Rusza kolejna odsłona Sceny Tańca Studio w Teatrze Studio. 12-14 października to ponownie trzy dni z polskim tańcem o różnych obliczach. Na patrona prezentacji po Wacławie Niżyńskim wybraliśmy Conrada Drzewieckiego, zmarłego osiem lat temu reformatora polskiego baletu oraz założyciela Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego, który gościliśmy we wrześniu.
Październikowe prezentacje otwieramy Ostatnią niedzielą Iwony Pasińskiej, wieloletniej solistki Polskiego Teatru Tańca, która z jednej strony składa hołd, a z drugiej dyskutuje z legendą mistrza Drzewieckiego. Po Drzewieckim polski balet zaczął mówić innym językiem, stąd w naszych prezentacjach pojawią się takie choreografie, jak: 8m68+ Roberta Bondary, nawiązująca do sztuki antycznej Kwadryga na TRZECH Eryka Makohona w wykonaniu Krakowskiego Teatru Tańca, w zabawny sposób podsumowująca tradycję taneczną i cytująca Drzewieckiego Powyżej nieba Witolda Jurewicza w wykonaniu Pracowni Fizycznej z Łodzi, i proponująca filozoficzną, ale i ironiczna dyskusję Oops Anity Wach i Via Negativa. Wybiegający myślą w przyszłość legendarny już zespół z Gdańska – Teatr Dada von Bzdülöw w Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś, oraz młody choreograf Maciej Kuźmiński w niezwykle plastycznym i muzycznym Room 40, po raz pierwszy pokazywanym w Warszawie.
Dzień drugi zakończy poetycki manifest pokolenia trzydziestolatków zakończy dzień drugi Clever Project Radka Hewelta i Filipa Szatarskiego, artystów na co dzień pracujących w Austrii. Taniec jest sztuką dla każdego, bez względu na wykształcenie, czy wiek, dlatego w trosce o młodego widza zaprosiliśmy interaktywny projekt dla najnajów (0-3 lat) LABirynt, zrealizowany przez Alicję Morawską-Rubczak w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora. Ci którzy liczą na odrobinę ruchu i tym razem się nie zawiodą, nasza propozycja warsztatowa Miękka siła skierowana jest do najmłodszych (3-5 lat), ale pod opieką Kacpra Lipińskiego pracować będą wspólnie rodzice i dzieci.
Zatem od historycznej legendy choreograficznej, poprzez autentyczny ruch wchodzących w życie maluchów, po kontakt z najwyższą sztuką. Serdecznie zapraszam na Scenę Tańca Studio – na trzy dni niezapomnianych doświadczeń intelektualnych, wspólnotowych i artystycznych. Jadwiga Majewska
fot. Ewa Krasucka
SCENA TAŃCA STUDIO, 12-14 października 2015
Warsztaty:
Miękka siła – warsztaty dla najmłodszych (3-5 lat), Kacper Lipiński
12 i 14 października, w godz. 11:00-12:00, 17:00-18:00 (dwie grupy warsztatowe: przedpołudniowa i popołudniowa)
sala prób
Warsztaty opierają się na systemie ruchowym F.G.D (Fight Gravity Dance), który łączy w sobie doświadczenia ruchowe oraz zasady operowania ciałem, zaczerpnięte z technik tańca współczesnego i szeroko rozumianych sztuk walki. Prowadzący, jako autor koncepcji tego systemu, przeprowadzi dzieci i rodziców przez świat tańca, pełnego gracji i lekkości oraz przez świat sztuk walki, pełen mocy i siły odwołujących się do ruchów zwierząt. W czasie jego zajęć te dwa, na pozór różne światy, spotkają się w ciałach uczestników. Zaproponowane gry i zabawy pozwolą na umocnienie rodzinnych więzi i staną się podstawą do budowania nowych kontaktów wewnątrz grupy. Najważniejsza jednak pozostanie relacja rodzica z dzieckiem, oparta na zaufaniu i potrzebie przebywania razem, której towarzyszyć będzie spontaniczny ruch budujący nowy rodzaj więzi dziecka z rodzicem. Dzieci w wieku 3-5 lat (jedno dziecko – jeden rodzic) rodzice i dzieci powinni być w strojach wygodnych i umożliwiających swobodne poruszanie się.
Czas trwania jednego warsztatu: 1 godzina
Zapisy
Zgłoszenia prosimy przesyłać do 9 października 2015 na adres mailowy: magdalena.grabowska@teatrstudio.pl
Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak
Europa. Śledztwo, 45’
12 października godz. 19:00, Malarnia
Polska: 24 tysiące sklepów z ubraniami z drugiej ręki. Europa: 120 tysięcy firm odzieżowych ubrań. Świat: 4 miliony par rąk szyje ubrania w Bangladeszu. Trzy artystki zapraszają publiczność do gigantycznego europejskiego lumpeksu pełnego fantazji z drugiej ręki i zużytych marzeń o przyszłości. W kolażu improwizacji i sieci widocznych i niewidzialnych połączeń tancerki badają relacje między tym, co odległe, globalne i tym, co osobiste. Prowadzą performatywne śledztwo w sprawie przyszłości Europy. Ile kosztuje wspólne działanie? W jaki sposób partner stał się przeszkodą? Kiedy wartości zmieniły się w obsesje?
To również spektakl o pracy artystów tańca – jej materialności i cenie. Artystki wzywają publiczność do tablicy, pytają o relację między tancerzem i widzem, działającym podmiotem i obserwatorem.
To spektakl o nieprzewidzianych konsekwencjach wspólnej pracy, kolektywnego działania, w którym to, co miało dawać poczucie bezpieczeństwa – okazuje się kolejną formą opresji, a to, co miało straszyć – śmieszy.
W spektaklu wykorzystano dane z raportów organizacji Asia Monitor Resource Centre i War on Want dostępne na stronach: http://amrc.org.hk/system/files/FFM-Cambodia-Report-022014-amrc_0.pdf oraz http://www.waronwant.org/attachments/Fashion%20Victims.pdf
choreografia i reżyseria: Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak
dramaturgia: Agata Szczęśniak
reżyseria świateł: Karolina Gębska
scenografia: Wojciech Pustoła
produkcja: Komuna//Warszawa
premiera: 11 lipca 2014, Komuna//Warszawa
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urząd m.st. Warszawy, przy wsparciu Fundacji Burdąg, Centrum w Ruchu, Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawa.
Robert Bondara
8m68+ [Czkawka, 8m68] , 35’
12 października godz. 20:00, Duża Scena
Pod tytułem 8m68+ kryją się dwie choreografie zrealizowane z Polskim Baletem Narodowym w ramach warsztatów choreograficznych powstałych z inicjatywy dyrektora Krzysztofa Pastora i prezentowanych regularnie od 2009 roku na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Prace te – Czkawka, stworzona w tym roku i 8m68 z 2012 roku – powstały jako niezależne choreografie, ale specjalnie z okazji projektu Scena Tańca Studio zostaną ze sobą zespolone, przyjmując tym samym zamkniętą, dwuczęściową strukturę. W trakcie powstawania obu prac bliska była im myśl przewodnia, odnosząca się do relacji i współzależności. W przypadku Czkawki odnosiła się do relacji człowieka wobec samego siebie i zachowania wewnętrznej harmonii i spójności. W 8m68 z kolei – do relacji ze światem zewnętrznym i próbą znalezienia w nim właściwego miejsca, zgodnego z własnymi przekonaniami i aspiracjami. W obu przypadkach równie ważna była próba stworzenia choreografii, która dawałaby widzowi dużą swobodę i wolność interpretacji.
choreografia: Robert Bondara
muzyka: Michał Jacaszek, Jack Nitzsche, Amon Tobin
scenografia i reżyseria światła, efekty dźwiękowe: Robert Bondara
kostiumy: Anna Lorenc, Robert Bondara
obsada – na co dzień tancerze Polskiego Baletu Narodowego:
Joanna Drabik Paweł Koncewoj Anna Lorenc Adam Myśliński Emilia Wacholska Kurusz Wojeński
Iwona Pasińska
Ostatnia niedziela, 40’
12 października godz. 21:00, Malarnia
Conrad Drzewiecki (1926-2007) – choreograf, tancerz, pedagog, reformator polskiego baletu. Przełom lat 50. i 60. Drzewiecki spędził poza krajem. Po powrocie do Poznańskiej Opery został kierownikiem baletu. Jego ówczesne prace, określane jako utrzymujące właściwe proporcje pomiędzy wykorzystaniem technik klasycznych, nowoczesnych i jazzowych, zdradzały niezwykły talent kompozycyjny oraz umiejętność oryginalnego łączenia tańca z tworzywem muzyki i plastyki. Estetyka spektakli Drzewieckiego budowała teatralne wrażenie świata odrealnionego, piętrzyła jego dramaturgię, a wespół z oprawą dźwiękową – idealną atmosferę magii tańca. Szczególnym przedsięwzięciem Drzewieckiego w jego własnym teatrze były wieczory polskie. Polska muzyka, jako tło dla libretta lub narracji sprzęgnięta z polską tradycją, zaowocowała powstaniem 4 Wieczorów polskich, wśród których Krzesany czy Przypowieść sarmacka najsilniej zapadły w pamięć publiczności. Mistrz stał się jednak zakładnikiem własnej legendy. W 1986 roku podczas Spotkań Baletowych w Łodzi Drzewiecki zaprezentował¬¬¬¬¬¬ premierowe przedstawienie Ostatnia niedziela. Wygwizdane, wybuczane, zakwestionowane przez widownię i krytyków było pierwszą porażką w życiu choreografa. Eksperyment, wykraczający poza stosowane przez Drzewieckiego formy teatralno-tanecznej konstrukcji, okazał się trudniejszy dla Mistrza niż kontynuacja drogi gwarantującej chwałę.
Twa Ostatnia Niedziela..
Czemuś nie poszedł dalej?
Czemuś taniec i balet…
Spakował w garb.
Twa Ostatnia Niedziela..
Wielki Finał na szczycie..
To był zenit Twój? Czy Cię…
Ogarnął strach?
(słowa Radek Wysocki)
choreodywagacja: Iwona Pasińska
muzyka: Hanka Klepacka, Karol Szymanowski, Claude Debussy, Jerzy Petersburski, Wojciech Kilar
tekst : Radek Wysocki
scenografia: Andrzej Grabowski
producent: Komuna//Warszawa, cykl RE//MIX 2013
w spektaklu oddechu i głosu użyczył: Tomasz Karasiński
występują: Iwona Pasińska, Mikołaj Mikołajczyk
premiera: 26 października 2013, Komuna//Warszawa
Alicja Morawska-Rubczak we współpracy z Opolskim Teatrem Lalki i Aktora im. A. Smolki,
LABirynt (spektakl dla „najnajów” 0-3 lat), 40’
13 października godz. 11:00 i 17;00, Foyer
Zapraszamy niemowlęta, nawet te kilkumiesięczne, do niezwykłego, teatralnego doświadczania świata. LABirynt to interaktywna instalacja dla dzieci do trzeciego roku życia, która łączy w sobie teatr, taniec współczesny, architekturę tekstylną, nowe media i świetną zabawę. Wybierzcie się ze swoimi dziećmi w tę zachwycającą i kreatywną podróż. Wejdźcie w labirynt doświadczeń zmysłowych, poruszcie ciałem, umysłem, wyobraźnią. Instalacja wpisuje się w nurt teatru dla najnajmłodszych, który zainicjowany został w Polsce w 2006 roku, za sprawą Zbigniewa Rudzińskiego z poznańskiego Centrum Sztuki Dziecka i od tej pory z sukcesem rozgościł się w repertuarach prawie wszystkich teatrów w Polsce. Więcej o twórczości dla najnajmłodszych przeczytacie na blogu autorki projektu: www.alicjamorawskarubczak.tumblr.com/search/najnaje
Kilka słów do „najnajowych” opiekunów – czyli co należy wiedzieć przychodząc na LABirynt:
a) LABirynt to kameralna, przytulna, bezpieczna przestrzeń, w której artyści stają się przewodnikami dzieci i rodziców/dorosłych b) przed wejściem w przestrzeń LABiryntu należy zdjąć buty (można przynieść ze sobą kapcie – czyli „przytulne” obuwie zamienne) c)w LABiryncie rodzice współdziałają z dziećmi, dlatego warto być ubranym w sposób wygodny, by móc swobodnie przemierzać labiryntowe przestrzenie d) prosimy, aby w trakcie przedstawienia nie spożywać pokarmów i napojów, e) prosimy o nierobienie zdjęć podczas spektaklu f) prosimy o niehamowanie naturalnych reakcji dzieci (płacz, śmiech, słowa, gaworzenie są dla nas wyrazem emocji i bardzo zależy nam na tym, by dzieci mogły wyrażać je w sposób swobodny) g) jeżeli dziecko poczuje dyskomfort można swobodnie z nim wyjść i wrócić po chwili
koncepcja, reżyseria, choreografia: Alicja Morawska-Rubczak
scenografia: Anna Dziedzic
muzyka, multimedia: Wojciech Morawski
wykonanie: Anna Dziedzic/Magdalena Wolnicka (taniec)
Monika Kiwak (taniec)
Wojciech Morawski (muzyka)
Premiera: 29 maja .2015, Opolski Teatr Lalki i Aktora
Projekt zrealizowany w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „MŁODA POLSKA” przyznanego Alicji Morawskiej-Rubczak
Teatr Dada von Bzdülöw
Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś, 70’
13 października godz.18:30, Malarnia
Spektakl ten to dadaistyczna przygoda w przyszłości z przeszłością trójki bohaterów, którzy, korzystając z zamierzchłych technologii oraz emocji (kino, taniec, teatr z początku XXI wieku), próbują odegrać COŚ, co było tym CZYMŚ. Filozoficznym wsparciem i inspiracją do przeprowadzenia dokumentalnego eksperymentu jest filozofia Powrotu i Akceptacji Wilhelma Guido.
reżyseria, choreografia, wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Leszek Bzdyl
wystrój wnętrza: Michał Kołodziej
archeolożka kostiumograficzna: Magda Bem
wsparcie multimedialne: Maciej Salamon
muzyka: iTunes oraz Adam Witkowski
produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw / Teatr Wybrzeże. Gdańsk
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańsk
premiera: 9 maja 2013 Scena Malarnia – Teatr Wybrzeże, Gdańsk
Podziękowania dla Domu Pracy Twórczej – Burdąg oraz Zatoki Sztuki w Sopocie
Maciej Kuźmiński
Room 40, 40’
13 października godz.20:00, Duża Scena
Room 40 jest przekuciem refleksji egzystencjalnej na język choreografii. Wykorzystując stan zmęczenia, Maciej Kuźmiński ukazuje wirtuozerię tancerzy, a kwestionując konwenanse teatralne, krytycznie przygląda się tradycji. Balansując na granicy form, spektakl jest jednocześnie prowokacyjny i poruszający.
Realizatorzy:
choreografia: Maciej Kuźmiński
dramaturgia: Adam Hypki
taniec: Daniela Komędera (solistka)
Anna Kamińska
Katarzyna Pawłowska
Dominika Wiak
Wsparcie:
sponsorzy: Serbski Teatr Narodowy
partnerzy: Konserwatorium Tańca i Muzyki Trinity Laban
Wydział Teatru Tańca w Bytomiu
PWST w Krakowie im. L. Solskiego
premiera: 25 lipca 2012, Bonnie Bird Theatre, Londyn
premier polska: 22 marca, 2014, Centrum Kultury w Lublinie
Nagrody: Nagroda Publiczności przyznana podczas Polskiej Platformie Tańca 2014
Filip Szatarski, Radosław Hewelt
Clever Project, 60’
13 października godz.21:15, Foyer
Clever Project jest próbą ustosunkowania się do kryzysu ekonomicznego i w tym kontekście sytuacji artysty we współczesnym świecie. W oparciu o metodę dekonstrukcji widowiska scenicznego Clever Team zaproponuje publiczności atrakcyjny program 10 spektakli za cenę jednego biletu oraz dodatkowa scenę w ramach promocji wakacyjnej, walentynkowej, świątecznej etc. Clever Team jest absolutnie samodzielny i autonomiczny na poziomie realizacji spektaklu. Duet udowadnia, że kryzys jest zjawiskiem inspirującym i pozytywnym. Dwóch performerów: Radek Hewelt i Filip Szatarski zaproponują Państwu: widowisko taneczne, operę, terapię grupową oraz wiele innych atrakcji...
koncept, reżyseria i wykonanie: Radek Hewelt i Filip Szatarski
dramaturgia: Michał Kotański
scenografia: Luke Baio
opracowanie muzyczne: Guenther Berger
opracowanie graficzne: Agnieszka Baniewska-Gantz
wsparcie choreograficzne: Julia Mach
produkcja: Visitores – Verein zur Projektion künstlerischer Ideen
kooprodukcja: WUK w Wiedniu, Klub Żak w Gdańsku
kooperacja: Instytut Polski w Wiedniu
podziękowania: d.id dance identity/Liz King
Premiera: 9 lutego 2013, WUK, Wiedeń.
Spektakl został zrealizowany przy wsparciu finansowym Departamentu Kultury Miasta Wiedeń (MA7)
Krakowski Teatr Tańca
Kwadryga na TRZECH, 40’
14 października godz.19:00
Kwadryga na TRZECH w choreografii Eryka Makohona, tancerza związanego wcześniej ze Śląskim Teatrem Tańca i założyciela własnego zespołu oraz estetyki, zgodnie z tytułem jest nawiązaniem do klasycznych ideałów piękna, opartych na harmonii i doskonałych proporcjach. To narracja o pięknie w zgodzie z porządkiem klasycznym, rzymskim, przejawiającym się między innymi w męskim ciele.
reżyseria, choreografia, światło: Eryk Makohon
wykonanie: Jan Lorys, Paweł Łyskawa, Tomasz Urbański
produkcja: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca
premiera: 2 maja .2012, Festiwal Tańca Współczesnego SPACER – Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie
Anita Wach/Via Negativa
Oops, 60’
14 października godz.20:00
Projekt historyczny, jakim było Oświecenie okazał się porażką. Światła w ogóle nie działają.
Solowy spektakl taneczny odgrywany jako nieustający „dialog” pomiędzy tancerką (Anitą Wach) i sceną, która wciąż kwestionuje znaczenie swoje własnego i tancerki istnienia. Scena przyjmuje tu rolę „osoby dramatu”, zwracając się do widzów i tancerki za pomocą wyświetlanego tekstu: „Mam problem ze światłami. Wiem, że powinnam je włączyć już za chwilę. Ale obawiam się, że może to być błąd”.
Choć scena przemawia z pozycji ponadczasowej świadomości, transcendencji, „krytycznego rozumu”; choć jest świadoma historycznej pętli błędów, w którą wciąż i od nowa daje się złapać wraz z artystami, producentami, widzami, gospodarką, państwem, nauką, religią – jest całkowicie bezsilna, skazana na fizyczną obecność wykonawcy. Tancerka, uwięziona we własnej fizycznej obecności i jednocześnie w jej kontekście, może jedynie bronić swojego znaczenia poprzez ciało. Obie wyznaczają sobie nawzajem granice i obie zmuszone są przyznać się przed sobą, jak za każdym razem od nowa udaje im się wzajemnie siebie zdradzić. Błąd jest jedynym powodem ich istnienia.
pomysł: Anita Wach i Bojan Jablanovec
wykonanie i choreografia: Anita Wach
koncepcja, tekst i reżyseria: Bojan Jablanovec
kierownictwo techniczne i oświetlenie: Łukasz Kędzierski
obsługa projekcji: Ewa Garniec
muzyka : Jean-Baptiste Lully, The Other Half, Michael Praetorius, Johnny Thunder
producent: Špela Trošt
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Poznań i Via Negativa, Lublana przy wsparciu: Ministerstwa Kultury Republiki Słowenii, władz miasta Lublana oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
koprodukcja: tanzhaus nrw Düsseldorf i Dance Ireland, Dublin w ramach programu: Modul-Dance wspieranego przez Program Kultura Unii Europejskiej
premiera: 20 maja 2012, Via Negativa, Lublana
Pracownia Fizyczna
Powyżej nieba, 20’
14 października godz.21:15, Malarnia
Rekonstrukcja kultowej chorografii Witolda Jurewicza z 1998 roku. Unikalny pod wieloma względami spektakl taneczno-aktorski jest ruchowym komentarzem do tekstów Ireny Turskiej o pochodzeniu i rozwoju tańca. Podręcznikowe wypowiedzi autorki, zaczerpnięte z Krótkiego zarysu historii tańca i baletu, zderzane są sytuacjami i ruchem tworzonym przez tancerzy.
choreografia: Witold Jurewicz
realizacja: Krzysztof Skolimowski, Jacek Owczarek
wykonanie: Jacek Owczarek, Paweł Grala, Wojciech Łaba, Krzysztof Skolimowski, Adrian Bartczak, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon
premiera: 2 czerwca 2009, Teatr V6, Łódź
Karnet jednodniowy – 30 zł;
Karnet na 2 spektakle – 25 zł;
Bilet na Dużą Scenę – 20 zł.
Bilety do nabycia w kasie Teatru Studio oraz za pośrednictwem strony internetowej Teatru Studio: www.teatrstudio.pl
Uwaga! Za bilet na spektakl LABirynt płaci tylko osoba dorosła/opiekun (20 zł), dla „najnaja” wstęp bezpłatny. Spektakl jest wyłączony z karnetu.
Programatorzy: Jadwiga Majewska, Mikołaj Mikołajczyk
Organizatorzy: Teatr Studio, Instytut Muzyki i Tańca
Mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Stołeczne Warszawa
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |