"Czy europejski system kulturowo-obyczajowy jest w stanie chronić inność? Saartije Bartman - ikoniczna postać problemów współczesności" Odpowiedzi na to pytanie szukać będą Kazimiera Szczuka, Mamadou Diouf i dr Albert Jawłoski. Spotkanie rozpocznie się 12 września o godz. 19 w warszawskiej Klubokawiarni.
Przed dyskusją o godz. 16.00 odbędzie się pokaz filmu "Czarna Wenus" w reż. Abdellatif Kechiche. Spotkanie poprowadzeni Łukasz Hrynkiewicz. Wstęp wolny.
Kazimiera Szczuka - specjalistka w dziedzinie historii literatury i krytyki literackiej, dziennikarka telewizyjna, członkini zespołu Krytyki Politycznej
Mamadou Diouf - wokalista pochodzący z Senegalu i mieszkający w Polsce, autor książki dla dzieci "Mała książka o rasizmie"
dr Albert Jawłoski - antropolog kultury, związany Instytutem Nauk Społecznych UW
Prowadzenie - Łukasz Hrynkiewicz.
O FILMIE „CZARNA WENUS”:
W 1808 roku ciemnoskóra dwudziestoletnia Saartjie Bartman wraz z angielskim opiekunem – Cezarem, opuszcza rodzime RPA, aby szukać zarobku w Londynie. Praca miała być łatwa i przyjemna. Saartije marzy o aktorstwie. Występuje jako Hotentocka Wenus w pokazach dla gawiedzi, prezentując swoje olbrzymie ciało brytyjskiej publiczności. Jej wzrost, masa ciała i duże pośladki, wzbudzają ogromne zainteresowanie. Początkowo pracuje pod opieką Cezara, występując w widowiskowych pokazach cyrkowych. Po wygranym procesie sądowym, Cezar zostaje oskarżony o łamanie prawa w zakresie handlu niewolnikami. Oboje z Saartije decydują się na wyjazd do Francji. Wkrótce jej nowym opiekunem zostaje Réaux, który ma inny pomysł na Saartije. Pokazy na francuskich salonach nabierają pikanterii, zmieniając się w egalitarną, perwersyjną, seksualną orgię… Hotentocką Wenus zainteresowali się również dziennikarze – krytycy wydarzeń kulturalnych oraz… Francuska Akademia Nauk.
„CZARNA WENUS” to oparty na faktach wyjątkowo wstrząsający, poruszający i inteligentnie skomponowany filmowy portret, zainspirowany prawdziwą historią Saartije Bartman. Portret kobiety, dla której pozornie cywilizowany świat Zachodu okazał się być największym wrogiem.
Film otrzymał Equal Opportunity Award na MFF w Wenecji (2010) oraz nominację do Cezara w kategorii „Najbardziej obiecująca aktorka” (2011).
12 września (poniedziałek)
godz. 19.00
warszawska klubokawiarnia Chłodna 25
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |