9 maja w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się premiera opery Thomasa Adesa Powder her face.
Spektakl w reżyserii Mariusza Trelińskiego, w niezwykłej scenografii Borisa Kudlicki zobaczyć będzie można jeszcze 12, 14, 16 i 19 maja.
Premierze towarzyszyć będzie wystawa zdjęć Roberta Wolańskiego Wokół Powder her face, przedstawiająca portrety solistów, realizatorów oraz zakulisowe kadry z prób.
A już 8 maja zapraszamy na koncert Ades and his face, na którym na fortepianie zagra sam kompozytor Thomas Ades.
Thomas Adès
POWDER HER FACE
opera kameralna w dwóch aktach i ośmiu scenach
libretto: Philip Hensher
prapremiera: Cheltenham Festival, Everyman Theatre, Cheltenham, 1 lipca 1995
koprodukcja: Théâtre Royal de la Monnaie, Bruksela
dyrygent: Alejo Pérez
reżyseria: Mariusz Treliński
scenografia: Boris Kudlička
premiera: 9/05/2015
Tak błyskotliwej kariery kompozytorskiej Wielka Brytania jeszcze nie widziała. Urodzony w Londynie w 1971 roku Thomas Adès, notującą już grubo ponad 120 wykonań koncertowych i kilkanaście inscenizacji operę Powder Her Face, skomponował w wieku zaledwie 24 lat. Pierwowzorem głównej bohaterki była Mary Wigham (1912-1993), znana później głównie jako księżna Margaret Campbell, żona Iana Douglasa Campbella, XI Księcia Argyll. W 1963 roku w wyniku głośnego procesu sądowego, który wywołał olbrzymie zainteresowanie mediów, została zmuszona do rozwodu. Koronnym argumentem przeciwko „Don Juanowi wśród kobiet” (gdyż winą Margaret były pozamałżeńskie stosunki z, jak się doliczono, 88 mężczyznami), była sensacyjnie ujawniona fotografia wykonana ultranowoczesnym na owe czasy aparatem firmy Polaroid – wyjaśnia w programie do spektaklu Marcin Gmys.
Na początku lat 60. tabloidowa Wielka Brytania wprost uwielbiała księżną za to, że można ją było bezkarnie nienawidzić. „Plugawa księżna” – tak ją nazywano. Efekt księżnej wzmacniała jej własna arogancja, próżność i pretensjonalna egzaltacja: „Zawsze pudel i tylko pudel! To i trzy sznury pereł. Razem stanowią abolutnie niezbywalne rzeczy w życiu” – mawiała księżna. I jak tu jej nie kochać? I jak tu jej nie dokopać?”- pyta Agnieszka Graff.
Warszawska premiera Powder Her Face odbędzie się 9 maja 2015. Wyreżyseruje ją Mariusz Treliński, a autorem scenografii w specjalnie stworzonej na potrzeby tego spektaklu przestrzeni sceny i widowni jest Boris Kudlička. Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi argentyński dyrygent, Alejo Perez. W premierze weźmie udział sam kompozytor, który dzień wcześniej wystąpi jako pianista na Preludium Premierowym poświęconym jego twórczości (Koncert Ades and his face w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 8 maja 2015, godz. 20:00).
Kompozytor: Thomas Adès Dyrygent: Alejo Pérez, Bassem Akiki (19/05/2015) Reżyseria: Mariusz Treliński Scenografia: Boris Kudlička Kostiumy: Marek Adamski Światła: Felice Ross Dramaturg: Krystian Lada Choreografia: Tomasz Wygoda Projekcje wideo: Bartek Macias
Obsada:
Księżna - Allison Cook
Dyrektor Hotelu - Peter Coleman Wright
Elektryk - Leonardo Capalbo
Pokojówka - Kerstin Avemo
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
premiera:
9/05/2015 godz. 19:00
spektakle:
12/05/2015 godz. 19:00 14/05/2015 godz. 19:00 16/05/2015 godz. 19:00 19/05/2015 godz. 19:00
WOKÓŁ POWDER HER FACE
wystawa zdjęć Roberta Wolańskiego
Sale Redutowe Teatr Wielki – Opera Narodowa
organizator wystawy
Teatr Wielki – Opera Narodowa
partnerzy wystawy
Sony Europe / Oddział w Polsce
Shiseido
zdjęcia
Robert Wolański
stylizacja i kostiumy
Marek Adamski
fryzury i peruki
Łukasz Pycior
make up
Marianna Yurkiewicz
stylizacja paznokci
Ekert Beauty&Spa
wydruk zdjęć
ProfiLab
projekt ekspozycji
Anna Skołożyńska - Cieciera
PRELUDIUM PREMIEROWE
ADÈS AND HIS FACE
Koncert kameralny z udziałem kompozytora
8 maja 2015 godz. 20
Sale Redutowe, Teatr Wielki – Opera Narodowa
WYKONAWCY
Thomas Adès – fortepian Agata Zubel – sopran Maciej Grzybowski – fortepian Sylwia Konopka – skrzypce Agnieszka Zdebska – skrzypce Igor Kabalewski – altówka Piotr Hausenplas – wiolonczela Ewa Leszczyńska – sopran Jan Čižmář – lutnia
PROGRAM John Dowland In Darkness let me Dwell – Ewa Leszczyńska, Jan Čižmář
Thomas Adès Darkness Visible – Thomas Adès Mazurkas – Thomas Adès Traced Overhead – Thomas Adès Life Story – Agata Zubel, Maciej Grzybowski Piano Quintet – Maciej Grzybowski i kwartet (muzycy orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej)
Bilety do nabycia w kasach teatru oraz na stronie www.teatrwielki.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |