13 wydarzeń, w tym spektakle operowe, operetkowe, baletowe, widowiska plenerowe w wykonaniu artystów polskich i międzynarodowych scen operowych to atrakcje Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, którego XIX edycja odbędzie się w terminie 14 czerwca - 5 lipca 2015 r. Miejscem prezentacji - oprócz sceny przy Lubicz 48, będzie - już tradycyjnie - renesansowy Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu, a także Rynek w Jaśle.
PIOTR BECZAŁA, jeden z najbardziej znanych i pożądanych tenorów na świecie, goszczący m.in. na scenach Metropolitan Opera, Covent Garden Theatre, mediolańskiej La Scali, wystąpi w koncercie „Arie Oper Świata” (28 czerwca 2015), w samym sercu Krakowa, w malowniczej scenerii Zamku Królewskiego na Wawelu. Artysta wykona m.in. arie: Ryszarda „Di' tu se fedele” z „Balu maskowego” G. Verdiego, Stefana „Cisza dokoła” ze „Strasznego dworu” S. Moniuszki, Radamesa „Celeste Aida” z „Aidy” G. Verdiego, Kalafa „Nessun dorma” z „Turandot” G. Pucciniego. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Współorganizatorami „Arii Oper Świata" są Zamek Królewski na Wawelu oraz Kraków Airport.
Niezwykłe, a zarazem popularne dzieło muzyki symfonicznej XX wieku „Carmina Burana” C. Orffa zostanie wykonane także na dziedzińcu wawelskim. Ponad 200 osobowy zespół artystyczny wystąpi podczas trzech magicznych wieczorów 21, 22 i 23 czerwca 2015. Oratorium wykonają: Katarzyna Oleś-Blacha, Adam Sobierajski, Stanisław Kufluk i Adam Kruszewski oraz Orkiestra, Chór, Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Żywiołową muzykę dopełni Balet i młodzi tancerze Studia Baletowego krakowskiej sceny, a Gwardia Gryfa zaprezentuje podniebny taniec szybujących w powietrzu flag. „Carmina Burana” zostanie zaprezentowana także 26 czerwca 2015 na Rynku w Jaśle (wstęp wolny).
Miłośników baletu zapraszamy w dniu 26 czerwca 2015 na galę baletową „Grand pas…!” z udziałem znakomitych artystów czołowych scen baletowych Europy oraz Baletu Opery Krakowskiej. Publiczności zaprezentują się pierwsi soliści, m.in.: Saori Koike i Mikhail Martynyuk z Kremlowskiego Teatru Baletu, Daria Ivanova i Dawid Kupinski, soliści Royal Swedish Ballet; Sofia Gumerova i Igor Kolb, soliści Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i po raz pierwszy: tancerz i choreograf François Mauduit, solista m.in. Béjart Ballet Lausanne i Opéra National de Bordeaux; Géraldine Lucas, solistka Baletu Opery Marsylskiej; Alena Shkatula i Denis Klimuk, pierwsi soliści Estońskiego Baletu Narodowego oraz Zespół Baletu Opery Krakowskiej. Gala baletowa „Grand pas…!” odbędzie się już po raz szósty. To wydarzenie o wielkiej renomie, wieczór podczas którego na scenie spotykają się światowe gwiazdy baletu. W poprzednich edycjach kilkukrotnie gościli w Krakowie soliści Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu, Stuttgarter Ballet, Polskiego Baletu Narodowego, Baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, a także soliści Béjart Ballet Lausanne, Royal Danish Ballet w Kopenhadze, Royal Swedish Ballet w Sztokholmie oraz Ukraińskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. Tarasa Szewczenki w Kijowie. W 2012 roku patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Maja Plisiecka.
W programie Festiwalu znajdzie się także sławna historia zawiedzionej miłości, „Madama Butterfly” G. Pucinniego (14 i 16 czerwca 2015). W tytułowej partii zobaczymy Magdalenę Barylak, postać Pinkertona kreować będzie Tomasz Kuk, Suzuki - Agnieszka Cząstka, a Sharplessa - Stanisław Kufluk.
O miłości w obliczu śmierci posłuchamy podczas spektakli „Traviaty” G. Verdiego (1 i 2 lipca 2015). Wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha (Traviata), Vasyl Grokholskyi i Andrzej Lampert (Alfredo Germont), Zenon Kowalski i Adam Szerszeń (Giorgio Germont) i in.
„Piękna Helena” J. Offenbacha, splatająca intrygi miłosne i polityczne, to propozycja dla miłośników operetki (18 czerwca 2015). Premiera „Pięknej Heleny” odbyła się na scenie Opery Krakowskiej w dniu 27 lutego 2015 roku. Tytuł ten zagościł na afiszu po raz pierwszy. Zobaczymy: Martę Abako (Helena), Marcina Pomykałę (Parys), Michała Kutnika (Kalchas), Andrzeja Bieguna (Agamemnon), Janusza Ratajczaka (Menelaus), Monikę Korybalską (Orestes), Krzysztof Kozarek (Achilles) i in.
Balet-opera „Orfeusz i Eurydyka” C. W. Glucka - nawiązująca do antycznego mitu o miłości zakończy Letni Festiwal (4, 5 lipca 2015). Wystąpią: Agnieszka Cząstka i Monika Korybalska (Orfeusz), Iwona Socha i Katarzyna Oleś-Blacha (Eurydyka) oraz Agata Widera-Burda i Karolina Wieczorek (Amor). Każdy z bohaterów opery ma swój odpowiednik w postaci tancerza Baletu Opery Krakowskiej. Zobaczymy: Agnieszkę Chlebowską i Gabrielę Kubacką (Eurydyka), Roberta Kędzińskiego i Dzmitry Prokharau (Orfeusz), Martynę Dobosz i Mizuki Kurosawę (Amor) oraz zespół.
Bilety na wydarzenia XIX Letniego Festiwalu są do nabycia w Kasie Opery Krakowskiej.
Program Festiwalu
14 i 16 czerwca 2015, godz. 18.30 Giacomo Puccini „Madama Butterfly” Opera Krakowska, ul. Lubicz 48
18 czerwca 2015, godz. 18.30 Jacques Offenbach „Piękna Helena” Opera Krakowska, ul. Lubicz 48
21, 22 i 23 czerwca 2015, godz. 21.00 Carl Orff „Carmina Burana” Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
oraz
26 czerwca 2015, godz. 20.00 (wstęp wolny) Carl Orff „Carmina Burana” Rynek w Jaśle Organizator: Jasielski Dom Kultury
26 czerwca 2015, godz. 20.30 „Grand pas…! - gala baletowa" Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
28 czerwca 2015, godz. 20.30 PIOTR BECZAŁA „Arie Oper Świata” Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
1 i 2 lipca 2015, godz. 18.30 Giuseppe Verdi „Traviata” Opera Krakowska, ul. Lubicz 48
4 i 5 lipca 2015, godz. 18.30 Christoph Willibald Gluck „Orfeusz i Eurydyka” Opera Krakowska, ul. Lubicz 48
Informacje organizacyjne
Informacje o dostępności, cenie, rezerwacji i zakupie biletów na wydarzenia można uzyskać w Organizacji Widowni Opery Krakowskiej: tel. 12 296 62 62 (63), e-mail: bilety@opera.krakow.pl oraz w Kasie Biletowej Opery Krakowskiej: tel. 12 296 62 60 (61) i na www.opera.krakow.pl .
W przypadku niekorzystnych warunków pogodowych gala baletowa „Grand pas…!” (26 czerwca 2015) oraz koncert „Arie Oper Świata” (28 czerwca 2015) zostaną przeniesione z Dziedzińca Arkadowego Zamku Królewskiego na Wawelu na Dużą Scenę Opery Krakowskiej. Informację o ewentualnej zmianie miejsca prezentacji spektakli Opera Krakowska zamieści na stronie internetowej www.opera.krakow.pl odpowiednio w dniach 26 i 28 czerwca 2015, do godz. 14.00.
Bilety w sektorach A i B (I miejsca), w sektorach A1 i B1 (II miejsca, od I do V rzędu) gwarantują przeniesienie na Dużą Scenę, natomiast w sektorach A1 i B1 (III miejsca, od VI do X rzędu) i sektorach A2, B2, A3, B3 nie podlegają przeniesieniu na Dużą Scenę – w tym przypadku Kasa Opery będzie zwracała należność za bilety.
„Carmina Burana” (21, 22 i 23 czerwca 2015) w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych nie podlega przeniesieniu. W przypadku odwołania spektaklu Kasa Opery będzie zwracała należność za bilety. Informację na ten temat Opera Krakowska zamieści na stronie internetowej www.opera.krakow.pl odpowiednio w dniach 21, 22 i 23 czerwca 2015, do godz. 14.00.
Piotr Beczała - jeden z najlepszych tenorów świata gościem Opery Krakowskiej
Piotr Beczała znakomity tenor, artysta którego występów oczekują melomani na całym świecie, gościć będzie na XIX Letnim Festiwalu Opery Krakowskiej. Już 28 czerwca 2015 roku solista wystąpi w koncercie „Arie Oper Świata” na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.
Usłyszymy m.in. arie: Ryszarda „Di' tu se fedele” z „Balu maskowego” G. Verdiego, Stefana „Cisza dokoła” ze „Strasznego dworu” S. Moniuszki, Radamesa „Celeste Aida” z „Aidy” G. Verdiego, Kalafa „Nessun dorma” z „Turandot” G. Pucciniego. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza.
Współorganizatorami „Arii Oper Świata” są Zamek Królewski na Wawelu oraz Kraków Airport.
Piotr Beczała jest śpiewakiem o genialnej technice i wielkiej wrażliwości muzycznej.
„Krytycy zgodnym chórem podkreślają wspaniałe brzmienie jego głosu o wyjątkowej świeżości i bogatej barwie. Artysta zachwyca nie tylko techniczną doskonałością, naturalnością frazowania i wspaniałym legato - co przy śpiewaniu belcantowych partii ma kapitalne znacznie - ale również ogromną wrażliwością i muzykalnością oraz swobodą prowadzenia głosu w każdym rejestrze” – napisał Adam Czopek.
Piotr Beczała zdobywa najbardziej prestiżowe sceny świata. Współpracuje z m.in.: De Nederlandse Opera w Amsterdamie, Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Opéra National de Paris, Bilbao Opera, Deutsche Oper i Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus we Frankfurcie nad Menem, Staatsoper w Wiedniu, Grand Théâtre w Genewie, Teatro Real w Madrycie, Teatro Comunale di Bologna, Teatro alla Scala w Mediolanie, Megaron w Atenach, Royal Opera House Covent Garden w Londynie, San Francisco Opera, Lyric Opera of Chicago i Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
W kwietniu 2015 roku artysta został laureatem nagrody prestiżowego amerykańskiego magazynu „Opera News” przyznawanej od 2005 roku przez redaktorów czasopisma: wokalistom, kompozytorom, dyrygentom i reżyserom za wybitne osiągnięcia w świecie opery.
Porywająca "Carmina Burana" na Wawelu!
W dniach 21, 22 i 23 czerwca 2015 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu zabrzmi „Carmina Burana” C. Orffa, jedno z najbardziej niezwykłych i najpopularniejszych dzieł chóralnych XX wieku.
Przypomnijmy, że premiera widowiska w Operze Krakowskiej odbyła się na Zamku Królewskim na Wawelu w czerwcu 2013 roku.
Przez jednych nazywana kantatą sceniczną, innych oratorium, „Carmina Burana” oparta jest na świeckich pieśniach średniowiecznych, odnalezionych w 1803 roku w bawarskim opactwie Benediktbeuern. Carl Orff wybrał z tego obszernego zbioru tekstów, stworzonych przez wagabundów, studentów i wędrownych kleryków, 24 pieśni i ułożył je w rodzaj libretta. Pierwsza część to pieśni sławiące naturę i budzącą się wiosnę, druga jest pochwałą Bachusa, trzecia mówi o rozkoszach miłości. Mottem całego utworu jest apoteoza życia i afirmacja świata.
W spektaklu bierze udział ponad 200 osobowy zespół artystyczny Opery Krakowskiej. Oratorium wykonają: Katarzyna Oleś-Blacha, Adam Sobierajski, Stanisław Kufluk i Adam Kruszewski oraz Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Porywającą muzykę dopełni taniec w choreografii Emila Wesołowskiego w wykonaniu Baletu i uczniów Studia Baletowego Opery Krakowskiej. Gwardia Gryfa zaprezentuje natomiast widowiskową sztukę żonglerki chorągwiami.
„Widowisko od początku zaabsorbowało uwagę całej publiczności. Wspaniałe, mocne, niczym przeszywający powietrze grzmot, O Fortuna wypełniło dziedziniec. Napięcie rosło i myślę, że każdy odczuł je na własnej skórze. Otaczające dziedziniec budynki niemal zatrzęsły się w posadach. Siła chóru oraz orkiestry była ogromna. Potęgowały ją efekty świetlne oraz wybiegające zewsząd, odziane na biało postaci. Później wszystko działo się już naraz. Chór, orkiestra, tancerze oraz członkowie Gwardii Gryfa biegający z flagami, światła, obrazy, wszystko to wypełniło całą przestrzeń dziedzińca absorbując wszystkie zmysły. (...) Rozległy się owacje i brawa, którym nie było końca. Dyrygent, Tomasz Tokarczyk, zdecydował się na ponowne wykonanie O Fortuna, dopiero po tym bisie publiczność przeżegnała brawami i wypuściła artystów ze sceny”. Maria Zimny, Portal "Polska Muza", 3 lipca 2013
„Carmina Burana” zostanie zaprezentowana także 26 czerwca 2015 na Rynku w Jaśle (wstęp wolny).
Wielkie gwiazdy baletu na Wawelu - gala baletowa "Grand pas...! "
26 czerwca 2015 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu odbędzie się gala baletowa „Grand pas…!”. Gala organizowana jest już po raz szósty i na stałe wpisała się w program Letnich Festiwali Opery Krakowskiej.
Podczas tych magicznych wieczorów na jednej scenie spotykają się światowe gwiazdy baletu.
Każdego roku poza stałymi już gośćmi, prezentują się nowi tancerze i nowe zespoły. W poprzednich edycjach kilkukrotnie gościli w Krakowie soliści Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu, Stuttgarter Ballet, Polskiego Baletu Narodowego, Baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, a także soliści Béjart Ballet Lausanne, Royal Danish Ballet w Kopenhadze, Royal Swedish Ballet w Sztokholmie oraz Ukraińskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. Tarasa Szewczenki w Kijowie.
W tegorocznej gali wystąpią m.in.: Saori Koike i Mikhail Martynyuk z Kremlowskiego Teatru Baletu, Daria Ivanova i Dawid Kupinski, soliści Royal Swedish Ballet; Sofia Gumerova i Igor Kolb, soliści Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i po raz pierwszy: tancerz i choreograf François Mauduit, solista m.in. Béjart Ballet Lausanne i Opéra National de Bordeaux; Géraldine Lucas, solistka Baletu Opery Marsylskiej; Alena Shkatula i Denis Klimuk, pierwsi soliści Estońskiego Baletu Narodowego oraz Zespół Baletu Opery Krakowskiej.
Gala baletowa „Grand pas…!” jest międzynarodowym wydarzeniem o rosnącej renomie. Zaproszeni goście prezentują choreografie najznamienitszych twórców współczesnego baletu, a także te oryginalne z wielkiego repertuaru klasycznego. Do tej pory krakowska publiczność mogła podziwiać układy taneczne w choreografiach tak znamienitych twórców jak: Maurice Béjart, Uwe Scholz, John Cranko, Yuri Grigorovich, Dmitry Bryantsev, Edward Clug, Victor Gsovsky, a także wybitnych polskich choreografów m.in.: Krzysztof Pastor, Jacek Przybyłowicz, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Violetta Suska.
O zeszłorocznej gali baletowej „Grand pas…!” Katarzyna Gardzina-Kubała napisała: „(…) Wyrównany poziom występów tancerzy z Royal Swedish Ballet, Teatro San Carlo, Teatru Wielkiego z Poznania i Polskiego Baletu Narodowego wydatnie podniósł udział gwiazd Baletu Kremlowskiego z Moskwy i Teatru Maryjskiego z Petersburga. Widać było, że zarówno goście, jak i gospodarze zauważają trendy w światowej sztuce baletu i obok nielicznych fragmentów klasycznych pokazali się w repertuarze współczesnym. (…) Gospodarze postawili na choreografie grupowe i odnieśli sukces. Zwłaszcza premierowe „…z niezapisanego dziennika” do muzyki Krzysztofa Pendereckiego (choreografia Katarzyna Aleksander-Kmieć) okazały się pięknymi fragmentami wieczoru. Szczególnie ta ostatnia choreografia utrzymana w stylu modern pokazała, że zespół krakowski rozwija się i poszukuje – zarówno utalentowanych tancerzy, jak i wartościowych, nowych dzieł. Świetne wykonanie!”. Katarzyna Gardzina-Kubała, Portal "Na czubkach palców", 31 lipca 2014
Maja Plisiecka, która objęła patronat honorowy nad galą baletową „Grand pas…!” w 2012 roku, w liście do artystów i gości napisała: „Cieszy mnie, że Opera Krakowska stała się inspiratorką spotkań tych, którzy kochają taniec, żyją nim i pozwalają innym poznać jego piękno. Tego rodzaju artystyczne inicjatywy pozwalają wierzyć, że sztuka nie zna granic, barier językowych i kulturowych, a radość z uczestniczenia w wydarzeniu wnosi światło w codzienne życie każdego z nas”.
Historia Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej
Letni Festiwal Opery Krakowskiej od dziewiętnastu lat jest efektownym zwieńczeniem każdego sezonu artystycznego. Jego pierwsza edycja, pod nazwą Opera Viva, została zorganizowana w 1997 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Jerzego Noworola. Przez lata impreza ewoluowała od prezentacji kilku wybranych pozycji z bieżącego repertuaru, po premiery, wielkie widowiska muzyczne i baletowe oraz spektakle plenerowe, a także występy gościnne uznanych solistów i teatrów muzycznych z kraju i zagranicy.
Przed powstaniem obecnego gmachu opery, Festiwal odbywał się w Teatrze im. Juliusza Słowackiego i w malowniczych plenerach. Obecnie wydarzenia festiwalowe organizowane są nie tylko w budynku przy ulicy Lubicz, ale także w miejscach będących wspaniałą, letnią alternatywą dla teatralnej widowni.
Opera Krakowska wielokrotnie gościła na Zamku Królewskim na Wawelu prezentując spektakle, koncerty i widowiska baletowe. Były to m.in.: „Straszny dwór”, „Tosca” (2005), „Cyrulik sewilski” (2009), koncert „Wielkie Chóry Wielkich Oper” (2012) i porywające widowisko muzyczne „Carmina Burana” (2013). Tradycyjnym punktem każdego Letniego Festiwalu są odbywające się na Dziedzińcu Arkadowym koncerty „Arie Oper Świata” z udziałem polskich i zagranicznych solistów. Podczas Festiwali Opera Krakowska gościła również na Zamku w Niepołomicach, gdzie wystawiono „Straszny dwór” (2002 i 2003) oraz „Barona cygańskiego” (2008), w Muzeum Lotnictwa ze spektaklami „Łucja z Lammermoor”, „Faust”, „Traviata”, (2008), a także w Kopalni Soli „Wieliczka”(„Madama Butterfly”, 2003; „Msza koronacyjna”, 2010). W 2012 roku Opera Krakowska gościła również na Zamku w Suchej Beskidzkiej ze spektaklem „Straszny dwór”. Prawdziwą rewelacją sezonu 2003/2004, było wystawienie „Halki” na Skałkach Twardowskiego.
Z kolei Dawna Gazownia Miejska na krakowskim Kazimierzu była miejscem premiery „Skrzypka na dachu” w 2014 roku.
W dotychczasowych edycjach Festiwalu wystąpili m.in.: Mikhail Baryshnikov z zespołem White Oak Dance Project, zespół Opery Lwowskiej, Uniwersytet Muzyczny z Grazu, Młodzieżowa Opera ze Stuttgartu, Opera Śląska z Bytomia, Štátne divadlo z Koszyc, Slezské divadlo z Opavy, Collegium Musicum z Rygi, Theater Plauen-Zwickau z Niemiec.
Wśród gościnnych solistów na krakowskiej scenie podziwiano artystów występujących na deskach Metropolitan Opera w Nowym Jorku: Małgorzatę Walewską, Andrzeja Dobbera, Mariusza Kwietnia, Artura Rucińskiego oraz sopranistki Irenę Milkevičiute i Irinę Zakyan, światowej sławy basa Jewgenija Nesterenkę, tenora Mario Ya Lin Zhanga oraz polskich solistów odnoszących sukcesy na znanych scenach europejskich: Wiolettę Chodowicz, Joannę Kozłowską, Barbarę Kubiak, Małgorzatę Olejniczak, Joannę Woś, Marcina Bronikowskiego oraz Romualda Tesarowicza.
Od 2010 roku stałym punktem programu Letnich Festiwali Opery Krakowskiej jest gala baletowa „Grand pas…!”. To wielkie święto baletu i niepowtarzana możliwość zobaczenia na jednej scenie najwybitniejszych tancerzy z całej Europy w choreografiach prawdziwych mistrzów.
W poprzednich edycjach gościli w Krakowie soliści m.in.: Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu – Ekaterina Osmołkina i Maxim Zyuzin, a także Sue Jin Kang i Filip Barankiewicz ze Stuttgarter Ballet, Aleksandra Liashenko, Maxim Wojtiul z Polskiego Baletu Narodowego, Karolina Sierant i Mateusz Sierant z Baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, soliści Béjart Ballet Lausanne – Dawid Kupinski i Kathleen Rea Thielhelm, a także Takuda Sayaka i Mikhail Martynyuk z Kremlowskiego Teatru Baletu oraz soliści Royal Danish Ballet w Kopenhadze, Royal Swedish Ballet w Sztokholmie oraz Ukraińskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. Tarasa Szewczenki w Kijowie. Do tej pory krakowska publiczność mogła podziwiać układy taneczne w choreografiach tak znamienitych twórców jak m.in.: Maurice Béjart, Uwe Scholz, John Cranko, Yuri Grigorovich, Dmitry Bryantsev, a także wybitnych polskich choreografów jak m.in. Krzysztof Pastor, Jacek Przybyłowicz, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Violetta Suska.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |