Ostatnie wielkie dzieło zmarłego przed pięcioma laty Henryka Mikołaja Góreckiego, czyli oratorium Sanctus Adalbertus op. 71, zabrzmi po raz pierwszy 4 listopada w Krakowie na koncercie jubileuszowym z okazji 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
O prawykonaniu monumentalnego dzieła poświęconego postaci pierwszego patrona Polski św. Wojciecha mówiono od wielu lat. Kompozytor napisał utwór już w 1997 roku dla upamiętnienia 1000. rocznicy męczeńskiej śmierci praskiego biskupa. Oratorium miało być wykonane po raz pierwszy podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski, która miała miejsce w tym samym roku – nie sposób uniknąć analogii do prawykonania dzieła Góreckiego Beatus vir, poświęconego postaci św. Stanisława, które odbyło się podczas pierwszej pielgrzymki papieża Polaka do ojczyzny w 1979 roku. Tym razem jednak nie doszło do światowej premiery nowego utworu Henryka Mikołaja Góreckiego. Przedsmakiem utworu była jedynie kantata również związana z postacią patrona Polski, Salve, sidus Polonorum, w której trzecia część jest oparta na materiale zapożyczonym z Sanctus Adalbertus. Przez wiele kolejnych lat temat prawykonania oratorium (zwanego od czasu pojawienia się kantaty „wielkim Wojciechem”) wracał co jakiś czas, dając nadzieję melomanom na usłyszenie tej monumentalnej kompozycji coraz rzadziej komponującego i borykającego się z kłopotami zdrowotnymi Góreckiego.
12 listopada 2010 roku Henryk Mikołaj Górecki zmarł, pozostawiając pytanie o prawykonanie Sanctus Adalbertus bez odpowiedzi. Jego syn Mikołaj Górecki odnalazł w pozostawionych przez ojca materiałach ukończone dzieło, które 4 listopada, a więc w niemal pięć lat po śmierci kompozytora, zostanie w końcu wykonane po raz pierwszy. Światowa premiera ostatniego dzieła jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku odbędzie się podczas koncertu z okazji jubileuszu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, obchodzącego w tym roku 70-lecie działalności. Owo wydarzenie ma charakter symboliczny – to w tej krakowskiej oficynie Górecki wydawał swoje pierwsze utwory i to z nią związany był przez całe swoje artystyczne życie.
Koncert odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 20.00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków (ul. Marii Konopnickiej 17). Oprócz światowej premiery Sanctus Adalbertus op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego usłyszymy również wykonaną po raz pierwszy uroczystą Fanfarę Pawła Mykietyna oraz Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza. Wykonawcy: Wioletta Chodowicz – sopran, Artur Ruciński – baryton, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Jacek Kaspszyk – dyrygent. Koncert zostanie powtórzony 11 listopada w Katowicach w siedzibie NOSPR.
Pierwsze wykonanie nieznanego dzieła Góreckiego zarejestruje Narodowy Instytut Audiowizualny. I to w najlepszej z dostępnych obecnie jakości obrazu i dźwięku jaką daje technologia Dolby Atmos.
Obchody jubileuszu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego odbywają się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Henryk Mikołaj Górecki:
Oratorium Sanctus Adalbertus
na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę op. 71 (1997) ca: 60‘
Oratorium Sanctus Adalbertus op. 71 Henryka Mikołaja Góreckiego jest ostatnim dziełem, pozostawionym przez kompozytora i niewykonanym za jego życia. W odróżnieniu od prawykonanej w 2014 roku IV Symfonii, zinstrumentowanej przez Mikołaja Góreckiego, syna twórcy, oratorium zostało ukończone.
Sanctus Adalbertus op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego to monumentalne oratorium poświęcone postaci św. Wojciecha. Dzieło to powstało jeszcze w 1997 roku z okazji obchodów 1000-lecia męczeńskiej śmierci pierwszego patrona Polski, ale do tej pory nie ujrzało światła dziennego. Nad oratorium kompozytor pracował wiele lat, wiążąc chęć muzycznego upamiętnienia znaczenia działalności św. Wojciecha z pontyfikatem Jana Pawła II, któremu chciał je zadedykować.
Początkowo utwór miał zostać wykonany podczas pielgrzymki papieża w 1997 roku, lecz do prawykonania wówczas nie doszło. W międzyczasie Henryk Mikołaj Górecki napisał kantatę również związaną z postacią biskupa praskiego, Salve, sidus Polonorum, w której trzecia część jest oparta na materiale zapożyczonym z Sanctus Adalbertus. Przez kolejne kilkanaście lat raz na jakiś czas rozbłyskała nadzieja na premierę utworu, ale dopiero teraz, w pięć lat po śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego, na koncercie 4 listopada 2015 roku zorganizowanym z okazji jubileuszu 70-lecia działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, z którym kompozytor związany był od początku kariery, jego ostatni wielki utwór Sanctus Adalbertus zostanie zaprezentowany po raz pierwszy.
Oratorium składa się z 4 części – ostatnia część oparta została na Bogurodzicy – i trwa około 60 minut.
KONCERT JUBILEUSZU 70-LECIA PWM
4 LISTOPADA 2015 R., GODZ. 20.00, ICE KRAKÓW
PROGRAM
Paweł Mykietyn: Fanfara (prawykonanie)
Mieczysław Karłowicz: Odwieczne pieśni op. 10
Henryk Mikołaj Górecki: Sanctus Adalbertus na sopran, baryton, chór i orkiestrę op. 71 (światowa premiera)
WYKONAWCY
Jacek Kaspszyk - dyrygent
Wioletta Chodowicz - sopran
Artur Ruciński - baryton
Chór Polskiego Radia
Chór Filharmonii Krakowskiej
Teresa Majka-Pacanek (przygotowanie chórów)
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Czas trwania wydarzenia: 100-110 min. + przerwa
Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA
Producenci: Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio SA - Program Drugi, Telewizja Polska SA - Program Drugi
Współorganizatorzy: NOSPR, Chór Polskiego Radia, Fundacja Sonoris
Partnerzy: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Miasto Katowice, Katowice - Miasto Ogrodów
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
JUBILEUSZ 70-lecia PWM
Najwybitniejsi kompozytorzy polscy XIX, XX i XXI wieku, wybitne postaci muzyki klasycznej, filmowej i jazzowej, niezmierzona historia polskiego edytorstwa – to właśnie te niezwykłe karty muzycznych dziejów, w których wielkimi literami zapisało się Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Najstarsze i największe wydawnictwo muzyczne w Polsce.
Powstało w 1945 r., gromadząc przez 70 lat olbrzymi dorobek: poczynając od partytur kompozytorów dawnych i współczesnych, po ważne pozycje leksykograficzne, książkowe na temat historii i teorii muzyki, audiobooki i publikacje pedagogiczne. Ale jego olbrzymie archiwa, dokonania i dorobek to nie tylko historia narodowej muzyki, to równie ważna karta w historii polskiej, europejskiej i światowej kultury. Swe pierwsze partytury publikowali tu tak znakomici twórcy jak: Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar. Dziś w gronie współczesnych kompozytorów młodszego pokolenia, którzy związali się z PWM znajdziemy tak ważne nazwiska jak: Paweł Mykietyn, Agata Zubel, Marcel Chyrzyński, Mikołaj Górecki, Paweł Łukaszewski. Do najwyżej cenionych zbiorów wydawnictwa należy m.in. seria „Arcydzieła Muzyki Polskiej XX wieku”, na którą składają się partytury tak wybitnych kompozytorów jak: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Tadeusz Baird, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki czy Wojciech Kilar. Niezwykle ważne są również wydane w PWM pierwsze na świecie źródłowo-krytyczne zbiory dzieł Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego. Olbrzymie zasoby nutowe PWM udostępniane są zespołom, orkiestrom i filharmoniom na całym świecie. To za sprawą tej działalności oficyny muzyczna kultura polska obecna jest nie tylko na polskich, ale i światowych scenach. PWM jest także mecenasem i promotorem muzyki współczesnej, organizując skierowany do kompozytorów najmłodszego pokolenia Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego, poświęcony pamięci pierwszego dyrektora wydawnictwa.
Cykl wydarzeń uświetniających jubileusz 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego rozpocznie się na początku listopada 2015 r. W programie m.in. premiera monografii PWM autorstwa Małgorzaty Gąsiorowskiej, konferencja naukowa, a także uroczysty koncert w Krakowie, podczas którego odbędzie się światowa premiera oratorium Sanctus Adalbertus Henryka Mikołaja Góreckiego. 11 listopada koncert ten powtórzony zostanie w siedzibie NOSPR w Katowicach.
Obchody jubileuszu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego odbywają się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Więcej informacji: pwm.com.pl
O ŚWIATOWEJ PREMIERZE DZIEŁA H.M. GÓRECKIEGO:
Adam Radzikowski, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny PWM:
Z wielkim przejęciem czekam na chwilę, w której zabrzmią pierwsze dźwięki oratorium Sanctus Adalbertus Henryka Mikołaja Góreckiego. Nareszcie partyturowy zapis dzieła, na prawykonanie którego czeka cały muzyczny świat, zostanie ożywiony. A to wszystko dzięki artystycznej kreacji najwybitniejszych polskich artystów. Ale podczas jubileuszowego koncertu PWM będziemy świadkami jeszcze jednej światowej premiery, z której bardzo się cieszę. Specjalnie dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Fanfarę na orkiestrę symfoniczną skomponował Paweł Mykietyn!
Daniel Cichy, Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego:
To dla mnie ogromna radość, że z okazji Jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego usłyszymy dzieło twórcy, który z naszą Oficyną był związany przez całe życie. Rangę wydarzenia podkreśla fakt, że oratorium Sanctus Adalbertus zabrzmi po raz pierwszy na świecie właśnie w Krakowie, mieście, w którym w 1945 roku Tadeusz Ochlewski założył PWM.
Michał Merczyński, Dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego:
Będzie to pierwsza produkcja NInA w tak wysokim standardzie. Rejestracją prawykonania utworu Henryka Mikołaja Góreckiego, realizowaną dla nas przez Akademię Filmu i Telewizji, z którą mieliśmy już okazję współpracować m.in. przy nagraniu Agrippiny Händla w reż. Natalii Kozłowskiej, zapoczątkujemy serię produkcji w tej jakości. Tym samym, w naszej zmodernizowanej siedzibie będziemy mogli prezentować materiały audiowizualne produkowane w technologii dźwięku wielokanałowego i w najlepszej obecnie rozdzielczości obrazu 4K, w pełni wykorzystując możliwości jakie ta przestrzeń daje jako jedyna niekomercyjna sala w Polsce.
Izabela Helbin, Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego:
Jestem niezwykle usatysfakcjonowana faktem, że Centrum Kongresowe ICE Kraków staje się miejscem kolejnej światowej premiery, tym razem dzieła jednego z najbardziej cenionych kompozytorów polskich — Henryka Mikołaja Góreckiego. Trudno sobie wyobrazić także bardziej doborowe grono partnerów tego wydarzenia i piękniejszy sposób świętowania jubileuszu najważniejszego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, od 70 lat współtworzącego pejzaż narodowej kultury muzycznej.
BILETY:
w wybranych punktach informacji miejskiej INFOKRAKÓW oraz na portalu EVENTIM.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |