Druga połowa stycznia w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zapowiada się wyjątkowo - a to za sprawą aż dwóch teatrów, których spektakle w nadchodzących dwóch tygodniach gościć będzie ta pierwsza stała impresaryjna scena w Polsce. Tym razem pokażemy docenione przez publiczność i krytykę spektakle Teatru im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem oraz Wrocławskiego Teatru Pantomimy.
W ramach Weekendu z Teatrem Witkacego zobaczymy w Gdańsku aż cztery spektakle – wszystkie według scenariusza i w reżyserii Andrzeja St. Dziuka, dyrektora zakopiańskiej sceny. Będą to: „Na niby – naprawdę” Félixa Lope de Vegi y Carpio, intrygujący, ciekawy psychologicznie i filozoficznie dramat, eksperymentujący z formami metateatralnymi. Należy on do kategorii comedia de Santos, czyli sztuk opartych na żywotach świętych. Głównym bohaterem jest święty Genezjusz, według legendy zawodowy aktor w czasach prześladowania chrześcijan za czasów Dioklecjana, który nawrócił się w teatrze, grając w sztuce, mającej wyszydzać chrześcijan. Spektakl wzbogaca ciekawa warstwa muzyczna oraz elementy tańca współczesnego. „Na niby – naprawdę” odbędzie się w piątek 23 stycznia o godz. 19. A już następnego dnia, w sobotę 24 stycznia również o godz. 19 Teatr Witkacego wystawi w GTS „Barabasza” Pära Lagerkvista – spektakl, który jest kontynuacją misteryjnego nurtu przedstawień teatru w Zakopanem. Ograniczona do minimum scenografia, rozrywana z wyczuciem fabularna ciągłość zdarzeń, wyrazista metaforyka wyzwalają w widzach szczególny rodzaj skupienia. „Barabasz” posłuży również jako intelektualna rozgrzewka przed kolejną wyjątkową pozycją tego wieczoru – spektaklu „Witkacy – appendix”, złożonego z fragmentów „Niemytych dusz” i „Narkotyków” Stanisława Ignacego Witkiewicza, piosenek napisanych do rozmaitych tekstów i śmiesznych wierszyków Patrona zakopiańskiej sceny oraz z wierszy Rainera Marii Rilkego w przekładzie Mieczysława Jastruna. Zabawne scenki, sytuacje á la Witkacy, zaskakujące rozwiązania… czyli bawcie się Państwo, myślcie i śmiejcie razem z nami! Wystąpi tu niemal cały zespół aktorski Teatru Witkacego, z akompaniamentem muzyków grających na żywo, a wszystko to odbędzie się o północy! („Witkacy-appendix”, sobota 24 stycznia godz. 24:00). Spotkanie z zakopiańską sceną zakończy spektakl „Na przełęczy” według literackiej relacji (reportażu) z wyprawy w Tatry - z czasów, kiedy odkrywano je dla ludzi z nizin – autorstwa Stanisława Witkiewicza, opublikowanej w 1889 roku. To z jednej strony opis obiektywnych i autentycznych trudności, związanych z pokonywaniem przez „turystów” (a jak się do dziś tu w Zakopanem mówi: „panów”) nowej przestrzeni tj. Gór; z drugiej – opis bardzo emocjonalny (w stylu modernistycznym) pełen fascynacji Mistyką Gór, kulturą górali, ich muzyką, strojem, budownictwem, hodowlą owiec, obyczajami. Muzykę do spektaklu, autorstwa Zbigniewa Namysłowskiego, wykona Jerzy Chruściński wraz z Kapelą góralską. Choreografię stworzyła Iwona Pasińska z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu.
Niezwykłym, historycznym wręcz spotkaniem będą trzy spektakle Wrocławskiego Teatru Pantomimy, który wystąpi w Gdańsku po raz pierwszy od blisko 20 lat. W ramach bloku 3 x WTP zobaczymy „Historię brzydoty” (29 stycznia, g. 19:00) w koncepcji, reżyserii, choreografii i scenografii Anny Piotrowskiej i z muzyką Michała Mackiewicza. Przedstawienie Piotrowskiej powstało z inspiracji „Historią brzydoty” Umberto Eco, jednym z kanonicznych dzieł literatury, odnoszącym się do teorii estetyki. Dało ono impuls do postawienia pytania o dzisiejsze kobiece piękno, które ma swoją boginię o imieniu Ana – boginię symetrii, wagi, ciała, rozmiarów, jedzenia, liczenia, dotyku, kości, szkieletu, zera, zanikania. Wykorzystuje słabości i pragnienia, zaciera różnicę pomiędzy iluzją a rzeczywistością, pociąga w krainę anoreksji – miejsce na granicy życia i śmierci. Kolejny spektakl to „Szatnia” (31 stycznia, g. 19:00) według scenariusza i w reżyserii dyrektora Wrocławskiego teatru Pantomimy Zbigniewa Szymczyka. Powstała ona na motywach fragmentów choreografii z archiwalnych spektakli Henryka Tomaszewskiego, takich jak: „Ziarno i skorupa”, „Strzelnica”, „Labirynt”, „Kobieta”, „Menażeria cesarzowej Filissy”, „Spór”, „Hamlet – ironia i żałoba”, „Rycerze króla Artura”, „Akcja – sen nocy letniej” czy „Tragiczne gry”. Z jednej strony spektakl jest swoistą wyprawą w legendarne już inscenizacje WTP, rodzajem rekonstrukcji, odtwarzania tradycji, mierzenia się z nią i składania jej hołdu – a z drugiej jest próbą zrozumienia na nowo istoty teatru, który stworzył Henryk Tomaszewski. Jako ostatni, już pierwszego dnia lutego o g. 19:00, zobaczymy „Mikrokosmos”, który jest swobodną interpretacją popularnej baśni Hansa Christiana Andersena. Podejmuje dialog ze stereotypem bohatera dziecięcego, sprowadzonego do postawy bezwolnej, pozbawionej charakteru i wpływu na własny los. Calineczka jest tu pretekstem do zderzenia się z tymi wątkami, ale na zasadach, które dyktuje w opowieści bohater ciekawy świata, silny i zdecydowany, dążący do tego, by być sobą i czuć się wolnym. Mikrokosmos to jedno z najlepszych przedstawień teatru ruchu w sezonie artystycznym 2011/2012 wg miesięcznika Teatr. Przedstawienie brało udział w programach: Scena dla Tańca IMiT oraz Teatr Polska Instytutu Teatralnego.
bilety na spektakle Teatru Witkacego:
strefa A: 75/55 zł (miejsca numerowane na parterze)
strefa B: 50/35 zł (miejsca numerowane na I i II galerii na wprost sceny)
strefa C: 30/15 zł (miejsca nienumerowane na I i II galeriach bocznych – sprzedawane na 45 minut przed spektaklem wyłącznie w kasie GTS)
bilety na spektakle Wrocławskiego Teatru Pantomimy:
strefa A: 50/35 zł (miejsca numerowane na parterze) strefa B: 40/25 zł (miejsca numerowane na I i II galerii na wprost sceny) strefa C: 30/15 zł (miejsca nienumerowane na I i II galerii bocznej – sprzedawane wyłącznie w kasie GTS 45 minut przed spektaklem)
Wszystkie bilety są do zakupu w kasach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, ul. W. Bogusławskiego 1,
codziennie od 14:00 do 19:00.
Rezerwacje: w godzinach otwarcia kas - tel.: 58 351 01 01, lub bow@teatrszekspirowski.pl
Bilety online: www.bilety.teatrszekspirowski.pl
HISTORIA BRZYDOTY
29.01 godz. 19:00
koncepcja, reżyseria, choreografia, scenografia i światła: Anna Piotrowska
muzyka: Michał Mackiewicz
kostiumy: Anna Piotrowska & Adam Królikowski
obsada: Anaza: Izabela Cześniewicz, Anasza: Agnieszka Dziewa, Anaria: Maria Grzegorowska, Anagi: Agnieszka Kulińska, Anakha: Monika Rostecka
Przedstawienie Piotrowskiej powstało z inspiracji Historią brzydoty Umberto Eco. Jedno z kanonicznych dzieł literatury, odnoszące się do teorii estetyki, dało impuls do postawienia pytania o dzisiejsze kobiece piękno. To piękno ma swoją boginię o imieniu Ana – boginię symetrii, wagi, ciała, rozmiarów, jedzenia, liczenia, dotyku, kości, szkieletu, zera, zanikania. Wykorzystuje słabości i pragnienia, zaciera różnicę pomiędzy iluzją a rzeczywistością, pociąga w krainę anoreksji – miejsce na granicy życia i śmierci. Aktorki przyjmują dwoiste postaci: ANOREKSJĘ (jej ucieleśnienie) i OFIARĘ anoreksji.
SZATNIA
31.01 godz. 19:00
scenariusz i reżyseria: Zbigniew Szymczyk
konsultacje choreograficzne: Ewa Czekalska, Leszek Czarnota, Jerzy Kozłowski
kostiumy i scenografia: Zofia de Ines-Lewczuk
reżyseria światła: Bary
obsada: Artur Borkowski, Agnieszka Charkot, Izabela Cześniewicz, Agnieszka Dziewa, Anatliy Ivanov, Paulina Jóźwin, Mateusz Kowalski, Agnieszka Kulińska, Anna Nabiałkowska, Aneta Piorun, Radomir Piorun, Monika Rostecka-Komorowska, Krzysztof Roszko, Mariusz Sikorski, Krzysztof Szczepańczyk, Zbigniew Szymczyk, Magdalena Górnicka (gościnnie), Marek Oleksy (gościnnie)
Narracja Szatni powstała na motywach fragmentów choreografii z archiwalnych spektakli Henryka Tomaszewskiego (Ziarno i skorupa, Strzelnica, Labirynt, Kobieta, Menażeria cesarzowej Filissy, Spór, Hamlet – ironia i żałoba, Rycerze króla Artura, Akcja – sen nocy letniej, Tragiczne gry). Praktyka artystyczno-badawcza stworzyła nowy, oryginalny scenariusz, który, korespondując z historią, kreuje nową jakość pantomimy wrocławskiej. Swoisty charakter wyprawy w legendarne już inscenizacje WTP to specyficzny rodzaj rekonstrukcji, odtwarzania tradycji, mierzenia się z nią oraz próba zrozumienia na nowo istoty teatru, który stworzył Tomaszewski.
MIKROKOSMOS
01.02 godz. 19:00
scenariusz i reżyseria: Konrad Dworakowski
scenografia i kostiumy: Maria Balcerek
projekcje video: Michał Zielony
reżyseria światła: Bary
muzyka: Piotr Klimek
obsada: Monika Rostecka, Artur Borkowski, Agnieszka Charkot, Izabela Cześniewicz, Agnieszka Dziewa, Mateusz Kowalski, Agnieszka Kulińska, Aneta Piorun, Piotr Sabat, Mariusz Sikorski, Krzysztof Szczepańczyk, Robert Wieczorek
Mikrokosmos jest swobodną interpretacją popularnej baśni Hansa Christiana Andersena. Podejmuje dialog ze stereotypem bohatera dziecięcego, sprowadzonego do postawy bezwolnej, pozbawionej charakteru i wpływu na własny los. Calineczka jest tu pretekstem do zderzenia się z tymi wątkami, ale na zasadach, które dyktuje w opowieści bohater ciekawy świata, silny i zdecydowany, dążący do tego, by być sobą i czuć się wolnym. Mikrokosmos to jedno z najlepszych przedstawień teatru ruchu w sezonie artystycznym 2011/2012 wg miesięcznika Teatr. Przedstawienie brało udział w programach: Scena dla Tańca IMiT oraz Teatr Polska Instytutu Teatralnego.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |