z archiwum Richarda Demarco odbyła się w lipcu 2015 podczas wystawy "The Water Hen: Kantor, Demarco & The Edinburgh Festival" w Royal Scottish Academy w Edynburgu. Nagranie składa się ze spektaklu, filmu z udziałem widowni oraz wywiadów z Tadeuszem Kantorem i Richardem Demarco. Pokaz dopełni spotkanie z Richardem Demarco dzięki współpracy Royal Scottish Academy, Richard Demarco Archive, Scottish National Gallery of Modern Art, Dundee University, Culture.pl, Konsulatu RP w Edynburgu oraz Cricoteki.

Jedną z wczesnych idei Tadeusza Kantora była próba rozwiązania problemu Orfeusza, który dotyczył wykreowania nowego języka artystycznego, zdolnego do nadania ciała/fizycznego kształtu minionym postaciom, wydarzeniom oraz miejscom. Jednym z pomysłów reżysera na rozwiązanie dylematu Orfeusza była inscenizacja teatru pamięci. Wychodząc od tego aspektu pracy Kantora chciałabym prześledzić wątki cielesne w praktyce Tadeusza Kantora, a następnie odnieść ich do współczesnej choreografii. (Anna Królica) Projekt „KantorTropy” jest w pewnym sensie kontynuacją prób podejmowanych przez Kantora, Hijikatę, Schulza. Wraz z artystami z Japonii szukamy własnego języka artystycznego komunikującego doświadczenie współczesnego człowieka - w COLLAGE jest to człowiek dźwigający historię swoją i świata, który go otacza; w ON A SUNNY DAY, jest to człowiek będący ciałem-deszczem... Bytem stojącym pomiędzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, szybą po której spływają krople, burzą, która płacze deszczem... Ciało wypełnione deszczem, jak i ciało zanurzone w historii, komunikują prawdę fizycznego doświadczenia, stają się ucieleśnieniem ułamków czasu, do którego nie mamy bezpośredniego dostępu w codzienności (Katarzyna Pastuszak) Ważnym elementem projektu „KantorTropy” jest także wystawa fotografii pt. „U Schulza- Manekinada” autorstwa Mariusza Kubielasa, który od 2009 kontynuuje swój projekt zainicjowany znacznie wcześniej, bo już 2004 wraz z grupą modeli-aktorów, inscenizując i utrwalając na kliszy fotograficznej sceny z pogranicza performance i pantomimy, przypominające zatrzymane kadry z filmu niemego. Poetyckie, czarno-białe wizje z jednej strony ewokują aurę nie istniejącej już polsko-żydowsko-ukraińskiej rzeczywistości miasta Drohobycz sprzed II wojny światowej, z drugiej zaś odzwierciedlają dynamikę kolektywnych działań w trakcie złożonego procesu twórczego.

Po wystawie będzie miał miejsce główny punkt programu - koprodukcja Amareya Theatre & Guests przygotowana we współpracy z japońskim choreografem Saburo Teshigawara/Karas pt. "Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY". Kolejne prezentacje spektaklu odbędą się w listopadzie w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” (Kraków) i w grudniu Theatre X w Tokio (Japonia) w ramach festiwalu „Tadeusz Kantor GoEnNen Performance Festival 2015” pod dyrekcją Pani Misako Ueda.

Odbędą się także prezentacje filmu dokumentalnego przedstawiającego sylwetkę Tadeusza Kantora w reżyserii Krzysztofa Miklaszewskiego pt. „tadeusz.kantor@europa.pl”. Dzień zakończy spotkanie z artystami tworzącymi projekt „Kantor_Tropy” i Mariuszem Kubielasem

W ramach projektu „Kantor_Tropy” wydany zostanie również katalog promujący projekt i zawierający także niepublikowane dotąd teksty i materiały wizualne dotyczące recepcji sztuki Tadeusza Kantora w Japonii i relacji między Kantorem i tańcem. Redaktorami katalogu są: japonista - Nikodem Karolak (UAM), krytyk tańca - Anna Królica (UJ) i koordynatorka projektu – Katarzyna Pastuszak (UG).

Organizatorzy i koproducenci: Młoda Polska, Miasto Gdańsk, Instytut Adama Mickiewicza (culture.pl), Agency For Cultural Affairs, Gdański Teatr Szekspirowski, Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku, Admirał, Ośrodek Dokumentacji Twórczości Tadeusza Kantora – Cricoteka, Theatre X (Tokio) – Misako Ueda , Instytut Polski Tokio, Ewa Popiołek (Prezes Zarządu) - The Commerce Sp. Z.o.o.

Partnerzy: Hotel Admirał, Gdański Archipelag Kultury, Dworek Artura, Klub Winda, Miasto Gdańsk, Theatre X (Tokio) – Misako Ueda, Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku, Stypendium „Młoda Polska 2015”, Ośrodek Dokumentacji Twórczości Tadeusza Kantora – Cricoteka, Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Polski (Tokio), Instytut Adama Mickiewicza (culture.pl),

Patroni Medialni: TVP Kultura, Trojmiasto.pl, taniecPOLSKA[pl], Japonia – online, Radio Gdańsk, Wrota Pomorza, Kultura Enter, Gazeta Wyborcza

Organizacja wystawy fotografii Mariusza Kubielasa: The Commerce Ltd. - Ewa Popiołek (Prezes Zarządu)

Projekt „Kantor_Tropy” realizowany jest przez K. Pastuszak w ramach stypendium „Młoda Polska 2015” MKIDN oraz ze środków Miasta Gdańsk, a także dzięki wsparciu Agency for Cultural Affairs Rządu Japonii w ramach grantu w roku rozliczeniowym 2015.

Gdański Teatr Szekspirowski 28-29 października.

„Kantor_Tropy”

Amareya Theatre & Guests

Saburo Teshigawara/KARAS (Japonia)

„Kantor_Tropy” to polsko-japoński projekt teatralny mający na celu interdyscyplinarne podjęcie tematu twórczości Tadeusza Kantora. Projekt został zainicjowany przez Panią Misako Ueda (Theatre X, Tokio) oraz dr Katarzynę Pastuszak i realizowany będzie przez trójmiejski zespół Amareya Theatre & Guests i wybitnych artystów japońskich takich jak Saburo Teshigawara/KARAS.

Projekt obejmuje stworzenie polsko-japońskiego spektaklu pt. „KantorTropy: ON A SUNNY DAY” w choreografii i reżyserii Saburo Teshigawary (Karas, Tokio). W spektaklu wystąpi Saburo Teshigawara, Rihoko Sato oraz artystki Teatru Amareya – Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska i Aleksandra Śliwińska. Muzykę do spektaklu skomponowała Joanna Duda we współpracy z Saburo Teshigawara. Premiera spektaklu „KantorTropy: ON A SUNNY DAY” odbędzie się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, a kolejne prezentacje m.in. w Ośrodku Dokumentacji Sztuki T. Kantora w Krakowie – Cricoteka w ramach projektu „Maszyna Choreograficzna” oraz w dn. 3-6 grudnia w Theatre X w Tokio (Japonia) w ramach festiwalu „Tadeusz Kantor GoEnNen Performance Festival 2015”.

Projekt obejmuje także premierę performensu/happeningu „KantorTropy: COLLAGE” łączącego taniec współczesny, butō, performens, muzykę nowoczesną i sztuki wizualne. Premiera odbędzie się w Nowej Synagodze dzięki uprzejmości Gminy Żydowskiej Wyznaniowej w Gdańsku. „KantorTropy: Collage” został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. W performensie/happeningu wezmą udział japońscy tancerze butō – Yuko Kawamoto, Kae Ishimoto i Rui Ishihara oraz artyści związani z kolektywem Amareya Theatre & Guests – Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska, Joanna Duda i Jan Młynarski, Jan Grządziela, Daniela Komędera, obiekty zaprojektowały rzeźbiarki – Adriana Majdzińska i Grażyna Tomaszewska-Sobko.

Ważnym elementem projektu „Kantor_Tropy” będzie także wystawa fotografii pt. „U Schulza” autorstwa Mariusza Kubielasa. W ramach projektu odbędą się także prezentacje filmu dokumentalnego przedstawiającego sylwetkę Tadeusza Kantora w reżyserii Krzysztofa Miklaszewskiego pt. „tadeusz.kantor@europa.pl” oraz wykład Anny Królicy pt. „Taniec w twórczości Tadeusza Kantora” i prezentacja jedynego pełnego nagrania spektaklu "Kurka wodna" (brytyjski debiut Tadeusza Kantora, Edynburg, 1972) uzupełniona spotkaniem z Richardem Demarco.

W ramach projektu „Kantor_Tropy” wydany zostanie również katalog promujący projekt i zawierający także niepublikowane dotąd teksty i materiały wizualne dotyczące recepcji sztuki Tadeusza Kantora w Japonii i relacji między Kantorem i tańcem. Redaktorami katalogu są: japonista - Nikodem Karolak (UAM), krytyk tańca - Anna Królica (UJ) i koordynatorka projektu – Katarzyna Pastuszak (UG).

Warto w tym miejscu podkreślić, iż projekt został zainspirowany przez Panią Misako Uedę – Dyrektor Artystyczną Theatre X w Tokio. W 1992 Pani Misako Ueda została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP. Misako Ueda od lat działa jako ambasadorka polskiej kultury w Japonii (m.in. produkcja projektów teatralnych realizowanych z Andrzejem Wajdą i Janem Peszkiem). W 2014 roku, Pani Misako Ueda zaprosiła Katarzynę Pastuszak i Teatr Amareya do prezentacji spektaklu “Nomadka” w reż. K. Pastuszak. Projekt „Kantor_Tropy” realizowany jest w ramach stypendium „Młoda Polska 2015” MKIDN oraz ze środków Miasta Gdańsk. Specjalne podziękowania kierujemy w stronę Gminy Żydowskiej Wyznaniowej w Gdańsku za pomoc w realizacji projektu.

Koproducenci i partnerzy projektu „Kantor_Tropy”:

Miasto Gdańsk Theatre X (Tokio) – Misako Ueda Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku Stypendium „Młoda Polska 2015” Ośrodek Dokumentacji Twórczości Tadeusza Kantora – Cricoteka Gdański Teatr Szekspirowski Instytut Polski (Tokio) Instytut Adama Mickiewicza Hotel Admirał Gdański Archipelag Kultury - Dworek Artura, Klub Winda

„Projekt odbywa się dzięki wsparciu Agency for Cultural Affairs Rządu Japonii w ramach grantu w roku rozliczeniowym 2015” / „Supported by the Agency for Cultural Affairs Government of Japan in the fiscal year 2015”

Organizacja wystawy fotografii Mariusza Kubielasa: The Commerce Ltd. - Ewa Popiołek (Prezes Zarządu)

HARMONOGRAM PROJEKTU:

28.10.2015 – Gdański Teatr Szekspirowski

g. 18.00 - wykład Anny Królicy pt. „Nadać rzeczom cielesny kształt. O choreograficznych akcentach w twórczości Tadeusza Kantora” g. 19.00 - prezentacja nagrania spektaklu "Kurka wodna" (brytyjski debiut Tadeusza Kantora, Edynburg, 1972) g. 20.30 - spotkanie z Richardem Demarco

29.10.2015 - Gdański Teatr Szekspirowski

g. 18.00 - wernisaż wystawy fotografii Mariusza Kubielasa pt. „U Schulza - Manekinada” g. 19.00 - premiera spektaklu pt. "KantorTropy: ON A SUNNY DAY" chor. Saburo Teshigawara/Karas g. 20.00 - prezentacja filmu „tadeusz.kantor@europa.pl” reż. K. Miklaszewski g. 21.00 - spotkanie z artystami tworzącymi projekt „KantorTropy” i Mariuszem Kubielasem

3-4.11.2015 - Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” (Kraków)

3.11, g. 19.00 - prezentacja spektaklu pt. "KantorTropy: ON A SUNNY DAY" chor. Saburo Teshigawara/Karas 4.11, g. 19.00 - prezentacja performensu/happeningu pt. "KantorTropy: COLLAGE" reż. Katarzyna Pastuszak

1-14.12.2015 – Teatr Amareya i „Kantor_Tropy” w Japonii

3-6.12, g. 19.00 - prezentacje spektaklu pt. "KantorTropy: ON A SUNNY DAY" w Theatre X w Tokio w ramach międzynarodowego festiwalu „Tadeusz Kantor GoEnNen Performance Festival” (Japonia) oraz spotkanie twórców z „KantorTropy: ON A SUNNY DAY” Saburo Teshigawara/KARAS (Japonia) i Amareya Theatre & Guests

Koncept i reżyseria: Saburo Teshigawara

Choreografia: Saburo Teshigawara

Wykonanie: Saburo Teshigawara, Rihoko Sato, Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska

Asystent choreografa: Rihoko Sato, Katarzyna Pastuszak

Scenografia: Saburo Teshigawara

Reżyseria świateł: Saburo Teshigawara

Muzyka: Joanna Duda, Saburo Teshigawara

Asystent ds. oświetlenia: Hiroki Shimizu

Garderoby/asystent produkcji: Eri Wanikawa

Koprodukcja: Misako Ueda - Theatre X (Tokio), KARAS, EPIDEMIC (Richard Castelli, Florence Berthaud, Chara Skiadelli, Claire Dugot)

Premiera: 29.10.2015, Gdański Teatr Szekspirowski

WSTĘP WOLNY

„Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY” to koprodukcja stworzona przez Amareya Theatre & Guests we współpracy z wybitnym japońskim choreografem - Saburo Teshigawarą. Spektakl inspirowany jest twórczością Tadeusza Kantora i ma na celu wydobycie i nowe odczytanie „śladów” pozostawionych przez tego niezwykłego twórcę. Kolejne prezentacje spektaklu odbędą się w Theatre X w Tokio (Japonia) w ramach festiwalu „Tadeusz Kantor GoEnNen Performance Festival 2015” pod dyrekcją Pani Misako Ueda.

"Kantor sprawia, że myślę o kimś całkowicie przemoczonym od deszczu. Schulz sprawia, że myslę o kimś, kto patrzy w słońce, które wyszło zaraz po deszczu. Ale nikt nie wie, kiedy przyjdzie słoneczny dzień. Może dlatego, że ciała obu tych osób już są jak deszcz. Te ciała są upadkiem, nie dosłownie, ale fizycznie. Twój wewnętrzny deszcz nieustannie pada z jakiejś nieskończenie ogromnej wysokości. I nawet jeśli na zewnątrz jest słonecznie, ci ludzie są wiecznie przemoczeni, bo wewnątrz nich ciągle pada.” [Saburo Teshigawara]

Saburo Teshigawara i Rihoko Sato

„Kantor_Tropy: COLLAGE”

Amareya Theatre & Guests

Koncept i reżyseria: Katarzyna Pastuszak

Choreografia: Katarzyna Pastuszak, Yuko Kawamoto

Kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda i Jan Młynarski (J=J)

Wykonanie: Ishimoto Kae, Kawamoto Yuko, Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska, Daniela Komędera, Jan Grządziela

Obiekty: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko

Kostiumy: Daisuke Tsukuda

Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski

Premiera: 14.10.2015, Nowa Synagoga – Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku

Projekt realizowany przez K. Pastuszak w ramach stypendium „Młoda Polska 2015” MKIDN

„KantorTropy: COLLAGE” to performens/happening łączący taniec współczesny, butō, performens, muzykę nowoczesną i sztuki wizualne. Projekt „KantorTropy: Collage” został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. Tytułowy collage dla obu twórców stanowił jedno z głównych narzędzi tworzenia i przetwarzania rzeczywistości oraz wydobywania egzystencjalnego kryzysu człowieka XX w. W projekcie udział biorą japońscy tancerze butō Yuko Kawamoto, Kae Ishimoto, Rui Ishihara, Daniela Komędera, Jan Grządziela, artystki Teatru Amareya (Pastuszak, Kamińska, Śliwińska). Muzykę skomponowali i wykonują na żywo Joanna Duda i Jan Młynarski (J=J). Autorem kostiumów jest japoński projektant – Rebelis (Daisuke Tsukuda). Obiekty zaprojektowały rzeźbiarki – Adriana Majdzińska i Grażyna Tomaszewska-Sobko i artystka wizualna Mon Decoded (Monika Matsumoto Art).

„Działając w oddaleniu geograficznym, Hijikata i Kantor podejmowali tematy pamięci, śmierci i rozkładu. Kantor za pośrednictwem śmierci wydobywał życie, Hijikata w swoim Ankoku butō ukazywał piękno brzydoty. W nader precyzyjnie skomponowanym obrazie scenicznym obaj próbowali jednocześnie wskrzesić coś co przeminęło i ukazać kruchość człowieka stojącego wobec nas - tu i teraz. Idąc śladami Kantora i Hijikaty szukamy punktów stycznych dla nas - osób urodzonych na przełomie 1970/80. Wybieramy trzy ważne daty - 1945, 1986, 2011 - i stawiamy pytanie kim jest człowiek pokryty pyłem przeszłości, człowiek ery psychologicznego, cyfrowego i ekologicznego zanieczyszczenia.” [Katarzyna Pastuszak]

Cykl fotograficzny „U Schulza – Manekinada” - Mariusz Kubielas

Cykl fotograficzny „U Schulza – Manekinada” to rezultat eksperymentu artystycznego, zainspirowanego twórczością literacką i plastyczną polsko żydowskiego artysty z Drohobycza. Swój, zainicjowany w 2004 r. projekt, Mariusz Kubielas kontynuuje od 2009 r. wraz z grupą modeli-aktorów, inscenizując i utrwalając na kliszy fotograficznej sceny z pogranicza performance i pantomimy, przypominające zatrzymane kadry z filmu niemego. Poetyckie, czarno-białe wizje z jednej strony ewokują aurę nie istniejącej już polsko-żydowsko-ukraińskiej rzeczywistości miasta Drohobycz sprzed II wojny światowej, z drugiej zaś odzwierciedlają dynamikę kolektywnych działań w trakcie złożonego procesu twórczego. Do wykonania tych fotografii, poprzedzonych żmudnymi studiami światła, potrzeba od kilku ujęć do kilku rolek filmu fotograficznego. Efekty specjalne uzyskane są bez użycia obróbki cyfrowej. Ten transmedialny projekt, na który składają się także fragmenty prozy Schulza i metaforyczne tytuły prac, służy aktywizacji międzynarodowego i ponadgeneracyjnego dyskursu o wspólnej przeszłości i przyszłości multikulturalnego i multikonfesjonalnego dziedzictwa kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej. Fotografie Mariusza Kubielasa dzięki swej specyficznej aurze i magicznemu oświetleniu wywołują oprócz głębokich refleksji także „Efekt zaproszenia do wejścia w obraz“.

Anna Królica – WYKŁAD

„Nadać rzeczom cielesny kształt. O choreograficznych akcentach w twórczości Tadeusza Kantora”

Jedną z wczesnych idei Tadeusza Kantora była próba rozwiązania problemu Orfeusza, który dotyczył wykreowania nowego języka artystycznego, zdolnego do nadania ciała/fizycznego kształtu minionym postaciom, wydarzeniom oraz miejscom. Jednym z pomysłów reżysera na rozwiązanie dylematu Orfeusza była inscenizacja teatru pamięci. Wychodząc od tego aspektu pracy Kantora chciałabym prześledzić wątki cielesne w praktyce Tadeusza Kantora, a następnie odnieść ich do współczesnej choreografii.

RICHARD DEMARCO i „KURKA WODNA” w reżyserii Tadeusza Kantora

W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, w ramach projektu „Kantor_Tropy”, odbędzie się pokaz niedawno odkrytego, jedynego na świecie i pełnego nagrania spektaklu „Kurka wodna” Tadeusza Kantora wystawionego w Edynburgu w 1972 roku. Nagranie zostało odnalezione w archiwum Richarda Demarco i wywołało sensację, ponieważ jedyne dotychczas znane nagranie to zaledwie 12 minutowy film przygotowany przez włoską telewizję. Światowa premiera nagrania z archiwum Richarda Demarco odbyła się w lipcu 2015 podczas wystawy "The Water Hen: Kantor, Demarco & The Edinburgh Festival" w Royal Scottish Academy w Edynburgu. Nagranie składa się ze spektaklu, filmu z udziałem widowni oraz wywiadów z Tadeuszem Kantorem i Richardem Demarco. Pokaz dopełni spotkanie z Richardem Demarco. Pokaz odbywa się dzięki współpracy Royal Scottish Academy, Richard Demarco Archive, Scottish National Gallery of Modern Art, Dundee University, Culture.pl, Konsulatu RP w Edynburgu oraz Cricoteki.

Biogramy twórców i zaproszonych gości:

SABURO TESHIGAWARA (ur. 1953; prawdziwe imię Tsuneyasu Teshigawara) - wybitny japoński choreograf i tancerz, twórca nowatorskich spektakli tanecznych, harmonijnie łąc zących perfekcyjny taniec z grą światła i muzyki. Autor scenografii, projektów światła i kostiumów wszystkich swoich przedstawień. Teshigawara studiował rzeźbę, taniec klasyczny i pantomimę. Od 1981 roku tworzy choreografie solowe. W 1985 roku założył wraz z Kei Miyata zespół tańca współczesnego KARAS, którym kieruje. Ponadto jest artystą plastykiem: twórcą instalacji, fotografii i filmów oraz autorem kilku książek. Realizuje wiele projektów edukacyjnych. Od 2006 roku wykłada na Uniwersytecie św. Pawła w Japonii. Artysta stworzył ok. 40 spektakli prezentowanych z sukcesami w stolicach tańca: Paryżu, Londynie, Berlinie, Amsterdamie i Brukseli oraz m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii. Najszerzej prezentowane jego choreografie to m.in.: Bones In Pages (1991 i 2003), Noiject (1992), Here to Here (1995), I Was Real Documents (1996), Absolute Zero (1998), Luminous (2001). Otrzymał wiele nagród, m.in. jedną z głównych nagród na międzynarodowym konkursie choreograficznym Bagnolet w Paryżu w 1986 roku (za Kaze no sentan). Saburo Teshigawara jest także autorem choreografii dla kilku cenionych zespołów m.in.: White Cloud Under the Heels cz. I i II dla Frankfurt Ballet (na zaproszenie Williama Forsythe’a, 1994 i 95), Święta wiosny dla Baletu Opery w Monachium (1999), Modulation dla Nederlands Dans Theater I (2000), Paradnice dla Baletu Grand Theatre du Geneve (2002), czy Air dla Baletu Opery Paryskiej (2003). Artysta stworzył własny język tańca operujący ogromną skalą ruchu od ekstremalnej dynamiki do bezruchu. Dużą wagę przywiązuje też do przestrzeni, światła i scenografii (czasem ruchomej). Często wykorzystuje też projekcje filmów i slajdów. Jego spektakle wyróżniają się wyrafinowanymi, abstrakcyjnymi obrazami oraz stosowaniem iluzji optycznej. Ekspresja fizyczna i niezwykłe obrazy służą wyrażeniu świata duchowych przeżyć człowieka zanurzonego w czasie i przestrzeni. Od 2012 interesuje się kulturą polską – stworzył jak dotąd 5 spektakli tanecznych inspirowanych literaturą Brunona Schulza. Od 2014 Teshigawara wykłada na wydziale Scenografii, Dramatu i Tańca na Uniwersytecie Tama. W latach 20062013 wykładał w College of Contemporary Psychology, St. Paul’s (Rikkyo) University w Japonii.

RIHOKO SATO - japońska tancerka. Naukę tańca rozpoczęła Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych, gdzie przebywała do 15 roku życia. Od 1996 r. współpracuje z grupą KARAS. Jest asystentem artystycznym Saburo Teshigawara. Niedawno wystąpiła w solowym projekcie „Ona” wyreżyserowanym przez Teshigawarę.

RUI ISHIHARA - tancerz i choreograf. W swojej pracy artystycznej głęboko inspiruje się pracą Tatsumi Hijikaty oraz Kazuo Ohno- twórców tańca Butoh. Swoją karierę rozpoczął w 2000 roku jako artysta tańca współczesnego. Następnie, poprzez spotkania z Kazuo Ohno, Min Tanaka, Simone Forti, odnalazł swoją własną ścieżkę artystyczną. W 2006 roku rozpoczął swój życiowy projekt pt:"Kanademai", który jest rodzajem tanecznej pielgrzymki. W ramach realizacji tego przedsięwzięcia występuje w wielu naturalnych i sztucznie stworzonych przestrzeniach. Jak dotąd wystąpił we Włoszech, Irlandii, Francji, Niemczech Polsce i w Japonii. W trakcie trwania projektu, nawiązał współpracę z artystami i muzykami z całej Europy. W 2009 r osiadł w Warszawie, gdzie kontynuuje swoje poszukiwania, w pracy nad tańcem i ciałem.

KAE ISHIMOTO - tancerka, reżyserka, choreografka. Urodziła się w rodzinie tradycyjnych tancerzy japońskich. W wieku czterech lat zaczęła pobierać lekcje tańca jazzowego i tańca współczesnego. Od 2002 roku współpracuje z tancerzem butoh - Yukio Wagurim. W swojej pracy choreograficznej posługuje się metodą butoh-fu Hijikaty Tatsumiego. W 2004 roku powołała do życia własny zespół taneczny wraz z 8 muzykami Wangnin Bunmei. Prezentowała swoje spektakle w Azji, Europie i USA.

YUKO KAWAMOTO – tancerka, choreografka. Od 1991 roku praktykuje butoh (linia Hijikaty Tatsumiego), a jej głównym nauczycielem był Yukio Waguri. W latach 1991-1999 członkini zespołu Yukio Waguri + Kohzensha, w 2000 roku założyła własny zespół Shinonome Butoh.

DAISUKE TSUKUDA - projektant kostiumów, artysta grafik; w 2011 zainicjował markę “The RebeLis”. Jako projektant tworzy kostiumy dla artystów z Japonii i Polski, m.in.: dla zespołu SUKA OFF (Polska); Katarzyny Pastuszak (Polska); Shelly (Japonia); Asami Maeda (Japonia); Minaku Mari (Japonia); Sango Saria (Japonia); Kei Ishikawa (Japonia).

RICHARD DEMARCO - wybitny promotor sztuki i związków kulturalnych z Europą Centralną i Wschodnią, założyciel Richard Demarco Gallery, z której współpracował m.in. Joseph Beuys, a także wielki propagator festiwalu artystycznego Fringe. W latach 70. i 80. podejmował wspólne projekty z Tadeuszem Kantorem, promując jego sztukę w Europie. Wizyta na Uniwersytecie Warszawskim związana jest z pomysłem przekazania Archiwum Demarco do zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.

DR KATARZYNA PASTUSZAK (ur.1980) - tancerka, reżyser, teatrolog, tłumacz, w latach 2009-2014 Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya. W 2015 nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” za reżyserię spektaklu „Nomadka”. Zdobywczyni prestiżowego stypendium „Młoda Polska” 2015 na realizację projektu „Kantor_Tropy”. W grudniu 2014 nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka pt. „Ankoku butô Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2015 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi. Spektakle i performanse z jej udziałem prezentowane były m.in. na: Tanzimpulse Festival (Salzburg), Redplexus Festival (Marseille), XV Alternative Theatre Meetings KLAMRA, SUKKOT Dance Festival in Adama Centre / Mitzpa Ramon (Israel), Festiwal Present Performance (Gdańsk); Międzynarodowy Festiwal APART (Katowice); Festival of Asian Culture - MADE IN ASIA, Gdańsk, Poland, Festival Streetwaves Gdańsk, Poland; International Festival „Sound Around Kaliningrad”, Russia; Redplexus Festival - Préavis de Désordre Urbain in Marseille, France; Shakespear Festival, Gdańsk, Poland; Villkvinneseminar Festival of Women Art, Mosjøen (Norway); TAGTAS Festival, Morishita Studio in Tokyo, Japan; „Opening Doors III” festival organised by Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. Spektakl „NOMADKA” w reżyserii K. Pastuszak został zaprezentowany podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio i w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii oraz w Teatrze Narodowym Grenlandii w Nuuk. Teatr Amareya prowadzony przez Pastuszak został rekomendowany przez jury Polskiej Platformy Tańca 2014 do prezentacji swojej twórczości w ramach bloku „Wizytówka artysty”.

JOANNA DUDA (ur. 1983) – pianistka, kompozytorka, ukończyła szkołę I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku. Absolwentka Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (teraz Uniwersytet Muzyczny), specjalność - fortepian (2007). Ukończyła także Policealne Studium Jazzu im. H. Majewskiego w Warszawie (2009). W roku 2010 Joanna Duda wraz z zespołem AuAuA wydała debiutancki longplay „Muzyka do bólu“, który nominowany był do nagrody TVP Kultura „Gwarancje Kultury 2010“ oraz do nagrody „Jazz Melomani 2010“ w kategorii „Nadzieja Melomanów“. Nagrody na konkursach: II Nagroda oraz Nagroda Radia Gdańsk na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Zespołów Jazzowo – Bluesowych w Gdyni, (2006); Wyróżnienie na konkursie Jazz Juniors w Krakowie (2007); I Nagroda – „Klucz Do Kariery“ na konkursie „Gorzów Jazz Celebrations“ (2008); Wyróżnienie na Konkursie „Nadzieje Warszawy“ (2008). Od 2008 roku Joanna Duda współpracuje z Wojtkiem Mazolewskim w jego kwintecie jazzowym, współtworząc go koncepcyjnie i kompozytorsko. Zespół ma na koncie koncerty zagraniczne m.in. w takich miastach, jak Delhi, Bangalore, Berlin, Paryż, Praga, Budapeszt, Istambuł, Weimar. W tym roku płyta Polka osiągnęła status złotej płyty (15 000 sprzedanych egzemplarzy). Tytułowa kompozycja płyty „Wojtek w Czechosłowacji“, której autorką jest Joanna Duda, utrzymywała się przez ponad pół roku na Liście Przebojów Trójki; podobnie działo się z utworem „Nionio“, którego Joanna jest współautorką. W 2010 roku Joanna Duda wzięła udział w projekcie Koordynowanym przez Instytut Adama Mickiewicza: „Jaskułke – Chopin for 5 pianos“, który miał premierę na Expo 2010 w Szanghaju i odbył azjatycką trasę koncertową (Szanghaj, Pekin, Singapur). W projekcie wzięli udział także Sławomir Jaskułke, Piotr Wyleżoł, Katarzyna Borek, Paweł Tomaszewski, Paweł Kaczmarczyk. W 2014 roku Joanna Duda została zaproszona do współpracy z legendą polskiej sceny hiphopowo - elektronicznej - dołączyła razem z projektem J=J (Jan Młynarski na bębnach) do zespołu Skalpel. Odbyli razem 15 koncertów na dużych festiwalach, mi.in.: SwingFest (Berlin), Cargo (Londyn), Audioriver (Płock), Tauron (Katowice), Artloop (Sopot). Skalpel wraz z Joanną Dudą supportował zespół Portishead w Operze Leśnej w Sopocie. Joanna Duda nawiązała stałą współpracę z Teatrem Amareya, robiąc oprawę muzyczną do spektakli „2“ (reż. Katarzyna Pastuszak), „Fetish.WTF“ (reż. Dorota Androsz), „Nomadka“ (reż. Katarzyna Pastuszak), a także do performance’u „FRAGILE“ który miał miejsce w przestrzeni publicznej i w przestrzeni teatralnej na festiwalu Redplexus w Marsylii, (2013) oraz na festiwalu Sound Around Kaliningrad (2014). W listopadzie 2014 roku w ramach Festiwalu Kwartesencja w Warszawie odbył się koncert będący premierą płyty Unchained wydaną przez Bołt Records, w której nagraniu Joanna Duda wzięła udział wraz z pianistami: Lutosławski Piano Duo i Mischą Kozłowskim. W lutym 2015 Joanna Duda we współpracy z Katarzyną Pastuszak stworzyła instalację multimedialną o nazwie TRACK(S) na zamówienie Trafostacji Sztuki w Szczecinie w ramach cyklu wystawienniczego Trafo Plug-in Project Room. Instalacja i performance TRACK(S) miały swój pokaz na Festiwalu Present Performance organizowanym przez Gdańską Galerię Miejską w czerwcu 2015. Joanna Duda pojawia sie także na swoich koncertach solo na fortepianie, które usłyszeć można było m.in. na Fre3JazzDays Festival (Warszawa, 2011), Festiwalu Pianistów Jazzowych w Pradze (2012), w cyklu koncertów stacji naukowej PAN w Paryżu (2012, 2013), w Ambasadzie RP w Tokio (2014) oraz na Festiwalu Sound Around Kaliningrad (2014).

JAN MŁYNARSKI (ur.1979) Jan Emil Młynarski ur. W Warszawie 02.11.79 roku. Absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku (dyplom 2006). Od 1999 roku obecny na profesjonalnej scenie muzycznej. Koncertował i nagrywał jako stały członek grup lub muzyk sesyjny w Polsce i wielu krajach świata m.in. z Wojciechem Pilichowskim, Kayah, Cesaria Evora, Reni Jusis, Sistars, Smolikiem, Edytą Górniak, Jonem Lordem (ex.Deep Purple), Marylą Rodowicz, Krzysztofem Herdzinem, Adamem Sztabą, Pinnawelą, Noviką, Korą i wieloma innymi. Jako producent muzyczny kompozytor i instrumentalista stworzył swój autorski zespół – „15 Minut Projekt“ z którym wydał dwie płyty w 2003 i 2005 roku pod szyldem wytwórni Kayax. Współkompozytor muzyki do spektaklu „Kamień i Popioły“ w reż. Artura Urbańskiego w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Członek grupy Oszibarack, kierownik muzyczny musicalu „I Love You“ wystawianego na deskach teatru Studio Buffo w Warszawie, lider i producent projektu Młynarski Plays Młynarski z którym, przy wokalnym udziale Gaby Kulki w 2009 roku wydał płytę pt.“Rebeka Nie Zejdzie Dziś Na Kolację“. W duecie J=J razem z Joanną Dudą koncertuje z wrocławską formacją Skalpel, jest liderem tria POLE (współtworzonym przez z Michała Górczyńskiegoklarnet i Piotra Zabrodzkiegobas), jest członkiem grupy Baaba oraz ze wspomnianym Piotrem Zabrodzkim i Macio Morettim wspótworzy 67,5 Minut Projekt, z którym powraca do grania muzyki drum’n’bass na żywo. Na stałe uczestniczy w projekcie „Głosy Gór“ gdzie łączy jazz ze współczesną polską klasyką pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka z udziałem Janusza Olejniczaka,kwartetu Sebastiana Karpiela-Bułecki oraz muzyków jazzowych. Twórca i lider grupy Warszawskie Combo Taneczne, z którą we wrześniu wydał płytę „Przyznaj Się“ nakładem Warner Music Polska. Wybrana dyskografia:15 Minut Projekt „15 Minut Projekt“ (Kayax), 15 Minut Projekt „Live In Punkt“ (Kayax), Kayah „Stereotyp“ (Kayax), Kayah „MTV Unplugged“(Kayax), Oszibarack „40 Surfers Waiting For The Wave“, Oszibarack „12", Novika „Hart Times“, J=J „2013EP“ (Oessu Fantastic), Pole „Radom“ (Kilogram Records“, Warszawskie Combo Taneczne „Przyznaj Się“ (Warner), Baaba „Easter Christmas“ (Lado ABC).

ALEKSANDRA ŚLIWIŃSKA - tancerka, od 1998 roku mieszka w Gdańsku. Wcześniej związana ze szkolnym zespołem tańca towarzyskiego, a następnie z Młodzieżowym Zespołem Tańca „Figiel” prowadzonym przez Małgorzatę Lorenc w Połczynie Zdroju. Tam właśnie zaczęła się jej pasja taneczna, która trwa do dziś. Uczestniczyła w licznych przedstawieniach taneczno-teatralnych w choreografii Małgorzaty Lorenc, które otrzymywały nagrody na przeglądach wojewódzkich. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych warsztatach tanecznych (Gdańsk, Koszalin, Kalisz) z zakresu techniki tańca współczesnego, improwizacji, contact improwizacji, tańca ekspresyjnego, Body Mind Centering’u, tańca butō i innych. Uczennica Mileny Jurczyk, Bogumiły Ćwięki, Witolda Jurewicza, Leszka Bzdyla, Marka Lachowicza, Beaty Owczarek z zakresu tańca współczesnego. Uczestniczyła również w Kursie dla Instruktorów Tańca Koszalin ’96-’97. Jej pierwsza choreografia „Skazani” powstała w 1997 r. w Połczynie Zdroju. Następnie w 2001 r. w Gdańsku współtworzyła z Agnieszką Kamińską choreografię „Anioł w Królestwie”, a w 2002 r. choreografię pt. „Odcienie aksamitu” z Alicją Kurek. Bardzo istotny wpływ na jej pracę z ciałem oraz sposób poruszania się w świecie tańca i teatru wywarli mistrzowie japońskiego tańca Butō. Od 2003 roku tancerka i aktorka Teatru Amareya.

AGNIESZKA KAMIŃSKA - tancerka, choreografka, współzałożycielka Teatru Amareya, wokalistka, pedagog, instruktorka pracy z głosem, animatorka kultury, uczennica wybitnych pedagogów pracy z głosem, ciałem i ruchem, posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie tańca butoh, technik tańca współczesnego, improwizacji, contact improwizacji, tańca ekspresyjnego, ruchu autentycznego, Body Mind Centering, wielu technik wokalnych, terapii głosem, technik relaksacji. Uczyła się między innymi u takich nauczycieli jak: Zygmunt Molik, Olga Szwajgier, Meredith Monk, Hiroyo Kitao, Guillermo Horta, Natalka Polovynka, Siergiej Kovalevych, Imre Thorman, Atsushi Takenouchi, Yuri Nagaoka, Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Mika Takeuchi, Yumiko Yoshioka, i wielu innych. Dzięki rozległemu doświadczeniu stworzyła własną metodę rozwoju osobistego poprzez pracę z ciałem i głosem - Integrative Voicework System® , która polega na zastosowaniu praktyk głębokiej integracji głosu, ciała, ruchu, umysłu i ducha. Od wielu lat prowadzi warsztaty głosowe, taneczne, oraz rozwoju osobistego dla dorosłych, a także zajęcia dla osób niewidomych, niepełnosprawnych oraz uzależnionych. Jest instruktorką wokalistyki w szkole muzycznej Musicollective w Gdańsku. Od 2003 współtworzy Teatr Amareya, z którym zrealizowała dotychczas kilkanaście spektakli jako tancerka, choreografka oraz reżyserka, w tym kilka projektów zagranicznych. Jest wokalistką i liderką grupy Atmen Trio, z którym gra muzykę eksperymentalną, improwizowaną, filmową i teatralną. Tworzy również opracowania wokalne do spektakli oraz projektów teatralnych, a także realizuje niezależne projekty muzyczne.

DANIELA KOMĘDERA - absolwentka PWST w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczyła w spektaklach Jacka Łumińskiego: dyplomowym „Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę” oraz z Lubelskim Teatrem Tańca „Święto wiosny”. W 2011 roku stworzyła projekty „Conductividad” i „Dziewczynka z zapałkami” w ramach Tanz Medien Akademie w Weimarze. Wystąpiła także w spektaklu „Storm” w weimarskim Narodowym Teatrze. W 2012 roku była współtwórcą spektaklu „Heimsuchung/Nawiedzenie” w Monachium, który był prezentowany na festiwalach teatralnych w Niemczech, Rosji i na Węgrzech, a także w 2012 roku zdobył Złotą Maskę - nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego. Była reżyserem i jednym z wykonawców spektaklu „Speed dates” przedstawianym w w Polsce i za granicą. Podczas Festiwalu „Na bosaka” w Połczynie- Zdroju, otrzymała nagrodę jury dla najlepszej tancerki oraz nagrodę publiczności za spektakl „Speed dates”. Tancerka w przedstawieniu Macieja Kuźmińskiego „Room 40”, który otrzymał nagrodę publiczności na Polskiej Platformie Tańca 2014 oraz w spektaklu „Różnica i powtórzenie”. Współtwórczyni spektaklu „Zrabowali mi składaka” podczas rezydencji w Gdańsku, który był grany podczas Gdańskiego Festiwalu Tańca, festiwalu Spacer w Krakowie oraz Festival Dei Due Mondi w Spoleto. W 2014 r. została zaproszona jako tancerka do pracy przy „Transmigrazione di fermenti d'amore” Teatru Dada von Bzdülow. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Prezydenta Miasta Bielska- Białej.

MARIUSZ KUBIELAS – artysta fotograf, członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Przygodę z fotografią rozpoczął na długo nim ukończył studia w tym zakresie w Wyższej Szkole Fotografii w Jeleniej Górze (2003-06) oraz na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego (2006-09). Zajmuje się głównie fotografią inscenizowaną, koncentrując się na tematyce z pograniczy sztuk wizualnych i literatury. Ponadto specjalizuje się w dziedzinie portretu, aktu i martwej natury. W swych artystycznych wypowiedziach posługuje się klasycznymi i historycznymi technikami fotograficznymi. Od 2004 r. jako wykładowca, konsultant i instruktor uczestniczy w warsztatach Polskiej Szkoły Tradycyjnej Fotografii, pisząc także specjalistyczne opracowania. Aparat fotograficzny towarzyszy mu także w pozostałych dziedzinach życia, tak zawodowych jak i rekreacyjnych – jest ratownikiem górskim, instruktorem narciarstwa i łucznictwa. Od 2009 r. współpracuje z dr Lidią Głuchowską, kuratorką jego wystaw m.in. we Wrocławiu, Dreźnie, Lwowie, Berlinie i Belgradzie oraz w zamku Linhartov (Město Albrechtice) w Republice Czeskiej w latach, organizowanych m.in. we współpracy z Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Z jej inspiracji zrealizował m.in. „Gabinet technik historycznych fotografii“, którego premierowy pokaz odbył się podczas Międzynarodowego Miesiąca Fotografii w Berlinie (2014). Obecnie wspólnie przygotowują dalsze ekspozycje w Helsinkach, Brukseli, Bratysławie i Pradze, a także publikacje na temat eksperymentalnych technik fotografii. Aktualna wystawa artysty pt. „U Schulza – Manekinada“ w Synagodze w Gdańsku i w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim ukazać ma analogie i różnice między światem artystycznych wizji Tadeusza Kantora a wyobrażeniami manekinów i koncepcją panmaskarady w fotografii inspirowanej twórczością Brunona Schulza. Opiekę kuratorską nad nią sprawują dr Lidia Głuchowska oraz Ewa Popiołek (Prezydent The Commerce Sp. z.o.o.), organizator ekspozycji.

JAN GRZĄDZIELA - wieloletni aktor uliczny, występował z Teatrem Pinezka po całej Polsce i wielu krajach europy. Wielki pasjonata klaunadą, cyrkiem a także szeroko rozumianym teatrem ruchu. w 2013 roku zakłada swój solowy teatr pod nazwą "Teatr JaSię" co daję mu pole do stworzenia zielonego klauna. Od 2014 roku student Państwowej wyższej szkoły teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie filia we Wrocławiu.

ANNA KRÓLICA – krytyczka, kuratorka, historyczka i teoretyczka tańca. Jest autorką pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce: Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011) oraz wydanego pzez Cricotekę cyklu wywiadów z młodymi polskimi choreografami: Pokolenie Solo (Kraków, 2013). Członkini Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca w latach 2008 i 2012, a w latach: 2011–2013 – przewodnicząca pierwszej Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Sprawowała funkcję koordynatorki ds. merytorycznych I Kongresu Tańca w 2011 roku. W 2012 roku otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2011 roku jako jeden z wiodących wykładowców jest zaangażowana w projekt Tańczące parabole – młodzież w teatrze tańca, organizowany przez Podlaskie Stowarzyszenie Tańca oraz Marszałka Województwa Podlaskiego. Od 2012 roku współpracuje z Karoliną Garbacik i Joanną Chitruszko jako kurator przy Festiwalu „Kalejdoskop” w Białymstoku. W 2015 zrealizowała wraz Pawłem Łyskawą i Erykiem Makohonem projekt kuratorski Goodbye Superman. Mężczyzna w polskiej choreografii, który był odpowiedzią na wcześniejszy jej autorski projekt Portrety. Kobiety w polskiej choreografii zrealizowany w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie, gdzie od 2014 regularnie organizuje jako koordynatorka i opiekun merytoryczny Scenę Tańca Współczesnego. Obecnie pracuje nad programami kuratorskimi: Maszyna choreograficzna w Cricotece w Krakowie oraz Sztuka z perspektywy żaby w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu (wcześniej współpracowała z CK „Zamek” jako kuratorka projektu Archiwum ciała). W latach 2006-2011 współzałożycielka (obok Witolda Mrozka) i redaktorka opiniotwórczego serwisu www.nowytaniec.pl /danceinpoland.eu. W roku 2010 kierownik projektu „Baza informacji o polskim tańcu NowyTaniec.PL”, wspieranego przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Edukacja i badania kultury – Obserwatorium kultury”. Współorganizatorka konferencji „Razem czy osobno – „Między polskim tańcem a teatrem” organizowanej wraz z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Prowadzi również działalność popularyzatorską: autorka licznych tekstów towarzyszących wydanej przez Agorę kolekcji DVD „Balet i Taniec”; organizatorka warsztatów krytycznych, wykładów, a także – dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury – pierwszego konkursu na pracę dyplomową o tańcu teatralnym. Publikuje w „Didaskaliach”, „Teatrze”,„Kontekstach” oraz portalach www.dwutygodnik.com, www.kulturaenter.pl. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na polskim tańcu współczesnym – zarówno jego najnowszych przejawach, jak i zapoznanej historii z przełomu lat 80. i 90. Dlatego opublikowała między innymi szkic o Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiuro czy obszerną rozmowę z Iwoną Olszowską. Ponadto interesują ją związki polskiego tańca z tradycją teatralną – przede wszystkim z Tadeuszem Kantorem, ale także Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Równie dobrze czuje się w niemieckiej tradycji taneczno-teatralnej – pisała (i pisze) o Pinie Bausch, Sashy Waltz, ale też o Oskarze Schlemmerze i przedstawicielach przedwojennej awangardy.

BARTOSZ CYBOWSKI (ur.1978) - reżyser światła i aranżer przestrzeni teatralnej; założyciel firmy 2BEEART Productions. Działa niezależnie współpracując z wieloma twórcami polskiej sceny teatru tańca, m.in.: Teatr Amareya, Sopocki Teatr Tańca, Teatr Fizyczny Iwony Gilarskiej, Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino Anny Haracz. Brał udział w wielu festiwalach teatralnych i tanecznych w Europie, Ameryce Południowej i Azji m.in. Tanz Art. Festival Goerlitz (Niemcy), Festival Le Printemps des Poetes w Luksemburgu, Europaische Tanzplattform we Frankfurcie (Niemcy), EuroScene Festiwal Leipzg (Niemcy), Centro Cultural MOCA Buenos Aires (Argentyna). Asystent reżysera światła podczas prezentacji Let's Dance Chopin (choreografia Marysia Stokłosa) na EXPO 2010 w Szanghaju. Od roku 2011 Koordynator Techniczny Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Autor aranżacji oświetleniowej wystaw z cyklu Alternativa w Gdańsku. W roku 2013 szef departamentu VisualAct Platforms podczas Ice Age Live Europe Tour. Realizator światła wielu niezależnie działających choreografów w Polsce i poza jej granicami, m.in.: Takako Matsudo, Roberto Olivan, Jozef Frucek, Anna Piotrowska, Dorota Łęcka. Zajmuje się obsługą techniczną prestiżowych wydarzeń muzycznych i teatralnych, takich jak: Gdański Festiwal Tańca w Gdańsku, Festiwal Teatrów Ulicznych FETA w Gdańsku, Festiwal Open’er w Gdyni, Festiwal Zdarzenia w Tczewie.

Dodaj artykuł do:
(dodano 24.10.15, autor: blackrose)
Tagi: Kantor Tropy On a Sunny Day na deskach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia