Muzyczne wydarzenia przyciągają słuchaczy na koncertowe listopadowe wieczory. Narodowe Forum Muzyki po raz kolejny zaprasza na koncerty kameralne oraz koncerty orkiestr, które zostały zaplanowane na bieżący miesiąc.
Oto listopadowy repertuar:
21.11.2014, piątek, godz. 19:00
sala koncertowa Filharmonii
Koncert Orkiestry Symfonicznej NFM
Michał Klauza – dyrygent
Marcin Markowicz – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna NFM
Program:
I. Strawiński – Polka cyrkowa
M. Górecki – Concerto Notturno na skrzypce i orkiestrę
Jan Duszyński Loophole nowa kompozycja zamówiona przez Narodowe Forum Muzyki
Sergiusz Prokofiew – Romeo i Julia (wybór z suit 1– 3)
Pięćdziesiąt słoni ubranych w różowe paczki – tutu (spódniczki baletowe), a na grzbiecie każdego baletnica – to nie scena ze snu ani z bajki, ale choreografia premiery Polki cyrkowej Igora Strawińskiego, która miała miejsce 9 kwietnia 1942 roku w Nowym Jorku.
Ringling Brothers and Barnum & Bailey Circus otwierał swoje podwoje na prestiżowym Madison Square Garden i na tę okazję zamówił utwór baletowy u najpopularniejszego wówczas w USA kompozytora, Igora Strawińskiego, a choreografię u „ojca amerykańskiego baletu”, George’a Balanchine. Muzyczno-taneczny eksperyment na zwierzętach przyniósł Strawińskiemu spore honorarium, a właścicielom cyrku spodziewany sukces komercyjny. Zaznaczymy, że w trakcie wykonania Polki cyrkowej na koncercie Orkiestry Symfonicznej NFM nie ucierpi żadne zwierzę.
22.11.2014, sobota, godz. 18:00
Oratorium Marianum
Koncert NFM Leopoldinum
Günter Pichler – dyrygent
Christian Danowicz – skrzypce
NFM Leopoldinum - Orkiestra Kameralna
Program:
J. Haydn Maestoso ed Adagio – wstęp do Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu
J. Haydn Serenade: Andante cantabile z Kwartetu smyczkowego F-dur op. 3 nr 5, Hob. III:17
A. Panufnik Koncert skrzypcowy
B. Bartók Divertimento SZ113
Günter Pichler założyciel i pierwszy skrzypek słynnego Alban Berg Quartett poprowadzi Orkiestrę Leopoldinum. Pichler jest znany przede wszystkim jako prymariusz jednego z najbardziej znanych kwartetów skrzypcowych, którym kierował przez niemal czterdzieści lat. Wcześniej, już w wieku osiemnastu lat, został pierwszym skrzypkiem Wiedeńskiej Orkiestry Symfonicznej, a już trzy lata później objął pierwszy pulpit Filharmoników Wiedeńskich z nominacji samego Herberta von Karajana. Publiczność na całym świecie poznała Pichlera także jako dyrygenta o niezwykłych umiejętnościach budowania napięcia w muzyce, „idealnie wyczuwającego styl i charakter utworu” (z recenzji w „The Guardian”). Z batutą w ręku wystąpi w Narodowym Forum Muzyki (sala koncertowa Filharmonii), prowadząc naszych kameralistów, obchodzących w tym roku jubileusz 35-lecia.
27.11.2014, czwartek, godz. 19:00
Ossolineum, sala konferencyjna
Koncert kameralny
Julia Karpeta – viola da gamba
Ewa Mrowca – klawesyn
Program:
C.Ph.E. Bach – Sonata g-moll na violę da gamba i klawesyn Wq 88, Sonata a-moll na klawesyn Wq 49/1, Sonata C-dur na violę da gamba i b.c. Wq 136,12 Wariacji na temat Les Folies d’Espagne Wq 118/9, H 263
C.F. Abel – Allegro D-dur na violę da gamba solo WKO 186, Tempo di Menuet D-dur na violę da gamba solo WKO 188, Allegro d-moll na violę da gamba solo WKO 205
Koncert z okazji 300. rocznicy urodzin Carla Philippa Emanuela Bacha
Miłośnicy kameralistyki nie mogą przeoczyć koncertu 27 listopada: muzyka dawna na śpiewną violę da gambę i szlachetnie brzmiący klawesyn wypełni wnętrze jakby stworzone dla takiej twórczości – zabytkowe Ossolineum. Zagrają dwie wirtuozki, a także miłośniczki muzyki dawnej, Julia Karpeta i Ewa Mrowca. Klawesyn solo i w duecie z gambą usłyszmy w dziełach Carla Philippa Emanuela Bacha, syna Johanna Sebastiana, uwielbianego w XVIII wieku mistrza gry na klawesynie, autora licznych utworów na ten instrument oraz traktatu dotyczącego gry. Koncert uczci trzechsetlecie urodzin C.P.E. Bacha. Gamba zabłyśnie w utworach Carla Friedricha Abla, niemieckiego kompozytora klasycznego.
28.11.2014, piątek, godz. 19:00
sala koncertowa Filharmonii
Koncert Orkiestry Symfonicznej NFM
Benjamin Shwartz – dyrygent
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Chór NFM
Orkiestra Symfoniczna NFM
Program:
C. Debussy Preludium do Popołudnia fauna
W. Lutosławski Trois poemes d'Henri Michaux
M. Ravel Dafnis i Chloe
W leniwe popołudnie Faun (mityczny półczłowiek-półkozioł) wspomina z lubieżnymi szczegółami nieudaną próbę uwiedzenia dwóch nimf, aż rozmarzony i zmęczony upałem zapada w sen. Wiersz Popołudnie fauna Stephane’a Mallarmé zainspirował przyjaciela poety, Claude’a Debussy’ego do skomponowania dzieła symfonicznego pod tym samym tytułem. Obaj impresjoniści po mistrzowski oddali – słowem lub muzyką – ulotność wrażeń.
Trois poemes d'Henri Michaux Witolda Lutosławskiego również oparte są na francuskiej poezji. W pierwszej części Myśli, gdy chór śpiewa „Myśleć, żyć – morze niezbyt wyraźne”, melodie głosów prowadzone są tak, by ich kontury zacierały się i były niewyraźne. W środkowym liryku wokaliści zamiast śpiewać mówią, szepczą i krzyczą. Pozbawione melodyjności i harmonii wykorzystanie głosu pasuje do gwałtownej treści drugiego z wierszy – obrazu walki dwóch mężczyzn, którą ogląda i komentuje tłum gapiów. W trzeciej, spokojniejszej części śpiew brzmi tak, jak sugerują poszczególne wersy poezji – jest zamglony, szklisty, to znów świetlisty.Kompozycja z pewnością oczaruje publiczność koncertu złożonego z muzyki inspirowanej poezją i literaturą.
30.11.2014, niedziela, godz. 18:00
sala koncertowa Filharmonii
Koncert NFM Leopoldinum
Hartmut Rohde – dyrygent, altówka
NFM Leopoldinum - Orkiestra Kameralna
Program:
G.Ph. Telemann Koncert G-dur na altówkę i smyczki TWV 51:G9
A. Schnittke Monolog na altówkę i orkiestrę smyczkową
T. Takemitsu Requiem na smyczki
P. Czajkowski Sekstet smyczkowy op. 70 „Souvenir de Florence”
Koncert NFM Leopoldinum – Orkiestry Kameralnej będzie znakomitą okazją, by poznać nowego dyrektora artystycznego orkiestry, Hartmuta Rohde. Szczególnym polem do popisu dla altowiolisty będzie Monolog na altówkę i orkiestrę smyczkową Alfreda Schnittkego oraz Koncert G-dur na altówkę i smyczki Georga Philippa Telemanna. Wieczór z kameralistami będzie też sposobnością do zapoznania się z twórczością dwudziestowiecznego japońskiego kompozytora Toru Takemitsu, który pozostawił po sobie prawie dwieście utworów koncertowych i sto partytur muzyki filmowej.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |