W dniach 7-26 czerwca w TR Warszawa będzie można oglądać spektakle najnowszego pokolenia teatralnych twórców, uczestników programu Teren TR. Podczas trzytygodniowego festiwalu pokazanych zostanie pięć przedstawień: „Ewelina płacze” Anny Karasińskiej, „#jaś #i #małgosia” Michała Szymaniaka, „GRIND/R” Piotra Trojana, „Tit Anik” Oli Cieślak oraz „Dokument podróży”, performens Agnieszki Przepiórskiej.
Przez cały sezon 2014/15 autorki i autorzy wybrani w konkursie rozwijali swoje oryginalne projekty teatralne. W końcowym etapie dołączyli do nich zaproszeni twórcy: reżyserzy, scenografowie, choreografowie, artyści wideo, muzycy i aktorzy. W projekcie wzięli udział także aktorzy TR Warszawa - Jan Dravnel, Magdalena Kuta, Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Lech Łotocki, Sebastian Pawlak, Katarzyna Warnke, Justyna Wasilewska i Adam Woronowicz. W efekcie powstało pięć premierowych przedstawień, które przynoszą nowe spojrzenie na teatr i na rzeczywistość drugiej dekady XXI wieku.
Co je łączy? Temat tożsamości i potrzeba indywidualizmu. Jak przetrwać w rzeczywistości, w której zatarły się granice między światem wirtualnym i realnym? Jak zbudować siebie ze sprzecznych narracji, które świat ma na nasz temat? W jaki sposób wybory poprzednich pokoleń determinują życie nowych generacji? Kim są użytkownicy aplikacji randkowych i czego szukają w sieci? Czego chcą dzieci kryzysu, a czego pokolenie ich rodziców, ojców i matek transformacji? Odpowiedzi na te pytania nie ma w Wikipedii, ale możesz je znaleźć w teatrze.
PROGRAM:
7.06.2015 /ND/20.00 EWELINA PŁACZE
11.06.2015 /CZW/20.00 GRIND/R
17.06.2015 /ŚR/20.00 #jaś #i #małgosia 18.06.2015 /CZW/19.00 GRIND/R
18.06.2015 /CZW/21.30 GRIND/R
19.06.2015 /PT/20.00 #jaś #i #małgosia 22.06.2015 /PN/20.00 TIT ANIK 23.06.2015 /WT/20.00 TIT ANIK 24.06.2015 /ŚR/20.00 EWELINA PŁACZE 25.06.2015 /CZW/20.00 DOKUMENT PODRÓŻY 26.06.2015 /PT/20.00 DOKUMENT PODRÓŻY
MIEJSCE: TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8, Warszawa
BILETY: 30 zł normalne/ 20 zł ulgowe
Bilety dostępne w kasie TR Warszawa (tel. 22 480 80 08, email: kasa@trwarszawa.pl | godziny otwarcia: pon. 11-16, wt.-sb. 11-14:30 oraz 15-19, nd. 13-19), w Internecie (www.ebilet.pl) oraz w sieci salonów Empik w Warszawie.
kurator projektu: Roman Pawłowski sekretarz projektu: Jacek Telenga koordynacja projektu: Małgorzata Mazur koordynacja aktorska: Paweł Kulka kierowniczka produkcji projektu: Karolina Pająk koordynacja produkcji #jaś #i #małgosia: Ewelina Donejko
Anna Karasińska
EWELINA PŁACZE
reżyseria: Anna Karasińska
współpraca dramaturgiczna: Magdalena Rydzewska choreografia: Marta Ziółek asystentka produkcji: Katarzyna Szumlas
obsada: Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Ewelina Pankowska, Adam Woronowicz
Reżyserka Anna Karasińska wykorzystała specyficzną sytuację teatralną aby opowiedzieć o możliwości bycia sobą w świecie, w którym tożsamość człowieka tworzą liczne, często sprzeczne narracje. Tekst jest mieszaniną fantazji, obiegowych opinii i wizerunków medialnych aktorek i aktorów. W spektaklu aktorzy próbują zagrać siebie samych, wyobrażonych przez kogoś innego. Cudze wyobrażenia i fantazje przenikają się z ich prywatną prawdą. Nie mając możliwości sprostowania informacji na swój temat, pozostają uwięzieni w swoich przypadkowych i fragmentarycznych tożsamościach. Spiętrzenie ról sprawia, że nie wiadomo już do kogo należą wypowiadane ze sceny kwestie. OD AUTORKI: Projekt „Ewelina płacze” powstał jako skutek uboczny mojego udziału w programie Teren TR. Podczas pracy zauważyłam, że w naturalny sposób więcej uwagi poświęcam temu, co wydarza się wokół sytuacji konkursu Teren TR, temu jak działa na mnie spotkanie z tym miejscem i ludźmi, niż rozwijaniu zgłoszonego pomysłu na spektakl. W ten sposób projekt stał się zapisem tego, co zdarzyło się na marginesie mojej właściwej pracy podczas terenowych warsztatów. ,,Ewelina płacze’’ opowiada o tym, jak wpływa na nas udział w świecie sztuki oraz o odkrywaniu zależności pomiędzy wyobrażonym, prywatnym a publicznym. To projekt o tym, że inni wiedzą lepiej, kim tak naprawdę jesteśmy.
7 czerwca ND/20.00
24.ŚR/20.00
Piotr Trojan
GRIND/R
reżyseria: Piotr Trojan
dramaturgia: Michał Pabian scenografia: Dominika Olszowy wideo: Patrycja Płanik choreografia: Tomasz Bazan muzyka: Marcin Janus asystentka produkcji: Anna Wojnarowska
obsada: Michał Bieliński, Jan Dravnel, Dobromir Dymecki, Ewa Szykulska, Piotr Trojan
Sztuka Piotra Trojana oparta jest na zapisie kilkunastu autentycznych spotkań, zaaranżowanych za pomocą aplikacji randkowej dla gejów Grindr. Projekt pokazuje drugą, ukrytą stronę życia metropolii, a jednocześnie analizuje fenomen seksu w epoce cyfrowej. Znalezienie odpowiedniego partnera lub partnerki niegdyś wymagało wielu starań i czasu, dzisiaj trwa tyle, ile kliknięcie na ekranie smartfona. Jaki wpływ na relacje seksualne między ludźmi mają nowe technologie? W jaki sposób aplikacje randkowe zmieniają obyczajowość? Czy Grindr to rzeczywiście miejsce, gdzie marzenia się spełniają?
FRAGMENT TEKSTU:
Grindr to raj
gra w spełnianie marzeń.
masz małą ikonkę ze swoim zdjęciem
opis czego szukasz
pisz co chcesz
wszyscy tu i tak w jednym celu
Grasz
pokonujesz kolejne etapy
czasem trafiasz na przeszkody
atakował cię wirus
ale wygrałeś
tym razem organizm się wybronił
przechodzisz do kolejnego etapu
a potrzeby twe coraz większe
nie wiem jakie jest zakończenie
bo nie skończyłem jeszcze tej zabawy
ale jestem na wysokim poziomie
ja jestem już ekspertem
11.CZW/20.00
18.CZW/19.00
18.CZW/21.30
Michał Szymaniak
#jaś #i #małgosia
reżyseria: Elżbieta Depta
dramaturgia: Michał Szymaniak wideo: Małgorzata Andrys, Bogna Kowalczyk zdjęcia: Michał Modlinger scenografia, kostiumy, światło: Monika Nyckowska muzyka: Michał Kowalewski asystentka produkcji: Kamila Smętkowska
obsada: Bartosz Bielenia, Kim Lee, Lech Łotocki, Magdalena Osińska, Sebastian Pawlak, Katarzyna Warnke
Sztuka Michała Szymaniaka to współczesna wersja klasycznej baśni braci Grimm, osadzona w Warszawie. Bohaterami są Jaś i Małgosia, nastolatkowie, którzy żyją jednocześnie w świecie realnym i wirtualnym – jako sieciowe awatary. Ich rodzice wciąż jeszcze wierzą w potęgę kariery i sukcesu. Ale świat zmienił się od czasów transformacji, przypomina ciemny las, w którym nowe pokolenie musi same wyrąbywać sobie przestrzeń do życia. Czy Jaś i Małgosia przełamią przyjętą narrację, w której trzeba odnieść mityczny sukces albo być nieszczęśliwym? Kim okaże się Baba Jaga i co tak naprawdę wydarzy się w Chacie z Piernika? Czy dialog pomiędzy pokoleniem urodzonych po 1989 roku i ich rodzicami – ojcami i matkami ustrojowej transformacji jest możliwy? Czy w tak zaprogramowanym świecie istnieje jeszcze przestrzeń dla buntu? A jeśli tak, czy nie będzie on tylko ironiczny?
OD AUTORA: „No jak tak można. Jak można być nikim? Przecież trzeba być kimś” – stwierdzają Macocha z Ojcem i postanawiają coś z Jasiem i Małgosią zrobić. Bo Jaś i Małgosia nie mają planu na przyszłość. Mają za to oddaną grupkę fanów. Ich sieciowe awatary – Gangsta Raper i Dziewczynka Z Internetowej Kamerki to dość popularne postacie w niektórych zakamarkach Internetu. Rzeczywistość Jasia i Małgosi nie dzieli się na świat realny i świat wirtualny. Oba światy są równomiernie zanurzone w audiowizualnej kreacji.
Oba światy są tak samo fikcyjne i tak samo realne jednocześnie. Jest to rzeczywistość, w której, jak we współczesnej bajce osadzonej w Warszawie, może się wydarzyć wszystko.
17.ŚR/20.00
19.PT/20.00
Ola Cieślak
TIT ANIK
tekst, koncepcja, dramaturgia: Ola Cieślik
reżyseria, choreografia: Kaya Kołodziejczyk
wideo: Przemysław Adamski, Katarzyna Kijek kostiumy: Justyna Koeke muzyka: Jakub Orłowski światło: Karolina Gębska asystent reżyserki: Wojciech Sobolewski asystent produkcji: Marcin Wisiorowski
obsada: Dominika Biernat, Jan Dravnel, Magdalena Kuta, Paweł Smagała, Robert Wasiewicz, Justyna Wasilewska, Agnieszka Żulewska
Projekt graficzki Oli Cieślak to newage’owa baśń dla dorosłych, inspirowana japońskim teatrem Noh, komiksem i estetyką kawaii. Jej tematem jest dojrzewanie kobiety, odkrywanie własnej tożsamości, walka z własnymi wyobrażeniami i demonami. Siedmioletnia Anik zostaje porwana przez falę różowej melasy podczas katastrofy elektrowni glukozowo-nuklearnej. Po dwudziestu latach wypływa jako przetrawiona przez nową rzeczywistość heroska. W bogu Hell’o’kitty widzi swojego ojca. Jaki mamy wpływ na to czym się stajemy, a na ile jesteśmy zdeterminowani przez otoczenie? Co czyni nas ludźmi? Jakich bogów i superbohaterów potrzebujemy? Tym zajmuje się ta surrealistyczna przypowieść utrzymana w duchu nowej mitologii.
22.PN/20.00
23.WT/20.00
Agnieszka Przepiórska
DOKUMENT PODRÓŻY
scenariusz filmu i reżyseria performansu: Weronika Tofilska
reżyseria filmu: Łukasz Konopa, Weronika Tofilska
zdjęcia: Łukasz Konopa asystentka produkcji: Anna Kaźmierowska
obsada: Maria Maj, Agnieszka Przepiórska, Jacek Żakowski
Bohaterka filmu, Agnieszka, przypadkowo odkrywa, że pochodzenie jej rodziny jest inne od wersji powielanej i wypowiadanej przez kolejne pokolenia. Aby rozwikłać tajemnicę i zmierzyć się z nową tożsamością, wyrusza w podróż do rodzinnych korzeni, która prowadzi przez Suwałki i Tel Awiw. Oparty na autentycznej historii projekt Agnieszki Przepiórskiej łączy dwa media: dokumentalny film i performans na żywo. Tematem jest potrzeba szukania korzeni i zrozumienia własnej tożsamości. Jaki wpływ na rodzinne relacje mają wypierane i ukrywane prawdy? W jaki sposób wybory rodziców i dziadków determinują życie następnych pokoleń? Czy tożsamość można wybrać, czy to ona nas wybiera?
OD AUTORKI: Podczas pracy nad projektem zrozumiałam, że tak naprawdę opowiadam historię o potrzebie głębokiej bliskości. Temat żydowski okazał się pretekstem do dotknięcia skomplikowanej relacji matka – córka, a także – co integralnie wiąże się z wyborem tematu – próbą zrozumienia lęku, traumy rodzinnej przenoszonej z pokolenia na pokolenie. Jestem przekonana, że ukrywane oraz wypierane prawdy mają wpływ na następne generacje, że strach i wstyd niewyrażone, nieopowiedziane we właściwym czasie stają się koszmarem dla następnych pokoleń. W tym spektaklu chciałabym stanąć twarzą w twarz z własnym lękiem, chciałabym opowiedzieć o swojej potrzebie miłości, a także o tęsknocie za świadomą, czystą relacją międzypokoleniową.
Partnerem projektu jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
25.CZW/20.00
26.PT/20.00
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |