Premiera spektaklu "Męczennicy" na podstawie dramatu Mariusa von Mayenburga „Märtyrer” nastąpi 14 marca w TR Warszawa.
reżyseria, adaptacja, opracowanie muzyczne: Grzegorz Jarzyna
przekład: Elżbieta Ogrodowska-Jesionek
scenografia: Monika Pormale
kostiumy: Anna Nykowska
wideo: Robert Mleczko
reżyseria światła: Felice Ross
muzyka: Michał Lis, Piotr Lis
opracowanie muzyczne: Piotr Domiński
dramaturgia: Roman Pawłowski
asystent reżysera: Paweł Kulka
konsultacja cytatów z Biblii: prof. Tadeusz Bartoś
obsada: Roma Gąsiorowska, Piotr Głowacki, Aleksandra Konieczna, Cezary Kosiński, Dawid Ogrodnik, Sebastian Pawlak, Tomasz Tyndyk, Justyna Wasilewska
Lidka, uczennica warszawskiego liceum, szuka w Biblii odpowiedzi na pytanie, kim jest i po co żyje. Nagła zmiana jej zainteresowań i zachowania, budzi niepokój ojca, jest niezrozumiała dla rówieśników i nauczycieli. Ale dla Lidki opinia otoczenia się nie liczy. Jest jeden cel i jedna prawda, dla których trzeba poświęcić wszystko.
Spektakl Grzegorza Jarzyny podejmuje próbę analizy mechanizmu fanatyzmu, z którym konfrontuje się współczesny świat. To dramatyczna opowieść o ludziach, gotowych zapłacić najwyższą ceną za wartości, w które wierzą. Skąd bierze się taki rodzaj determinacji? Jak rodzą się ekstremizmy religijne i polityczne? Czym jest wiara dla współczesnego człowieka? Gdzie jest jej miejsce w liberalnym systemie? Czego boi się dzisiejsza Europa? Czego boimy się my?
LIDKA:
Inne religie mają bojowników o wiarę, męczenników, którzy za swoich fałszywych bogów bez wahania oddają życie. A my? Którego stać dzisiaj na taki czyn? Wszyscy uważają, że trzeba rozmawiać i znajdować kompromis, że „Kazanie na Górze” traktuje tylko o tolerancji, że człowiek zamiast dwóch policzków powinien mieć ich tysiąc, żeby je nadstawiać jeden po drugim, w nieskończoność. Myślicie tak, ponieważ nie czytacie Księgi. Ponieważ Pan mówi: „Nie sądźcie, że przyszedłem pokój przynieść na ziemię. Nie przyszedłem przynieść pokoju, ale miecz” (Mt 10, 34). (...) I dlatego nie chodzi o to, żeby być miłym i jakoś tam żyć dla jakiejś tam wiary.
(fragment scenariusza)
Marius von Mayenburg (1972) - niemiecki dramatopisarz i reżyser. Studiował literaturę starogermańską oraz dramaturgię w Hochschule der Künste. Był dramaturgiem prowadzonej przez Thomasa Ostermeiera scenie Die Baracke przy Deutsches Theater w Berlinie. Od kilku lat pełni funkcję autora rezydenta w Schaubühne am Lehniner Platz. Do jego najważniejszych i najczęściej wystawianych utworów należą „Ogień w głowie”, „Pasożyty”, „Kamień” i „Brzydal”. Prapremiera „Męczenników” miała miejsce w 2011 roku w Schaubühne w Berlinie. Licencjodawca praw autorskich: Agencja ADiT Elżbieta Manthey
14.03.2015, g. 20:00 PREMIERA
15.03.2015, g. 20:00 17.03.2015, g. 19:00 18.03.2015, g. 19:00 19.03.2015, g. 19:00 20. 03.2015, g. 19:00
Spektakl grany w TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8.
Bilety na spektakle do nabycia w kasach TR Warszawa oraz poprzez sieć eBilet w cenie: normalny 120 zł / ulgowy 80 zł.
www.trwarszawa.pl
www.trwarszawa.ebilet.pl
DLACZEGO NIE UMIEMY ROZMAWIAĆ ZE SOBĄ TAK JAK DAWNIEJ?
Cykl spotkań wokół dramatu Męczennicy Mariusa von Mayenburga i premiery spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny.
03.03.2015, g. 16:30 | Ewolucja mnie nie przekonuje, ponieważ Bóg stworzył świat w 7 dni Czy na gruncie teorii ewolucji możemy rozmawiać o boskim stwarzaniu świata? W dramacie Męczennicy skonfrontowane zostają dwie postawy reprezentujące różne porządki: naukowy i religijny. Jak nauczać młodzież podstawowych teorii o powstaniu świata w zgodzie z zasadami religii, w której jest wychowywana?
10.03.2015, g. 16:30 | Ja nie żyję dla wiary, ja dla niej umrę Co to jest religijny fundamentalizm? Czy można porównywać dzisiejszych zamachowców do niegdysiejszych męczenników? Kto i co kształtuje moralność młodzieży? W dramacie Męczennicy młody człowiek traktuje religię jako miecz w walce z upadkiem moralności. Jak dorośli powinni ustosunkować się do kształtującej się wrażliwości religijnej nastolatków?
17.03.2015, g. 16:30 | Lekcje pływania ranią moje uczucia religijne Bunt i przekraczanie granic wolności w szkole to problem poruszany w dramacie Męczennicy. Na ile dziecko może formułować autonomiczne osądy, manifestować swoją osobowość, decydować o normach i granicach, własnych poglądach i ocenach? Na co szkoła może pozwolić? Rodzic czy szkoła – kto jest odpowiedzialny za wychowanie?
31.03.2015, g. 16:30 | Dlaczego nie umiemy rozmawiać ze sobą tak jak dawniej Czy dorośli potrafią rozmawiać z młodzieżą? Czy ich postawa jest otwarta i tolerancyjna? Trudna inicjacja w dorosłość potęguje konflikty w relacji rodzic – dziecko. Główna postać dramatu Męczennicy za pośrednictwem cytatów z Biblii mówi o swoich potrzebach. Czy jest wysłuchana? Jak prowadzić z młodzieżą rozmowy na temat ciała i dojrzewania?
miejsce: scena warsztatowa TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8. Wstęp wolny, po wcześniejszej rezerwacji miejsc pod adresem edukacja@trwarszawa.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |