Z punktu widzenia epoki Internetu i globalnej gospodarki dzieła klasycznej literatury wydają się tak odległe, jak najdalsze gwiazdy. Ich autorzy z trudem odnaleźliby się w dzisiejszej wirtualnej rzeczywistości, nie mówiąc już o obsłudze emaila. Shakespeare'owi nie śnił się iPhone, Schiller nie słyszał o Facebooku, Czechow nawet nie podejrzewał, że będzie można w mgnieniu oka przesyłać na odległość tekst, obraz i dźwięk i śledzić transmisje z wydarzeń on-line. A mimo to czytając ich dzieła albo oglądając inscenizacje w teatrze mamy wrażenie, że wiedzą o nas wszystko. I że natura człowieka nie zmieniła się tak bardzo od czasu, kiedy żyli i tworzyli: nadal chcemy kochać i być kochani, walczymy o władzę i pieniądze, boimy się śmierci, stajemy bezradni wobec zagadki bytu i gorączkowo poszukujemy sensu naszej życiowej podróży.
W tym roku na festiwalu Nowa Klasyka Europy chcemy sprawdzić, co wynika ze spotkania dawnych dzieł z nowoczesnymi technikami i nowymi, artystycznymi strategiami. Spektakle, które prezentujemy, przekraczają ramy tradycyjnego teatru w poszukiwaniu współczesnych form wyrazu. Słowem kluczem tej edycji jest interdyscyplinarność – zaproszeni przez nas twórcy łączą różne dziedziny sztuki: teatr, film, sztukę wideo, dokument, muzykę współczesną. Tekst jest tu jednym z wielu równorzędnych elementów, tworzących widowisko teatralne, obok scenografii, projekcji wideo, ruchu, ścieżki dźwiękowej. Czasem zupełnie znika, jak w spektaklu „Wnętrza” w reż. Matthew Lentona z Teatru Vanishing Point z Glasgow, w którym akcja symbolicznego dramatu Maurice'a Maeterlincka została przełożona na serię niemych scen. Aktorzy grają za szybą, oddzielającą scenę od widowni, nie słyszymy dialogów, widzimy za to gesty i sytuacje, które przemawiają silniej niż słowa.
We francuskiej adaptacji „Kosmosu” Witolda Gombrowicza w reż. Jorisa Mathieu z Compagnie Haut et Court płynącej z offu narracji towarzyszą projekcje wideo, które gombrowiczowski thriller zmieniają w surrealistyczny sen. W „Płatonowie” Antoniego Czechowa w reż. Luka Percevala z NTGent równie ważna jak akcja sztuki jest muzyka jazzowego pianisty i wokalisty Jensa Thomasa, który na żywo komentuje emocje postaci. Jego fortepian jest dodatkowym bohaterem dramatu, który zamiast słów przemawia dźwiękami.
Najdalej w eksperymencie z formą teatralną poszli Yan Duyvendak i Roger Bernat, wywodzący się ze sztuk wizualnych i działający na co dzień w Szwajcarii. Ich spektakl „Please, Continue (Hamlet)” to połączenie teatru i procesu sądowego z udziałem prawdziwych sędziów, oskarżycieli, obrońców i ekspertów. Grany przez aktora książę Danii staje przed sądem za morderstwo na Poloniuszu, świadkami są Gertruda i Ofelia, przedstawiciele widzów biorą udział w procesie w charakterze ławników, a spektakl kończy się wydaniem wyroku, każdego wieczoru innego.
Kontrapunktem dla interdyscyplinarnych spektakli z zachodniej Europy będą przedstawienia Eimuntasa Nekrošiusa, klasyka inscenizacji z Litwy, który kultywuje tradycje teatru poetyckiej metafory. Jego inscenizacje, oparte na klasycznych tekstach Shakespeare'a, Czechowa, Goethego i Biblii od lat fascynują publiczność swoim minimalistycznym pięknem i symboliką, nawiązującą do czterech żywiołów: ziemi, ognia, wody i powietrza. W Łodzi zaprezentujemy obie części głośnego dyptyku z Teatru Meno Fortas z Wilna, opartego na arcydziele literatury europejskiej – „Boskiej komedii” Dante Alighieriego. To fascynująca podróż do źródeł europejskiej kultury, a zarazem niezwykle współczesna opowieść o miłości, silniejszej niż śmierć, grana przez młody zespół absolwentów wileńskiej Akademii Muzyki i Teatru. Aby przybliżyć XIV wieczny tekst współczesnemu odbiorcy, wykorzystamy nowy, niepublikowany dotąd przekład Jarosława Mikołajewskiego, wybitnego italianisty i poety.
Nowością na festiwalu będzie premiera gospodarza – łódzkiego Teatru im. S. Jaracza. Będzie to „Zwłoka” Friedricha Dürrenmatta z 1977 roku, najmłodszy klasyk w programie. Sztukę reżyseruje Waldemar Zawodziński. W ten sposób rozpinamy nasz festiwalowy program na przestrzeni ponad 750 lat historii europejskiego teatru i literatury.
Żyjemy w czasach niepewnych, w permanentnym kryzysie politycznym i gospodarczym. Nie wiadomo, co przyniesie przyszłość, czy projekt europejski przetrwa w obecnej formie, jaki będzie globalny układ sił, w którą stronę pójdzie demokracja. W tej sytuacji kultura, a w szczególności teatr ma do odegrania ważną rolę: może zakotwiczyć nas w niepewnej rzeczywistości. Skonfrontować z naszymi pragnieniami i lękami, pokazać inną perspektywę, przypomnieć o wartościach. Tą kotwicą jest klasyczna literatura, jedyny stały punkt odniesienia w otaczającym nas chaosie. Cała nadzieja w klasyce.
Roman Pawłowski kurator programu
INAUGURACJA FESTIWALU
"WNĘTRZA NA MOTYWACH DRAMATU „WNĘTRZE” M. MAETERLINCKA Vanishing Point (Wlk. Brytania) Pomysł i reżyseria Matthew Lenton
24.10 DUŻA SCENA 19:00 25.10 DUŻA SCENA 19:00 spektakl z napisami w języku polskim
"ICH CZWORO" Gabriela Zapolska Spektakl towarzyszący Teatr im. Stefana Jaracza Reżyseria Małgorzata Bogajewska
26.10.2014 godz. 19:00 Scena Kameralna 28,29,30.10.2014 godz. 19:00 Scena Kameralna spektakl w języku polskim
"BOSKA KOMEDIA" D. Alighieri Teatras Meno Fortas (Litwa) Reżyseria Eimuntas Nekrošius
29.10 DUŻA SCENA 18:00 spektakl z napisami w języku polskim
"RAJ" D. Alighieri Teatras Meno Fortas (Litwa) Reżyseria Eimuntas Nekrošius
30.10 DUŻA SCENA 18:00 spektakl z napisami w języku polskim
„PEWNEGO DNIA OPOWIEM CI INNĄ WYJĄTKOWĄ HISTORIĘ… KOSMOS” W.Gombrowicz Compagnie Haut et Court (Francja) Reżyseria Joris Mathieu
07.11 DUŻA SCENA 19:00 08.11 DUŻA SCENA 19:00 spektakl z napisami w języku polskim
"PLEASE, CONTINUE (HAMLET)" Cie Yan Duyvendak, Association Dreams Come True, Szwajcaria Twórcy Roger Bernat i Yan Duyvendak
10.11 DUŻA SCENA 18:00 11.11 DUŻA SCENA 18:00 spektakl w języku polskim
"PŁATONOW" A. Czechow NT Gent (Belgia) Reżyseria Luk Perceval
14.11 DUŻA SCENA 19:00 15.11 DUŻA SCENA 19:00 spektakl z napisami w języku polskim
OFICJALNE ZAMKNIĘCIE FESTIWALU
"ZWŁOKA" F. Dürrenmatt, Teatr im. Stefana Jaracza Reżyseria Waldemar Zawodziński
21.11 DUŻA SCENA 19:00 spektakl w języku polskim
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |