5 czerwca do polskich kin wchodzi film dokumentalny "Szkoła Babel" w reżyserii Julie Bertuccelli.
"Szkoła Babel" w reżyserii współpracowniczki Krzysztofa Kieślowskiego, Julie Bertucelli to niezwykły dokument, rejestrujący fascynujący eksperyment, jakim są klasy adaptacyjne. W tej wielokulturowej grupie odbijają się społeczne niepokoje: wychodzą na jaw wzajemne uprzedzenia, lęk przed innością, jak i stereotypy. Ale dzięki temu filmowi widz nauczy się, w jaki sposób z nimi walczyć, a nie jak je umacniać. To jeden z powodów, dla którego obraz był nominowany do Cezara, odpowiednika francuskich Oscarów dla najlepszego dokumentu.
Pochodzą z Senegalu, Irlandii, Brazylii, Maroka, Chin… Mają pomiędzy 11 a 15 lat i właśnie przybyli do Francji. Przez rok będą wspólnie uczęszczać do tej samej klasy adaptacyjnej w jednej z paryskich szkół. 24 uczniów, 24 różnych narodowości i dwa wspólne cele: opanować język francuski i odnaleźć się w tutejszej rzeczywistości.
Francuska szkoła staje się prawdziwą wielokulturową areną. Nastolatki pokazane w filmie przechodzą to samo, co każde dziecko w ich wieku, a zatem fizyczne zmiany ciała, kształtowanie poglądów, burze hormonów, a jednak wiele też je różni od francuskich rówieśników. Każdy z nich ma na swoim koncie już sporo życiowych doświadczeń. We Francji znaleźli się ze swoimi rodzinami, za które muszą nierzadko odpowiadać jako jedyne osoby mówiące po francusku. Chociaż borykają się z najróżniejszymi problemami wynikającymi z procesów integracyjnych, jak rasizm czy ksenofobia, patrzą w przyszłość z nadzieją i odwagą. Są prawdziwymi bohaterami.
Julie Bertuccelli – urodzona w 1968 roku francuska reżyserka, która zdobywała doświadczenie na planach takich tuzów kina, jak Otar Iosseliani, Rithy Panh, Krzysztof Kieślowski, Emmanuel Finkiel czy Bertrand Tavernier. Samodzielną karierę rozpoczęła w 1993 roku. Na początku pracowała dla telewizji. Jej dokumenty emitowały tak poważane stacje, jak Arte, France 3 czy France 5. Już w tym okresie była laureatką wielu nagród, z których najważniejszą – Heritage Prize otrzymała za „Judge Factory” na festiwalu Cinéma du Réel. Na początku XXI wieku zajęła się kinem fabularnym, które rozsławiło ją wśród kinomanów, krytyków i selekcjonerów festiwali filmowych. Jej obraz Kiedy Otar odszedł zdobył Grand Prix w sekcji Tydzień Krytyki na festiwalu w Cannes w 2003 roku, a także był laureatem wielu innych nagród, m.in., Cezara, odpowiednika francuskich Oscarów dla najlepszego filmu. Z kolei jej obraz Drzewo z pamiętną kreacją Charlotte Gainsbourg był prezentowany na zamknięcie festiwalu w Cannes w 2010 roku. Aktualnie reżyserka pracuje nad swoją trzecią pełnometrażową fabułą.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |