Nowości Wydawnictwa Impuls: Kultura szkoły

Nawet nadchodzące wielkimi krokami wakacje nie zwalniają nauczycieli, pedagogów i wszystkich tych, którzy o szkole myśleć muszą, od troski o nią. Wychodząc z tego założenia Oficyna Wydawnicza „Impuls” niestrudzenie dostarcza nam właściwej strawy duchowej.

I tak nowością, która zasługuje na szczególną uwagę, jest Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne Urszuli Dernowskiej i Aleksandry Tłuściak-Deliowskiej, książka budząca w środowisku pedagogicznym spore emocje jeszcze przed swą własną premierą. Skąd tak wielkie zainteresowanie? Pojęcie „kultury szkoły” jest, jak przyznają same Autorki, terminem od dawna zakorzenionym w anglojęzycznej literaturze przedmiotu; co więcej, rozgościł się on na dobre w naszym krajowym środowisku akademickim, jednak przy całej mnogości artykułów i książek, wciąż jeszcze brakuje usystematyzowania tematu, scalenia rozproszonych wątków i teorii – temu służyć ma publikacja Autorek. Cel wydania książki jest dwojaki: z jednej strony analityczno-syntetyzujące podejście do stanowisk i modeli teoretycznych kultury oraz klimatu szkoły, z drugiej natomiast ekspozycja „kultury szkoły” jako kategorii na tyle syntetycznej, że może ona dostarczyć szerszej perspektywy do spójnego, a nie – jak w zdecydowanej większości prac badawczych poświęconych dotychczas szkole – fragmentarycznego, wybiórczego oglądu życia i funkcjonowania placówki edukacyjnej. Układ treści został zaprojektowany w taki sposób, by przedstawić główne podejścia, punkty widzenia na kulturę szkoły, sposób jej rozumienia i poznawania. Książka składa się z pięciu rozdziałów, a w jej strukturze wyraźnie zarysowują się dwie części: warstwa teoretyczna (analityczno-syntetyczna) oraz warstwa empiryczna (przeglądowa). O szkole nie bez racji można powiedzieć, trawestując znane słowa: „szkoła jaka jest, każdy widzi”, niemniej warto podjąć wysiłek zorientowany na dotarcie do tego, co wprawdzie skryte, niewidoczne, ale obecne i znaczące, jeśli chodzi o jakość działań szkoły i możliwość zmieniania jej na lepsze. Warto podjąć namysł nad miejscem zwanym szkołą, warto o nie pytać, zastanawiać się nad nim – nad tym, jakie ono jest, a jakie może być, i co zrobić, żeby było ono przestrzenią przyjazną, miejscem współpracy, osiągnięć i rozwoju. Te pytania zaś zawsze dotyczą kultury szkoły.

Każdy z nas lubi prezenty, szczególnie to bez okazji i specjalnego powodu… Od momentu, gdy do podstawy programowej wprowadzono w 2008 r. elementy edukacji globalnej, minęło już siedem lat. Czas, wydawałoby się, wystarczająco długi, by pokusić się o pierwsze podsumowania, uogólnienia i wnioski. Trzy Autorki, trzy przedstawicielki krakowskich instytucji (Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Pedagogiczny, Fundacja „Otwarty Plan”), przekazują w prezencie wszystkim zainteresowanym zagadnieniem edukacji globalnej bezpłatną książkę-studium: Edukacja globalna w Małopolsce. Podmioty – praktyki – konteksty. Refleksje i doświadczenia małopolskich nauczycieli i nauczycielek stanową podstawę do zarysowania krajobrazu edukacji globalnej w regionie. Nie sama podstawa programowa i jej cele były osią badań, lecz próba odpowiedzi na pytanie: W jakim zakresie, jeśli w ogóle, edukacja globalna jest realizowana przez nauczycieli/ki w ich codziennej pracy? Co więcej, chodziło o udzielenie odpowiedzi na kwestie: Jaka jest kondycja edukacji globalnej w osądzie nauczycieli/ek? Jakie zauważają problemy i przeszkody związane z jej realizacją? Jakie sukcesy stały się ich udziałem? Celem publikacji jest próba nakreślenia różnorodnego i zarazem fascynującego krajobrazu edukacji globalnej w małopolskich szkołach. Książka dostępna jest bezpłatnie! Wystarczy jedynie skontaktować się z którąś z Autorek (adresy e-mail wszystkich trzech znajdują się na stronie internetowej Oficyna Wydawniczej „Impuls”).

„Edukacja małego dziecka”, seria opatrzona stemplem cieszyńskim oddziałem Uniwersytetu Śląskiego – Instytutu Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk i o edukacji, od lat cieszy się niesłabnącym uznaniem popularnością, toteż kolejne tomy, lotem błyskawicy obiegają środowiska pedagogiczne w Polsce. Tym razem redaktorki – Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik i Aleksandra Minczanowska – swą pełną zatroskania uwagę skupiły na rodzinie, cozaowocowało siódmym tomek serii – Przemiany rodziny i jej funkcji. Złożony z czterech części tom jest poświęcony zagadnieniom rodziny w bardzo szerokim ujęciu teoretyczny i badawczy. Szczególny nacisk poszczególni autorzy położyli na rodzinę.

Na koniec naszej prezentacji zostawiliśmy książkę, którą recenzenci zgodnie okrzyknęli „naukowym bestsellerem, także poza gronem badaczy i akademików”. Mowa o Fatamorganie saudyjskiej przestrzeni społeczno-kulturowej kobiet autorstwa Anna Odrowąż-Coates, stanowiącą „fascynujące poznawczo studium społeczno-kulturowe, osadzone w nurcie badań etnograficznych, które otwiera przed czytelnikiem niezwykle złożony i wielopłaszczyznowy świat życia społecznego, rodzinnego, osobistego kobiet w Arabii Saudyjskiej” (ponownie recenzje). Autorka, z przyczynosobistych mieszkająca przez dwa lata w Królestwie Arabii Saudyjskiej, na własną rękę, incognito, prowadziła badani wśród poznanych tam kobiet, osiągają zaskakujące czasem wyniki, ale przecież, jak za mieszkankami Arabii Saudyjskiej powtarza. Autorka, „wszystko jest w rękach Allacha i tej woli przeciwstawić się nie godzi”.

Materiały prasowe Wydawnictwa Impuls

Dodaj artykuł do:
(dodano 29.06.15, autor: blackrose)
Dział literatura
Tagi: Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Impuls
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Arkadiusz Jakubik
2
Damiano David
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
The Waterboys
7
Bryan Ferry
8
Turbo
9
Mela Koteluk
10
Anita Lipnicka
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia