Tegoroczny Festiwal zainaugurują występy izraelskich muzyków z zespołów Accademia Daniel oraz Profeti della Quinta. Kolejnego dnia festiwalu organizatorzy zaproszą na koncerty: Friederiki Heumann i Dirka Börnera oraz Jeana Rondeau.
„J.S. Bach, C.P.E. Bach, W.F. Bach – muzyka na violę da gamba i klawesyn”
W Czwartek, 6 listopada o godz. 18.00 w CK Zamek wystąpi Frederike Heumann (viola da gamba) w duecie z Dirkiem Börnerem (klawesyn). Friederike Heumann studiowała grę na violi da gamba u Jordiego Savalla i Paolo Pandolfo w Schola Cantorum Basiliensis. Występowała w Europie, Kanadzie, Brazylii, Japonii, Stanach Zjednoczonych i Izraelu. Własny zespół artystki – Stylus Phantasticus, wystąpił na wielu festiwalach europejskich, także wspólnie ze znanymi solistami – Marią Cristiną Kiehr, Victorem Torresem, Robertą Invernizzi, Andreasem Schollem i Furio Zanasim. Od 2002 roku ukazało się wiele nagrań płytowych pod kierownictwem artystycznym Friederike Heumann. Otrzymały one entuzjastyczne recenzje i zdobyły wiele nagród. W styczniu 2012 roku ukazała się płyta solowa artystki, „Il vero Orfeo – Sonatas for viola da gamba by and inspired by Arcangelo Corelli”, wydana przez wytwórnię Accent.
Dirk Börner po ukończeniu studiów pianistycznych w Conservatoire National Régional w Strasburgu, skoncentrował się na wykonywaniu muzyki dawnej. Studiował klawesyn u Andreasa Staiera i Jespera Christensena w Schola Cantorum Basiliensis. Występował z koncertami w Europie i obu Amerykach. Dirk Börner regularnie występuje z zespołami Stylus Phantasticus, The Rare Fruits Council, Café Zimmermann i Aux Pieds du Roy. Brał udział w licznych nagraniach płytowych dla wytwórni Alpha, Harmonia Mundi-France, Panclassic, Carpe Diem, Astrée Naïve, K 617, Accent i Raumklang. Dokonywał także nagrań dla rozgłośni radiowych: Radio de la Suisse Romande, France Musique, BBC, ORF, Bavarian oraz Norddeutschen Rundfunk. W 2007 roku, razem z Michaelem Formem, Dirk Börner prowadził projekt badawczy poświęcony badaniu związków muzyki i tańca w francuskiej muzyce barokowej. Obecnie prowadzi klasy klawesynu, basso continuo, muzyki kameralnej i historycznych praktyk wykonawczychna Uniwersytecie w Brnie, oraz w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Lyonie.
„10 000 diabłów. Muzyka klawesynowa Domenico Scarlattiego i Antonio Solera”
Podczas drugiego koncertu w czwartkowy wieczór usłyszymy solistę Jeana Rondeau. Koncert poświęcony będzie muzyce, która pierwotnie wykonywana była zarówno na klawesynie, jak i na fortepiano, protoplaście dzisiejszego fortepianu koncertowego.
Jeana Rondeau początkowo uczył się przez ponad 10 lat gry na klawesynie u Blandine Berlet. Potem przedmiotami jego kształcenia była realizacja basso continuo, organy, fortepian, jazz, improwizacja, kompozycja, dyrygentura chóralna i orkiestrowa w paryskim Conservatoire National Supérieur de Musique oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Jako solista, ale także członek zespołów kameralnych i orkiestrowych, Jean Rondeau miał okazję często występować w największych miastach i na największych festiwalach Europy, podobnie zresztą jak w Ameryce Północnej (USA i Kanada). Występuje regularnie z Note Forget (zdobył z nią Trophées du Sunside w 2012 roku), grupą której jest założycielem i która wykonuje głównie jego kompozycje skoncentrowane wokół muzyki jazzowej. W roku 2014 podpisał kontrakt płytowy z wytwórnią Warner/Erato.
„Dolci Sospiri – villanelle, arie i muzyka instrumentalna z XVII-wiecznych Włoch”
Piątkowy koncert przeniesie nas do siedemnastowiecznych Włoch, tygla, w którym kultura artystyczna miesza się z ludową, kształtuje się opera, emancypują instrumenty. To wszystko opowiedziane z północno-europejskiej perspektywy przez belgijskiego śpiewaka i niemieckich instrumentalistów. Jan van Elsacker (tenor) ukończył z najwyższymi lokatami studia wokalne i pianistyczne w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Antwerpii. W latach 1987-91 występował między innymi z Collegium Vocale i La Capelle Royale (dyr. Philippe Herreweghe), La Petite Bande (dyr. Gustav Leonhardt i Sigiswald Kuijken) oraz Anima Eterna (dyr. Jos van Immerseel). Współpracował także z Currende Consort (dyr. Erik van Nevel), z którym dokonał kilku nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych ( w serii „Polifonia flamandzka”). Jan van Elsacker był gościem niemal wszystkich znaczących europejskich festiwali muzyki dawnej, m.in. Festiwalu Flandryjskiego, Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie, Festival de la Chaise-Dieu, Festival Baroque de Pontoise. Artysta jest wykładowcą w Musikhochschule w Trossingen.
Artyście będzie towarzyszył zespół United Continuo Ensemble, założony w 1995 roku przez Jörga Medera, składający się z instrumentalistów specjalizujących się w interpretacji basu cyfrowanego. Zespół wykonuje muzykę XVI-XVIII wieku, uczestniczy w produkcjach teatralnych, tanecznych i operowych, współpracując ze śpiewakami, tancerzami, aktorami oraz innymi instrumentalistami. UCE zadebiutował na International Fredener Musiktagen i od tej pory gości na znaczących festiwalach w Niemczech, Francji, Grecji, w Polsce i na Litwie, w Meksyku i Stanach Zjednoczonych.
„Między Starym a Nowym Światem”
Piątkowy wieczór zakończy koncert Eduardo Egueza. Koncert w pierwszej części poświęcony jest muzyce napisanej oryginalnie na lutnię, a w drugiej, muzyce skrzypcowej na lutnię transkrybowanej. Eduardo Egüez urodził się w Buenos Aires. Rozpoczął naukę gry na gitarze w klasie Miguela Girolleta i Eduardo Fernándeza. W 1995 roku uzyskał dyplom w klasie lutni Hopkinsona Smitha w szwajcarskiej Schola Cantorum Basiliensis. Od 1992 roku występuje jako wykonawca partii basso continuo, będąc członkiem znanych zespołów, między innymi Hesperion XXI (Jordi Savall), Orchestra Mozart (Claudio Abbado), Ensemble Baroque de Limoges (Christophe Coin), La Grande Ecurie et la Chambre du Roi (Jean-Claude Malgoire), Aurora (Enrico Gatti), Concerto Italiano (Rinaldo Alessandrini), Labyrinto (Paolo Pandolfo), The Rare Fruits Council (Manfred Kraemer), Café Zimmermann (Valetti/Frisch), Les Sacqueboutiers (J.P. Canihac), Ricercar Consort (P. Pierlot). W swojej karierze towarzyszył na scenie wielu artystom, między innymi Emmie Kirkby, Marii Cristinie Kiehr, Rolfowi Lislevandowi, Victorowi Torres. Eduardo Egüez nagrywał dla najważniejszych wytwórni płytowych wydających muzykę dawną, między innymi Astrée Naïve, Arcana, Glossa, Op 111, Alia Vox, Stradivarius, Symphonia, Alpha, Ambroisie, Naxos, Mirare, Accent, Harmonia Mundi. Obok działalności artystycznej uczy gry na lutni i realizacji basso continuo w konserwatorium w Zurychu.
BILETY
Bilety na koncerty, w cenie 20 zł, dostępne są w sprzedaży od 15 października w następujących miejscach:
kasy Estrady Poznańskiej i Kina Muza oraz www.bilety24.pl - bilety na wszystkie koncerty
kasa CK Zamek - bilety na koncerty odbywające się w CK Zamek
kasa Teatru Wielkiego - bilety na koncerty odbywające się w Teatrze Wielkim
Bilety na koncerty otwarcia będzie można nabyć również 5 listopada od godz. 17.00 w Auli UAM.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |