26 stycznia 2015 r. odbędzie się premiera „Lucii di Lammermoor” w Bayerische Staatsoper. W roli tytułowej wystąpi światowej sławy sopranistka Diana Damrau, dyryguje Kirill Petrenko, dyrektor muzyczny monachijskiej sceny. Film dokumentalny na temat tego wydarzenia przygotowuje Alexander Kluge, legenda niemieckiej nowej fali.
W swojej inscenizacji Wysocka lokuje akcję opery w połowie XX wieku w Ameryce. Pokazuje historię upadku klasy politycznej, która, chcąc umacniać swoją władzę, szerzy zniszczenie i doprowadza do własnego upadku. Punktem wyjścia dla Wysockiej i scenografki Barbary Hanickiej były zdjęcia starych amerykańskich hoteli i pałaców, które obecnie popadają w ruinę.
To opowieść o władzy i o miłości, o tym, jak wzajemne relacje tych sił mogą doprowadzić do tragedii,prawdziwie szekspirowska fabuła, świat wielkiej polityki i wielkie emocje. „Lucia di Lammermoor” to materiał na film akcji lub amerykański czarny kryminał - mówi Barbara Wysocka
Inscenizacja „Lucii di Lammermoor” w reżyserii Wysockiej jest również tematem filmu dokumentalnego 80-letniego dziś Alexandra Kluge, przyjaciela Adorno, który jest wymieniany obok Herzoga i Fassbindera jako jeden z najważniejszych niemieckich reżyserów XX wieku. - „Jestem głęboko dotknięty tą inscenizacją - mówił reżyser po obejrzeniu próby generalnej. - Obrazy stworzone przez Wysocką dotykają sedna dramatu, a akcja każe nam myśleć o najboleśniejszych, współczesnych problemach naszego świata”. Film Alexandra Kluge będzie emitowany w maju przez niemiecką telewizję.
Wszystkie bilety na spektakle w tym sezonie są wyprzedane.
1 lutego 2015 r. Bayerische Staatsoper pokaże transmisję „Lucii di Lammermoor” przez Internet.
Monachijska Staatsoper jest - wraz z Metropolitan Opera w Nowym Jorku - najbardziej prestiżową sceną operową świata. Wysocka jest trzecim polskim reżyserem, po Krzysztofie Warlikowskim i Grzegorzu Jarzynie, pracującym w tej instytucji.
Barbara Wysocka jest aktorką, współzałożycielką CENTRALI, niezależnej organizacji artystycznej. Występuje między innymi w spektaklu CENTRALI „Chopin bez fortepianu”, w którym przy akompaniamencie pełnej orkiestry symfonicznej opowiada i relacjonuje partię fortepianu w obu koncertach Fryderyka Chopina.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |