"Pigmalion” Rameau w Warszawskiej Operze Kameralnej

„Pigmalion”, dzieło największego francuskiego kompozytora operowego pierwszej połowy XVIII wieku, Jean-Philippe’a Rameau otworzy sezon 2015/16 w Warszawskiej Operze Kameralnej. To najlepsza jednoaktówka barokowego twórcy. Premiera już 16 października.

Rameau najznamienitsze sukcesy odnosił za swojego życia. Kompozytor był jednym z największych klawesynistów francuskich okresu baroku; doprowadził do doskonałości artystycznej gatunek nazywany tragedią liryczną. Następnie, aż do drugiej połowy XX wieku, jego działa pozostały niemal zapomniane. Aż nie sięgnęli po nie wybitni dyrygenci John Eliot Gardiner, William Christie czy Marc Minkowski. Choć twórczość Rameau przeżywa na Zachodzie swoisty renesans, w Polsce cały czas nie jest wystarczająco spopularyzowana. Dlatego właśnie postanowiła sięgnąć po nią Warszawska Opera Kameralna.

„Pigmalion” jest jednym z najwybitniejszych, krótkich dzieł Rameau – mówi Benjamin Bayl, odpowiadający za kierownictwo muzyczne spektaklu. – Łączy piękną muzykę wokalną, różnorodne formy tańca z prostą, ale dramatyczną historią. Język muzyczny Rameau jest czymś specjalnym. Kompozytor tworzył najwięcej na późnym etapie życia – był geniuszem inwencji harmonicznych i rytmicznych, jak również instrumentacji. Był prawdziwym „człowiekiem opery” zawsze pozostając wrażliwym na tekst i opowiadaną historię. Naszym celem jako wykonawców, ukazując to dzieło po raz pierwszy polskiej widowni, jest odnalezienie i odtworzenie autentycznego pierwiastka francuskiego baroku.

Pigmalion to mitologiczny król Cypru opisany przez Owidiusza w „Metamorfozach”. Wersja Rameau i autora libretta Ballota de Savota różni się od oryginału, ale cały czas pozostaje niezwykłą opowieścią o pięknie, miłości do piękna, nieszczęściu i przemianie. Rzeźbiarz Pigmalion tworzy piękną figurę, której wyznaje miłość. Prosi boginię Wenus o ożywienie rzeźby. W końcu dla do niedawna zamkniętej w kamieniu kobiety, odrzuca swoją narzeczoną Cephise. W ujęciu twórców spektaklu „Pigmalion” to przypowieść o twórcy i jego dziele, o ludzkiej naturze, w którą wpisana jest potrzeba tworzenia i kochania, o tęsknocie za ideałami, o tym, jakie znaczenie ma w świecie człowieka sztuka, wreszcie o miłości, która jest w stanie poruszyć nawet skałę. Nasza inscenizacja opery Rameau ma łączyć w sobie symbolikę i poetykę baroku z nowoczesnym myśleniem o teatrze – mówi Natalia Kozłowska, reżyserka spektaklu.

Za reżyserię „Pigmaliona” odpowiada Natalia Kozłowska, młoda artystka znana dobrze z realizacji oper Haendla „Agrippina” i „Orlando”. Kierownictwo muzyczne sprawuje Benjamin Bayl, utalentowany australijski dyrygent, który prowadził orkiestry m.in. w Opera Australia („Orland szalony” Georga Friedricha Haendla), Staatsoper Berlin („Królowa wróżek” Henry'ego Purcella), Royal Danish Opera („Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta) oraz English Touring Opera („Ariodante” Georga Friedricha Haendla). W sezonie 2015/16 zadebiutuje w Wiener Staatsoper, Dutch National Opera oraz Hong Kong Philharmonic Orchestra. Ważnym elementem spektaklu będą choreografie Romany Agnel w wykonaniu tancerzy Baletu Dworskiego Cracovia Danza. Kostiumy przygotowała Martyna Kander, a multimedialną scenografię Olga Warabida.

Pod batutą Benjamina Bayla zagra Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. W spektaklu uczestniczy 16-osobowy Warszawski Chór Kameralny oraz 3 tancerzy. Partie wokalne: Karol Kozłowski (tenor) z zespołu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Cephise – Iwona Lubowicz (sopran) – solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, L’Amour – Julita Mirosławska (sopran) – solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, La Statue animée – Barbara Zamek (sopran) wcielająca się w zeszłym sezonie w Albertynkę w „Operetce” na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej.

Opera „Pigmalion” poprzedzona będzie muzyczno-scenicznym „preludium” złożonym z fragmentów opery „Dardanus” J.Ph. Rameau oraz kantaty „Orphée” L.-N. Clérambault w wykonaniu Iwony Lubowicz oraz instrumentalistów Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Pigmalion, premiera: 16 października, kolejne przedstawienia: 17 i 18 października; Teatr Warszawskie Opery Kameralnej, al. Solidarności 76b; bilety: 40-90 zł (normalne), 30 zł (ulgowe); www.operakameralna.pl

Dodaj artykuł do:
(dodano 01.10.15, autor: blackrose)
Tagi: Pigmalion, Rameau, Warszawska Opera Kameralna
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia