Najbliższy, absolutnie relewacyjny spektakl "Tańca albatrosa" Géralda Sibleyrasa w Teatrze Współczesnym w Warszawie można będzie obejrzeć już dziś o godzinie 19. Kolejne przestawienia jutro i pojutrze.
Gérald Sibleyras, (autor „Napisu” granego w naszym teatrze od dziewięciu lat) niestrudzony tropiciel zagubienia współczesnego inteligenta w świecie haseł poprawności politycznej, mód i przepisów na życie, oferowanych przez kolorowe pisemka, tym razem spotyka nas z uciekającymi przed kryzysem dojrzałego wieku pięćdziesięciolatkami. Zoolog, zajmujący się gatunkami na wymarciu, z o trzydzieści lat młodszą narzeczoną, jego siostra rozwodząca się z powodu zdrady męża i ich przyjaciel, żyjący w związku platonicznym, a do tego zagubiona w tym wszystkim dwudziestolatka, stają się bohaterami niezwykłego, pełnego komplikacji i perypetii weekendu. Choć bohaterowie wydają się nam zabawni, to - jak to bywa u tego autora - jakoś dziwnie znajomi.
Gérald Sibleyras jest współczesnym (rocznik 1961) francuskim autorem dramatów, scenariuszy i słuchowisk radiowych. Pierwsze jego sztuki teatralne powstały przy współpracy Jeana Della: „Le Béret de la Tortue” – premiera 1999 („Beret z żółwia”), „Un petit jeu sans conséquence” – premiera 2002 ( w Polsce grana pod tytułem „Ryzykowna zabawa”).
Ta druga stała się wielkim sukcesem: otrzymała kilka nominacji do najważniejszej francuskiej nagrody teatralnej, Molierów w 2003, w tym dla autorów, przerobiona została również na film. Kolejna sztuka, „Le Vent des Peupliers” – premiera 2003 („Wiatr w topolach”), już samodzielnie napisana przez Sibleyrasa, również nominowana do Molierów, zaadaptowana została przez Toma Stopparda (angielski tytuł – „Heroes”) i, z Johnem Hurtem w jednej z ról, wystawiona z ogromnym sukcesem w Londynie ( nagroda Laurence’a Oliviera w kategorii Najlepsza Nowa Komedia – 2006 r.) Następna sztuka Sibleyrasa - „L’Inscription” („Napis”) miała swoją premierę w 2004 roku w paryskim teatrze Petit Montparnasse i podobnie , jak poprzednie sztuki tego wielce obiecującego autora, zebrała kilka nominacji do Molierów i nagrodę za jedną z ról. Polska prapremiera odbyła się w Teatrze Współczesnym w Szczecinie 15 grudnia 2005r., a na naszej scenie grana była od 20 grudnia 2005r. z wielkim powodzeniem (251 spektakli) do września 2014 r., . „Taniec albatrosa” ( „La danse de l’albatros”) miał swoją premierę w Paryżu w roku 2006 i był hitem sezonu (dwie nominacje do nagród Moliera: dla autora i jednej z ról).
Fragmenty recenzji:
[…] Nie ma w tym przedstawieniu sztuczek, pozornie efektownych chwytów czy tzw. „fajerwerków inwencji”, co rozbłyskują, by za chwilę zapaść w niepamięć. Jest – jak zwykle na Mokotowskiej – muzyczna niemal precyzja dialogu i bezlitosna dyscyplina aktorska.
[…] „Firma” (to dla młodszych internautów-teatromanów – tak w teatralnym żargonie nazywany jest Teatr Współczesny) jest jednym niewielu już teatrów, w których dba się o ginącą sztukę scenicznego dialogu, wzajemnego zesłuchania i wynikających z niego reakcji na sceniczne działanie partnera. W Tańcu albatrosa czwórka aktorów, bez scenograficznych czy kostiumowych podpórek może charakteryzować granych przez siebie ludzi wyłącznie tym, jak ze sobą rozmawiają.
[…] Nic tu nie jest na poważnie, choć na powagę się sili. Starzy bredzą jak egzaltowani nastolatkowie, zaś młode pokolenie gaworzy jak niemowlęta.
[…]Świat zmienił się w jakiś upiorny kojec z dziećmi, co zapomniały dorosnąć. Nie ma francuski autor litości dla naszej kultury. Hipoteza to ryzykowna, ale przypuszczam, że gdyby Neil Postman, autor książki Zabawić się na śmierć, zamiast analizować współczesną kulturę zajmował się pisaniem komedii – byłby groźnym konkurentem Sibleyrasa. […] Smutne to przedstawienie, choć jest przecież wybornie zagraną komedią. Jednym z celniejszych i boleśniejszych spostrzeżeń Rochefoucaulda jest to: nasza nędza nie w tym, że się starzejemy. Ona polega na tym, że wciąż pozostajemy młodzi. I jeszcze jedno, pozostające z poprzednim w niepokojącym związku: jesteśmy tak przyzwyczajeni grać komedię wobec drugich, iż w końcu gramy komedię wobec samych siebie.[…]
Tomasz Mościcki, „Ryk wyleniałego albatrosa” www.teatralny.pl 24.XI.2014
Gérald Sibleyras
Taniec albatrosa
(La Danse de l’albatros)
Przekład : Jolanta Domagalska
Reżyseria: Maciej Englert
Scenografia: Marcin Stajewski
Kostiumy: Anna Englert
Układ tańca: Weronika Pelczyńska
Osoby:
Tierry – Andrzej Zieliński
Gilles – Leon Charewicz
Francoise – Agnieszka Pilaszewska
Judyta – Sylwia Boroń / Edyta Ostojak
Prapremiera polska 7 listopada 2014 r.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |