Czym jest maska? Zasłoną? Znakiem magicznym? Instrumentem obrzędowym? Rekwizytem teatralnym? Okazuje się, że wszystkim po trochu. Teatr zaczął się od maski w starożytnej Grecji i stał się tak samo zróżnicowany i wieloznaczny jak ona. Maski obrzędowe, karnawałowe, dworskie czy też dell’arte. Przedstawiające emocje, demony, zwierzęta oraz te parodiujące najgorsze cechy człowieka. Tym właśnie stał się TEATR. Najwspanialszym zwierciadłem, w którym już od tysiącleci przegląda się człowiek. A od rozkwitu teatru lalek dla dzieci, źródłem wiedzy o świecie, budującym wspaniałe wzorce moralne, estetyczne czy też muzyczne.
Już po raz szósty zapraszamy miłośników teatru z całej Polski, mieszkańców i przyjaciół Teatru Maska na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada”. Jesteśmy przekonani, że różnorodność MASEK – czyli pozycji festiwalowych (teatry uliczne, spektakle dla dzieci jak i NAJNAJowe dla najmłodszych, spektakle pantomimiczne, spektakle dla dorosłych, koncerty, prezentacje kabaretowe) spowoduje, iż każdy znajdzie coś dla siebie.
Już po raz szósty mamy przyjemność założyć maskę sztuki na twarz Rzeszowa, a wiadomość o tym po raz kolejny powędruje w świat. Rzeszowowi do twarzy z taką Maską. Tylko od nas, rzeszowian zależy, czy zostanie z nią na dłużej. Bo MASKARADA – karnawał sztuki w Teatrze Maska – trwa cały rok.
dyrektor artystyczny Teatru Maska
Jerzy Jan Połoński
Znów idzie maj, a z majem... Tak, tak, bzy oczywiście też, ale przede wszystkim po raz kolejny nadchodzi spotkanie z najlepszymi spektaklami teatru formy. Aniśmy się spostrzegli, a już szósty raz zapraszamy Was na MASKARADĘ. Jak co roku, mamy dla Was kilka dni wypełnionych od rana do wieczora teatrem z najwyższej półki – spektaklami, które wzruszają i bawią, zachwycają, zastanawiają i zaskakują, a przede wszystkim nie pozostawiają obojętnym. Zaczynamy już 9 maja i mamy nadzieję wypełniać Wasz czas przez kolejnych siedem dni, aż do zakończenia festiwalu 15 maja. W programie jak zawsze znalazły się przestawienia dla dzieci i dla dorosłych, grane w teatrze i w plenerze, zróżnicowane zarówno pod względem środków wyrazu, jak i podejmowanych tematów. Kilka z nich można zobaczyć za darmo, na pozostałe sprzedajemy bilety w bardzo przystępnych cenach, a wszystkie warte zobaczenia…
W tym roku wśród propozycji da dzieci dominują prapremiery. Twórcy sięgnęli po mądre, pełne humoru i doskonale napisane teksty współczesnych autorów (zarówno tych piszących dla teatru, jak i tych, których dzieła na potrzeby sceny trzeba było zaadaptować), by poruszyć tematy ważne i ponadczasowe: takie jak potrzeba akceptacji i strach przed odrzuceniem, wartość prawdziwej przyjaźni i wiary w siebie, która pozwala poradzić sobie w najtrudniejszych nawet sytuacjach. Używając zróżnicowanych środków wyrazu, twórcy nie mizdrzą się do młodej widowni, ale tratują ją jak mądrego partnera w ważnej, choć czasem trudnej rozmowie. A przy tym ani przez chwilę nie nudzą – bawiąc i wzruszając, opowiadając zaskakujące historie o niezwykłych przygodach zwykłych przedmiotów, o bohaterach rodem ze świata baśni i sennych widziadeł, a także tych ze świata za oknem…
Wieczorny nurt dla dorosłych to w tym roku przede wszystkim nowatorskie odczytanie klasyki literatury. Zaprosimy na spotkanie z postaciami wyjętymi z twórczości Lewisa Carrola, przyjrzymy się motywom faustowskim w twórczości rozmaitych artystów, spędzimy wieczór w towarzystwie Tytanii i Oberona w podateńskim lesie, a razem z szatańską świtą Wolanda przyjrzymy mechanizmom powieści i opowiadania. Nie zabraknie także humoru spod znaku Woody’ego Allena. Będzie rozmaicie pod względem formy, nastroju i podejmowanych tematów, ale nieodmiennie interesująco.
Wszystkie festiwalowe spektakle oceniać będzie jury, które przyzna nagrody za najlepszy spektakl dla dorosłych i dzieci, nagrodzi także wyróżniających się aktorów.
Równie ciekawym i silnym punktem programu będą w tym roku imprezy towarzyszące festiwalowi. Z wielką radością zaprosimy Państwa na spotkania z twórcami i koncerty w klubie festiwalowym, a także do udziału w plenerowych grach teatralnych. Udział we wszystkich wydarzeniach towarzyszących jest bezpłatny. Mamy nadzieję, że wszystko to sprawi, iż tegoroczna edycja Maskarady na długo pozostanie w Państwa sercach i pamięci, i już następnego dnia po zakończeniu festiwalu zaczniecie myśleć o jego kolejnej odsłonie.
9 maja 2015 (SOBOTA), godz. 14.00
14.00 Awanturka z leśnego podwórka
Agencja Artystyczna „Bajlandia”
www.bajlandia.com.pl
spektakl plenerowy dla dzieci od 3 lat, parking przy Teatrze Maska,
wstęp wolny
przedstawienie prezentowane poza konkursem
reżyseria i scenografia: Katarzyna Słomska
muzyka i aranżacja: Tomasz Frączek
obsada:
Zajączek; Jeżyk; Gąska Pralinka: Katarzyna Słomska Hania; Zajęczyca: Klaudia Budziłek-Zawadko Lisek: Paweł Wiśniewski
Awanturka z leśnego podwórka to pełna przygód i humoru bajka dla najmłodszych. Kolorowa i rozśpiewana. W prawdziwie leśnej scenerii spotykamy bohaterów opowiadanej historii: uroczego romantyka zajączka, ufnego i dobrodusznego jeżyka, łakomą gąskę i przebiegłego liska.
Dramaturgia spektaklu opiera się na interakcji z dziećmi, które biorą czynny udział w przygodach leśnych bohaterów. Przedstawienie uczy, że wzajemna miłość i szacunek są najważniejsze w życiu, a zgoda pozwala przetrwać nawet najtrudniejsze chwile.
Po spektaklu aktorzy zapraszają dzieci do wspólnej zabawy.
Czas trwania: 50 min (po spektaklu godzinna zabawa z aktorami)
9 maja 2015 (SOBOTA), godz.16.30
Piotruś Pan
premiera Teatr Maska w Rzeszowie
ww.teatrmaska.pl
spektakl dla dzieci od 7 lat, duża scena,
bilety: 15 zł (13 dla grup)
przedstawienie prezentowane poza konkursem
premiera: 9 maja 215 r.
autor: Michał Buszewicz
na podstawie powieści: James’a Matthew Barrie
reżyseria: Anna Nowicka
scenografia: Pavel Hubička
muzyka: Piotr Klimek
teksty piosenek: Olek Różanek
choreografia: Tomasz Graczyk
obsada: Marta Bury, Jadwiga Domka, Kamila Korolko, Ewa Mrówczyńska, Natalia Zduń, Kamil Dobrowolski, Tomasz Kuliberda, Robert Luszowski, Bogusław Michałek, Piotr Pańczak
Piotruś Pan – Wieczny Chłopiec, Zapomnienie i Ukojenie. Zabiera zagubione dzieci w przepiękną podróż do świata Przygody, do Nibylandii... Tam namiętność, dzikość, radość i przyjemność wdycha się wraz z tlenem do płuc, serca i mózgu. Tam trwa Wieczne Teraz. Tak chciałby Piotruś. Jednak czy tyle wystarczy do szczęścia?
Przedsięwzięcie ujęte zostało w ramy spektaklu muzycznego z elementami tańca. Myśl, atmosfera i reżyseria należą do Anny Nowickiej, laureatki nagrody za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych w Łodzi, reżyserki spektakli zarówno dla najmłodszych jak i dorosłych widzów. Spektakl adresowany jest do publiczności od lat 7 do 107.
10 maja 2015 (NIEDZIELA), godz. 11.00
Pan Satie
Teatr Atofri,
www.teatratofri.pl
spektakl dla dzieci od 1 do 5 lat, mała scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
obsada: Beata Bąblińska, Monika Kabacińska
premiera: grudzień 2010
scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne: Beata Bąblińska, Monika Kabacińska
współpraca artystyczna: Bogdan Żyłkowski
scenografia i kostiumy: Elżbieta Cios
muzyka: Erik Satie
Kim Jest Pan Satie? Dźwiękiem, rytmem. Pan Satie jest muzyką. W papierowej scenografii powstają obrazy inspirowane utworami Erika Satie. Zabawy z dziecięcej wyobraźni łączą się z brzmieniem preparowanego pianina.
"Pan Satie" uzmysławia dorosłym, jak wrażliwa i bogata jest dziecięca wyobraźnia: najmłodsi nie potrzebują dopowiedzeń i dosłowności, by skupić się na przedstawianych im działaniach. Proste formy, dla nas zbyt niedookreślone, aby mogły coś przekazać, bez trudu są odczytywane i interpretowane przez milusińskich. /Agata Drwięga, Nowa Siła Krytyczna/
Spektakl otrzymał nagrody:
Super Bebe dla najlepszego spektaklu dla najmłodszych na 100, 1.000, 1.000.000 Stories International Theatre Festival for Children w Bukareszcie
GRAND PRIX "Złocisty" oraz "Słonecznika" za realizację spektaklu dla Beaty Bąblińskiej, Elżbiety Cios, Moniki Kabacińskiej, Elizy Gmerek, Bogdana Żyłkowskiego na XV Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „Korczak 2011" w Warszawie.
Czas trwania: 30 min (po spektaklu 10 min zabawy)
10 maja 2015 (NIEDZIELA), godz. 16.30
Pan Bam i Ptak Agrafka
Teatr Lalki i Aktora „Kubuś”, Kielce
www.teatrkubus.pl
pantomima dla dzieci od 4 lat, duża scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 9 stycznia 2015 r.
wg opowiadania: Andrzeja Kuby Sielskiego
inscenizacja i reżyseria: Bartłomiej Ostapczuk
scenografia i kostiumy: Bartłomiej Ostapczuk
lalki: Mateusz Mirowski
muzyka: Maja Pietraszewska-Koper
reżyseria świateł: Andrzej Król
charakteryzacja: Aleksandra Plewako-Szczerbińska
obsada: Jolanta Kęćko, Andrzej Kuba Sielski, Ewa Lubacz, Małgorzata Sielska, Mikołaj Biernacki, Michał Olszewski
Poetycka, wzruszająca, ale i zabawna opowieść o przyjaźni zapisana emocjami. Przedstawiona bez słów, sugestywną ekspresją ciała, wyrazistą mimiką, czytelnym gestem i ruchem aktora.
Pan Bam wiódł samotne, ale całkiem wesołe życie. Dzięki umiejętności rozśmieszania każdego dnia poprawiał humor sobie i innym. Pewnego razu spotkał Agrafkę - ptaka ze złamanym skrzydłem. I zaprzyjaźnił się z nią… od pierwszego wejrzenia. Już nie był sam, zabrał Agrafkę do domu i otoczył ją troskliwą opieką. Od tej pory wspólnie spędzali czas i cieszyli się swoim towarzystwem. Aż do niespodziewanego rozstania, kiedy to Agrafka zgubiła się na zatłoczonym, gwarnym festynie.
Zrozpaczeni przyjaciele, szukając się nawzajem, trafili do zaczarowanej krainy – labiryntu, w której przechodząc przez kolejne drzwi, można było znaleźć się w różnych dziwnych i zaskakujących miejscach. Czy w tej tajemniczej krainie Bam i Agrafka odnajdą wreszcie drogę do siebie? A smutek i tęsknotę zastąpi radość ponownego spotkania?
Czas trwania: 55 min
11 maja 2015 r. (PONIEDZIAŁEK), godz. 10.00
Smoki
Teatr Animacji, Pozań
www.teatranimacji.pl
spektakl dla dzieci od 6 lat, duża scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 31 sierpnia 2014 r.
autor: Malina Prześluga
reżyseria: Marián Pecko
scenografia: Eva Farkašová
muzyka: Robert Mankovecký
obsada:
Roar: Julianna Dorosz
Grau, Zygmunt, Dziewczynka: Sylwia Koronczewska-Cyris
Babcia, Mama, Dziewczynka: Danuta Rej
Nauczycielka smoków, Nauczycielka ludzi, Smoczyca: Marta Wesołowska
Kriik, Marian, Smoczyca: Marcin Chomicki
Tata Smok, Smoczyca: Piotr Grabowski
Prosiak: Artur Romański
Człowiek Karol: Marcin Ryl-Krystianowski
Jest sobie świat, w którym żyją wyłącznie smoki. Chodzą do pracy i szkoły, mają rząd i prezydenta w Białym Smoczym Domu, a wieczorami opowiadają swoim dzieciom bajki... o złych i straszliwych ludziach, którzy dawno, dawno temu siali postrach w smoczym królestwie. Na szczęście przecież ludzie nie istnieją, można ich spotkać tylko w bajkach.
Jest i świat ludzi, taki jak nasz. A w nim Człowiek Karol i jego wierny Prosiak. Karol jest prawdziwym bohaterem.
Wierzy w istnienie smoków, dlatego wszyscy biorą go za wariata. Bo przecież smoki nie istnieją, można je spotkać tylko w bajkach. Chyba że przypadkiem trafi się do pokoju prawdziwego smoka, małego Roara i razem z nim poszuka się prawdy. Tej, o której wszyscy milczą.
Przedstawienie, według najnowszej sztuki Maliny Prześlugi, opowiada o tym, że nie wszystko w świecie jest wyłącznie czarne i białe, że „inny" niekoniecznie oznacza „zły", a uprzedzenia i bezmyślne powielane stereotypy mogą w życiu bardzo przeszkadzać.
Czas trwania: 90 min
11 maja 2015 r. (PONIEDZIAŁEK), godz. 19.00
Songs for Alice
Figurentheater Wilde and Vogel, Lipsk, Niemcy
www.figurentheater-wildevogel.de
spektakl dla dorosłych, duża scena
wstęp wolny
autor: Lewis Carrol
reżyseria: Hendrik Mannes
muzyka na żywo: Johannes Frisch, Charlotte Wilde
lalki, scenografia: Michael Vogel
obsada: Michael Vogel
Dziwny biały królik, tajemniczy Kot z Cheshire, gruba Księżna, jajogłowy Humpty Dumpty i fantastyczny Jabberwocky albo niesforne bliźniaki Tweedle Dee i Tweedle Dum: z pewnością nie są tylko miłymi postaciami z nieszkodliwej dziecięcej opowieści, ale groteskowymi przedstawicielami dziwacznej logiki absurdu i ukrytych pragnień. Matematyk, pisarz i fotograf, Lewis Carrol, wymyślił je by zabawić swoją małą przyjaciółkę i zebrał ich opowieści w dwie powieści: „Alicja w krainie czarów" i „Alicja po drugiej stronie lustra", które weszły do klasyki literatury.
„Songs for Alice" przekształcają zawarte w obu tomach poematy w sceny i piosenki. Lalkarze i muzycy zabierają nas do lunatycznej, pogrążonej w mroku sfery wyobraźni, pokazując dlaczego utwór Carrola jest nie tylko wspaniałą literaturą dla dzieci, ale także inspiracją dla rozmaitych artystów, takich jak pisarz James Joyce, surrealistów jak André Breton, kognitywisty Douglasa R. Hofstadtera czy brytyjskiej grupy komediowej Monthy Python. Wyreżyserowane przez Hendrika Mannesa przedstawienie przekracza granicę między teatrem i koncertem z melancholijnymi hitami, hałaśliwymi eksplozjami, ekspresyjnymi lalkami i lirycznymi machinami, cichymi momentami, chwytliwymi dźwiękami i ostatnimi tańcami.
„Biały Król: Tu muszę cię pożegnać. Jesteś smutna - pozwól, ze zaśpiewam ci piosenkę, aby cię pocieszyć.
Alicja: Czy jest bardzo długa?
Biały Król: Jest długa, ale bardzo, BARDZO piękna. Wszyscy, którzy słyszą jak ją śpiewam, mają łzy w oczach, albo...
Alicja: Albo co?
Biały Król: Albo nie mają."
Czas trwania: 85 min
12 maja 2015 r. (WTOREK), godz. 10.00
Dziób w dziób
Teatr Baj Pomorski
www.bajpomorski.art.pl
spektakl dla dzieci od 10 lat, duża scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 23 czerwca 2013 r.
autor: Malina Prześluga
reżyseria i inscenizacja: Zbigniew Lisowski
scenografia i kostiumy: Dariusz Panas
muzyka: Mateusz Jagielski
obsada:
Gołąb Zbigniew: Mariusz Wójtowicz
Gołąb Heniek: Krzysztof Grzęda
Gołąb Stefan: Andrzej Korkuz
Gołębica Mariola: Dominika Miękus
Wróbel Przemek: Krzysztof Parda
Kotka Dolores: Edyta Łukaszewicz-Lisowska
Gołąb Janusz: Jacek Pysiak
"Dziób w dziób" to współczesny dramat sięgający do tradycji bajki zwierzęcej. Opowieść rozgrywa się w przestrzeni jednego z miejskich blokowisk pomiędzy zaślepioną pragnieniem władzy subkulturą gołębi i ich chęcią dominacji na podwórku, kotem, który jest odwiecznym wrogiem ptaków i wróblem poszukującym swojej wspólnoty. Paradoksalnie to wróbel, czyli ten najmniejszy i najwrażliwszy, ratuje gołębie z opresji i uczy ptaki, czym jest prawda, przyjaźń, oddanie i honor. Bajka Maliny Prześlugi prezentuje wyraźne typy i modele więzi międzyludzkich oraz mechanizmy rządzące grupą. Wskazuje na wartości, jakie niesie ze sobą Inność i zagrożenia płynące z postaw wobec niego wrogich i agresywnych. Mimo że dramat nie ma konstrukcji klasycznej komedii, utrzymany jest w nastroju komediowym. Dzieje się to przede wszystkim dzięki wartkiemu językowi.
Spektakl rozgrywany zarówno w żywym planie aktorskim, jak i w planie lalkowym. Dramat został nagrodzony w 24. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
12 maja 2015 r. (WTOREK), godz.16.00
Maszyna do opowiadania bajek
Teatr Lalki i Aktora Pinokio, Łódź
teatrpinokio.pl
spektakl dla dzieci od 4 lat, mała scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 24 marca 2013 r.
reżyseria: Michał Malinowski, Przemysław Buksiński, Paweł Romańczuk i Konrad Dworakowski
obsada: Łukasz Bzura, Anna Sztuder-Mieszek, Ewa Wróblewska, Żaneta Małkowska, Hanna Matusiak
„Maszyna do opowiadania bajek" to nowatorski projekt, będący połączeniem doświadczeń teatru improwizowanego, story tellingu i teatru lalek. Wydarzenie niemające precedensu w polskim teatrze dla dzieci opiera się na założeniu współkreacji i współuczestnictwa widza w procesie stwarzania historii. Dzięki cyklowi warsztatów z mistrzami opowieści, improwizacji teatralnych, improwizacji muzycznych oraz performingu aktorzy Teatru Pinokio przygotują improwizowany spektakl, odbywający się przy udziale publiczności, mającej realny wpływ na przebieg zdarzenia. „Maszyna do opowiadania bajek" jest formą narzędzia do dekonstrukcji i dekompozycji dawanych wątków baśniowych, tworzenia nowych i utrwalania oraz przekazywania dawnych. Opowieści improwizowane za jej pomocą opowiadane będą przez aktorów Teatru PINOKIO przy udziale muzyki i dźwięków tworzonych na żywo, z ilustracją animowanego przez nich obrazu. Z improwizacji powstanie spektakl niepowtarzalny i jednokrotny.
Czas trwania: 50 min (bez przerwy)
12 maja 2015 r. (WTOREK), godz.19.00
Faust. Sny
Teatr Lalek z Grodna, Białoruś
http://grodnolyalka.by/en/
spektakl dla dorosłych, duża scena,
wstęp wolny
na podstawie: J.W.Goethego, C.Marlowea, H.Sachsa i niemieckich podań ludowych
reżyseria: Oleg Żiugżda
scenografia: Alexandre Silvanovich
muzyka: Vitaly Leonov
grafika komputerowa i animacje: Daniyl Zhiugzhda
przygotowanie wokalne: Alla Argetkina
obsada:
Alexandre Shelkoplyasov, Larisa Mikulich, Alexandra Litvinyonok, Alexandre Ratko
F. Schlegel: "Faust idealnie ukazuje człowieczeństwo, sam staje się człowieczeństwem" Obraz doktora Fausta - czarnoksiężnika, wróżbity, astrologa i alchemika wielokrotnie pojawiał się w literaturze i miał swój pierwowzór w rzeczywistości. Życie doktora Johanna Georga'a Fausta, wielkiego naukowca, stworzyło wiele legend, które początkowo znalazły odbicie w „Historii D. Johanna Fausta" (1587) jako przerażająca historia diabelskiej pokusy. Możemy tu znaleźć pakt zawarty z diabłem na dwadzieścia cztery lata, diabła w przebraniu psa, małżeństwo z Eleną oraz straszną i przerażającą śmierć. W czasach, gdy ludzie ciągle wierzyli w nieziemskie siły, historia była niezwykle popularna. Wątek został podjęty przez Christopher'a Marlowe'a, który jako pierwszy wprowadził postać Fausta na scenę („Tragiczne dzieje doktora Fausta", premiera 1594), a następnie wielokrotnie pojawiał się w pantomimie i przedstawieniach dramatycznych teatrów lalkowych w Anglii i Niemczech... Goethe uczynił jego legendę jeszcze większą: jego Faust jest człowiekiem zmagającym się ze sobą, ale to właśnie walka pomiędzy dobrym i złym czyni go silniejszym. W końcu prawdziwa natura człowieka to wybory, których dokonuje.
Czas trwania: 110 min
13 maja 2015 r. (ŚRODA), godz. 10.00
Koralina
Teatr Lalki i Aktora Pinokio, Łódź
teatrpinokio.pl
spektakl dla dzieci od 9 lat, duża scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 28 września 2013 r.
autor: Neil Gaiman
adaptacja i reżyseria: Karolina Maciejaszek
scenografia: Anna Chadaj
muzyka: Łukasz Borowiecki
producentka: Małgorzata Loeffler
obsada:
Żaneta Małkowska, Hanna Matusiak, Ewa Wróblewska, Anna Sztuder-Mieszek, Łukasz Bzura, Piotr Osak, Mariusz Olbiński, Łukasz Batko
Spektakl w reżyserii Karoliny Maciejaszek jest adaptacją słynnej powieści Neila Gaimana. „Koralina" to opowieść z pogranicza fantastyki i horroru. Główna bohaterka niczym współczesna Alicja w Krainie Czarów trafia do świata po drugiej stronie tajemniczych drzwi. Odkrywa tam surrealną rzeczywistość spełnionych pragnień i fantazji: na początku kuszącą niczym najpiękniejsze marzenie, później - przerażającą jak najgorszy koszmar senny. Przedstawienie Teatru Pinokio nawiązuje do stylistyki opowieści grozy. Jednym z podstawowych tematów spektaklu jest konfrontacja dziecka ze swymi lękami. Twórcy spektaklu uzyskują niepokojącą i mroczną atmosferę opowieści brytyjskiego autora, łącząc teatr żywego planu z elementami teatru lalkowego.
Uwaga! Tylko dla odważnych!
Czas trwania: 100 min
13 maja 2015 r. (ŚRODA), godz. 18.00
Zmysły. Wędrowny kabaret liryczny
Teatr A3, Kleszczele
www.a3teatr.pl
spektakl dla dorosłych, początek: Polskie Radio Rzeszów
wstęp wolny
przedstawienie prezentowane poza konkursem
koncepcja, scenariusz, reżyseria, ruch sceniczny: Dariusz Skibiński
scenografia: Agnieszka Gierach
muzyka: Jacek Hałas
producent: Agata Rychcik-Skibiński
obsada:
Justyna Jary, Kamila Puciłowska, Barbara Songin, Stanisław Dembski, Wiktor Malinowski, Łukasz Skibiński, Mirosław Szczypek:
Edward Lear:
"Jeżeli chcesz sprawdzić
czy to co widzisz,
w czym uczestniczysz ma sens,
poddaj to pod osąd absurdu
i pozwól, aby absurd zweryfikował
tą rzeczywistość"
„Zmysły" energią przedstawienia i absurdalnością humorystycznych historyjek wtargną w anonimowe przestrzenie miejskie i ożywią je. Burza dźwięków, podgrywana na żywo muzyka razem z postaciami spektaklu: Śpiewającymi Uszami, Stepującymi Gałkami Ocznymi, czy Nosem z Gilem i machiną Ust Korali, Dłońmi żonglującymi słoniem - będą barwną, absurdalną i żywą tkanką miejskich działań.
Aktorzy wpisują się w przestrzenie obiektu, nawiązują kontakt z widzem, intrygują przechodnia, wciągają go w interakcje.
Spektakl jest mobilny, w formę wpisana jest zasada przemieszczania się przy zachowaniu wewnętrznej struktury wystąpień kabaretowych, zapowiedzi i popisów solo, itd. Codzienność otoczenia ludzi/miasta/zdarzeń chcemy widzieć i pokazać w wielu kolorach i nastrojach. Nie ograniczamy się do rozsądku i powagi, ułożonego harmonogramu i rutynowych działań. Odrealniamy je, odejmujemy im powagi, ale nie ośmieszamy. Wprowadzamy kolor i śmiech, żart i spontaniczność reakcji na otoczenie i otoczenia na nas. Działaniem kabaretowym, surrealistycznym, lirycznym, w którym Absurd idzie pod rękę z Humorem w rytm stepujących Gałek Ocznych i Śpiewająco-wrzeszczących Uszu, prowokujemy do kontaktu, dialogu, interakcji z Widzem, Przechodniem, Spacerowiczem, itd. Adresatem jest Każdy - Zainteresowany, Zdystansowany, Obojętny, Śpieszący się; Polak, Cudzoziemiec; Pomnik, Ławka, Inny Obiekt i Przestrzeń Miasta... bowiem gramy dla..., działamy na..., oczekujemy Interakcji, Reakcji, Odpowiedzi, Dialogu z Widzem, Przestrzenią, Obiektem, którzy w równym stopniu są adresatem i impulsem działania. W przemieszczającej się ulicami tańczącej, stepującej, śpiewającej konstrukcji - Twarzy obsłuchamy, obwąchamy, obejrzymy i podotykamy każdy napotkany obiekt - budynek, ławkę, pomnik, latarnię.
Nie boimy się barier lokalnych i ponadlokalnych, międzynarodowych - absurd ma swoje zmysłowe odbiory, bez potrzeb określeń języka.
Czas trwania: 60 min
13 maja 2015 r. (ŚRODA), godz. 19.00
Mistrz i Małgorzata
Teatr Dramatyczny, Warszawa; Teatr Malabar Hotel, Warszawa
teatrdramatyczny.pl; www.malabarhotel.pl
spektakl dla dorosłych, duża scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 17 stycznia 2015 r.
autor: Michaił Bułhakow
tłumaczenie: Irena Lewandowska, Witold Dąbrowski
reżyseria: Magdalena Miklasz
dramaturgia: Marcin Bartnikowski
scenografia i kostiumy: Ewa Woźniak
lalki: Marcin Bikowski
muzyka: Anna Stela
projekcje i wideo: Aleksander Janas / kolektyw kilku.com
produkcja: Maria Żynel
obsada:
Behemot, Riuchin, Łastoczkin - Agnieszka Makowska
Małgorzata, Urzędniczka - Kornelia Trawkowska
Hella, Annuszka, Dziewoja - Anna Stela
Bezdomny, Mateusz Lewita - Marcin Bartnikowski
Woland, Jeszua Ha-Nocri - Marcin Bikowski
Asasello, Piłat, Rimski - Łukasz Lewandowski/ Jan Jurkowski
Korowiow, Warionucha - Łukasz Wójcik/ Piotr Domalewski
Mistrz i Małgorzata” ufundowany jest na paradoksie percepcyjnym: oszałamiająca fabuła (niewątpliwie główne źródło sukcesu utworu), choć niezwykle atrakcyjna, nie jest najważniejsza, a w pracy adaptacyjnej wręcz zaciemnia sensy i istotę powieści. Bułhakow mnoży wątki, ucieka w dygresje, wprowadza wciąż nowe postaci, ale to duch autotematyzmu prowadzi do zrozumienia sensów filozoficznych i etycznych. Głównym bohaterem utworu Bułhakowa nie jest bowiem Woland, Piłat czy Mistrz i jego uczeń Bezdomny, ale sama powieść, będąca rodzajem choroby (zwanej czasem natchnieniem), zarażająca poszczególne postaci, które z różnych powodów zaczynają mówić jej językiem. Bądź odwrotnie: powieść przywłaszczająca sobie, jak mityczny Azazello, różne ciała i idiolekty.
Nasz spektakl to próba zapisania „Mistrza i Małgorzaty” na sposób teatralny, to także wywoływanie ducha czy duchów opowieści. Do tego trudnego procesu, specyficznego szatańskiego zapisu, świta Wolanda używa różnych języków współczesnego teatru, w ten sposób próbując uchwycić wciąż uciekającą Prawdę powieści, która jest zwierciadłem ukazującym nam nie tylko prawdę gościńca, ale – zdaje się mówić Bułhakow – pozwalającym nam zajrzeć na chwilę w zaświaty.
Czas trwania: 3 godz. 30 min (z przerwą)
14 maja 2015 r. (CZWARTEK), godz. 10.00
Władca skarpetek
Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu
teatrlalek.walbrzych.pl
spektakl dla dzieci od 9 lat, duża scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 1 marca 2014 r.
scenariusz i reżyseria: Jacek Timingeriu
scenografia: Katarzyna Karmańska i Jacek Timingeriu
muzyka: Krzysztof Pachołek
teksty piosenek: Ewa Zielińska
obsada: Bożena Oleszkiewicz, Urszula Raczkowska, Natalia Wieciech, Zbigniew Koźmiński, Seweryn Mrożkiewicz
Czy zdarzyło się wam kiedyś odkryć przy porannym ubieraniu, że druga skarpetka z pary zniknęła i nie chce się znaleźć? Co mogło się z nią stać? Czyżby ktoś ją na złość schował? A może nawet ukradł? Czy to krasnoludki podkradają w nocy skarpetki i robią sobie z nich czapeczki? Może zginęła w praniu, pożarta przez pralkę? A może to Władca Skarpetek?
Na te pytania musi sobie odpowiedzieć mały Jaś, który właśnie zgubił skarpetkę. Żeby dowiedzieć się, gdzie podziała się jego zguba, wkracza w świat ożywionych książek, słoików, zabawek, naczyń i innych przedmiotów. Przy okazji tej wyjątkowej podróży uczy się paru prawd o szacunku dla otaczających go rzeczy oraz o utrzymywaniu porządku w domu. „Władca Skarpetek" to nie tylko spotkanie z roztańczonymi i rozśpiewanymi przedmiotami codziennego użytku. To także podróż przez świat pełen intrygujących dźwięków, rytmów i muzyki, które towarzyszą bohaterowi oraz widzom przez cały spektakl.
Nagroda dla Jacka Timingeriu - twórcy spektaklu „Władca Skarpetek" w 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2014
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego w sezonie 2013/2014 wg krytyków: Jolanty Kowalskiej i Jacka Sieradzkiego
Czas trwania: 50 min
14 maja 2015 r. (CZWARTEK), godz. 16.00
Zagraj to jeszcze raz... - sam!
Teatr Groteska
www.groteska.pl;
spektakl dla dorosłych, mała scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: czerwiec 2008
na motywach: „Play It Again - Sam!”
reżyseria, adaptacja, scenografia: Lech Walicki
światło i dźwięk: Jakub Sochacki
obsada: Lech Walicki
Spektakl w sposób komediowy opowiada o rozterkach niespełna 30-letniego mężczyzny stojącego w obliczu porzucenia przez ukochaną kobietę. Snując fantazje oraz monologi wewnętrzne stara się on znaleźć najlepszą receptę na dalsze nieoczekiwane życie. Próba odnalezienia kolejnej partnerki życiowej okazuje się poszukiwaniem samego siebie, a dylematy z tym związane stają się walką o dominację pomiędzy sprzecznymi skłonnościami ludzkiej natury.
Gra aktorska wzbogacona została różnorodnymi technikami lalkowymi: maski, manekiny, „pyskówki". Dla miłośników pełnego ironii, inteligentnego humoru Woody'ego Allena.
Wyróżnienie na V Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich 2009 w Lublinie Nagroda Prezydenta Tczewa 11. Międzynarodowego Festiwalu „Zdarzenia" im. Józefa Szajny w Tczewie, wrzesień 2010
Czas trwania: 55 min
14 maja 2015 r. (CZWARTEK), godz. 19.00
Białe małżeństwo
Teatr Maska w Rzeszowie
www.teatrmaska.pl
spektakl dla dorosłych, duża scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
przedstawienie prezentowane poza konkursem
premiera: 24 września 2014 r.
autor: Tadeusz Różewicz
reżyseria: Oleg Żiugżda
scenografia: Krzysztof Paluch
muzyka: Paweł Kondrusewicz
choreografia: Marta Bury
obsada: Marta Bury, Kamila Korolko, Ewa Mrówczyńska, Kamila Olszewska, Małgorzata Szczyrek, Natalia Zduń, Kamil Dobrowolski, Henryk Hryniewicki, Tomasz Kuliberda
W momencie powstania postrzegana jako trochę wstydliwa i chętnie pomijana w analizach sztuka wielkiego dramaturga. Szybko zdobyła opinię szokującej i obrazoburczej - do tego stopnia, że została napiętnowana przez prymasa Wyszyńskiego. Dziś, po prawie czterdziestu latach od powstania „Białego małżeństwa", nie tak łatwo nas zaszokować. W mediach i na deskach teatru doświadczyliśmy już niejednego i niejedno widzieliśmy. Może jest to więc najwyższy czas, abyśmy spojrzeli na utwór Różewicza odrzucając maskę „obsceny" i dojrzeli prawdziwy obraz utworu dramaturga. „Białe małżeństwo" w odczytaniu reżysera rzeszowskiego przedstawienia to traktat o wzajemnym powiązaniu i jednocześnie nieustannej walce nie tylko „cielesności" i „duchowości", „kultury" i „natury" ale także teraźniejszości i przeszłości, przeszłości i przyszłości. Czy cielesność jest jednoznaczna ze zezwierzęceniem? Czy można się od niej odciąć całkowicie? Czy „kultura" ma prawo zakłamywać i kiełznać „naturę"? Czy próbując całkowicie zanegować istnienie jednej z tych sfer nie oddajemy jej paradoksalnie nad sobą władzy tym większej, im bardziej jej zaprzeczamy? Spektakl jest swojego rodzaju retrospekcją, składającą się ze wspomnień o minionej młodości dorosłej już bohaterki - Bianki i jednocześnie zapisem jej zmagań z budzącą się cielesnością. Łączy w sobie melodramat i farsę, nadętość i naiwność, gruboskórność i wrażliwość, a także mentalność bohaterów i współczesny cynizm, co jest prawdziwą istotą sztuki Tadeusza Różewicza.
Czas trwania: 100 min
15 maja 2015 r. (PIĄTEK), godz. 10.00
Pyza na polskich dróżkach
Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie
www.teatrandersena.pl
spektakl dla dzieci od 0 do 5 lat, sala baletowa
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 23 listopada 2013 r.
scenariusz i reżyseria: Daniel Arbaczewski
scenografia: Dariusz Panas
opracowanie muzyczne i przygotowanie wokalne: Bożena Chrobak
ruch sceniczny: Urszula Pietrzak
obsada: Wioletta Tomica, Urszula Pietrzak, Bogusław Byrski, Daniel Arbaczewski
UWAGA! Widzowie zdejmują obuwie przed spektaklem!
To propozycja dla tych naj-naj-najmłodszych. Tytułowa Pyza zabierze dzieciaki na ścieżki, na których sama stawia pierwsze kroki i gdzie nasi „tyci-widzowie" mają szansę spotkać bogaty podwórkowy zwierzyniec. Każde spotkanie ze zwierzakiem to jednocześnie spotkanie z ludową piosenką i z polskim folklorem. Wszystko w formie zabawy teatralnej. Nasi naj-naj-młodsi widzowie i ich rodzice, siedzący wraz z aktorami na scenie mogą wpływać na przebieg i tempo spektaklu.
Opiekę muzyczną i patronat honorowy nad spektaklem objął Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze" im. T. Sygietyńskiego.
Czas trwania: 45 min
15 maja 2015 r. (PIĄTEK), godz. 19.00
Sen nocy letniej
Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana, Bielsko-Biała
www.teatrbanialuka.pl
spektakl dla dorosłych, duża scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
premiera: 19 kwietnia 2013 r.
autor: William Szekspir
przekład: Stanisław Barańczak
reżyseria: Marián Pecko
lalki, kostiumy: Eva Farkašová
dekoracje: Pavol Andraško
muzyka: Robert Mankovecký
obsada: Małgorzata Bulska, Małgorzata Król, Marta Marzęcka, Katarzyna Pohl, Lucyna Sypniewska, Władysław Aniszewski, Konrad Ignatowski, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski, Radosław Sadowski, Tomasz Sylwestrzak, Ryszard Sypniewski, Piotr Tomaszewski
Do realizacji „Snu nocy letniej" Williama Szekspira zostali zaproszeni światowej klasy twórcy - Marián Pecko (reżyseria), Eva Farkašova (lalki i kostiumy), Pavol Andraško (dekoracje) oraz Robert Mankovecký (muzyka). Na scenie zobaczyć można aż 13 aktorów nie tylko w żywym planie, ale również jako animatorów marionetek małych i wielkich rozmiarów, pacynek i innych form lalkowych. Jest to jedna z nielicznych inscenizacji tej sztuki Szekspira na scenie lalkowej.
Na oczach widzów - w świecie na pół realnym, na pół fantastycznym - rozgrywa się historia o miłości i nieodłącznie z nią związanej zazdrości. Elfy i duchy leśne na czele z najważniejszym Pukiem sprowokują różne wydarzenia, po których nie pozostanie nic innego, jak stwierdzić, że wszystko było letnim snem na jawie.
„Złota Maska 2013" w kategorii Spektakl dla Młodych Widzów
„Mariána Pecki Sen nocy letniej może zachwycać, ale też intryguje i niepokoi. Zachwyca plastyczną urodą, bogactwem środków teatralnych na granicy nadmiaru, ekwilibrystyczną sprawnością w przeskakiwaniu między różnymi stylami i językami teatralnymi. Od jarmarcznego widowiska lalkowego, gdzie Punch i Judy spotykają się z tradycją słowackiego Gašparka i teatru trumienkowego, przez teatr marionetek, aż po realizowaną w planie aktorskim konwencję kabaretu czy rewii. Demonstracyjna teatralność to zarazem środek wyrazu i jeden z ważnych tematów. Szekspir podaje dłoń Brechtowi." /Janusz Legoń, Teatr Lalek nr 4/114/2013/
Czas trwania: 115 min
15 maja 2015 r. (PIĄTEK), godz. 21.00
Any-Body
studenci Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej w Białymstoku
www.atb.edu.pl
spektakl dla dorosłych, mała scena
bilety: 15 zł (13 dla grup)
autor/pomysł: Magdalena Dąbrowska, Małgorzata Rytel, Milena Kobylińska
reżyseria: Wiesław Czołpiński, Agnieszka Makowska
scenografia: Magdalena Dąbrowska, Małgorzata Rytel, Milena Kobylińska
muzyka: Mikołaj Trzaska, Bobby McFerrin
pomoc techniczna: Rafał Iwański, Mateusz Krzyżewski, Patryk Ołdziejewski, Daniel Lasecki
obsada: Magdalena Dąbrowska, Małgorzata Rytel, Milena Kobylińska
Przedstawienie, wykorzystujące sztuki wizualne, powstało jako efekt pracy warsztatowej. Trzy studentki, zainspirowane teatrem dłoni, poszły krok dalej. Badając możliwości animacyjne ludzkiego ciała, przygotowały serię zabawnych etiud. Wykorzystując własne kolana, łokcie, dłonie i brzuchy, tworzą na oczach widowni zdumiewające postacie, fascynujące i zarazem intrygujące. Przedstawienie oparte jest na ruchach, tańcu, muzyce i świetle. Jego etiudowy charakter pozwala na błyskawiczną zmianę tematów. Widzimy kobietę walczącą o zgrabną figurę, a już po chwili odwiedzamy świat dziecinnych fantazji. A wszystko to pokazane z dużą dozą kultury i profesjonalizmu...
Studentki o przedstawieniu: Nasz pierwszy autorski projekt jest efektem eksploracji tych przestrzeni działań scenicznych, które najbardziej nas fascynują. Zaczęłyśmy pracować nad możliwościami, jakie daje animowanie ludzkiego ciała - nie tylko dłoni, ale też stóp, kolan, łokci czy brzucha. Do nagości dodałyśmy rekwizyty i szczątkowe kostiumy. Dzięki temu utworzyły różnorodne formy, które w zabawny, lekki sposób przedstawiają ludzkie zmagania, rozterki i radości. Poszukiwanie nowych możliwości tej cielesno-przedmiotowej materii i dążenie do perfekcji ruchu doprowadziło do powstania serii etiud, a w efekcie końcowym - całego projektu. Spektakl ten można uplasować na pograniczu teatru plastycznego, teatru lalek i teatru tańca. Uniwersalność tej czterdziestominutowej zabawy formą sprawia, że odbiorcą może być każdy - niezależnie od wieku, płci czy narodowości.
Czas trwania: 40 min
Jury
Bożena Krystyna Sawicka
Teatrolog, kulturoznawca, pedagog. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, Podyplomowych Studiów Wiedzy o Teatrze, Filmie i Telewizji na UŁ oraz Podyplomowego Studium Menadżerów Kultury na SGH w Warszawie. Od 1994 r. pracuje w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gdzie zajmuje się teatrami. Współpracuje z Katedrą Dramatu i Teatru UŁ, prowadząc wykłady na studiach podyplomowych. Od pierwszej edycji związana z Ogólnopolskim Konkursem na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współtwórczyni i jurorka we wszystkich edycjach ministerialnego Ogólnopolskiego Konkursu na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej oraz jurorka wielu innych festiwali teatralnych.
Marta Guśniowska
Filozof (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), dramatopisarka, dramaturg Białostockiego Teatru Lalek. Wielokrotna laureatka Konkursu na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży oraz Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej. Autorka wielu sztuk dla dzieci wystawianych na polskich i zagranicznych scenach. W 2010 roku uhonorowana Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.
Krzysztof Rau
Aktor lalkarz i reżyser teatrów lalkowych, profesor sztuk teatralnych. Dramatopisarz i autor scenariuszy, były dyrektor Białostockiego Teatru Lalek, Teatru „Lalka”, Teatru Lalek „Banialuka” oraz prywatnego Teatru 3/4-Zusno, założyciel i wieloletni dziekan Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Podczas swojego kierowania Białostockim Teatrem Lalek wypracował renomę tej sceny - stworzył m.in. Scenę dla Dorosłych, Scenę Propozycji Aktorskich, zapoczątkował Ogólnopolski Konkurs Solistów Teatru Lalek i Ogólnopolskie Spotkania Teatrów Lalek.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |