"Powder her face" - premiera w Operze Narodowej

9 maja w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się premiera opery Thomasa Adesa Powder her face.

Spektakl w reżyserii Mariusza Trelińskiego, w niezwykłej scenografii Borisa Kudlicki zobaczyć będzie można jeszcze 12, 14, 16 i 19 maja.

Premierze towarzyszyć będzie wystawa zdjęć Roberta Wolańskiego Wokół Powder her face, przedstawiająca portrety solistów, realizatorów oraz zakulisowe kadry z prób.

A już 8 maja zapraszamy na koncert Ades and his face, na którym na fortepianie zagra sam kompozytor Thomas Ades.

Thomas Adès

POWDER HER FACE

opera kameralna w dwóch aktach i ośmiu scenach

libretto: Philip Hensher

prapremiera: Cheltenham Festival, Everyman Theatre, Cheltenham, 1 lipca 1995

koprodukcja: Théâtre Royal de la Monnaie, Bruksela

dyrygent: Alejo Pérez

reżyseria: Mariusz Treliński

scenografia: Boris Kudlička

premiera: 9/05/2015

Tak błyskotliwej kariery kompozytorskiej Wielka Brytania jeszcze nie widziała. Urodzony w Londynie w 1971 roku Thomas Adès, notującą już grubo ponad 120 wykonań koncertowych i kilkanaście inscenizacji operę Powder Her Face, skomponował w wieku zaledwie 24 lat. Pierwowzorem głównej bohaterki była Mary Wigham (1912-1993), znana później głównie jako księżna Margaret Campbell, żona Iana Douglasa Campbella, XI Księcia Argyll. W 1963 roku w wyniku głośnego procesu sądowego, który wywołał olbrzymie zainteresowanie mediów, została zmuszona do rozwodu. Koronnym argumentem przeciwko „Don Juanowi wśród kobiet” (gdyż winą Margaret były pozamałżeńskie stosunki z, jak się doliczono, 88 mężczyznami), była sensacyjnie ujawniona fotografia wykonana ultranowoczesnym na owe czasy aparatem firmy Polaroid – wyjaśnia w programie do spektaklu Marcin Gmys.

Na początku lat 60. tabloidowa Wielka Brytania wprost uwielbiała księżną za to, że można ją było bezkarnie nienawidzić. „Plugawa księżna” – tak ją nazywano. Efekt księżnej wzmacniała jej własna arogancja, próżność i pretensjonalna egzaltacja: „Zawsze pudel i tylko pudel! To i trzy sznury pereł. Razem stanowią abolutnie niezbywalne rzeczy w życiu” – mawiała księżna. I jak tu jej nie kochać? I jak tu jej nie dokopać?”- pyta Agnieszka Graff.

Warszawska premiera Powder Her Face odbędzie się 9 maja 2015. Wyreżyseruje ją Mariusz Treliński, a autorem scenografii w specjalnie stworzonej na potrzeby tego spektaklu przestrzeni sceny i widowni jest Boris Kudlička. Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi argentyński dyrygent, Alejo Perez. W premierze weźmie udział sam kompozytor, który dzień wcześniej wystąpi jako pianista na Preludium Premierowym poświęconym jego twórczości (Koncert Ades and his face w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 8 maja 2015, godz. 20:00).

Kompozytor: Thomas Adès Dyrygent: Alejo Pérez, Bassem Akiki (19/05/2015) Reżyseria: Mariusz Treliński Scenografia: Boris Kudlička Kostiumy: Marek Adamski Światła: Felice Ross Dramaturg: Krystian Lada Choreografia: Tomasz Wygoda Projekcje wideo: Bartek Macias

Obsada:

Księżna - Allison Cook

Dyrektor Hotelu - Peter Coleman Wright

Elektryk - Leonardo Capalbo

Pokojówka - Kerstin Avemo

Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

premiera:

9/05/2015 godz. 19:00

spektakle:

12/05/2015 godz. 19:00 14/05/2015 godz. 19:00 16/05/2015 godz. 19:00 19/05/2015 godz. 19:00

WOKÓŁ POWDER HER FACE

wystawa zdjęć Roberta Wolańskiego

Sale Redutowe Teatr Wielki – Opera Narodowa

organizator wystawy

Teatr Wielki – Opera Narodowa

partnerzy wystawy

Sony Europe / Oddział w Polsce

Shiseido

zdjęcia

Robert Wolański

stylizacja i kostiumy

Marek Adamski

fryzury i peruki

Łukasz Pycior

make up

Marianna Yurkiewicz

stylizacja paznokci

Ekert Beauty&Spa

wydruk zdjęć

ProfiLab

projekt ekspozycji

Anna Skołożyńska - Cieciera

PRELUDIUM PREMIEROWE

ADÈS AND HIS FACE

Koncert kameralny z udziałem kompozytora

8 maja 2015 godz. 20

Sale Redutowe, Teatr Wielki – Opera Narodowa

WYKONAWCY

Thomas Adès – fortepian Agata Zubel – sopran Maciej Grzybowski – fortepian Sylwia Konopka – skrzypce Agnieszka Zdebska – skrzypce Igor Kabalewski – altówka Piotr Hausenplas – wiolonczela Ewa Leszczyńska – sopran Jan Čižmář – lutnia

PROGRAM John Dowland In Darkness let me Dwell – Ewa Leszczyńska, Jan Čižmář

Thomas Adès Darkness Visible – Thomas Adès Mazurkas – Thomas Adès Traced Overhead – Thomas Adès Life Story – Agata Zubel, Maciej Grzybowski Piano Quintet – Maciej Grzybowski i kwartet (muzycy orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej)

Bilety do nabycia w kasach teatru oraz na stronie www.teatrwielki.pl

Dodaj artykuł do:
(dodano 30.04.15, autor: blackrose)
Tagi: Powder her face, premiera, Opera Narodowa
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Arkadiusz Jakubik
2
Damiano David
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
The Waterboys
7
Bryan Ferry
8
Turbo
9
Mela Koteluk
10
Anita Lipnicka
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia