11 stycznia o godz. 17 w Studio Słodownia +3 w Starym Browarze odbędzie się pokaz otwarty spektaklu Renaty Piotrowskiej "Śmierć. Ćwiczenia i wariacje".
Śmierć jest doświadczeniem, które nie może być opowiedziane. Jest granicą, po przekroczeniu której nie ma powrotu. Ten, kto jej doświadcza, na zawsze odchodzi. W swoim nowym spektaklu choreografka i performerka Renata Piotrowska z dystansem i humorem, konfrontuje to doświadczenie z teatrem - zgodnie z myślą Peggy Phelan, dla której teatr jest miejscem, gdzie społeczeństwo "przygotowuje się na stratę, a w szczególności na śmierć".
Piotrowska, usiłując wprost zainscenizować spotkanie ze śmiercią, gromadzi różne scenariusze składające się na performatywny dyptyk, w trakcie którego choreografka podróżuje przez wieki (nie)doświadczania śmierci i korzysta z artystycznych, kulturowych i społecznych reprezentacji tego ostatecznego doświadczenia. Wychodząc od obserwacji, że współczesne ciało bardziej niż kiedykolwiek neguje własną śmiertelność, a medialnej wszechobecności umierania towarzyszy chęć wymazania śmierci z codziennego życia, artystka zwraca się w stronę niektórych historycznych zjawisk i fantazmatów związanych z problematyką śmierci, takich jak średniowieczna ikonografia danse macabre, rytuał, personifikacja kostuchy, makabryczna estetyka gore czy petite mort erotyki. Raz za razem kreując spotkanie ze śmiercią, wciągając ją w choreografię jak nieuchwytną partnerkę, Piotrowska bada współczesne rozumienie umierania lub jego brak.
"W pracy Piotrowskiej śmiertelność jest stałą jakością choreografii, która jako praktyka organizująca materię w czasie i przestrzeni, produkuje obrazy i ciała, będące w ciągłym rozkładzie." (Mateusz Szymanówka, Dwutygodnik)
Renata Piotrowska (na zdjęciu) jest choreografką i performerką; w swoich pracach wykorzystuje narzędzia tańca, zwłaszcza jego nowych nurtów i sztuk performatywnych. Obecnie w swoich spektaklach obok tematu percepcji interesuje ją kontemplacja współczesnego świata poprzez czerpanie inspiracji z własnych doświadczeń i tekstów teoretycznych z zakresu nauk humanistycznych. Piotrowska konfrontuje współczesną choreografię z myśleniem konceptualnym. Ma na swoim koncie spektakle: "Teraz" / 2007, "Tańcząc z Wrogiem" / 2007, seria UNKNOWN / 2008 - 2010, "break SZTUKA WOJNY" / 2010, "UNKNOWNS.SEANS" / 2011, film taneczny "Inside" / 2011, "The Forest"_work in progress / 2013. W roku 2008 i w 2010 jej spektakle: "Tańcząc z Wrogiem" i "Unknown" były wytypowane do prestiżowego przeglądu - Polska Platforma Tańca. Jest kilkukrotną stypendystką Instytutu Adama Mickiewicza, Art Stations Foundation oraz stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego programu "Młoda Polska" (2010) i programu "Stypendium Ministra" (2013). W latach 2007-2011 prowadziła regularne zajęcia z improwizacji, kontakt improwizacji i świadomości ciała w Warszawie oraz warsztaty w Polsce i za granicą. Jest twórczynią programu edukacyjnego o tańcu "Mam ochotę na taniec" w Teatrze Ochoty w Warszawie, który zakłada łączenie teorii z praktyką.
www.renatapiotrowska.pl
--
Bojana Bauer teoretyczka tańca i sztuk performatywnych, dramaturżka. Otrzymała profesjonalne wykształcenie taneczne w Belgradzie, gdzie była członkinią Baletu Narodowego. Studiowała teorię tańca i estetykę na Uniwersytecie Paris 8. Pisze pracę doktorską z estetyki i teorii sztuk performatywnych w EDESTA (Ecole Doctorale Esthétique, Science et Technologie des Arts), wspierana przez portugalską fundację FCT. Pracowała jako producentka na Festiwalu Alkantara w Lizbonie. Uczyła teorii tańca i sztuk performatywnych w Szkole Wyższej Sztuk Pięknych w Nantes. Prowadzi zajęcia z dziedziny choreografii i sztuk performatywnych, m.in.: ex.e.r.ce we Francji, ArtEZ i DasArts w Holandii oraz na Narodowej Akademii Sztuk w Bergen w Norwegii.
Współpracowała z choreografami Latifą Laabissi, Verą Montero, Mariem Afonso i artystą wizualnym Pedrem Gomezem-Eganą. Jest jednym z założycieli (obok Ivany Miller i Jeana Baptiste`a Veyret-Logeriasa) platformy INSTITUT. Jej teksty były publikowane w czasopismach: Repres, The Walking Theory, Maska i Performance Research.
--
koncept, choreografia, wykonanie Renata Piotrowska
dramaturgia Bojana Bauer
światło Ewa Garniec
Spektakl powstał w ramach programu Badanie/produkcja. Rezydencje choreograficzne - taniec w procesie artykulacji Fundacji Burdąg dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt badawczy dofinansowany ze srodków Instytutu Muzyki i Tańca.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |