Zamkowe spotkania z operą to cykl comiesięcznych wydarzeń artystycznych w których prym wiedzie ludzki głos słyszany w barwach muzycznej wędrówki przez epoki. To podróż przez najznakomitsze dzieła wokalne podchodzące z oper, oratoriów, operetek, musicali, utwory z zakresu chóralistyki i pieśniarstwa. Przez cały 2014 rok udział w Festiwalu weźmie ponad 180 artystów z powodzeniem odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej. Zaprezentują oni zróżnicowane programy światowych kompozytorów tworzących w okresach od baroku do współczesności.
To pierwsze tego typu wydarzenie cykliczne w Polsce stało się ciekawą propozycją dla licznie odwiedzających region Dolnego Śląska turystów, pozwoliło zaktywizować społeczność regionu wałbrzyskiego do uczestnictwa w kulturze wysokiej, a najmłodszym dało możliwość odkrycia fascynującego świata teatru operowego. Wytworne, zabytkowe wnętrza oraz całe otoczenie położonego na urokliwym wzgórzu Zamku Książ
w połączeniu ze sztuką operową stały się okazją do odkrycia na nowo narodowego dziedzictwa i zainicjują wznowienie tradycji muzycznych, z których niegdyś słynął Zamek położony dziś w granicach Wałbrzycha.
FB: Zamkowe Spotkania z Operą
www.mmimpresario.eu
www.ksiaz.walbrzych.pl
Serdecznie zapraszamy na dwa ostatnie wydarzenia w ramach I Festiwalu Zamkowe Spotkania z Operą na Zamku Książ w Wałbrzychu. Już 29 listopada o godz. 18.00 w Sali Balowej odbędzie się GOSPEL GALA, podczas której zabrzmią najsłynniejsze standardy muzyki gospel i negro spirituals w znakomitym wykonaniu.
Muzyka gospel, choć zrodziła się na przełomie XIX i XX wieku, to swoimi korzeniami sięga stulecia wcześniej. Jej historia zaczęła się od przebudzenia duchowego, jakie nastąpiło wśród czarnoskórych niewolników, do którego doszło dzięki ich uczestnictwu w tzw. „camp meeting revivals”, gdzie gromadzili się na nabożeństwach, sprowadzeni przez swych białych panów. Określenie „gospel” bierze się od słów „God spell” („Bóg powiedział”) i odnosi się bardzo konkretnie do Ewangelii. Z jednej strony pieśni gospel wywodzą się z tradycyjnych hymnów kościelnych, z drugiej zaś czerpią z bogactwa kulturowego Afroamerykanów. W wigilię Andrzejek zaprezentują się znakomici artyści: Olga Maroszek – wybitna polska śpiewaczka, gwiazda Teatru Wielkiego w Łodzi. Artystka dysponująca rzadko spotykanym kontraltem zaprezentuje słynne fragmenty muzyki gospel. OCTAVA ensemble – jeden z najlepszych w Europie oktetów wokalnych, zdobywca wielu prestiżowych nagród, a przede wszystkim skupiający w swoich szeregach młodych, pełnych pasji śpiewaków. Kierownictwo muzyczne nad wydarzeniem objął Zygmunt Magiera – znakomity chórmistrz oraz lider zespołu.
29 listopada 2014 r. godz. 18.00
Sala Balowa, Zamek Książ
Olga Maroszek – kontralt Przemysław Winnicki – fortepian OCTAVA ensemble Zygmunt Magiera – kierownictwo artystyczne
GOSPEL GALA
Wielki finał Zamkowych Spotkań z Operą należeć będzie do twórczości najwybitniejszego wiedeńczyka – Wolfganga Amadeusza Mozarta i jego znakomitych dzieł operowych. Zaprezentujemy wyjątkowy spektakl operowy w bajkowych wnętrzach zabytkowej Sali Maksymiliana. W repertuarze Gali Mozarta znalazły się najsłynniejsze fragmenty z oper i dzieł instrumentalnych wybitnego wiedeńczyka, jak np: Czarodziejski Flet, Wesele Figara, Don Giovanni. Nie zabraknie słynnych duetów miłosnych, popisowych arii Królowej Nocy, czy toastu szampańskiego Don Giovanniego. Pełne przepychu kostiumy, dekoracje rodem z czasów Ludwika XIV, gra świateł, stanowić będą znakomitą propozycję na spedzęnie ostatnich chwil starego roku. Podczas finałowego wieczoru festiwalowego I edycji usłyszymy uznanych solistów europejskich scen muzycznych: Aleksandra Resztik – sopran koloraturowy, Aleksandra Buczek – sopran, Tomasz Maleszewski – tenor, Jacek Jaskuła - baryton oraz po raz pierwszy od ponad 100 lat zainicjujemy na nowo Salonową Orkiestrę Kameralną, która przed wiekami licznie koncertowała w zamkowych wnętrzach.
27 grudnia 2014 r. godz. 17.00 i 19.00
Sala Maksymiliana, Zamek Książ
Aleksandra Resztik – sopran koloraturowy Aleksandra Buczek – sopran Tomasz Maleszewski – tenor Jacek Jaskuła – baryton Salonowa Orkiestra Kameralna Maciej Michałkowski – inscenizacja i reżyseria
MOZART GALA
O ARTYSTACH
OLGA MAROSZEK – kontralt
W roku 2010 ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi. Artystka dysponuje ciekawym, rzadko spotykanym głosem o rozbudowanym niskim rejestrze, a także przyjemnych, ciepłych górach i łatwości do wykonywania koloratur. Jej występy na scenach operowych zbierają bardzo pozytywne recenzje. Posiada w repertuarze stale powiększającą się liczbę partii kontraltowych, a także mezzosopranowych. W grudniu 2009 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Łodzi główną rolą w operze „Juliusz Cezar” G.F.Haendla. Od 2010 roku współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi, a od września 2014 roku jest etatową solistką tego Teatru. Artystka współpracuje także z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu. Miała przyjemność śpiewać pod batutą takich dyrygentów jak m.in. Tadeusz Kozłowski, Wojciech Michniewski, Andrzej Straszyński, Mieczysław Dondajewski, Tadeusz Wojciechowski, Piotr Wajrak, Evgeny Volynski, Eraldo Salmieri, Bassem Akiki, oraz współpracowała z takimi reżyserami jak Krystyna Janda, Laco Adamik, Janina Niesobska, Hanna Chojnacka, Waldemar Zawodziński, Tomasz Konina, Andrzej Żarnecki, Roberto Skolmowski. Na XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2009 roku zdobyła nagrodę specjalną od Giuseppe Giacominiego. W 2010 zdobyła I Nagrodę na XII Międzyuczelnianym Konkursie w Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach. W tym samym roku uzyskała I Nagrodę w kategorii głos z fortepianem na XVII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Od 2008 roku współpracuje z łódzkimi z którym koncertuje. W 2009 roku wraz z pianistką Elżbietą Tyszecką nagrała płytę wydaną przez wydawnictwo Acteprealable z pieśniami polskich kompozytorów pt. „Polish Songs”. Artystka prowadzi także działalność koncertową z repertuarem operowym, pieśniarskim oratoryjnym oraz musicalowym na terenie całego kraju. Na ostatnim roku studiów była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2010 przyznano jej jednorazowe stypendium Marszałka Województwa Łódzkiego za szczególne osiągnięcia artystyczne.
OCTAVA ENSEMBLE
Oktet wokalny, uznany przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia szybko ustalił swoją wiodącą pozycję wśród polskich zespołów kameralnych. Wielokrotny zwycięzca licznych festiwali i konkursów wokalnych; wśród zdobytych przez zespół nagród nie zabrakło najbardziej prestiżowej nagrody w dziedzinie polskiej chóralistyki Grand Prix 39' edycji "Legnica Cantat". Szerokie zainteresowania artystyczne OCTAVA ensemble, pozwalają zespołowi sięgać po każdego rodzaju muzykę, od twórczości renesansowej po awangardowe koprodukcje z udziałem Krzysztofa Pendereckiego i Aphex Twin (Europejski Kongres Kultury, Wrocław 2011) albo Portishead i Goldfrapp (inauguracja nowej odsłony Trance na festiwalu Misteria Paschalia). Specjalizację OCTAVA ensemble stanowi jednak muzyka XVI i XVII wieku. Zespół wpisuje się w trend historycznego wykonawstwa muzyki dawnej nagrywając płyty z utworami z przełomu renesansu i baroku (Missa Pulcherrima Pękiela - nominacja do nagrody FRYDERYK 2010, Missa Octava Hasslera - wyróżniona pochwalną recenzją w brytyjskim miesięczniku "Gramophone" - najbardziej liczącym się magazynie o muzyce klasycznej na świecie), a także tworząc wyjątkowy projekt AD RADICES MUSICAE - po raz pierwszy w Polsce przywracając regularne wykonywanie kompozycji polifonicznych we właściwym dla nich kontekście przedsoborowej liturgii. Każdy występ OCTAVA ensemble zyskuje niezwykłą przychylność publiczności i krytyki. Dyrektorem artystycznym zespołu jest Zygmunt Magiera.
ALEKSANDRA RESZTIK – sopran koloraturowy
Naukę muzyki rozpoczęła w wieku 7 lat, w klasie fortepianu. W 2004 roku ukończyła z wyróżnieniem PSM II st. im. F. Chopina w klasie śpiewu prof. Jadwigi Skoczylas. W tym samym roku rozpoczęła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zdzisławy Donat, które ukończyła również dyplomem z wyróżnieniem. W październiku 2006, kontynuując studia na UMFC, wyjechała na roczne stypendium do Ecole Normale de Musique w Paryżu (klasa śpiewu Mme Isabel Garcisanz), a w sezonie 2007/2008 odbyła 10-miesięczny staż w studiu operowym Cnipal w Marsylii. W 2009 roku uzyskała również dyplom Studium Pedagogicznego UMFC. Jest także absolwentką Podyplomowych Studiów Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, gdzie pracowała m.in. z Olgą Pasiecznik, Januszem Niziołkiem, Barbarą Schlick, Silvaną Dussmann, a w ramach CNIPALa z Mady Mesplé, Yvonne Minton i Tomem Krause. Pracowała również z prof. Heleną Łazarską. Jeszcze w trakcie studiów była Adelą w „Zemście Nietoperza” Straussa, Flaminią w „Il mondo della luna” Haydna i Susanną w „Weselu Figara” Mozarta. W grudniu 2009 Aleksandra Resztik została zgłoszona do prestiżowej nagrody Paszportu Polityki. Jest również stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aleksandra Resztik jest laureatką prestiżowej Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Debiut Śpiewaczki, a także Ogólnopolskiego Konkursu Franciszki Platówny we Wrocławiu oraz Konkursów „Flame” i „UFAM” w Paryżu. W sierpniu 2008 zdobyła I wyróżnienie na Festiwalu Belcanto w Nałęczowie, a w październiku 2008 I Wyróżnienie oraz Nagrodę Specjalną Przewodniczącej Jury Wandy Polańskiej w Trzecim Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie. W kwietniu 2009 zdobyła Nagrodę dla Wyróżniającego się Sopranu Koloraturowego w XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Aleksandra Resztik jest również laureatką Drugiej Nagrody w konkursie J:Opera w Jennersdorfie, w Austrii. Od stycznia 2011 roku Aleksandra Resztik jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej.
ALEKSANDRA BUCZEK – sopran
Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Laureatka III nagrody I Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu. Stypendystka Ministra Kultury oraz Richard Wagner Stipendienstiftung. W sezonie 2013/14 Aleksandra Buczek zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Brnie jako Donna Anna w „Don Giovannim” W. A. Mozarta. W roku 2013 zarejestrowany z udziałem artystki album „Verbum nobile” St. Moniuszki otrzymał prestiżową nagrodę ‘International Classical Music Awards’. W ramach VII Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie sopranistka wzięła udział w polskim prawykonaniu opery „Pierre de Médicis” J. M. K. Poniatowskiego. „Piotr Medyceusz” ukazał się także w postaci albumu CD, był wielokrotnie transmitowanego przez BBC Radio 3. Pasją artystki jest historia sztuki oraz wskrzeszanie dzieł zapomnianych kompozytorów.
TOMASZ MALESZEWSKI – tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu Wydziału Wokalnego, a także Wydziału Edukacji Muzycznej w klasie dyrygentury chóralnej. Kształcił się pod kierunkiem prof. Carol Richardson-Smith – wykładowcy śpiewu w Hochschule fuer Musik und Theater w Hannoverze, a aktualnie u wybitnego bułgarskiego tenora Kałudiego Kałudowa. Jest finalistą i półfinalistą kilku konkursów wokalnych w Polsce i za granicą. Jest solistą zespołu śpiewaków Wrocławskich Kameralistów Cantores Minores Wratislavienses. Stale współpracuje ze Schleswig-Holstein Musik Festival oraz Filharmonią w Bambergu w Niemczech. Stypendysta Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury. Jest odtwórcą dzieł operowych, oratoryjnych i kantatowych. Występował podczas festiwali muzycznych: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Maj z Muzyką Dawną, Gaude Mater. Koncertuje nie tylko w Polsce, ale również za granicą – w Austrii, Niemczech, Włoszech, Grecji, Hiszpanii, na Węgrzech, w Czechach, Słowacji, Białorusi, Litwie, Mołdawii, Rumunii, Luxemburgu, Turcji, Słowenii, Rosji, Japonii, Singapurze. W październiku 2012 roku artysta wziął udział w wykonaniu Carmina Burana w Szanghaju i Pekinie w ramach trasy koncertowej Schleswig-Holstein Music Festival. Uczestniczył w seminariach i kursach wokalnych prowadzonych przez następujących pedagogów: Piotra Kusiewicza, Bogdana Makala, Eugeniusza Sąsiadka, Piotra Łykowskiego, Ingrid Kremling, Carol Richardson-Smith, Teresę Żylis-Gara.
JACEK JASKUŁA – baryton
ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Laureat nagrody Yamaha Music Foundation of Europe oraz konkursów wokalnych: I nagrody – Bratysława, II nagrody – Duszniki Zdrój oraz konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej – Warszawa. Uzyskał Dyplom Mistrzowski prof. R. Karczykowskiego oraz prof. G. Kahrego. Umiejętności wokalne doskonalił na kursie mistrzowskim u prof. A. Orlowitz w Kopenhadze. Występował z orkiestrami m.in. Filharmonii Wrocławskiej, Szczecińskiej, a także z Toruńską i Śląską Orkiestrą Kameralną oraz „Camerata Impuls”, „Capella Cracoviensis”, „Al Ayre espanol”, Elbland Philharmonie Sachsen i Neue Lausitzer Philharmonie. Występował również z recitalami wokalnymi w Dusznikach Zdroju, Millenium Music Foundation – Calgary, z recitalem pieśni Chopinowskich na Majorce, Ibizie, a także z recitalem pieśni Kasserna w Warszawie oraz w cyklu koncertów w Australii. Występował pod batutami takich dyrygentów jak: E. Michnik, T. Szreder, T. Zathey, A. Straszyński, P. Fanger, E. L. Banzo, F. Bohme, J. Powolny, C.Escher, H. M. Hoffmann, R. Silva, J. Wiłkomirski, A. Kosendiak, M. Tracz, M. Pijarowski, J. Salwarowski, C. Grabowski, Jan W. Hawel, Ł. Borowicz, T. Strugała, W. Crutchifield, F. Botigliero, J.M.Florencio, A. Spering, K.Zehnder. Śpiewał w Teatrze Wielkim w Warszawie. Współpracował z Neues Musiktheater w Weimarze wykonując partię Figara w operze „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego. Zadebiutował w Operze w Bilbao (Hiszpania). Występował na scenie Opera Nova w Bydgoszczy, Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz Opery Śląskiej w Bytomiu.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |